Hvordan ændrer man holdning til vægttab?
Fra : MGA

Dato : 16-06-05 11:12

Hej gruppe!

Jeg kan se at mange af jer herinde har brugt atkins til at omlægge jeres
kost og derved blive nogle kilo kvit.
Det bliver også mere og mere almindeligt at tale om livsstilsændringer og at
tale om det følelsesmæssige der ligger bag, når man f.eks. spiser meget
snaller om aftenen eller i stressede situationer.
ALLIGEVEL står der stadig Nupo på hylden og folk efterlyser i stor stil
slankeprodukter, opskrifter og genveje til den slanke figur.
Hvordan kan vi (samfundet og almindelige mennesker) hjælpe andre med at
forstå at slankekure er af det onde og burde forbydes?
De er anledning til fiasko efter fiasko og for en som er overvægtig er det
ikke den slags nederlag man har brug for.
Hvordan kan vi hjælpe andre til at undgå den slags fælder?

Mette

Fra : Allan Knaap

Dato : 16-06-05 13:52

"MGA" <jadetkuduli@etstedi.dk> wrote in message
> [...]
> ikke den slags nederlag man har brug for.
> Hvordan kan vi hjælpe andre til at undgå den slags fælder?

Der er mange der har haft stort udbytte af eks. Nupo. Andre har prøvet, tabt
sig og uvist af hvilke årsager haft den naive idé at man bare igen kan
genoptage deres gamle kostvaner. Det er de sidstnævnte man hører mest til
når de brokker sig over at eks. Nupo ikke virker. De førstnævte anser en kur
med eks. Nupo som det første trin på en kur der skal følges op med en
kostændring.

Man skal tage den kur man føler sig bedst med. Hvilken kur man så vælger er
individuel og der kan ikke generaliseres.

Allan Knaap

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-05 16:16

MGA skrev den 16-06-2005 12:11:
> [...]
> tale om det følelsesmæssige der ligger bag, når man f.eks. spiser meget
> snaller om aftenen eller i stressede situationer.

Fx kunne man starte med at fjerne slik fra arbejdspladsen.
Fuldt på højde med at have en rygepolitik, så bør man have en slik-politik.
Hvis man partout skal tilbyde noget til sine medarbejdere...så gør det
dog med frugt og grønt.

> [...]
> Hvordan kan vi (samfundet og almindelige mennesker) hjælpe andre med at
> forstå at slankekure er af det onde og burde forbydes?

Tja, være lidt mere restriktiv* omkring tilladelser på kosttilskuds-området.
Men så skal du nok se, at producenterne kommer op af stolene.

*: fx kræve tidskurveundersøgelser over hvordan brugernes vægt udvikler
sig over en 5 årig periode. ja, det er dyrt, men det er jo altså også
producenterne som påstår, at deres produkt slanker hhv. er sundt. Så er
det bare med at hæve grænsen for hvornår man accepterer noget som
slankende eller sundt.

> De er anledning til fiasko efter fiasko og for en som er overvægtig er det
> ikke den slags nederlag man har brug for.
> Hvordan kan vi hjælpe andre til at undgå den slags fælder?

Ved at have et naturligt forhold til dem der ønsker et vægttab.

Ikke noget med at fordømme eller belære om ditten eller datten ikke
duer. Der visse ting man skal erfare selv.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-06-05 19:50

> ALLIGEVEL står der stadig Nupo på hylden og folk efterlyser i stor stil
> slankeprodukter, opskrifter og genveje til den slanke figur.

Hvis du nu havde taget 2-3 kg på, og gerne vil af med dem hurtigt? Midlerne
virker, de er effektive og de holder hvad de lover. De ændrer ikke noget,
men hvad så? Du taber dine overflødige kg, og passer lidt bedre på fremover
= du bliver ikke overvægtig igen.

> Hvordan kan vi (samfundet og almindelige mennesker) hjælpe andre med at
> forstå at slankekure er af det onde og burde forbydes?

Slankekure/vægtregulering er jo ikke et onde i sig selv.

> De er anledning til fiasko efter fiasko og for en som er overvægtig er det
> ikke den slags nederlag man har brug for.

NUPO virker, så enkelt er det. Men det virker kun mens du spiser det, og
ikke når du igen spiser på den måde, der fik dig til at tage på - "dig" skal
ikke forstås som dig personligt, men i al almindelighed.

Vi er forskellige, og vores overvægt har forskellig årsag. Derfor kan de
"nemme" kure være rigtig gode til dem, der skal af med få kg - og for den
sag skyld også alle os andre.

Mvh Maria

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 07:05

> [...]
> "nemme" kure være rigtig gode til dem, der skal af med få kg - og for den

Problemet er, som du siger, at hvis du vender tilbage til din normale kost
bagefter, så tager du det hele på igen - og mere som regel, fordi dit
stofskifte er blevet vant til mindre.
Så hvis det skal virke over tid, skal du lave kostændringer - og så kan du
jo ligeså starte med det - du taber dig langsommere, til gengæld bliver dit
stofskifte ikke udsat for et chok
Så nej, Nupo er heller ikke godt for dem som vil tabe et par kilo.

Helt bortset fra det - hvis man skal tabe sig 2-3 kilo er det nok smartere
at tage trappen, cykle, løbe eller på anden måde bevæge sig mere end man
plejer - det er over alt andet det sundeste

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-05 15:27

> Problemet er, som du siger, at hvis du vender tilbage til din normale kost
> bagefter, så tager du det hele på igen - og mere som regel, fordi dit
> stofskifte er blevet vant til mindre.

Jeg ved ikke hvem eller hvor den slags kommer fra, men det er i hvert fald
ikke min erfaring. Spiser man mere end man forbruger, så tager man på. Jeg
har tabt 21 kg på NUPO og jeg tog ikke et gram på de efterfølgende 10 år, og
der er ingen grund til at tro at mit stofskifte er hverken højere eller
lavere end det var før kuren. Det er i hvert fald ikke for lavt, har lægen
konstateret.

> Så hvis det skal virke over tid, skal du lave kostændringer - og så kan du
> jo ligeså starte med det - du taber dig langsommere, til gengæld bliver
> dit stofskifte ikke udsat for et chok

Jeg har ikke kunnet finde noget som helst, der indikerer at ens stofskifte
falder fordi man er eller har været på kur. I hvert fald ikke det
stofskifte, man kan få målt hos lægen.

Mvh Maria

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 16:28

> [...]
>
> Jeg har ikke kunnet finde noget som helst, der indikerer at ens stofskifte
> falder fordi man er eller har været på kur. I hvert fald ikke det

Tillykke med det - det glæder mig at høre!
Du er en af de meget få det lykkes for med kur og det er dejligt - uanset
hvordan du gjorde det, er det flot og skønt for dig

Mette

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-06-05 17:34

MGA wrote:

> Du er en af de meget få det lykkes for med kur og det er dejligt -
> uanset hvordan du gjorde det, er det flot og skønt for dig

Jeg er ret interesseret i det med stofskiftet. Gider du prøve at
forholde dig til den del af Marias svar?

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 06:39

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ret interesseret i det med stofskiftet. Gider du prøve at
> forholde dig til den del af Marias svar?

Stofskiftet falder efter kure:
Det viser en ny undersøgelse fra Tysklands Institut for Human Ernæring af
18.000 personer. En forklaring på sammenhængen kan være, at hurtige vægttab
på proteinfattige diæter sænker både kropsvægt og især den fedtfri
kropsmasse, hvorved stofskiftet falder.
Efter diæten tager man derfor mere på, end man tabte. Det kan starte en ond
cirkel, hvor man går på en mere drastisk kur for så at tabe endnu mere
muskelmasse.
(Du må selv kontakte institiuttet)

»New survey of obese women finds many started dieting before age 14«,
ovennævnte studie omtalt i en pressemeddelelse i US Berkeley News den
09.06.2004. Der er en voksende mængde bevis for, at gentagne forsøg på
slankning har en negativ effekt på kroppens stofskifte, og at slankning før
puberteten forstyrrer kroppens normale udvikling. Studiets resultater er
specielt bekymrende, fordi også andre studier har vist, at slankning i
børne- og ungdomsårene resulterer i vægtøgning, ikke vægttab.
(Du må selv få fat i dokumentationen)

Et par links:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=433&a=2141
http://www.gomotion.dk/forskningsnyheder.asp?p_id=98&a_id=26&mode=detail&title=for
http://elsebeth.hansen.homepage.dk/slankefri.html

God læsning

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 18-06-05 08:13

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Stofskiftet falder efter kure:

Det afgørende i den forbindelse er, HVORDAN du taber dig og HVAD du taber -
og ikke bare, OM du taber dig. Det er også afgørende for, OM stofskiftet
falder efter en kur.

Øget muskelmasse er lig med øget energiforbrug. Taber du dig ved både at
miste fedt og muskelmasse, falder energiforbruget og derfor oplever mange,
at de nemt (nemmere end før) tager på igen.

En person på 100 kilo har også en langt større energiomsætning end en på 70
kilo. Man kan og skal derfor spise væsentligt mindre, hvis man taber sig.

En inaktiv person har også et langt lavere energiforbrug end en aktiv
person.

> [...]
> 18.000 personer. En forklaring på sammenhængen kan være, at hurtige
> vægttab på proteinfattige diæter sænker både kropsvægt og især den fedtfri

Præcis... så enten skal man motionere MENS man er på slankekur eller sætte
ind med øget motion (bl.a. øge sin muskelmasse) efter kuren.

Og taber man sig meget, er det ikke ualmindeligt, at man bliver mere aktiv
bagefter - slet og ret fordi det bliver nemmere og sjovere at være fysisk
aktiv.

Faldende stofskifte er med andre ord et problem, der hverken er uundgåeligt
eller uløseligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 12:19

MGA skrev den 18-06-2005 07:38:

> [...]
> 18.000 personer. En forklaring på sammenhængen kan være, at hurtige vægttab
> på proteinfattige diæter sænker både kropsvægt og især den fedtfri

Ja, på proteinfattige kure.
Ikke generelt om vægttab.

Atkins og SouthBeach er alt andet end proteinfattige

Hold lige tungen lige i munden når du laver konklusioner.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-05 18:41

> Du er en af de meget få det lykkes for med kur og det er dejligt

Nej, jeg er ikke. Jeg kender masser af mennesker for hvem kuren lykkes fint.
Det er bare ikke alle, der holder vægten, når de skifter fra kur til
ikke-kur, men det er noget helt andet.

Mvh Maria

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-06-05 19:06

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Jeg kender masser af mennesker for hvem kuren lykkes fint. Det er
> bare ikke alle, der holder vægten, når de skifter fra kur til
> ikke-kur, men det er noget helt andet.

Nej, det at kunne holde vægten efterfølgende er da den vigtigste del
af det hele, og det er dér der er indvendinger i forhold til visse
hurtige løsninger.

--
Stefan Holm
"Begin at the beginning and go on till you come to the end; then stop."

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-06-05 19:23

Stefan Holm wrote:

> Nej, det at kunne holde vægten efterfølgende er da den vigtigste del
> af det hele, og det er dér der er indvendinger i forhold til visse
> hurtige løsninger.

Det eneste reelle argument der har været på banen mod hurtige kure er
MGAs påstand om stofskiftet. Den er interessant og jeg håber hun vil
følge op på det.

Ellers er der ikke noget der har underbygget at hurtigt vægttab skulle
bevirke at det også kommer på igen hurtigt.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-06-05 20:05

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> writes:

> Ellers er der ikke noget der har underbygget at hurtigt vægttab skulle
> bevirke at det også kommer på igen hurtigt.

Det er forhåbentlig heller ikke det jeg skrev.

Min pointe var alene at en kur der kun beskæftiger sig med hvordan man
hurtigt taber sig, men ikke med hvordan man efterfølgende holder
vægten nede, alt andet lige er dårligere end en der indeholder den
nødvendige livsstilsændring.

Men alt andet er selvfølgelig sjældent lige ude i virkeligheden, og
hvis folk kan finde ud af at holde den vægt de har opnået på en
pulverkur, har jeg bestemt ingen indvending overhovedet.

--
Stefan Holm
"You ain't ever gonna get you car out of this metaphor in time."

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-06-05 21:15

Stefan Holm wrote:

> Det er forhåbentlig heller ikke det jeg skrev.

Så misforstod jeg. Det beklager jeg.

> Men alt andet er selvfølgelig sjældent lige ude i virkeligheden,
> og hvis folk kan finde ud af at holde den vægt de har opnået på en
> pulverkur, har jeg bestemt ingen indvending overhovedet.

Det' jo det. Da jeg havde nået den tunge ende af 90erne havde jeg et
noget resigneret forhold til mig vægt, der varede indtil de 103 kilo.

Efter jeg fik banket vægten ned på de 80 kilo er jeg helt anderledes
optimistisk mht. vedligeholdelse af vægten, og evt. videre nedgang.

Det var så lav kulhydrat jeg valgte, men jeg tror jeg ville have samme
optimisme, hvis jeg havde valgt Nupo eller hvad der nu er af uglesete
kure derude. Den store morale var at der rent faktisk kunne gøres
noget. En ting jeg selvfølgelig vidste i forvejen på abstrakte plan,
men som virkede uoverkommeligt.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Næste projekt: 82 kg => 75 kg. Opgivet ved 77½ kg.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-06-05 22:50

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> writes:

> Så misforstod jeg. Det beklager jeg.

Det var mig der ikke formulerede mig klart nok, tror jeg.

> Det' jo det. Da jeg havde nået den tunge ende af 90erne havde jeg et
> noget resigneret forhold til mig vægt, der varede indtil de 103
> kilo.

Du skal bare være glad for at du tog dig sammen allerede da :)

Jeg nåede omtrent 30 kilo længere op før jeg gjorde noget ved det, og
er først for nylig kommet under de 100 igen.

> Det var så lav kulhydrat jeg valgte, men jeg tror jeg ville have samme
> optimisme, hvis jeg havde valgt Nupo eller hvad der nu er af uglesete
> kure derude.

Som sagt er der bestemt intet i vejen med at have forskellige tilgange
til vægttab og til efterfølgende at holde sig nede - man skal bare
være klar over at begge dele er nødvendige.

--
Stefan Holm
"The who whatting how with huh?"

Fra : Mus

Dato : 18-06-05 07:18

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Stefan Holm
> "Begin at the beginning and go on till you come to the end; then stop."

Der er jo også mange mennesker der laver en livsstilsændring og så alligevel
falder mere og mere tilbage i det gamle mønster desværre.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 12:21

Mus skrev den 18-06-2005 08:18:

> Der er jo også mange mennesker der laver en livsstilsændring og så alligevel
> falder mere og mere tilbage i det gamle mønster desværre.

Så har de jo netop ikke lavet en livsstilsændring.

Fra : Mus

Dato : 19-06-05 17:54

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Så har de jo netop ikke lavet en livsstilsændring.

Ja på en eller anden måde skal man jo komme hen mod målet at have ændret sin
livsstil. Og at ændre vaner er noget der tager tid - også spise vaner.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-05 18:00

Mus skrev den 19-06-2005 18:53:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> alligevel

> Ja på en eller anden måde skal man jo komme hen mod målet at have ændret sin
> livsstil.

Når man falder tilbage i sit gamle mønster, så har man ikke ændret livsstil!

Du skrev, at folk lavede en livsstilsændring og alligevel falder tilbage
i deres gamle mønster.

> Og at ændre vaner er noget der tager tid - også spise vaner.

Ting tager tid. Specielt ting hvor man skal have hele sig selv med.

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 06:39

> Nej, jeg er ikke. Jeg kender masser af mennesker for hvem kuren lykkes
> fint. Det er bare ikke alle, der holder vægten, når de skifter fra kur til
> [...]
Og det er det jeg mener med lykkes - men hvor skulle du også vide det fra...

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 17-06-05 00:11

"MGA" <jadetkuduli@etstedi.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan vi (samfundet og almindelige mennesker) hjælpe andre med at
> forstå at slankekure er af det onde og burde forbydes?

Ikke desto mindre snupper jeg da glad og gerne en slankekur for at komme af
med et par overflødige kilo. Og sådan er jeg ret sikker på, at det vil være
resten af mit liv.

Slankekur er slet og ret en periode, hvor du spiser mindre, end kroppen har
brug for. Og det er du nødt til, hvis du vil tabe dig.

Vil du holde vægten nede, er livsstilsændring oftest nødvendigt.

Men det ene kan fint følge efter det andet.

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 07:11

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vil du holde vægten nede, er livsstilsændring oftest nødvendigt.
>
> Men det ene kan fint følge efter det andet.

Hej Lisbeth!

Nej, at spise mindre er bestemt ikke nødvendigt hvis man vil tabe sig - bare
se på vægtkonsulenterne som spiser salat til de brækker sig. Det er ikke
hvor meget du spiser, men hvad du spiser. Hvis du spiser konstant dagen
igennem, men kun spiser grønt og frugt, vil du tabe dig - så enkelt er det.
Og igen - man kan så ikke gøre det i en periode for derefter at vende
tilbage til sin normale kost - så ryger vægttabet - det kræver en
livsstilsændring - hele livet.
Og så er det ikke en kur, men en vedvarende ændring.

At spise sundt og passe på sin krop hele tiden og ikke bare sulte den med en
kur med jævne mellemrum for at blive slank "nok", er jo et valg - og det
svære er at træffe det valg.
Det spændende er at se på, hvordan man kan lade være med at træffe det valg!

Undskyldninger har vi nok af, men mange mener desværre at overvægtige er
dovne og sjuskede og bare skal tage sig sammen og hvis man i forvejen ikke
har truffet det valg og så mærker omverdenens fordømmelse, er det den sikre
vej ned i en mislykket slankekur i stedet for valget af det sunde liv.

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 17-06-05 08:46

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, at spise mindre er bestemt ikke nødvendigt hvis man vil tabe sig -
> bare se på vægtkonsulenterne som spiser salat til de brækker sig.

Jeg talte ikke om mængde målt i volumen eller vægt - men om kalorier.

For mit eget vedkommende har jeg i øvrigt erfaret, at det er en ekstremt
dårlig idé at spise store mængder, kalorielet mad (salat, råkost, kogte
grønsager).

> Det er ikke hvor meget du spiser, men hvad du spiser.

Det er hvor meget energi (kalorier), du spiser, der er afgørende.
HVAD du spiser kan til gengæld være særdeles afgørende for, om det er muligt
for dig at spise færre kalorier end kroppen har brug for.

> Og igen - man kan så ikke gøre det i en periode for derefter at vende
> tilbage til sin normale kost - så ryger vægttabet - det kræver en
> livsstilsændring - hele livet.

Jeg er ikke uenig med dig i, at man ikke kan gå på slankekur og vende
tilbage til at spise for meget uden at tage på. Men for mit vedkommende
handler vægttab om at lappe på en usund periode i mit liv - for derefter at
vende tilbage til mine normale spise- og kostvaner.

For adskillige år siden tabte jeg rigtig mange kilo - og vendte ikke tilbage
til de normale spisevaner. Men i dag vender jeg tilbage til de normale
spisevaner, hvis jeg har været på slankekur.

> Og så er det ikke en kur, men en vedvarende ændring.

Enig.

Men at spise færre kalorier end kroppen kalder jeg en slankekur. Har du en
anden definition på begrebet slankekur?

> At spise sundt og passe på sin krop hele tiden og ikke bare sulte den med
> en kur med jævne mellemrum for at blive slank "nok", er jo et valg - og
> det svære er at træffe det valg.

Er ikke med på, hvad du mener med, at det er svært at træffe det valg?

For mig er det ikke svært at leve sundt det meste af tiden. Men jeg
forestiller mig ikke, at det vil være muligt at gøre det altid og uafbrudt.
Jeg motionerer sædvanligvis meget, men der er perioder, hvor det af den ene
eller anden grund ikke er muligt at gøre det i normalt omfang.

Tilsvarende er der perioder, hvor det ikke har været muligt at opretholde
mine normale spisevaner. Og er der røget nogle kilo på efter sådan en
periode, er det ikke livsstilsændring, der er brug for, men en
slankekur..... og så retur til mine normale, sunde spisevaner.

Hvis du har været sund og slank indtil du blev gravid, kan du også fint
vende tilbage til dine normale spisevaner, når du har været på slankekur og
har tabt de overflødige kilo.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-05 12:40

[MGA | Fri, 17 Jun 2005 08:11:04 +0200]

>Hvis du spiser konstant dagen igennem, men kun spiser grønt og frugt, vil du tabe dig - så enkelt er det.

Nej, så enkelt er det IKKE. Det kommer stadig meget an på HVAD man spiser;
hvis man f.eks. dagen igennem fylder sig med stor mængde energitunge frugter
(dadler, figner, bananer) o.l. er der mange der ikke vil tabe sig af det.

> [...]
>vej ned i en mislykket slankekur i stedet for valget af det sunde liv.

Det er desværre rigtigt nok.

Det gør sig heller ikke særligt heldigt, at der engang imellem er nogle
"nyfrelste" der buldre her i gruppen med at ALLE kan tabe sig hvis de bare
spiser mindre og mortionerer mere.

Det er ikke dém der er mest brug for :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 16:40

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> frugter
> (dadler, figner, bananer) o.l. er der mange der ikke vil tabe sig af det.
Ja, hvis man vil misforstå, så kan man altid det. Jeg taler i det nævnte
eksempel om f.eks. DDV, som anbefaler 600-1000 gram grønt + 5-6 stykker
frugt om dagen.

Din hjemmeside med lowcarb er interessant - har du selv tabt dig med denne
form for færdigmad/madmix?

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-05 19:45

MGA skrev den 17-06-2005 17:40:

> Ja, hvis man vil misforstå, så kan man altid det. Jeg taler i det nævnte
> eksempel om f.eks. DDV, som anbefaler 600-1000 gram grønt + 5-6 stykker
> frugt om dagen.

4-5 stykker frugt!

De 1000 gram er en mulighed.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-05 21:53

[MGA | Fri, 17 Jun 2005 17:40:13 +0200]

>Din hjemmeside med lowcarb er interessant - har du selv tabt dig med denne
>form for færdigmad/madmix?

Ja & Nej.

Man kan fint tabe sig uden brug af diverse Atkins og/eller lowcarb
produkter, og det er også derfra mit primære vægttab er kommet - men omkring
det mere vedvarende vægttab begyndte jeg at savne kagerne, hvorfor jeg
kastede mig ud i dette :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-05 15:56

MGA skrev den 17-06-2005 08:11:

> - bare
> se på vægtkonsulenterne som spiser salat til de brækker sig.

Det viser helt ærlig, så viser den sætning som jeg citerer hvor lidt du
ved om DDV.

Det gør man nemlig jo netop ikke!

Salat (hovedsalat, icebergsalat mv.) er valgfrit

Tilgengæld skal man dagligt spise (som mand):
EKSEMPEL (der kan varieres)
125 gram Græsk Yoghurt (10% fedt) og 2½ dl skummetmælk
70 gram mager ost (herunder: fromage frais)
4-5 frugter (en frugt vejer alt efter type mellem 40-150 gram)
op til 250-340 gram kød, fisk ELLER fjerkræ.
600-1000 gram grønsager
120 gram brød
15-30 gram plantefedt
2 liter vand

For kvindernes mænde gældende følgende undtagelser

Brød: Kun 60 gram
Kød, fisk eller fjerkræ: 240-290 gram.

Hvis du herefter kan spise salat, så er du velkommen til at guffe det i
dig, så du segner. Men du skal også lige have tygget dig igennem
ovenstående madmængde først.
For mange er menuen dog mere end rigelig.

> Det er ikke
> hvor meget du spiser, men hvad du spiser. Hvis du spiser konstant dagen
> igennem, men kun spiser grønt og frugt, vil du tabe dig - så enkelt er det.

Det er det jo netop ikke!

Det kommer sandelig an på hvilke frugter og grøntsager du spiser.

Fra : MGA

Dato : 17-06-05 16:38

> [...]
> For mange er menuen dog mere end rigelig.

> Det er det jo netop ikke!
>
> Det kommer sandelig an på hvilke frugter og grøntsager du spiser.

600-1000 gram grønt om dagen er MEGET, rigtig, RIGTIG meget. Og det kommer
oveni 4-5 frugter.
Jeg har flere klienter i terapi som har været på de danske vægtvogtere - og
de havde det svært med den metode fordi man skulle spise så meget grønt og
frugt - de følte at de skulle spise fra de vågnede til de stod op for at nå
kvoten. (Ud over at de fik skældud hvis de ikke havde tabt sig ved møderne)
Der er mange det virker for - og det er rigtig dejligt - hvis det holder.
Alle dem der har haft succes med en eller anden form for kur - HURRA for
dem, det er skønt!
Men det er et uhyggeligt lille mindretal desværre. Og at starte en kur uden
motivation er lig med fiasko og øget følelse af at _være_ en fiasko. Det er
disse mennesker vi skal hjælpe, de har brug for det.

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-05 18:39

> Alle dem der har haft succes med en eller anden form for kur - HURRA for
> dem, det er skønt!
> Men det er et uhyggeligt lille mindretal desværre.

Niks, den tror jeg simpelthen ikke på. Følger man en kur, så vil man tabe
sig. Sådan er det, og sådan vil det altid være. Problemet kan så være at man
ikke følger den, men det er jo ikke kurens fejl.

Mvh Maria

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 06:44

> [...]
> sig. Sådan er det, og sådan vil det altid være. Problemet kan så være at
> man ikke følger den, men det er jo ikke kurens fejl.

Maria - igen mener jeg at succes er lig med at de mennesker der har været på
kuren har formået at bibeholde en lavere vægt.
Der er MASSER der taber af DDV - der er stort set ingen der ikke gør det -
det jeg taler om er at det er problematisk at folk vender tilbage til deres
normale kost, fordi kuren er for hård og ensartet eller fordi de mangler
motivation til at leve sundt.
Hvis motivationen er der, er en grapefrugtkur eller kartoffelvandskur som i
gamle dage fuldt ud ligeså god som alle de dyre alternativer. Dette kan jeg
ikke bevise, for jeg har ikke fundet undersøgelser om det - men jeg ville
sørme gerne

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 12:03

MGA skrev den 18-06-2005 07:44:

> [...]
> det jeg taler om er at det er problematisk at folk vender tilbage til deres

Jamen hvis de vender tilbage til deres _normale kost_ dvs. den kost de
indtog før de lavede kostomlægningen, så skal man altså ikke være
specielt intelligent for at regne ud, at man så tager på igen.

Det gælder uanset om man er på DDV, WW, DrPhil, HareKrishna,
røgelsespinde eller rødbeder.

> [...]
> ikke bevise, for jeg har ikke fundet undersøgelser om det - men jeg ville

Igen fatter du minus af hvad DDV er og hvad det netop ikke er.

En af de - i mangel på bedre ord - mantra'er som er* på møderne er
netop: variation variation og variation.

*: dem jeg var med til.
Hvordan det foregik andre steder end hos TinaThorsted i efteråret2002.
Det kan jeg så ikke vide.

Derudover er motivation en temmelig flygtig ting, at hænge sin
kostomlægning (læs: livsstilsændring) op på.

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 12:59

> Jamen hvis de vender tilbage til deres _normale kost_ dvs. den kost de
> indtog før de lavede kostomlægningen, så skal man altså ikke være specielt
> intelligent for at regne ud, at man så tager på igen.

Well, din formulering om at intelligents hører sammen med evnen til at tabe
sig, er måske lidt uheldigt valgt, men rent faktisk er der mange som tror at
når man har tabt sig på en kur, så er det "det". Og det er lige PRÆCIS det
som tråden handler om - hvordan hjælper vi andre til at se pointen i dette.
At Nupo og DDV, Lowcarb og WW og hvad det hedder alt sammen er af det onde
hvis det ikke efterfølges af varig ændring i livsstilen. Fordi det giver en
fiasko oplevelse at tabe sig og så tage det hele på igen.
Jeg har kvinder i terapi, som jeg kan hjælpe fordi de sidder i mit lokale,
men der er masser derude, som ikke har råd til, tør eller vil gå i terapi -
og de har det svært med deres overvægt og de kan ikke forstå at de ikke
holder vægttabet efter en kur.
Jeg ville ønske der var mere oplysning om dette - og ikke fra DDV, WW eller
Herbalife, men fra officiel side...

> Igen fatter du minus af hvad DDV er og hvad det netop ikke er.

Der står slet ikke noget om DDV i det afsnit - jeg tror du har set dig gal
på mit indtryk af DDV, som jeg har fra mine klienter. Lad det ligge og glæd
dig over at du og en del andre kan bruge konceptet.

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 13:48

MGA skrev den 18-06-2005 13:58:

> Well, din formulering om at intelligents hører sammen med evnen til at tabe
> sig, er måske lidt uheldigt valgt,

Slet ikke.

Jeg siger intet om overvægtiges intelligens. Intet.

> men rent faktisk er der mange som tror at
> når man har tabt sig på en kur, så er det "det".

Så er man ikke særlig intelligent.
Uanset om man er overvægtig eller ej.

Når man* har tabt sig (dvs. ikke overvægtig længere) og så falder
tilbage på sine gamle vaner fordi man tror den hellige grav er
velforvaret....
Du kan nok se det intet har med vægt at gøre.

*: Eller man som slank person (uanset om man diætist, læge eller
DrSomethingthatsoundsimportant eller bare almindelig) kommer med samme
løsning om, at man jo bare kan tage på kur.

> [...]
> At Nupo og DDV, Lowcarb og WW og hvad det hedder alt sammen er af det onde
> hvis det ikke efterfølges af varig ændring i livsstilen.

Så er det fordi du ikke har forstået DDV og LowCarb.

I de DDV-lektioner jeg har deltaget, så blev der netop også snakket om:
Hvad så bagefter?
Man fokuserede naturligvis mest på selve vægttabsprocessen, da de fleste
tilstedeværende jo er igang med et større/mindre vægttab.

LowCarb - så vidt jeg kan forstå på Toke og Rene - har også et: hvad så
bagefter?-program.

> Fordi det giver en
> fiasko oplevelse at tabe sig og så tage det hele på igen.

ENIG! masser af enig.

> [...]
> og de har det svært med deres overvægt og de kan ikke forstå at de ikke

Hvad gør du ved de kvinder som forlader din terapi? Laver du
opfølgning 1, 2, 3 eller 5 år efter?
På jævnt dansk: hvad er din succesrate?

Hvordan adskiller din terapi dig fra andre koncepter?

Hvordan er DDV mindre pengemaskine end dine terapilektioner?
Du gør jo også for at tjene penge eller hvad?

> Jeg ville ønske der var mere oplysning om dette - og ikke fra DDV, WW eller
> Herbalife, men fra officiel side...

Hvad er "officiel side" for dig?

> Der står slet ikke noget om DDV i det afsnit -

Jo der gør:
Lad mig citere sætningen i sin helhed:
Derudover undskylder jeg, såfremt jeg har citeret uden kontekst.

------
[...]
-------
citat fra dit indlæg kl 0744

Kuren der er hård kan kun være DDV.

Det var selve motivations-delen som jeg oponerede imod.
Motivationen skal være der uanset hvad man har valgt af program.

Derudover er motivation temmelig flygtig.

> jeg tror du har set dig gal
> på mit indtryk af DDV, som jeg har fra mine klienter.

Overhovedet ikke. Du overtager bare deres historier ganske ukritisk.
Det er det som jeg opponerer imod.
At du samtidig udstiller din mangel på viden om DDV-konceptet, tja det
gør det endnu lettere at opponere imod.

De klienter du er i en situation, hvor de har oplevet en fiasko med DDV
derfor er deres historier om DDV også farvet af denne fiasko. De har
fortalt dig, at man på DDV spiser salater indtil man brækker sig.
Jamen, så bør du som terapeut lige undersøge (ikke over klienten, men
før du overtager den historie som den pureste sandhed) hvad DDV er for
en størrelse.

Du har sikkert mere viden om dit koncept, som jeg glæder mig meget til
at høre mere om.

> Lad det ligge og glæd
> dig over at du og en del andre kan bruge konceptet.

Det kan jeg jo netop ikke.
Da jeg slet ikke kan få indarbejdet mit
ret komplekse følelsesliv.

Der hvor jeg springer til tastaturet er, når du fylder gruppen med
misinformation om DDV-konceptet, samt du ikke indser at din viden er om
DDV er stærkt begrænset.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-06-05 20:28

[Carsten Riis | Sat, 18 Jun 2005 14:47:46 +0200]

>LowCarb - så vidt jeg kan forstå på Toke og Rene - har også et: hvad så
>bagefter?-program.

Du har forstået rigtigt - Atkins/lowcarb er *for life*

(også selvom det bliver noget nemmere nor man kun skal vedligeholde sin
fundne idealvægt).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-06-05 21:13

Rene' Hjorth skrev den 20-06-2005 21:28:
> [Carsten Riis | Sat, 18 Jun 2005 14:47:46 +0200]

> Du har forstået rigtigt - Atkins/lowcarb er *for life*

Der kan man bare se. Han er ikke helt dum, ham Carsten Riis
Altså når han selv skal sige det.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-06-05 20:26

[MGA | Sat, 18 Jun 2005 13:58:41 +0200]

>At Nupo og DDV, Lowcarb og WW og hvad det hedder alt sammen er af det onde
>hvis det ikke efterfølges af varig ændring i livsstilen.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på de andre, men hovedregel nr. 1 på
Atkins/lowcarb er at det IKKE er en kur hvor man kan tabe sig, men en varig
livsstilsændring som man skal forberede sig på skal følges resten af livet.

Jeg er enige i at de "hurtige kure" er rigtigt farligt for mange, men
Atkins/lowcarb er IKKE en af dem.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 20-06-05 23:54

> [...]
> varig
> livsstilsændring som man skal forberede sig på skal følges resten af

Hvad er det der afgør, om en kur/metode er midlertidig eller for life?
Hvad udelukker, at en hvilken som helst livsvarig metode kan bruges
midlertidigt?

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 21-06-05 06:59

> [...]
>
> Hvad er det der afgør, om en kur/metode er midlertidig eller for life?
> Hvad udelukker, at en hvilken som helst livsvarig metode kan bruges

For mig - og det er jo ikke sikkert det er sådan for alle - er en kur noget
tidsbegrænset, a la Nupo og Speasy.
Dog kan det også være i hovedet på folk - Atkins kan sagtens være en kur
hvis man tror det er en kur og at man kan vende tilbage til sin normale kost
efter et stykke tid. Ligeledes DDV.

Er der forresten nogen af jer der har prøvet Bailine? Den der rystepudser
der opbygger muskler?
Jeg har fået et gavekort til en gratis gang i Fr.havn og er nysgerrig nok
til at ville prøve det. Men lad mig høre om i har erfaringer med den.
Hende jeg fik gavekortet af sagde at hun kunne mærke forskel efter 5 gange -
en tydeligt bedring af muskulaturen. Hun mente så bare at den tid det tog at
køre til Fr.havn kunne bruges til at lave øvelser på gulv derhjemme - og så
sparede man benzinpengene
Sådan er skawboer så fornuftige

Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-06-05 18:01

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Tue, 21 Jun 2005
00:54:09 +0200]

>Hvad er det der afgør, om en kur/metode er midlertidig eller for life?

Atkins pointere ofte at det er en livsstilsændring "for life" og at man
aldrig kommer tilbage til at spise store mængder af sukker, hvidt brod
og/eller hvad der ellers var årsagen til ens overvægt.

>Hvad udelukker, at en hvilken som helst livsvarig metode kan bruges
>midlertidigt?

Intet - det står som sagt alle frit for at "misbruge" tingene efter eget
formål :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 21-06-05 20:45

> Atkins pointere ofte at det er en livsstilsændring "for life" og at man
> aldrig kommer tilbage til at spise store mængder af sukker, hvidt brod
> og/eller hvad der ellers var årsagen til ens overvægt.

Det kan nok være, at Atkins mente, at man burde vælge sådan.
Atkins-koncernen er i den grad baseret på at få folk til at leve af
Atkins-produkter, at de har en helt naturlig interesse i at mene, at det
skal være for life.

Men der er vel intet ved kuren, der udelukker, at man vælger at gøre det
anderledes - og leve på kuren en periode.

Har du eksempelvis ikke selv i perioder valgt IKKE at leve i
overensstemmelse med Atkins principper?

> Intet - det står som sagt alle frit for at "misbruge" tingene efter eget
> formål :)

Hvorfor vil du betegne det som "misbrug" at bruge en metode i begrænset
omfang?

Hvis man vil tabe 10 kilo, som er røget på under særlige omstændigheder
(eksempelvis en sygdomsperiode med nedsat aktivitet), er der vel intet, der
taler imod at hoppe på en hvilken som helst kur (Atkins eller andet) for at
tabe de ti kilo og derefter returnere til de sunde og vægtbevarende vaner
man havde, FØR sygdomsperioden ødelagde vægten?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-06-05 08:15

["Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> | Tue, 21 Jun 2005
21:44:49 +0200]

> [...]
>Atkins-koncernen er i den grad baseret på at få folk til at leve af
>Atkins-produkter, at de har en helt naturlig interesse i at mene, at det

Det er desværre rigtigt Atkins selv arbejder ikke særligt ihærdigt på at
"pushe" særlige Atkins produkter, men koncentrerede dig om diæten. Efter
hans død er firmaet dog blevet noget anderledes - bl.a. var det i den
ikke-illustrerede kogebog svært at følge opskrifterne uden Atkins produkter.

De har heldigvis senere indset at man ikke skal blande de 2
forretningsområder for meget, og den efterfølgende illustrerede kogebog var
et godt eksempel på at den er renset for anbefalinger af Atkins produkter.

>Men der er vel intet ved kuren, der udelukker, at man vælger at gøre det
>anderledes - og leve på kuren en periode.

Næh nej, men der gøres et stort nummer ud af at man ikke skal tro at man kan
gå tilbage til det samme liv (det liv der betød at man blve overvægtig
bagefter) og alligevel holde sin vægt.

>Har du eksempelvis ikke selv i perioder valgt IKKE at leve i
>overensstemmelse med Atkins principper?

Jo da, store fester, sygdom o.l. har fået mig til at i en periode fravælge
lowcarb diæt.

> [...]
>tabe de ti kilo og derefter returnere til de sunde og vægtbevarende vaner
>man havde, FØR sygdomsperioden ødelagde vægten?

Nej, det er der naturligvis ikke - det kan man da sagtens.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-05 19:43

MGA skrev den 17-06-2005 17:38:

> 600-1000 gram grønt om dagen er MEGET, rigtig, RIGTIG meget. Og det kommer
> oveni 4-5 frugter.

Ja. Der bliver sandelig heller ikke lagt skjul på, at det er meget.

> [...]
> frugt - de følte at de skulle spise fra de vågnede til de stod op for at nå

Det er jo klart, når de spiste salater og ikke nøjedes med de ting som
de skulle spise

> (Ud over at de fik skældud hvis de ikke havde tabt sig ved møderne)

Skældud? Tja, det kan godt føles sådan. Men om det er skæld
ud....tja tjo jeg vil snarere sige, at det føles sådan.

> [...]
> dem, det er skønt!
> Men det er et uhyggeligt lille mindretal desværre.

Kan du blive enig med dig selv om det er mange det virker for eller om
det et lille mindretal?

> Og at starte en kur uden
> motivation er lig med fiasko og øget følelse af at _være_ en fiasko. Det er
> disse mennesker vi skal hjælpe, de har brug for det.

Det nu mere synd for dine klienter, at de har valgt en terapeut som ikke
ved hvad DDV indbærer samt ikke kan skelne mellem DDV og WW.

At bruge en kur, når det reelt er en livsstilsændring man trænger til,
så ja, så er man dømt til at følge flertallet for alle dem der kommer på
kur.
Nemlig at det ikke virker.

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 06:59

> Det er jo klart, når de spiste salater og ikke nøjedes med de ting som de
> skulle spise

Det ved du jo ikke noget om - men det gør de - og uanset hvad de har spist,
så følte de at de spiste fra de stod op til de gik i seng.

> Skældud? Tja, det kan godt føles sådan. Men om det er skæld ud....tja
> tjo jeg vil snarere sige, at det føles sådan.
Og sjovt nok, så er det jo sådan at vores subjektive opfattelse af verden er
den korrekte for os hver især. Så hvis et menneske siger det føler at have
fået skældud, ja, så er det rigtigt. Det er ikke sikkert at den som bliver
beskyldt for at skælde ud er enig, men hun/han sætter sin egen dagsorden.

> Kan du blive enig med dig selv om det er mange det virker for eller om det
> et lille mindretal?
Jeg udtrykker mig uklart? Kure virker for rigtig mange på kort sigt. Kure
virker for uhyggeligt få på lang sigt. Clear?

> Det nu mere synd for dine klienter, at de har valgt en terapeut som ikke
> ved hvad DDV indbærer samt ikke kan skelne mellem DDV og WW.
WW bruger point system til at styre indtaget af diverse elementer i maden,
hvor man må sammensætte sin kost ud fra brikker i forskellige farver. Man
kan vel godt kalde det en kostomlægning, bortset fra at man i princippet kan
lave usundt og spise alt for lidt med deres brikker. (Jeg kunne ikke finde
deres hjemmeside, hvis de har en)
DDV er en kostomlægning med vejning og undervisning hver uge. Se mere her:
http://www.weightconsultants.com/da/

Sund fornuft har nu altid været at foretrække.

Er du selv DDV'er?

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 18-06-05 08:03

> [...]

> er den korrekte for os hver især. Så hvis et menneske siger det føler at
> have fået skældud, ja, så er det rigtigt.

Nu bliver det en strid om ord, men jeg mener det er fandens vigtigt at
skelne
mellem, om man rent faktisk BLIVER skældt ud eller om man FØLER at man
bliver det. Man må efter min mening skelne mellem egne følelser og andres
handlinger.

Man kan sagtens FØLE, at man er blevet skældt ud - selvom ingen har skældt
det mindste ud.

Tilsvarende er det også ganske afgørende at skelne mellem, om man FØLER man
spiser færre kalorier - eller om man rent faktisk spiser færre kalorier.

Man er ikke nødvendigvis på effektiv slankekur bare fordi man FØLER, at man
er det. Og det er nok manges problem med vægttabet - at de TROR de har været
på kur, men reelt ikke har været det. Og efterfølgende er det jo nærliggende
at konkludere, at man er en af dem, der ikke kan tabe sig...

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 11:56

MGA skrev den 18-06-2005 07:59:

> Det ved du jo ikke noget om

Jo, jeg kan læse, at de følte at de skulle spise fra morgen til aften.
Derudover var det i forlængelse af, at du fortalte at de spise salater
indtil de brækkede sig.

Så kan jeg med sindsro, den viden jeg har om DDV og simpellogik sige, at
det er klart, at de brækker sig af at spise salat, når salat er valgfrit
at spise, men at de jf. konceptet skal holde sig indenfor "skal
have"-ingredienserne.

> - men det gør de - og uanset hvad de har spist,
> så følte de at de spiste fra de stod op til de gik i seng.

Du snakkede om, at de spise salater indtil de brækkede sig og så sagde
du at de følte at de spiste fra morgen til aften.

Så trækker jeg bare konklusionen for dig og dem, at det er jo logik for
burhøns, at man føler at spiser fra morgen til aften, når de samtidig
spiser noget som er ikke er på "skal have"-listen, men på "må få"-listen.

Så det er så'men dine egne informationer som der konkluderes på.
Jeg går slet ikke ind og prøver på at rykke ved præmisserne eller
analyserer dem.

Jeg forbinder bare de oplysninger du giver på en måde som du
tilsyneladende ikke har tænkt på før pga. din uvidenhed omkring
DDV-konceptet.

> [...]
> beskyldt for at skælde ud er enig, men hun/han sætter sin egen dagsorden.

Det er jo det jeg siger... At det er deres subjektive opfattelser af
hvad der er foregået.
Ingen tvivl om, at de føler som de gør. Det vil jeg så'men heller ikke
tage fra dem.

Du bør bare som terapeut* gøre dig klart, at dine klienters fortællinger
er deres oplevelser af hvad der er foregået.
At man fortæller sin udgave af hvad der er foregået er ikke det samme
som at det er usandt eller direkte løgn. Snarere, at man har fortalt
historien ud fra det perspektiv man selv sidder med. Historien kan med
en lidt anden fokus genfortælles hvor historien giver en lidt anden
morale.

*: hvad er du for en terapeut?

> Jeg udtrykker mig uklart?

ja.

Bl.a. at du ikke har styr på hvad DDV er for noget, samt du forveksler
dem med WW

> [...]
>

> WW bruger point system til at styre indtaget af diverse elementer i maden,
> hvor man må sammensætte sin kost ud fra brikker i forskellige farver.

Tja, hvis man kan li' "brik-systemet" så er det metoden.

Og hurra for det. Men hvordan ser det ud med den metode på lang sigt.

> Man
> kan vel godt kalde det en kostomlægning, bortset fra at man i princippet kan
> lave usundt og spise alt for lidt med deres brikker.

Det kan man også kalde DDV.

Overvægtiges mad har sandsynligvis ikke bestået af den mængde grøntsager
og "ordentlige" råvarer før man valgte DDV.

Så kostomlægning er jo i princippet jo bare, at man indtager en anden
kost nu end man gjorde før.

> (Jeg kunne ikke finde
> deres hjemmeside, hvis de har en)

Rent nemt faktisk:
http://www.weightwatchers.dk

> DDV er en kostomlægning med vejning og undervisning hver uge. Se mere her:
> http://www.weightconsultants.com/da/

Kender udemærket deres system.

> Sund fornuft har nu altid været at foretrække.

Enig.

> Er du selv DDV'er?

Har været. Pga. psykiske nedture (læs tilbage i gruppen eller
sorg+krise-gruppen) fravalgte jeg DDV.
Jeg har fundet ud af med mig selv, at DDV ikke er en metode, hvor jeg
får mig selv med i processen dvs jeg kan sagtens acceptere konceptets
indhold og følge det. Ingen problemer der. Problemet - for mig - er,
at når jeg evt. igen rammer en følelsesmæssig bakkedal, så kan en 5
sekunders individuel samtale (dvs. den tid man har når man står på
vægten) med en vægtkonsulent altså ikke hive mig op igen. Det er mit
følelsesliv alt for komplekst til.

På overordnet plan følger jeg DrPhil's "nøglebundt".
Hvilket netop er - føles sådan for mig - sund fornuft med at man skal
have sig selv med i hele processen og det netop ikke er nemt, men
faktisk hamrende svært og derfor også skal give sig tid til at
reflektere over fremgange og tilbageslag.

I øjeblikket skal jeg dog ned og redesigne min Nøgle 1 (tænke rigtigt),
da min situation* har ændret sig.

*: fra fuldtidsledig til fuldtids kontorjob (hvor desværre
tilgængeligheden af slik er for fristende).
Så det er en kombination af Nøgle 1+3+4+5 som jeg skal have fingre i.

1. Tænke rigtig (hvad vil og kan jeg gøre i min situation)
3. Fejlsikret miljø (min umiddelbare løsning: tage
agurk-/gulerodsstænger, cherrytomater og et par mandler med for at have
dem ved skrive bordet, samt lade kontanter blive hjemme)
4. Impulsspiseri. (finde de tidspunkter på dagen, hvor det "faldlemmen"
er for impulsspiseriet)
5. Kostplanen (jeg skal finde ud af, hvilke ingredienser i kantinens
frokost-buffet er ok og hvad jeg skal holde væk fra tallerkenen).

Nøgle 2 (følelserne), 6 (motion) og 7 (støttegruppen) er såvidt jeg
kan se ikke relevante i den kontekst

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 13:07

> Du bør bare som terapeut* gøre dig klart, at dine klienters fortællinger
> er deres oplevelser af hvad der er foregået.

Fuldstændig rigtigt - og derudover er mit syn på DDV farvet af de historier
jeg hører i lokalsamfundet, samt mediernes langen ud efter DDV, som en
pengemaskine.

> [...]
> historien ud fra det perspektiv man selv sidder med. Historien kan med
> en lidt anden fokus genfortælles hvor historien giver en lidt anden
Ja, er du bekendt med moderne terapiformer? Der er faktisk en, som bygger på
netop dette koncept - at historier kan fortælles med mange vinkler.

> *: hvad er du for en terapeut?
Oplevelsesorienteret og eksistensialistisk primært - det er i hvert fald
metoderne. Men metoderne er intet værd, hvis ikke man følger Kirkegaards
ord:
"Hvis det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted,
må man først og fremmest passe på at finde ham der hvor han er, og begynde
der.

Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst.

Enhver der ikke kan det, han er selv i indbildning, når han mener at kunne
hjælpe en anden. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere
end han, men dog ved først at fremmest at forstå det, han forstår.

Når jeg ikke gør det, så hjælper min merforståen ham slet ikke. Vil jeg
alligevel gøre min merforståen gældende, så er det fordi jeg er forfængelig
og stolt, så jeg i grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres
af ham.

Men al sand hjælp begynder med ydmygelse. Hjælperen må først ydmyge sig
under dem, han vil hjælpe, og hermed forstå at det at hjælpe ikke er at
herske, men det er at tjene, at det at hjælpe er villighed til, indtil
videre at finde sig i at have uret og i ikke at forstå hvad den anden
forstår.

Dersom du ikke kan begynde således med et menneske, at han kan finde en sand
lindring i at tale med dig om sin lidelse, så kan du heller ikke hjælpe ham,
han lukker sig for dig, han lukker sig inde i sit inderste - præk du så kun
for ham!"

> [...]
> frokost-buffet er ok og hvad jeg skal holde væk fra tallerkenen).
>
> Nøgle 2 (følelserne), 6 (motion) og 7 (støttegruppen) er såvidt jeg kan

Spændende at høre om den metode - det kunne være jeg skulle købe hans bog og
læse om det fra den vinkel. Det er en kompliceret affære og altid godt med
nye vinkler

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 14:42

MGA skrev den 18-06-2005 14:07:

> Fuldstændig rigtigt - og derudover er mit syn på DDV farvet af de historier
> jeg hører i lokalsamfundet, samt mediernes langen ud efter DDV, som en
> pengemaskine.

Tja, dine terapier er jo ikke gratis, så det er vel også en pengemaskine?
Eller hvad?

Derudover, så er det fint, at vil nøjes med 2. hånds information
(fortællinger). Tilgengæld vil viden altid trumfe information.
Den viden har du ikke!

> Ja, er du bekendt med moderne terapiformer? Der er faktisk en, som bygger på
> netop dette koncept - at historier kan fortælles med mange vinkler.

I den grad. Har det seneste 7 måneder fået genfortalt min
historie med lidt andre fokus end hidtil.
Det er til tider meget meget hårdt at få genfortalt sin historie på en
ny måde.
Nogengange får man rykket temmelig meget ved sit "fundament".

Måske bør du genfortælle dine klienter, at DDV ikke handler om at spise
salater til man brækker sig. Så kan det jo være, at det ikke er slemt
som de gør det til.

> [...]
> herske, men det er at tjene, at det at hjælpe er villighed til, indtil
> videre at finde sig i at have uret og i ikke at forstå hvad den anden

Udover, at jeg generelt er enig i ovenstående, så syntes jeg ikke, at du
har nogen merforståen af de ting som den du vil hjælpe forstår.
Du kan sagtens forstå det han siger og forholde ham til sin historie,
men du har ikke nogen viden til at vedkommende kan genfortælle sin
historie i en anden vinkel.

Nu er - så vidt jeg forstår - ydmygelse og /at være ydmyg/ to
forskellige ting.

Ydmygelser er hvad man bliver udsat for ved fx Roklubbers kaninture,
Hvad de ældre studerende gør ved de nye studerende eller Søværnets
Rekrutture på Grønland for et par år siden.

At være ydmyg overfor et eller andet er - sådan som jeg forstår
udtrykket - at man ikke har en udfarende holdning til hvad man
beskæftiger med. Eller, at man ikke føler sig "for fin" til at gøre et
eller andet.

> [...]
> han lukker sig for dig, han lukker sig inde i sit inderste - præk du så kun

Må jeg have lov til at udtrykke Kirkegaards tekst i en kortere udgave:

"Man kan ikke redde en person, der er ved at drukne, at lære vedkommende
at svømme"
som man så kan kombinere med:
"Hvis du giver en mand en fisk, så har mad for en dag. Hvis du lærer ham
at fiske, så har han mad i 10 år".

> Spændende at høre om den metode - det kunne være jeg skulle købe hans bog og
> læse om det fra den vinkel.

Altså jeg syntes den er pengene værd.

Jeg vil så dog også sige, at jeg altså bruger "nøglebundtet" på en lidt
anden måde end den som han foreslår i bogen.
Tilgengæld følger jeg for så vidt bare et af de andre principper som han
kører med. Nemlig:

What ever works for you. Do it.

Jeg kan i hvert fald sige, at jeg har fået "skridt for skridt" fået
opbygget et overskud* igen, så jeg igen har lyst til at gå igang med
vægttab.
Denne gang skal det være for resten af mit - forhåbentlig - lange liv.

*: Jeg oplevede det selv, at jeg var nede i en kulkælder. Det kan man
dog først se "bagefter".

> Det er en kompliceret affære og altid godt med
> nye vinkler

Kompliceret ja, men så alligevel ikke.
Det er jo trods alt ikke hjernekirurgi som vi taler om.

At lappe cykel er jo også kompliceret, hvis du ikke har det rigtige
værktøj.
Det samme med vægttab, at hvis man ikke har fået fat på den rigtige
"værktøjskasse", så er vægttab også svært for ikke at sige umuligt.

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 18:02

> Tja, dine terapier er jo ikke gratis, så det er vel også en pengemaskine?
> Eller hvad?

Lige netop det her er til 1/3 af prisen, fordi min hypotese er at de
mennesker som prøver igen og igen, men fejler, ikke er dovne, uintelligente
og sjuskede, men mangler den psykologiske motivation til at holde vægten.
Der kan være mange forskellige grunde til det, men det at de får både
individuel og gruppe terapi en gang om måneden, skulle gerne gøre at de
bliver bevidst om dette og derfor kan vælge anderledes.
Fordi det er _min_ hypotese er forløbet næsten gratis, normalt er det
klienten som bestemmer emnet og forløbet - her er det mig der sætter
dagsordenen.
De må under forløbet (10 måneder) ikke deltage i nogen form for kure, men
gerne være bevidste om hvad de spiser, dyrke motion og alt det andet.
Meningen er at de forhåbentlig får chancen for at se, at de virkelig er værd
at gøre noget godt for. Det er de alle i tvivl om. Om det er tilfældigt
eller ej ved jeg ikke, men jeg laver et forløb til næste år igen, for at se
på blandt andet den faktor.
Efter forløbet laver jeg en rapport om forløbet, som kvinderne skal se og
godkende. De er helt anonymiserede i den og den vil kun blive offentliggjort
hvis de accepterer det.

Så som du kan se, er dette ikke helt almindelig terapi. Vi taler heller ikke
så meget om kurene og programmerne. Grunden til dette er, at om jeg så var
specialist i DDV, ville jeg ikke anbefale det. Jeg tror på at alle mennesker
er i stand til at sammensætte en sund og varieret kost og søge støtte i
deres netværk til dette projekt, hvis de har den nødvendige motivation og
tro på sig selv. det er trods alt ikke nogen videnskab at spise sundt og
dyrke motion. Måske også derfor nogen forfalder til at sige at overvægtige
"bare" skal spise rigtigt.

Forløbet koster 50 kroner om ugen, præcis som hos DDV, men der er kun 5
kvinder her, så som du hurtigt kan regne ud er timeprisen lavere end lav.
Det er ikke min hensigt at score kassen på denne slags arbejde.
Forhåbentlig bliver disse kvinder i stand til at gå ud og hjælpe andre
overvægtige - uden at det koster en 50'er om ugen. Som ringe i vandet vil
det forhåbentlig brede sig i løbet af nogle år. Men nu må vi se om det
virker
Indtil videre (4 mdr.) har kvinderne ikke tabt sig, men de er absolut blevet
mere bevidste om hvad der får dem til at spise, spise meget og spise usundt.
Og det er slet ikke så dårligt

Mener du at din følelsesliv er mere kompliceret end andre menneskers?
Eller hvad var det i dine følelser der gjorde at du ikke kunne bruge DDV?

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 19:46

MGA skrev den 18-06-2005 19:02:

> Mener du at din følelsesliv er mere kompliceret end andre menneskers?

Aner det ikke.
Jeg har været gennem en proces de seneste 7 måneder med en
erhvervsspsykolog, hvor jeg altså har fundet nogen "skeletter i skabet",
at jeg i bund og grund har mere end rigeligt at beskæftige mig med mine
skeletter og ikke om andres.

Jeg er udemærket klar over, at andre også har deres at slåse med.
Dertil kan jeg kun sige: Find de "værktøjskasser" som virker for jer.
Om det så er lægebesøg med tilhørende medicin eller DDV eller whatever.
Tilgengæld skal man altså ikke kritisere en "værktøjskasse" som man ikke
har viden om.

> Eller hvad var det i dine følelser der gjorde at du ikke kunne bruge DDV?

Det der gjorde udslaget (der er mere vidtrækkende ting også, men det kan
vi snakke om en anden dag eller også må du google lidt), at jeg ikke
kunne mere på DDV var følgende begivenheder på kun 5 måneder:

A Januar Min fars kræftsygdom og dødsfald
B Februar Nyt arbejde under en mildest talt underlig arbejdsgiver
C Februar Storebrors alvorlige ulykke + dertilhørende stress
D 7. april Opsigelse
E 2. maj Bortvisning, Uberretiget vil jeg tilføje.
F 4. maj Fagforening som ikke ville hjælpe.

Ved A og B var TinaT meget forstående.
Ved C forstående
Ved D+E rullede hun med øjnene.
Ved F. Aner det ikke, men der fik jeg en nedtur af karat. Der var mine
kræfter tappede.

Jeg giver for så vidt ikke hende skylden for hendes reaktion. For jeg
ved sgu godt, at A-E+F lyder surrealistisk. Ikke desto mindre var det
det som skete.

Derudover har jeg nu fundet ud af, at det reelt ikke er min almindelige
kost som er /problemet/ men, at jeg har en grim blanding af
trøstespisning og impulsspisning.
EKSEMPEL på trøstespisning:
Efter en af mine psykolog-sessioner (en af de seje) var jeg ude og købe
ind til aftensmad. Kørte hjem, stillede tingene i køleskabet som skulle
være i køleskabet. Så satte jeg mig ved min computer og lige pludselig
havde jeg en 250g's æske BridgeBlanding ved siden af mig. Tom vel og mærke.
Jeg anede ikke, hvor den kom fra. Jeg blev så' lidt nysgerrig over hvad
der stod på kassebonen. Damn. Den var skam købt i forbindelse med
aftensmaden.
Der var det jeg tænkte: hvor mange af mine ca. 40 kilo overvægt er
kommet på den måde?

EKSEMPEL som for mig er impulsspisning:
Et besøg i supermarkedet og man lige skal have sig en Bounty som hænger
så fristende ved kasseterminalen. Behøvedes jeg at sige mere?

Det skal lige siges, at jeg på daværende tidspunkt var igang med at læse
om nøglebundtet, hvor der netop var noget om impulsspiseri vs
trøstespisning.

Kort fortalt er forskellen:

Trøstespisning gør man i form af, at man bruger maden som en slags
beroligende medicin enten fordi man er oprørt eller ked af noget.
Ofte er det ganske ubevidst (lidt a la min BridgeBlanding-situation)
Impulsspiseri skyldes, at man har en masse vaner som man knytter
spisning på. Fx på vej til arbejde, der er lige en drivein. Den tager
vi. Eller nu er ungerne lagt i seng. fordi man mu er voksen så kan man
godt spise flødeboller på en tirsdag.
Eller helt andre vaner hvor vanen i sig selv resulterer i mad (af den
slemme slags vel og mærke).
Lidt ligesom mit besøg i supermarkedet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 20:03

MGA skrev den 18-06-2005 19:02:
> [...]
> og sjuskede, men mangler den psykologiske motivation til at holde vægten.

Ikke kun psykolgisk motivation.

Der skal også den rette viden til at håndtere opture og nedture.
Det er nemt nok, at have det godt.

Problemet er, hvad sker der når motivationen er på lavpunktet. Og du
eller hvilken som helst anden støtteperson/konsulent/terapeut ikke er i
nærheden? Hvad gør man så?

> [...]

> Meningen er at de forhåbentlig får chancen for at se, at de
> virkelig er værd at gøre noget godt for. Det er de alle

Lyder meget som om du vil give dine klienter et "WakeUpCall" fra deres
ubevidste handlemåde til at de er bevidste om hvad de laver.

Dette WUC sætter du så i rammer og dokumenterer for dem, så de senere
kan arbejde videre med det.

Lyder meget fornuftigt ud fra hvad du beskriver.

> Om det er tilfældigt
> eller ej ved jeg ikke, men jeg laver et forløb til næste år igen, for at se
> på blandt andet den faktor.

Øhhh, det kan være, at jeg har stirret mig blind, men hvad for en faktor?

> [...]
> så meget om kurene og programmerne. Grunden til dette er, at om jeg så var
> specialist i DDV, ville jeg ikke anbefale det.

Ok.

> [...]
> dyrke motion. Måske også derfor nogen forfalder til at sige at overvægtige

Jeg tror, at "nøglebundtet" vil være en rigtig god værktøjskasse for dig
og dine klienter.

Det kan selvfølgelig ikke siges om dit koncept virker, da det er - som
jeg kan forstå på dig - er helt nyt.
Der hvor jeg tror akilles-hælen er: struktur. Eller bedre sagt: mangel
på struktur.

Du har utrolig mange ideer om motivation, netværk, tro på sig selv
(selvtillid) og krydret med Filosofi.
Det kan være, at det bare fordi jeg kun har set brudstykker af hvad du
laver. Det virker dog til, at er så'en lidt trial'n'error-tilgang du har
til konceptet.

> Forløbet koster 50 kroner om ugen, præcis som hos DDV, men der er kun 5
> kvinder her, så som du hurtigt kan regne ud er timeprisen lavere end lav.

Ok, det er så ikke terapi i hvad jeg vil betegne klassisk forstand.

> [...]

> mere bevidste om hvad der får dem til at spise, spise meget og spise usundt.

Næh, jeg har det sandelig også fint med mit intense arbejde på Nøgle1+2
siden februar, hvor 3+4+5+6+7 er lidt ustruktureret, men stadig med.

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 21:20

Hej Carsten!

Meget spændende at læse om dine oplevelser - det må have været benhårdt at
stå ud af sengen og tro på livet?!

Jeg tror bestemt også at der er elementer af Dr. Phil jeg kan bruge - og det
er jo netop meningen, at kvinderne skal kunne klare nedture uden at komme
til mig, når vi engang er færdige. Derfor er det vældig godt med sådan nogle
nøgler + styrkelse af netværket.

Den faktor jeg gerne vil kigge på er om det er tilfældigt at alle kvinderne
i dette forløb ikke synes de er værd at gøre noget godt for. Jeg tror det
ikke, men jeg kan ikke vide det. Vi er jo alle forskellige.

En vis portion trial and error er der i det - og det er jeg helt åben
omkring, kvinderne er alle højt intelligente og dejlige mennesker, som er
gode til at sige til deres terapeut når hun kører af sporet.
Jeg har en struktur - fra gang til gang - fordi jeg også er en "as we go"
person - jeg kan lide at lade tingene udfolde sig og beslutte ud fra nuet
fra der skal ske. Jeg har målet for øje og kan se vi er på rette vej og så
er jeg ikke så bange for "rod". Blot vi ikke spilder for meget tid...

Jeg vil se frem til at læse om de 7 nøgler og jeg håber de bærer dig igennem
sammen med det hårde arbejde du gør.

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-05 16:00

MGA skrev den 18-06-2005 22:20:

> Meget spændende at læse om dine oplevelser - det må have været benhårdt at
> stå ud af sengen

Jep.

Hvorfor skal man dog stå ud af sengen, når butikkerne alligevel har åben
til kl. 20. Eller, jeg kan da fint læse avisen her hvor jeg ligger.

> og tro på livet?!

Den har jeg nu altid haft.

Fra : Lisbeth

Dato : 19-06-05 22:13

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Lige netop det her er til 1/3 af prisen,

En trediedel af hvilken pris?

Du taler om 50 kr om ugen - 200 kr. om måneden. Det er UNDER 1/3 af den pris
en professionel terapeut tager for en times terapi.

> De må under forløbet (10 måneder) ikke deltage i nogen form for kure,

Vil det sige, at de under forløbet ikke må spise færre kalorier, end de
forbruger? I modsat fald kan det jo ikke lade sig gøre at tabe sig.

Men måske du kun taler om "etablerede" navngivne kure?

> det er trods alt ikke nogen videnskab at spise sundt og dyrke motion.

Hvis du vil tabe dig - udover bare at spise sundt og motionere, er det vist
ganske passende at tale om videnskab.

Mit indtryk er, at folk til tider spiser aldeles usundt i den tro, at de
spiser særdeles sundt.

Hvad vil DU definere som sundt?

> Forløbet koster 50 kroner om ugen, præcis som hos DDV, men der er kun 5
> kvinder her, så som du hurtigt kan regne ud er timeprisen lavere end lav.

Du sætter ikke ret stor pris på dig selv og dit arbejde. Hvorfor egentlig
ikke?

> Det er ikke min hensigt at score kassen på denne slags arbejde.

Men leve af det kan du vist heller ikke.

> Men nu må vi se om det virker

Er du usikker på, om det du tilbyder er effektivt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-05 22:26

Lisbeth skrev den 19-06-2005 23:12:

> [...]
>

> Vil det sige, at de under forløbet ikke må spise færre kalorier, end de
> forbruger? I modsat fald kan det jo ikke lade sig gøre at tabe sig.

Det er jo heller ikke det der er "missionen" med terapien.

Missionen er - så vidt jeg kan læse ud fra det beskrevne: At klienterne
bliver mere bevidste om hvad de spiser. Og ud fra denne bevidsthed selv
sammensætter en kost som
A: De kan holde ud at spise
B: Der er praktisk (socialt, familiært mv. ) muligt for dem

> Men måske du kun taler om "etablerede" navngivne kure?

Det skal man vist være Lisbeth for spørge til.

> [...]
>
> Hvad vil DU definere som sundt?

> Du sætter ikke ret stor pris på dig selv og dit arbejde. Hvorfor egentlig

Det er måske ikke MGAs arbejde at lave kostvejledning.
MGA laver måske noget andet som er med til at betale huslejen.

De 50 kroner er måske dækning af de udgifter hun har i forbindelse med
sessionerne (kaffe, kopier og øvrige materiale).

Der er trods alt nogen som laver frivillig arbejde ved siden af deres
professionelle liv.

> Men leve af det kan du vist heller ikke.

> Er du usikker på, om det du tilbyder er effektivt?

Du er virkelig ikke særlig god til at læse budskaberne eller hvad?

Naturligvis er hun i tvivl om det hun laver er effektiv.
ellers ville hun jo slet ikke ville lave alt det dokumentation som hun
har beskrevet.
Det er jo slet slet ikke formålet med sessionerne, at det skal være
effektivt fra dag1, men noget der skal bruges resten af livet for den
enkelte klient.
Set ud fra prisen og den forliggende forløbsbeskrivelse, så er MGAs
sessioner mere reelle end NUPO og andre nemme løsninger.

Fra : Lisbeth

Dato : 19-06-05 23:05

> Det er jo heller ikke det der er "missionen" med terapien.

Men det betyder jo heller ikke nødvendigvis, at det behøver være forbudt at
tabe sig imens? Eller at det ER det.

MGA fortæller blot, at de "må under forløbet (10 måneder) ikke deltage i
nogen form for kure" og jeg spørger så, om det betyder, at de ikke må spise
færre kalorier, end de forbruger. (hvilket vil indebære et vægttab).

> Missionen er - så vidt jeg kan læse ud fra det beskrevne: At klienterne
> bliver mere bevidste om hvad de spiser. Og ud fra denne bevidsthed selv
> sammensætter en kost som
> A: De kan holde ud at spise

De fleste overvægtige kan vist holde ud af spise det de sædvanligvis
spiser - helt uden terapi. *S*

> Det skal man vist være Lisbeth for spørge til.

Jamen Lisbeth spørger selvfølgelig til dét Lisbeth har behov for at spørge
til - ligesom du vel gør det samme?

> Det er måske ikke MGAs arbejde at lave kostvejledning.

Nej.. men jeg taler heller ikke om, at hun skal give folk vejledning i
bestemte emner.

> MGA laver måske noget andet som er med til at betale huslejen.

Måske. Men er det afgørende for værdien af ens viden og arbejde?

Man må såmænd tage, hvad man synes - høj eller lav pris.
Men jeg ved ikke, om MGA tager den pris, hun mener hendes arbejde er værd.
Eller om hun eventuelt kun tager sig betalt for at få dækket sine udgifter.

> Der er trods alt nogen som laver frivillig arbejde ved siden af deres
> professionelle liv.

Ja bestemt... det kan være, det er det MGA gør?

> Du er virkelig ikke særlig god til at læse budskaberne eller hvad?

Når jeg er usikker på, om jeg forstår budskaber, spørger jeg. Og når MGA
skriver, "nu må vi se, om det virker" får det mig til at tro, at hun måske
er usikker på, om det virker - hvorfor jeg spørger, om det er sådan, det
skal opfattes.

> Naturligvis er hun i tvivl om det hun laver er effektiv.

Hvorfor naturligvis?

> Det er jo slet slet ikke formålet med sessionerne, at det skal være
> effektivt fra dag1, men noget der skal bruges resten af livet for den
> enkelte klient.

At noget er effektivt indebærer vel kun - sådan kort sagt - at man når de
opstillede mål til den ønskede tid og med den ønskede indsats?

Jeg ved ikke, hvordan MGA og hendes kunder måler effektiviteten?
Normalt måler man vægten, når det handler om at hjælpe overvægtige. Og den
skal så sædvanligvis helst være nedadgående.

> Set ud fra prisen og den forliggende forløbsbeskrivelse, så er MGAs
> sessioner mere reelle end NUPO og andre nemme løsninger.

Måske. Det kan jeg ikke vurdere på grundlag af de oplysninger, der er
kommet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-05 05:42

Lisbeth wrote:

> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
>
> Hvorfor naturligvis?

Det skrev Carsten i linjen lige efter den du citerede: "ellers ville
hun jo slet ikke ville lave alt det dokumentation som hun har
beskrevet.".

Du kan så være uenig i at det er en begrundelse for "naturligvis", men
så stil spørgsmålstegn ved det, i stedet for at skrive som om Carsten
ikke har givet en forklaring.

> At noget er effektivt indebærer vel kun - sådan kort sagt - at man
> når de opstillede mål til den ønskede tid og med den ønskede
> indsats?

Det er en kvantitativ måling. Det er langt det nemmeste, hvis ellers
man kan formulere et klart mål.

> Jeg ved ikke, hvordan MGA og hendes kunder måler effektiviteten?

Det kan være de ikke gør det.

Fra : Lisbeth

Dato : 20-06-05 06:46

> Det skrev Carsten i linjen lige efter den du citerede: "ellers ville
> hun jo slet ikke ville lave alt det dokumentation som hun har
> beskrevet.".

Jeg er vant til at man skriver dokumentation af andre årsager.

> Du kan så være uenig i at det er en begrundelse for "naturligvis",

Jeg er hverken uenig eller enig - men uvidende om sammenhængen og svaret.

> men så stil spørgsmålstegn ved det, i stedet for at skrive som om Carsten
> ikke har givet en forklaring.

Jeg spørger Carsten, hvorfor han tror, at MGA NATURLIGVIS er usikker.... jeg
opfatter nemlig ikke arbejdet med at skrive dokumentation som lig med, at
hun naturligvis er usikker på det. Der kan jo være andre grund til
dokumentationen - eksempelvis at dokumentere for andre, hvad man SELV ved og
SELV er sikker på.

> Det kan være de ikke gør det.

Ja... det kan sagtens være.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-05 07:36

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote

> Jeg spørger Carsten, hvorfor han tror, at MGA NATURLIGVIS er
> usikker....

Ja, det er jeg i stand til at læse. Det stod også i dit forgående
indlæg, dog undtaget fremhævelsen.

> jeg opfatter nemlig ikke arbejdet med at skrive dokumentation som lig
> med, at hun naturligvis er usikker på det.

Det var derfor jeg skrev "men så stil spørgsmålstegn ved det, i stedet
for at skrive som om Carsten ikke har givet en forklaring.".

Men jeg glemmer de aftaler jeg har lavet med mig selv. Om igen...

Okay, Lisbeth, jeg kan godt se din pointe. Du har ganske ret og
dokumentation har slet intet med usikkerhed at gøre. Det er
letfatteligt og implicit at Carsten ikke fortalte hvorfor det var en
naturlighed, netop pga. dokumentationens neutralitet.

Jeg mener jeg har forstået nu og du behøver ikke uddybe din forklaring
om dokumentation, din opfattelse af Carstens indlæg eller hans
eventuelle problemer med at komme ud med sine tanker.

Fra : Lisbeth

Dato : 20-06-05 19:07

> Det var derfor jeg skrev "men så stil spørgsmålstegn ved det, i stedet
> for at skrive som om Carsten ikke har givet en forklaring.".

Det er Dét jeg gør *S*

> Okay, Lisbeth, jeg kan godt se din pointe. Du har ganske ret og
> dokumentation har slet intet med usikkerhed at gøre.

Det vil jeg ikke udelukke at det kan have.

> Jeg mener jeg har forstået nu og du behøver ikke uddybe din forklaring
> om dokumentation, din opfattelse af Carstens indlæg eller hans
> eventuelle problemer med at komme ud med sine tanker.

Det er ulideligt varmt i dag *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-06-05 20:50

Lisbeth skrev den 20-06-2005 07:45:
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er vant til at man skriver dokumentation af andre årsager.

Dokumentation bruges meget i trial'n'error-forsøg. Netop for at kunne
dokumentere sine forsøg og de ændringer man laver fra forsøg til forsøg.
Og for at være sikker på (dvs. fjerne usikkerhed) hvad man laver, så
dokumenterer man alt hvad der kan dokumenteres.

Dokumentation laves da også i mange andre sammenhænge.
Fx har jeg lige på arbejde lavet 3 måneders "efterslæb" på
dokumentationsfronten.
Dokumentationen bruges i sammenhæng med kundeservice, når en kunde vil
ud af sin bindingsperiode, så man nemt kan se, hvor lang
bindingsperioden er.

> [...]
> hun naturligvis er usikker på det. Der kan jo være andre grund til
> dokumentationen - eksempelvis at dokumentere for andre, hvad man SELV ved og

Og det modsatte!

> Ja... det kan sagtens være.

Ja, verden er fuld af muligheder. Måske også nogen som du ikke lige
kan se eller tænke dig til.
(samme gælder naturligvis for mig).

Fra : MGA

Dato : 20-06-05 10:01

> Det kan være de ikke gør det.

Måler? Nej, da det i sidste ende er livskvalitet det handler om, er et
spørgeskema vist det tætteste vi kommer på en måling.
Det her handler ikke så meget om kilo - de er blot symptom på noget andet.

Mette

Fra : MGA

Dato : 20-06-05 09:59

> En trediedel af hvilken pris?
>
> Du taler om 50 kr om ugen - 200 kr. om måneden. Det er UNDER 1/3 af den
pris
> en professionel terapeut tager for en times terapi.
En tredjedel af den pris jeg normalt tager for terapi. Prisen er i forvejen
lavere end normal terapi pris indtil 31/12 - den efteruddannelse jeg er
igang med forpligter mig til at tage en lavere pris.
Fra nytår er prisen på højde med andre terapeuter i Nordjylland. (Hvilket
stadig er lavere end i f.eks. København)

> Vil det sige, at de under forløbet ikke må spise færre kalorier, end de
> forbruger? I modsat fald kan det jo ikke lade sig gøre at tabe sig.
Læs videre Lisbeth - det står lige bagefter at de gerne må være bevidste om
hvad de spiser.

> Du sætter ikke ret stor pris på dig selv og dit arbejde. Hvorfor egentlig
> ikke?
Forklaret ovenover. Jeg er den eneste heroppe, så jeg underbyder ikke nogen.

> Men leve af det kan du vist heller ikke.
Nej, ikke endnu. Men jeg arbejder ved siden af og kan derfor tillade mig at
eksperimentere.

> Er du usikker på, om det du tilbyder er effektivt?

Ja, Lisbeth, det er jeg. Nej, ikke usikker på om det er effektivt, hvis min
hypotese holder stik, men usikker på om strukturen og forløbets
sammensætning er korrekt. Derfor anser jeg det for et samarbejde mellem
klienterne og mig i langt højere grad.
Det er ikke meningen, at de skal tabe sig mens de går hos mig, det er
meningen at de skal blive i stand til at gøre noget godt for dem selv som
sandsynligvis indebærer vægttab på længere sigt. Hvis ikke det gør, håber
jeg at de bliver i stand til at elske dem selv som de er og være stolte af
at være dejlige mennesker, store smukke skuder - nogen som er værd at elske
(og det er de)

Diise kvinder er kendetegnet af at der ikke er plads til dem i deres eget
liv, de tænker på alle andre før dem selv og undertrykker følelser, samt
undgår konflikter. Sammenhængen mellem dette og maden kan være flere ting -
at man undertrykker følelser "ved at presse mad ned ovenpå dem" (i
metaforisk forstand) til man ikke længere mærker dem er en mulighed. At
udfylde tomrum og ensomhed med mad er en anden. At bruge mad som
beskæftigelsesterapi er en tredje. Bliver man bevidst om det, kan man handle
anderledes, men det kræver mod og støtte - og det er også noget de skal lære
at finde/bede om.

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 20-06-05 19:14

"MGA" <jadetkuduli@etstedi.dk> skrev i en meddelelse

> En tredjedel af den pris jeg normalt tager for terapi.

Tager du normalt 150 kr?

> lavere end normal terapi pris indtil 31/12 - den efteruddannelse jeg er
> igang med forpligter mig til at tage en lavere pris.

Det er jo sådan set rimeligt nok... at tage mindre når man ikke er
færdiguddannet og bruger folk som prøvekaniner.

> Læs videre Lisbeth - det står lige bagefter at de gerne må være bevidste
> om
> hvad de spiser.

Skal det forstås sådan, at de gerne må være så bevidste, at de taber sig?

> Ja, Lisbeth, det er jeg.

Fair nok. Hvis bare folk ved det, når de går i gang hos dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 21-06-05 07:07

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> "MGA" <jadetkuduli@etstedi.dk> skrev i en meddelelse

> Tager du normalt 150 kr?

Nej, 350 for en time -og fra nytår 400,-

> Det er jo sådan set rimeligt nok... at tage mindre når man ikke er
> færdiguddannet og bruger folk som prøvekaniner.

> Skal det forstås sådan, at de gerne må være så bevidste, at de taber sig?
Jeps, det må de - og de er det - i perioder. Efterhånden som det går op for
dem hvornår de spiser, hvad de spiser og hvorfor, så undersøger de hvordan
det er at vælge anderledes.

> Fair nok. Hvis bare folk ved det, når de går i gang hos dig.

Åbenhed og ærlighed er vigtige for mig som terapeut. Jeg er en dygtig
terapeut, men terapi er jo sådan en størrelse at man aldrig kan give
garantier for udfaldet. Hvis klienten og jeg svinger, klienten er motiveret
og jeg i stand til at møde hende hvor hun er, er chancen langt større for
succes (og succes er lig med at klienten får det ud af det hun ønsker).
Hvis du selv har været i terapi har du nok en idé om hvad jeg snakker
om....!?

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 21-06-05 10:05

> Jeps, det må de - og de er det - i perioder. Efterhånden som det går op
> for dem hvornår de spiser, hvad de spiser og hvorfor, så undersøger de
> hvordan det er at vælge anderledes.

OK... min oprindelige undren drejede sig om dit krav om, at deltagerne "må
under forløbet (10 måneder) ikke deltage i nogen form for kure". Det handler
vist om forskellig opfattelse af ordene. Jeg opfatter nemlig det at være
bevidst om at spise mindre med henblik på at tabe sig som lig med at være på
kur.

> Åbenhed og ærlighed er vigtige for mig som terapeut. Jeg er en dygtig
> terapeut,

Hvilken terapeutisk uddannelse har du eller er du i gang med? Og hvilke
erfaringer har du som terapeut.

Betegnelsen "terapeut" siger jo i sig selv intet om terapeutens uddannelse,
viden og erfaring. Der er mange forskellige retninger og metoder.

> Hvis du selv har været i terapi har du nok en idé om hvad jeg snakker
> om....!?

Det er så elementært, at det man bestemt ikke behøver have været i terapi
for at forstå det. Og hvis man ikke forstår, at der ikke kan gives garanti
for udfaldet af terapi, er man måske ligefrem uden for terapeutisk
rækkevidde.

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 21-06-05 12:33

> Hvilken terapeutisk uddannelse har du eller er du i gang med? Og hvilke
> erfaringer har du som terapeut.

Overbygningen på uddannelsen fra Psykoterapeutisk Institut. (Grupper og
familier)
Jeg har haft praksis siden november 2003.

>Og hvis man ikke forstår, at der ikke kan gives garanti
for udfaldet af terapi, er man måske ligefrem uden for terapeutisk
rækkevidde.

Hvis man aldrig har prøvet det før, hvordan skal man så vide hvad man kan
forvente? En del af mine nye klienter kommer i terapien med en forventning
om at jeg svinger en tryllestav og så er de lykkelige. Det bebrejder jeg dem
ikke, jeg troede det selv da jeg startede i terapi i 1991.

Mange hilsner

Mette

Fra : Lisbeth

Dato : 21-06-05 12:50

> Hvis man aldrig har prøvet det før, hvordan skal man så vide hvad man kan
> forvente?

Det kan man ikke vide. Men selvom man har prøvet nok så mange timers
terapi, kan man heller ikke vide, hvad man kan forvente *S*

> En del af mine nye klienter kommer i terapien med en forventning om at jeg
> svinger en tryllestav og så er de lykkelige. Det bebrejder jeg dem ikke,
> jeg troede det selv da jeg startede i terapi i 1991.

Jeg tror gerne, at mange har urealistiske forventninger. Men omvendt kan man
måske også have oplevet at gå i terapi og opdage, at det levede op til
forventningerne. Og så har terapien bestemt ikke bidraget til at overbevise
en om, terapi er uden garanti for, hvad der kommer ud af det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 18-06-05 07:56

> [...]

er
> disse mennesker vi skal hjælpe, de har brug for det.

Yep jeg benytter mig selv af principperne bag DDV(har prøvet at følge det
helt, men uden succes på sigt - dvs holdt da vægten i ca 1 år). Nu ser jeg
bare på principperne og ser samtidig på energiindtag og så skræddersyer jeg
det så det passer til mig. Det holdt så indtil jeg blev gravid. Nu er jeg
langsomt på vej ned igen. Men selv med graviditet røg jeg ikke op på det jeg
vejede, før jeg begyndte at tabe mig (tog så også kun 10 kilo på under
graviditeten) - og har fået den lækreste lille datter

Faren i mine øjne ved at spise så store mængder er at den dag man falder i,
eller man ikke kan klare programmet længere, ja så har man vænnet maven til
at spise store mængder og falder også i i store mængder Bare min
erfarring.

Og jeg vil for engangs skyld give Lisbeth ret(vildt . Skal man tabe sig
er det ved lavere energiindtag = diæt = slankekur og motion.
Man kan så sørge for at diæten går langsomt og fornuftigt og indeholder en
livsstilsændring, dvs ændrede vaner, der også kan holdes på sigt. Herved har
man i hvert fald gjort det lettere for sig selv at holde vægten - og det er
jo det der for de fleste er det sværeste.

LN

Fra : Lisbeth

Dato : 18-06-05 07:53

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller man ikke kan klare programmet længere, ja så har man vænnet maven
> til at spise store mængder og falder også i i store mængder Bare min

Også min!

Jeg spiser i dag langt mindre portioner (volumen og vægt) end før. Min mave
kan slet ikke rumme de portioner, jeg før kunne spise. Tidligere SKULLE jeg
have store portioner for at føle mig mæt og dermed var det selvfølgelig
ekstraordinært vigtigt at holde øje med, hvor mange kalorier der røg ned.

Vænner man maven til mindre portioner, har det den herlige sidegevinst, at
man ikke behøver bekymre sig så meget om, hvor mange kalorier der er i
portionen.

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 12:52

> [...]
> vejede, før jeg begyndte at tabe mig (tog så også kun 10 kilo på under
> graviditeten) - og har fået den lækreste lille datter

Tillykke med virunderet

> [...]
> til
> at spise store mængder og falder også i i store mængder Bare min
Ja, det er også erfaringer jeg har hørt om.

> [...]
> er
> jo det der for de fleste er det sværeste.

Ja, det er det jeg mener med at motivationen skal være i orden - for
eksempel snakker vi meget om at målet med at tabe sig, ikke er at blive
slankere, men alt det der følger med at blive slankere.
Jeg håber du holder den vægt du gerne vil!

Mette

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-06-05 18:27

Carsten Riis wrote:

> Det viser helt ærlig, så viser den sætning som jeg citerer hvor lidt du
> ved om DDV.
> 600-1000 gram grønsager

1 kg grøntsager om dagen - så ville jeg også være klar til at brække mig

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-05 19:58

Lars Hoffmann skrev den 17-06-2005 19:27:

> 1 kg grøntsager om dagen - så ville jeg også være klar til at brække mig

Tja, du læser ikke hvad der står.
Det er et EKSEMPEL på kosten for en dag.

Jeg vil da gerne vise det minimale man i DDV-konceptet skal indtage

5 dl skummetmælk
4 frugter (en frugt vejer alt efter type mellem 40-150 gram)
op til 250 gram kød, fisk ELLER fjerkræ.
600 gram grønsager
120 gram brød
15 gram plantefedt
2 liter vand

Alle intervaller jeg har nævnt var de muligheder man havde indenfor en
dagsration.
Ovennævnte er så "minimumsgrænsen" for hvad en dagsration af mad som er
i DDV-konceptet. Dagsrationen skal så fordeles over morgenmad,
mellemmåltid, frokost, mellemmåltid og aftensmad.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-06-05 22:36

Carsten Riis wrote:

> Tja, du læser ikke hvad der står.

Min smiley indikerer at du skal tage min udtalelse med et gran salt. Men
600-1000 gram grøntsager er skam en del.

Fra : MGA

Dato : 18-06-05 07:01

> [...]
> DDV-konceptet. Dagsrationen skal så fordeles over morgenmad,
> mellemmåltid, frokost, mellemmåltid og aftensmad.

Og hvad skal man så spise til frokost og aftensmad?
Seriøst - hvad råder i folk til at spise hvis de bliver sultne ud over det
ovenfor nævnte?

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-05 12:14

MGA skrev den 18-06-2005 08:00:

> Og hvad skal man så spise til frokost og aftensmad?

Hvad du ikke forstå ved: dagsration fordelt på morgenmad, frokost og
aftensmad

> Seriøst - hvad råder i folk til at spise hvis de bliver sultne ud over det
> ovenfor nævnte?

Så er der indenfor de intervaller jeg nævnte tidligere masser af muligheder.

Som du selv siger, så er 1000 gram grønsager meget.
Mon ikke, at når nu man har fået spist 600 gram grøntsager ("skal
have"-listen) , så 200g gulerodsstænger ("må få"-listen) kan dække sulten.
Hvis man er op på de 1000 gram grøntsager, så kan man gå igang med "må
få"-listen fx radiser og hovedsalat.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 13:43

Lars Hoffmann wrote:

> 1 kg grøntsager om dagen - så ville jeg også være klar til at brække
> mig

3 Tuborg?

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-05 12:35

[MGA | Thu, 16 Jun 2005 12:11:58 +0200]

>Jeg kan se at mange af jer herinde har brugt atkins til at omlægge jeres
>kost og derved blive nogle kilo kvit.

Jeps, jeg er én af dem :)

>Det bliver også mere og mere almindeligt at tale om livsstilsændringer og at
>tale om det følelsesmæssige der ligger bag, når man f.eks. spiser meget
>snaller om aftenen eller i stressede situationer.

Naturligvis. Folk bliver jo ikke "bare" overvægtige af at spise for meget;
der er massere af mennesker der spiser forkert, og blot ikke selv har indset
at de i perioder alligevel spiser for meget og forkert.

Slankekurer er, som du også selv er inde på, ikke en varig løsning - det er
en livsstilsændring der skal til. Ligesom at et besøg hos tandlægen kan
reparere en tand, men fortsætter du med ikke at børste tænder, får du nok
brug for at komme tilbage.

>ALLIGEVEL står der stadig Nupo på hylden og folk efterlyser i stor stil
>slankeprodukter, opskrifter og genveje til den slanke figur.

Det er der ikke nødvendigvis noget galt i - jeg er sikker på at der findes
mennesker der har omlagt deres livsstil, der har fundet en diæt der hjælper
dem, hvor f.eks. Nupo e.l. er en del af det de har brug for.

>Hvordan kan vi (samfundet og almindelige mennesker) hjælpe andre med at
>forstå at slankekure er af det onde og burde forbydes?

Kun gennem oplysning, og så ellers lade folk finde det der hjælper dem
bedst. Fordi jeg f.eks. har stor success gennem lowcarb (Atkins), kan DDV
da sagtens være det rigtige for min søster.

>Hvordan kan vi hjælpe andre til at undgå den slags fælder?

Oplysning, kun oplysning.

Man skal passe MEGET på med at lovgive omkring dette, da det videnskabelige
grundlag for vægttab ikke er 100% stabilt - altså hvad der virker for én,
virker ikke nødvendigvis for den anden. Og hvad der virker for mange,
virker ikke nødvendigvis for alle.

Jeg husker stadig en "skræmmende" oplysning for ca. 15 år hvor en læge
forsøgte at overbeviuse mig om at årsagen til at alle vi danskere bar blevet
overvægtige, var at vi spiste for *meget* protein (kød, skaldyr, æg, ost
o.l.) og at vi istedet skulle spise meget mere kulhydrat i form af pasta OG
sukker...

Håber at han selv har indset det barokke i det i dag!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Mr. Stiff.

Dato : 27-06-05 09:57

> [...]
> ikke den slags nederlag man har brug for.
> Hvordan kan vi hjælpe andre til at undgå den slags fælder?

Nupo, og andre af de her "afførings-produkter" er da ok, hvis du skal smide
3-5 kilo (altså et forholdsvist "let" vægt-tab).

Os andre, med ønsket om et mere seriøst vægt-tab (den tungere ende), er ofte
fristet af lette løsninger, men de virker jo bare ikke, det eneste der
hjælper, er kostændring, og mere bevægelse.

Der burde sgu være en lov, der påbød Nupo, og de andre produkter, at sætte
et mærkat på: "Anbefales kun til personer, der skal tabe sig under 5 kilo",
problemet for andre, som går på de her pulverkure, er at de er for hårde, og
næsten umulige at holde, delvis også pga. de følgebivirkninger der ofte
følger med, jeg tænker her, på hovedpine, diarre osv.

Om man kører på south-beach, atkins, eller hvad man gør, så er der kun en
ting, der giver varigt positivt resultat: en reel balance mellem
energi-indtagelse og bevægelse. Altså, det nytter ikke noget man gør en
kanon-indsats, taber 25 kilo, og så går tilbage til den "gamle" stil, for så
tager man kiloerne på igen, og desværre mere til. Der er (min mening) kun en
vej: varig kost-ændring.

Det er bare totalt fortvivlende, at mange af de her "kure" er ganske
farlige.

Jan.

Fra : Lisbeth

Dato : 27-06-05 11:41

"Mr. Stiff." <easydr1ver@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nupo, og andre af de her "afførings-produkter" er da ok, hvis du skal
> smide 3-5 kilo (altså et forholdsvist "let" vægt-tab).

Nupo har INTET med afføringsprodukt at gøre.

Xenical kan man til nød omtale sådan - eftersom det kan give tynd mave, hvis
du spiser xenical OG for meget fedt.
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/xenical.htm

Nupo er imidlertid et banalt lavkalorieprodukt.

> Os andre, med ønsket om et mere seriøst vægt-tab (den tungere ende), er
> ofte fristet af lette løsninger, men de virker jo bare ikke, det eneste
> der hjælper, er kostændring, og mere bevægelse.

Nupo er ikke nogen let løsning. Det smager hæsligt og det er surt at spise
sig mæt i sådan en gang snask. Og metoden er lige god/dårlig uanset du skal
tabe lidt eller meget.

> Altså, det nytter ikke noget man gør en kanon-indsats, taber 25 kilo, og
> så går tilbage til den "gamle" stil,

Medmindre den gamle stil ikke var noget problem. Vægtstigninger kommer ikke
kun og altid på grund af dårlig livsstil generelt - men kan opstå på grund
af periodiske forhold, hvor man har ændret på sin sædvanlige, sunde og
kaloriepassende vaner.

> for så tager man kiloerne på igen, og desværre mere til. Der er (min
> mening) kun en vej: varig kost-ændring.

Ja.. hvis vægtproblemer skyldes langvarige, dårlige spisevaner og ikke kun
midlertidige forhold.

> Det er bare totalt fortvivlende, at mange af de her "kure" er ganske
> farlige.

Usund levevis er farligt i det hele taget. Det gælder såmænd uanset man
spiser for få eller for mange kalorier.

Mvh. Lisbeth