God artikkel om under/overbøjede heste
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-06-05 09:46

Hej

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not.php

Artiklen fortæller (på engelsk) hvorfor hesten ikke har
godt af at være bukket ind under lodret i halsen, og hvad
det er der sker med muskler, sener og knoglerne i halsen.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 11:48

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt af at være bukket ind under lodret i halsen, og hvad
> det er der sker med muskler, sener og knoglerne i halsen.

Jøps - stakkels heste.

Desværre må de lægge ryg til vores "skønheds" idealer, som det jo også ses i
mange andre sammenhænge, men jeg er nu bare glad for mine heste og de lange
tøjler som de kan rides med!!

Hilsen John

Fra : Liz B.

Dato : 13-06-05 20:54

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/dutch_dressage.php

for fotos af noget jeg slet ikke kan lide!!

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-06-05 21:37

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>for fotos af noget jeg slet ikke kan lide!!

Jammen, hvof' ska' vi andre så kigge på det ???

Jeg bryder mig heller ikke om det. Og hvorfor skal dressur ryttere
altid se så sure ud. Jeg har endnu ikke set en dressur rytter smile på
et billede. Skyldes måske at jeg ikke har set så mange... ...men!

Jeg plejer altid at sige til tøserne: "Grin for pokker, det er skægt
det her" og jeg får altid smil tilbage.

Nu sker der jo ik så meget herinde, så I skal lige døje med denne
historie:

Lørdag havde jeg som sædvanlig en række tøser til ridning. Vel
overstået og klar til min lørdagstur, "falder" jeg over en trist 10
års pige der ikke vil hjem til mor endnu. Jeg foreslår hende at ringe
hjem til mor for at få lov til at ride en tur til stranden sammen med
mig. Efter lidt forhandling med mor får hun lov til at tage af sted på
en længere tur. Hun har allerede redet poterne af een hest, men får
så udleveret vores Mexikanske Fuldblod og vi drager af sted.

Efter timers riden langs stranden laver vi væddeløb tilbage. Hun er
instrueret i at når der er mennesker på stranden skal hun skridte
forbi. Vi vælter altså af sted og hun rider et stykke foran mig og
nærmer sig en flok mennesker. Omkring 20 meter fra menneskerne laver
hun et stop så sandet sprøjter. En dame kommenterer at det så farligt
ud, hvortil tøsen genreplicrer: "Det så da godt ud" og griner over
hele femøren.

Nå, det var de der sure dressur-ryttere.
Er der slet ingen der smiler under et dressur stævne ???

( Husk nu "Ride-In" i Butterup. Masser af smil hele dagen )
( Om ikke af andet så af mig )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Nuser

Dato : 14-06-05 18:40

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Nå, det var de der sure dressur-ryttere.
> Er der slet ingen der smiler under et dressur stævne ???

Som dressurdommer ser jeg mange dressurryttere, og jeg må desværre give dig
ret i, at ikke ret mange smiler. Desto mere glad bliver jeg når jeg oplever
det, og må nok indrømme at det påvirker min karaktergivning, når jeg oplever
en rytter der har overskud til at smile og evt. rose/berolige hesten under
ridtet. Samtidig skriver jeg da også gerne en bemærkning om det i kritikken
(træls ord for en bedømmelse i øvrigt). Det skulle jo gerne være en
fornøjelse at ride, og bortset fra det, slapper man bedre af når man smiler,
og kan på den måde lettere indvirke korrekt på hesten

Hilsen Nuser

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 14-06-05 20:59

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> wrote:

>fornøjelse at ride, og bortset fra det, slapper man bedre af når man smiler,
>og kan på den måde lettere indvirke korrekt på hesten

Fjer i hatten til dig. Stor en!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : taina

Dato : 15-06-05 11:08

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
smiler,
> og kan på den måde lettere indvirke korrekt på hesten

Jamen man må da ikke rose eller berolige under et program? Derhjemme rider
jeg rundt og roser, småsludrer og - til tider - småskændes med hesten. Men
når man så kommer i byen, så er det med at få et stykke mentalt gaffatape på
kæften. Det synes jeg er rasende irriterende. Hvis det giver point, så
vinder jeg sgu det hele. Så må jeg se at komme i gang med de stævner

mvh. tina

Fra : Liz B.

Dato : 14-06-05 21:23

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Jammen, hvof' ska' vi andre så kigge på det ???

Kun til skræk og advarsel! Hvorfor skal heste se sådan ud på dressurbane?
Og for den sags skyld, i ridehusene allevegne? Især når purunge rytter,
uden en s..d forstand, forsøger at ligne Anky eller andre, så bliver jeg ret
ked af det på hestens vegne. Det ligner dyrplageri i min øjne, men jeg rider
"kun" hyggetur i naturen!
Det tog mig flere måneder at få min hoppe til at gå for løse tøjler da jeg
fik hende. Hun kunne slet ikke forstår, at det var det jeg vil have hende
til at gøre. Men nu har jeg en meget harmonisk hest der elsker travtur i
naturen og som glæder sig til at tag af sted.

Hilsen Liz

Fra : taina

Dato : 15-06-05 11:05

> [...]

> Jeg bryder mig heller ikke om det. Og hvorfor skal dressur ryttere
> altid se så sure ud. Jeg har endnu ikke set en dressur rytter smile på

Nu er jeg jo en af de onde dressur-ryttere. Og det er nok ganske rigtigt, at
det er sjældent, at jeg smiler, når jeg rider - det er jeg simpelt hen for
koncentreret til.

Til gengæld ser jeg nogle gange dressurryttere, der bare ser salige ud - det
er så når det hele lykkes, man er smeltet sammen med hesten, og man bare
svæver derud ad. Den følelse er grunden til at jeg har solgt mit hjerte til
dressuren

Men salighedsfornemmelsen kommer nok oftest derhjemme - desværre, for det
ville godt nok være rart at se mere af den slags til stævnerne.

mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 14-06-05 17:14

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Nu er jeg jo en af de onde dressur-ryttere. Og det er nok ganske rigtigt, at
>det er sjældent, at jeg smiler, når jeg rider - det er jeg simpelt hen for
>koncentreret til.

Dressur ryttere behøver ikke at være onde, men de burde lære at slappe
af under ridningen, eller måske skulle programmerne for dressur bare
skrues anderledes sammen. Altså det man bedømmer efter. Man kan godt
lave noget fin "figur-ridning" der samtidig er afslappet.

Princippet i western ridning går ud på at hest og rytter skal holde
hele dagen og derfor gør man ridningen så afslappet som muligt.
Hvilken type ridning mon hesten selv foretrækker ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : taina

Dato : 16-06-05 22:00

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Dressur ryttere behøver ikke at være onde,

Hvad?!? Så må jeg have fundet en anden genre, hvor jeg passer bedre ind

> [...]
> skrues anderledes sammen. Altså det man bedømmer efter. Man kan godt
> lave noget fin "figur-ridning" der samtidig er afslappet.

Enig. Min nuværende underviser brugte de første par måneder på at lære mig
at slappe af. Det var skisme svært, når man er vant til at "gøre noget" hele
tiden. Men det viste sig jo, at hesten sagtens kunne finde ud af at
fortsætte med at trave eller lave schenkelvigninger uden at jeg sad og
fortalte den det _hele_ tiden.
Det er desværre den første underviser, jeg har haft, som er startet der -
hvor ville jeg dog gerne have lært det fra dag 1.

> Princippet i western ridning går ud på at hest og rytter skal holde
> hele dagen og derfor gør man ridningen så afslappet som muligt.
> Hvilken type ridning mon hesten selv foretrækker ?

Jeg tror, at heste foretrækker en afslappet og glad rytter og er mindre
fokuserede på om det hedder det ene eller det andet. Og så tror jeg, at de
kan lide afveksling og udfordringer.

Jeg tror også, at heste kan lide glade mennesker. Hvis jeg skulle ride
western, ville jeg ikke være så glad, som når jeg rider dressur. Så jeg
tror, at min sveske vil foretrække dressur. Men hun vil nok også komme til
at synes om rådden-ridning og nogle meget små spring

mvh. tina

Fra : Søren N

Dato : 02-07-05 15:24

Hej

Var der evt. nogle af Jer der fik disse yderst interessante sider gemt på
Jeres PC ?? ...
For nu er de fjernet fra nettet - angiveligt pga. problemer med en hollandsk
træner !

Jeg nåede desværre kun at gennemse det omfattende materiale overfladisk.
Men tak Jon, fordi du fandt det, det kunne have været lærerigt for mange, og
især de, forhåbentlig få, der anvender sådanne metoder.

-søren