Lige et øjeblik....
Fra : JJ

Dato : 29-05-05 19:18

Vi har et føl, han er født d. 7 maj.
Hoppen skal ifoles igen og det var planen at hun skulle til hingst på 28ne
dagen - altså på fredag.
Nu er der så lige det at føllet lige har fået diarre - og hoppen ligner en
der kommer i brunst i morgen....
- men giver det mening? hun er pt på dag 23 efter foling - er det muligt?
synes det er lidt tidligt....

--
JJ

Fra : karsten & Pia

Dato : 30-05-05 11:35

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der kommer i brunst i morgen....
> - men giver det mening? hun er pt på dag 23 efter foling - er det muligt?

Vil snarere sige det er lidt sent, følbrunsten indtræder oftest 12-14 dage
efter foling. Så det er sikkert nu hun skal til hingst i stedet for på
fredag.

MVH Pia

Fra : karsten & Pia

Dato : 30-05-05 11:39

> [...]
> der kommer i brunst i morgen....
> - men giver det mening? hun er pt på dag 23 efter foling - er det muligt?

Okay fandt lige et link, hvori der står at følbrunsten allerede indtræder på
9 dagen efter foling, og har læst andetsteds at normalen ligger på alt fra 4
til 12 dage efter foling, så egentlig er din hoppe lidt sent ude.
Men vil da skyde på det er det der er igang nu dit føl også har diarré.

MVH Pia

Fra : JJ

Dato : 30-05-05 11:49

Det der undrer mig er at man taler om "følbrunst" og "30 dages brunst." og
en 30 dages brunst på dag 23???
Det skal lige siges at vi overhovedet ikke har bemærket "følbrunsten"
Hensigten var at hun skulle ifoles i "30 dages brunsten"

--
JJ

Fra : karsten & Pia

Dato : 30-05-05 13:52

> [...]
> Det skal lige siges at vi overhovedet ikke har bemærket "følbrunsten"
> Hensigten var at hun skulle ifoles i "30 dages brunsten"

måske det er hendes følbrunst der bare er forsinket??
Har du fået hende til hingst så??

MVH Pia

Fra : JJ

Dato : 30-05-05 14:08

Vi kører nu - tør ikke vente

Hun er en hoppe med meget korte brunstperioder - så vi skulle helst ikke
komme for sent...

Fra : Lene

Dato : 03-06-05 10:32

> [...]
en
> der kommer i brunst i morgen....
> - men giver det mening? hun er pt på dag 23 efter foling - er det

Et af de sikreste tegn på begyndende brunst er tyndskid på føllet. Afsted
til hingst. Og glem alt om tal, - 9 dagen, 21 dagen, 30 dagen. De er kun
generaliseringer. Hoppens cyklus er bestemt at mange faktorer. Varme, lys,
fodring, temperament. mv.

Mvh. Lene

--
www.travnyt.dk

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-06-05 16:02

Lene wrote:
> [...]
> generaliseringer. Hoppens cyklus er bestemt at mange faktorer. Varme, lys,

Samt hvornår det er mest generende.

JonB

Fra : JJ

Dato : 04-06-05 08:40

snydt igen

De har lige ringet, dem der har hingsten, hun er bedækket 1 gang her til
morgen.....
altså - kunne vi have ventet til dag 28....
Nå - håber at hun nyder ferien...

--
JJ

Fra : taina

Dato : 04-06-05 20:14

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse news:d7pre2

Afsted

> Samt hvornår det er mest generende.

Haha... sådan er det vist med alt

mvh. tina

Fra : JJ

Dato : 05-06-05 18:14

Det bliver nu sjovere og sjovere... De grå hår springer nærmest frem...
Vores hoppe, som blev bedækket i går lørdag - afviser hingsten i dag...
brunsten er ovre...

Nu forstår jeg SLET ingenting...

JJ

Fra : Lene

Dato : 06-06-05 08:50

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse

Klip.
> Nu forstår jeg SLET ingenting...

Det vil sige at ægget er gået. Her på stutteriet har vi en ifolingsprocent
på 100 og det har vi haft i næsten 20 år i træk. Denne usædvanligt høje
procent har vi blandt andet fordi, vi stiller med hoppe til hingst 7 dage
inden vi mener brunsten skal komme, og vi får hoppernes æg scannet af
dyrlægen selv hvis det er naturlig bedækning.

Når din hoppe har en lidt skæv cyklus, så er det vigtigt at i scanner
hende
på 16 dagen. Hun kan nemlig snildt vise brunst selv om hun er i fol, og så
hester i føllet af hende.

Mvh. Lene

Fra : JJ

Dato : 06-06-05 14:22

Sidste år fik vi hende skannet på dag 17/18 - hun er på vej i brunst, skynd
jer til hingst, var resultatet.
Leje trailer, køre 250km - synes der ligsom var noget underligt, bestilte
derfor hingstens dyrlæge til at lave en ekstra skanning inden bedækning -
der står et 22 dage gl foster så de kan godt hente hende igen... leje
trailer, køre 250km og køre 250 km hjem igen.... godt vi fik hende skannet
igen...

Jeg håber meget du har ret, og at hun er i fol... skanner lige om 14 dage
for at være sikker...

--
JJ

Fra : Lene

Dato : 07-06-05 14:34

> [...]
skannet
> igen...
>
> Jeg håber meget du har ret, og at hun er i fol... skanner lige om 14

Ja, det er ikke alle dyrlæger, som er lige gode til at bedømme en
scanning.

Krydser fingre for jer *s*

Knus Lene