Psionoics / karaktertræk spørgsmål.
Fra : Søren M

Dato : 17-06-05 17:50

Jeg er ved at opbygge mine karakter i et spil som en ven har tegnet,
hvor jeg er Elver Ranger. CN og jeg ville høre om der er nogen der har
nogle sjove forslag til min karakters personlighed så den bliver sjovere
at spille. jeg må vælge hvad somhelst bare der også er en bagside ved
det. +/-

Ville bare spørge om hvilke personligheder der er sjovest at spille?
fordele og bagdele?

Mvh.
Søren M

eehm.. poster den lige i hovedmenuen.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 21-06-05 15:44

Det kommer lidt an på kampagnen.

Hvis det skal være lidt komisk kan du jo lave ham old-school bøsse, med
tudeflip og løse håndled. Der er en Kung-Fu bøsse i Kung-Fu Hustle og det
fungere fint.

Ellers kan du jo gøre som Orlando Bloom i Ringenes Herre, og bygge din figur
over et dyr. Legolas havde bevægelser og personlighed som en kat. Du kunne
så vælge et andet dyr.

Hilsen Mads Jakobsen

Fra : Søren M

Dato : 22-06-05 14:39

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ellers kan du jo gøre som Orlando Bloom i Ringenes Herre, og bygge din
> figur over et dyr. Legolas havde bevægelser og personlighed som en

Hej Mads,

Tak for svaret det vil jeg tænke over.. det er sådan at vores DM siger
at vi må være hvad vi vil der skal bare være lige så mange minusser som
plusser..

så hvis jeg kan spyde fx. ild 1 gang om dagen som ranger vil den fx.
hver anden gang faile og jeg mister HP eller så har jeg konstant
halsbetændelse så jeg fx. ikke kan tale

Mvh.
Søren M

Den har indtil videre sparet mig for at få 24720 spam-mails.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 22-06-05 17:34

"Søren M" <donotwritehere@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<Snip>
> [...]
>
> så hvis jeg kan spyde fx. ild 1 gang om dagen som ranger vil den fx.
> hver anden gang faile og jeg mister HP eller så har jeg konstant

Hej Søren

Jeg tror at de fleste nok umiddelbart ikke tænker i hvilke specifikke evner
din rolleperson skal have, men mere i hvilken personlighed rollepersonen
skal have.

Det er jo ikke særligt interessant om man kan spy ild, hvis man skal spille
en en-dimensionel rolleperson. Så hellere en fler-dimensionel rolleperson
som ikke kan noget specielt ud over det som almindelige mennesker kan.

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 23-06-05 17:11

Ho-hum. Jeg synes ikke at regel mekanik er "minde fint" end Figurens
Personlighed & Baggrund. Figurens stats og personlighed skal hænge sammen i
sidste ende. Hvis der er nogen der starter med at lave tallene, for derefter
at udlede personligheden, så er det ikke noget problem i det.

Hilsen Mads Jakobsen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 24-06-05 06:37

> [...]
> i sidste ende. Hvis der er nogen der starter med at lave tallene, for
> derefter at udlede personligheden, så er det ikke noget problem i det.

Det synes jeg heller ike. Da jeg spillede D&D og AD&D, startede jeg da også
altid med at rulle stats, og så ud fra dette definere min figur. Ellers var
krigeren Gro (parodi på Sergio Aragones Groo) nok aldrig blevet til noget.
Ej heller Elveren Galaha eller mange af de andre blevt til noget.

Men der er altså ikke meget karakterudvikling i:
"så hvis jeg kan spyde fx. ild 1 gang om dagen som ranger vil den fx. hver
anden gang faile og jeg mister HP eller så har jeg konstant halsbetændelse
så jeg fx. ikke kan tale "

Som Søren jo skrive ind til flere gange.

Der mangler altså lidt om:

Hvorfor kan du spy ild? Hvor har du lært det? Og generlt hvad er din
baggrund?

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 24-06-05 16:18

Tja, han har vel arvet sin ildspye evnen, og sit chaotic alignment, fra sin
bedstefar som var (hold nu fast) en brunstig Morphin' Great Red Dragon.

Bedstefar lever stadig; tilsæt vand PUFF Instant Arch-foe.

Personlighed? Det er vel nok med "fortæller konstant fiskehistorier i stilen
"bedstefar var en brunstig rød drage"".

Baggrund? Se heller at få gang i forgrunden: nemlig spillet.

Hilsen Mads Jakobsen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 24-06-05 16:41

> Tja, han har vel arvet sin ildspye evnen, og sit chaotic alignment, fra
> sin bedstefar som var (hold nu fast) en brunstig Morphin' Great Red
> Dragon.

Fint.

> Bedstefar lever stadig; tilsæt vand PUFF Instant Arch-foe.

Godt grebet.

> Personlighed? Det er vel nok med "fortæller konstant fiskehistorier i
> stilen "bedstefar var en brunstig rød drage"".

Kunne ikke passe bedre.

> Baggrund? Se heller at få gang i forgrunden: nemlig spillet.

Ja nu hvor baggrunden er fortalt. Ovennævnt giver nemlig noget at arbejde
med, både for spilleren, hans medspillere og for GM.

Der er jo ingen der kræver en doktorafhandling om figurens baggrund, blot
nogle linier der fortæller et eller andet.

Lars

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 24-06-05 17:14

Lars Wagner Hansen wrote:
[...]
> Der mangler altså lidt om:
>
> Hvorfor kan du spy ild? Hvor har du lært det? Og generlt hvad er din
> baggrund?

Jeg synes det er *meget* *vigtigere*, at spilleren forholder
sig til at hans rolleperson afviger drastisk fra
arts-normen, i "kapabilitistisk forstand", idet han *kan*
noget som er næsten unikt.

Hvordan har evnen tl at kunne spy ild påvirket hans barndom,
ungdom, sociale liv? Hans opfattelse af sig selv i forhold
til andre mennesker?

Men det er ikke noget den gennemsnitlige rollespiller har
for vane at bryde sit hovede med. En gennemsnitlig
rollespiller smider glad og gerne alle muige ekstraordinæere
egenskaber ned på rolleskemaet, uden at forholde sig til
hvordan det påvirker rollepersonens psyke og livssyn.

Og angående at have "lært det", så forstår jeg indlægget
sådan at der er tale om en medfødt evne, altså noget
biologisk, og ikke noget som er tillært. Og dermed har GM
ikke noget at komme efter, mht. at forlange en forklaring på
egenskabens oprindelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 25-06-05 19:01

Hvad med:

PC 1: "Du.. Du spyede ild!"
Elver PC: "Ja, og?"
PC 1: "Elver spyer ikke ild!"
Elver PC:"Nej, for helvet, vi bor ude i skoven ikke, vi må jo ligesom holde
det indenbors, ellers futter det hele af."
PC 2: "Undskyld jeg bryder ind, men jeg er halvelver, min mor var elver, og
jeg har aldrig hørt om nogen elver der kunne spy ild, hvad enten de ville
eller ej."
Elver PC: "Din mor har da bare ikke snakket om det, det er en selvfølge
ikke? Ligesom at pisse blåt. Det er ikke noget man snakker om til dagligt."
PC 1: "Pisse blåt?!"

Osv.

Hilsen Mads Jakobsen