Rugbrød. Sund/usund?
Fra : Peter Bach

Dato : 15-06-05 23:44

Hej!

Jeg har altid haft den opfattelse, at rugbrød er sundt. Bare der ikke er
for meget fedt og sukker i. Men nu er jeg kommet i tvivl:

Jeg ser programmmet "Du er hvad du spiser" på TV3, det afsnit
hvor en kvinde skal tabe sig for at kunne blive kunstigt befrugtet. Da de
tømmer/sorterer fryseren, opdager Lene Hansson en pakke
swartzbrot-rugbrød og udtaler: "og her er så sæd-dræberen!"

Er der noget hold i at rugbrød er usundt? Hvad har det af dårlig
indflydelse på kroppen?

Mvh. Peter bach

Fra : Lisbeth

Dato : 16-06-05 07:03

"Peter Bach" <pbb@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tømmer/sorterer fryseren, opdager Lene Hansson en pakke
> swartzbrot-rugbrød og udtaler: "og her er så sæd-dræberen!"

Jeg har ikke set den påfældende udsendelse og ved ikke med sikkerhed, hvad
Lene Hansson mener med den bemærkning. Men jeg tror, jeg har et kvalificeret
gæt.

Meget brød er bagt på mel, der er behandlet med stråforkorter, som mistænkes
for at kunne skade dyr og menneskers forplantningsevne:
http://www.fvm.dk/nyheder_extern.asp?artikelid=2633&publicationid=1090

> Er der noget hold i at rugbrød er usundt? Hvad har det af dårlig
> indflydelse på kroppen?

Du kan købe brød, der er bagt på mel, som ikke er behandlet med
stråforkorter - det står endda som regel på pakken, at der ikke er brugt
stråforkorter.

Og det er såmænd ikke fordi der ikke er grund til bekymring for
sædkvaliteten. Ifølge professor Niels Erik Skakkebæk fra Rigshospitalet har
40% af unge mænd i Danmark så dårlig sædkvalitet, at der er grund til at
bekymre sig for deres evne til at få børn.

Det er med andre ord et ekstremt stort antal mænd, der har elendig
sædkvalitet - og der er masser af ting, der er mistænkt for at være
medvirkende årsag. Stråforkorterner er bare en enkelt af de mange ting.

Mobiltelefoner, bærbare computere, stramme bukser, blødgører i plastic....

Men overvægt og undervægt er også skyld i problemet. Tilsvarende har
overvægtige kvinder også sværere ved at få børn.

Så selv vores fertilitet er påvirket af, om vi vejer for lidt eller for
meget.

Og i går kunne man i enten BT eller EB læse, at fede mænd er dårlige
elskere.

Mvh. Lisbeth