vb-opslag i accessdatabase
Fra : Helge Duif

Dato : 25-05-05 18:37

Hej, er der nogen her der kan hjælpe mig med et problem

Jeg har lavet et efterhånden stort program i VB6. Som database bruger jeg
Access.

Jeg har en del tabeller, f.eks. aftale, AftPr, klientSag, pr osv...

For at dykke ned i database og hente oplysninger, har jeg lavet følgende
forespørgsel til databasen:

rst2.Open "SELECT * FROM ((aftale INNER JOIN AftPr ON AftPr.aftID =
aftale.klientID) INNER JOIN klientSag ON AftPr.aftID = klientSag.id) INNER
JOIN pr ON pr.cpr = aftale.pr WHERE klientSag.cpr = '" & sCPR & "' AND
AftPr.prCpr = aftale.pr ORDER BY dato desc", conn

List6.Clear

Do While rst2.EOF = False

List6.AddItem rst2("dato") & " " & Format(rst2("startTid"), "hh:mm") & " " &
rst2("navn") & " " & rst2("ID")

End If

rst2.MoveNext

Loop

rst2.Close

ID forekommer "desværre" i flere af de JOIN'ede tabeller og jeg troede
derfor bare at jeg kunne skrive: ... & rst2("aftale.ID") ..., men det kan VB
bestemt ikke lide, den kalder mig grimme ting....

Hvis jeg nøjes med at skrive ... & rst2("ID") ..., tager den den forkerte
ID.

Hvordan fortæller jeg Access at jeg skal bruge ID fra en bestemt tabel...???

Jeg er nået så langt i programmet, at det vil blive noget uoverskueligt at
skulle omdøbe nogle af ID'erne (men jeg skal nok huske det til en anden
gang...)

mvh. Helge

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-05-05 19:04

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle omdøbe nogle af ID'erne (men jeg skal nok huske det til en anden

Så grelt skulle det hller ikke gerne blive. En omskrivning af din
SQL-sætning burde kunne løse problemet, så du ikke bruger stjernen i din
SELECT-klausul, for den tager rub og stub i de omhandlede tabeller, med
mindre du kun bruger den i forbindelse med den ene.

I stedet angiver du nøje hvilke felter i hvilke tabeller, du vil have med,
og er der flere af felterne fra forskellige tabeller, som hedder det samme,
bruger du AS til at omdøbe midlertidigt inde forespørgslen, f.eks.:

SELECT aftale.*, klientSag.id AS klientSagID, ...

Nu henviser rst2("ID") til feltet ID i tabellen aftale, som vi jo henter alt
fra, mens du bruger rst2("klientSagID"), når du skal bruge ID i klientSag
tabellen.

C@rsten

Fra : Helge Duif

Dato : 27-05-05 09:25

Hej Carsten, tak for svaret, det var jo lige det jeg skulle bruge, havde
lige glemt at der var noger der hed AS, og at man ikke behøver at bruge *
hver gang man laver et opslag (men det er dejligt nemt)

mvh. Helge

Fra : Niels Henriksen

Dato : 31-05-05 07:37

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> wrote in message
> Hej Carsten, tak for svaret, det var jo lige det jeg skulle bruge, havde
> lige glemt at der var noger der hed AS, og at man ikke behøver at bruge *
> hver gang man laver et opslag (men det er dejligt nemt)

Du kan også hente ID fra tabellen på denne måde rst2("klientSag.id ") (altså
med tabel[dot]felt)

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk