tinitus og alternativ behandling
Fra : Ts

Dato : 12-06-05 20:20

Hej ng.

Jeg lider desværde af lidt tinitus i det ene øre. Nogle der har hørt om
noget alternativ behandling der skulle have en virkning.

/Thomas

Fra : Jesper

Dato : 17-07-05 13:06

Ts wrote:
> Hej ng.
>
> Jeg lider desværde af lidt tinitus i det ene øre. Nogle der har hørt om
> noget alternativ behandling der skulle have en virkning.
>

> /Thomas
Hej

Jeg har ikke tinitus på mine ører, men troede engang at jeg havde det
p.g.a. at jeg kunne høre lidt susen på mine ører af og til. Jeg fik det
testet hos ørelægen, som målte trykket men konstaterede at det ikke var
der. Heldigvis.
Jeg har altid haft et vågent øje på mine ører, fordi jeg allerede som
lille fik at vide at jeg havde nedsat hørelse på begge ører, men mest på
det venstre. Jeg har altid været forpasselig med at spille lav musik for
at undgå at blive dårligere til at høre.

Jeg var dog ikke helt overbevist om at jeg slet ikke havde tinitus
dengang, fordi jeg kunne mærke at det nogen gange var der og at jeg
følte at min hørelse havde ændret sig en smule. Jeg begyndte så at
interesse mig lidt for hvad tinitus egentligt er osv. Jeg besøgte det
lokale høreinstitut til åbent hus engang. Jeg er altså ikke ekspert på
området.

Jeg fik fortalt, at tinitus er psykisk betonet. Psykisk betonet fordi
vores hjerne kan bedrage os til at tro at vi hører indre lyde som jo
slet ikke findes på ydersiden af ørene. På høreinstituttet sagde de at
der ikke er ret meget man kan gøre ved det. Operere gør man vist
overhovedet ikke.

Deres råd til at holde tinitus nede var følgende.

Når tinitus bryder ud så sørg for at sætte lidt baggrundsmusik på.
Dermed kan man ofte overdøve de indbildte lyde og de bliver derfor
mindre irriterende.

Deres andet råd er at lære sig selv at tænke på noget andet når man
begynder at kunne høre lydene. Tinitus er ofte værst når man har stunder
alene med sig selv i stille omgivelser og hvor man således kan "høre"
sig selv. Altså kan det være til stor hjælp at få fokus væk fra sin
sygdom ved at tænke på andre ting. Eller gå et andet sted hen for at
lave noget andet.

Tag en snak med dit høreinstitut. De kan sikkert hjælpe dig meget mere
end jeg kan.

mvh Jesper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-07-05 19:59

Den 17-07-05 14.06 skrev Jesper følgende:

> [...]
> slet ikke findes på ydersiden af ørene. På høreinstituttet sagde de at
> der ikke er ret meget man kan gøre ved det. Operere gør man vist

Det må være mange år siden, du var til åbent hus på høreklinikken. Jeg
er ikke ekspert, men kan dog alligevel fastslå, at ovenstående
hovedsageligt er noget vrøvl.

Du kan læse lidt om tinnitus her:
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=19&article=9145
Og jeg kan tilføje, at i nogle tilfælde kan andre rent faktisk godt høre
lydene.

Det er også muligt at gøre noget ved tinnitus. Det kan du også læse på
ovenstående link, hvor du for øvrigt også kan læse, at den susen, du har
haft, rent faktisk også har været tinnitus.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : ReBorn Dude

Dato : 09-04-06 00:03

Hej.
Måske skulle du prøve hypnose?
Jeg har for et par dage siden talt med Tonny http://www.tkc.dk/ som kan
klare Tinitus.
Prøv det....Det er billigt, nemt og smertefrit )

Mvh
Rene