Post Danmark aktier / Salg til medarbejder~
Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 16:13

Hej.
Jeg er ansat ved Post Danmark. Som nu inden for kort tid, jo tilbyder deres
medarbejder at købe nogle aktier til en god pris!?!
Nu ved jeg ikke det helt store om aktier, faktisk ingenting Men vil dog
et eller andet sted mene, at hvis et invisteringsfirma tør smide så mange
penge ind, så kan det vidst ikke gå helt glat for mig
Men, hvordan fungere alt det aktie sjov? Fik at vide at vi kunne købe for
6500 kr stk. Hvordan kan man se hvad sådan en fætter er værd? I og med, at
de jo skulle være ektra tilbud for ansatte? Hvordan fungere det så bagefter?
hvor kan jeg følge om den bliver mere værd? Og, kan jeg altid komme af med
den igen, når det passer mig - Altså sælge den til Cool cash, når det lige
passer mig, eller hvordan fungere alt det?

Mvh

Kim

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-06-05 09:37

"Kim Sørensen" <kim_s_dk (a) DEtteSkaLvÆk hotmail.com> wrote in message

> Men, hvordan fungere alt det aktie sjov? Fik at vide at vi kunne købe for
> 6500 kr stk. Hvordan kan man se hvad sådan en fætter er værd?

Det kan man ikke rigtigt - det aktien er "værd" er såmænd det den handles
til på Børsen, som igen er udledt af en hel masse menneskers følelser og
fornemmelser. Man vædder på at man har købt den for mindre end "de andre"
tror den er værd.

Som Regel er medarbejderaktier billige for at levere en sikker profit så
medarbejderne bliver extra glade for "deres egen" virksomhed. Jeg køber dem
altid.

> Hvordan fungere det så bagefter?

Du køber aktier for 6500? - eller alt det, du kan - de ryger ind i et depot.
Måske ikke dit eget depot for der er måske noget med at du ikke kan sælge
dem i f.ex. 3 år. Måske er det Tegningsretter af samme grund. Alt det står i
Prospektet.

Man kan følge kursen på Børsen. http://www.cse.dk

> Og, kan jeg altid komme af med
> den igen, når det passer mig - Altså sælge den til Cool cash, når det lige
> passer mig, eller hvordan fungere alt det?

Læs Papirerne.

Hvis aktierne ligger i dit depot og er børsnoterede kan du altid sælge dem -
problemet er at det ikke er 100% sikkert at du får alle dine penge igen. Og
der er Skatten, som altid.

Fra : D.Hansen

Dato : 08-07-05 11:05

Hej... En lille opfølgning.

Da det er medarbejder aktier, som efter hvad jeg kan se er købt til eller
over kurs pari, er disse aktier bundet i en periode på 5 år. Det betyder at
du først har mulighed for at sælge dem efter 5 år, og dermed med stor
sandsynlighed skattefrit (medmindre de er blevet mere end ca. 130 t.kr.
værd). Du skal derfor ikke tænke over disse aktier de næste 5 år, da du ikke
kan sælge dem.

Kort fortalt: vent 5 år inden du tænker over hvad du vil gøre med dem.

Derudover er der sikkert forskellige muligheder hvis der er nogle andre der
vil overtage PostDanmark, eller man fratræder, men det står sikkert i
papirerne, som kan tages frem såfremt situationen opstår.

D.hansen