VB.NET: hvilke extensions er hvad?
Fra : ph

Dato : 21-05-05 15:43

Hejsa!

Jeg er lidt i en kattepine, for jeg har lovet at hjælpe min vens datter
færdig med et eksamensprojekt i VB.NET, som hun har lidt svært ved.

Når man først har programmeret eet sprog burde det ikke være nødvendigt at
starte med Adam og Eva for at lære det næste. Jeg er selv vant til at
programmere HTML og Pascal, men har ikke set VB før og skal derfor på ultra
kort tid lige sætte mig ind i hvad hun allerede har programmeret.

Microsoft har en freewareversion af VB.NET hvor man først downloader og
installerer Microsoft.NET framework og derefter Framework SDK. Denne virker
også fint, men så kompilerer man på kommandolinje-niveau ligesom jeg gjorde
med Pascal i starten af 90'erne, men det er ikke dette system den unge dame
har brugt på skolen!

Det lader til at være de har brugt et Microsoft VB.NET udviklingsmodul på
skolen, hvor man arbejder i forms i en til foremålet speciel editor.
Formentlig ikke hele Visual Net Studio, blot VB modulet - men jeg ved det
ikke!? Kan man blot nøjes med at arbejde i modulet VB.NET eller er det
højest sandsyndligt at det er hele Visual Studio Net man har (det er en HTX
klasse)?

--------

Godt! Jeg skal ikke lære alt om VB.NET på notime, men jeg skal lige finde ud
af hvilke udviklingsfiler der er relevante - for jeg har fået en disk med
alle de VB filer de har arbejdet med, og hun ved ikke helt selv hvad der
hvad.

Derfor håber jeg der er en venlig sjæl eller to, der lige ganske kort vil
svare på hvilke filer den unge dame selv har programmeret, og hvilke VB.NET
modulet selv har dannet eller haft i forvejen som uviklingsbibliotek.

Form1.vb og Form2.vb : Disse filer ligner det der er blevet "håndkodet" i
editoren VB.NET på skolen, altså almindelig forståelig VB!?

Form1.resx og Form2.resx : Dette ligner noget XML og en masse maskinekode!?
Er disse filer form1.vb og form2.vb der er blevet kompileret/oversat, eller
hvordan? Disse filer regner jeg ikke med at vi skal ind og editere i?

Projekt.sln : En Visual Studio Solution file, men hvor kommer den fra?

AssemblyInfo.vb : ??

det rigtige eksamens projekt.sln : endnu en solution file, men hvorfra er
den kommet?

det rigtige eksamens projekt.vbproj : ???

det rigtige eksamens projekt.vbproj.user ???

-----

udover det er der 2 biblioteker

BIN: som ser ud til at være der hvor det ekserkverbare program havner?

OBJ: hvor der ligger et DEBUG katalog og nogle .resources filer og en .pdb
fil??

--------

Alt i alt har jeg en idé om at pigen kun har siddet i VB.NET og lavet
filerne Form1.vb og Form2.vb og alle andre filer så er blevet generet ud fra
det. Er det korrekt?

Jeg ved godt det er frygtelig mange spørgsmål - men bare svar ganske kort,
så jeg lige kan få et indtryk af hvordan det hænger sammen. For hvis det
blot er form1.vb og form2.vb jeg skal hjælpe hende med at finde kodefejl i,
tror jeg vi kan komme hurtigt i gang. Det minder nemlig rimelig meget om OOP
Pascal, synes jeg

Rigtig mange tak på forhånd! Det er virkelig en hjælp vi vil sætte pris på!

mange hilsner Peter Henrichsen