Svagtseende hvordan søger jeg om en ledsag~
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 21-05-05 10:33

Hej
Jeg er stærkt svagtseende, og skal derfor bruge en ledsager, men min
kommune
siger jeg skal gøre det politisk, er der nogen derude der har erfaringer

dette område?

--
Mange hilsner
Alice

Fra : cybs

Dato : 21-05-05 17:25

"Alice Trauelsen" <alice.trauelsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommune
> siger jeg skal gøre det politisk, er der nogen derude der har

Hmmm.. ja, jeg har erfaring med ledsageordningen (§78 i serviceloven),
men jeg har også en fornemmelse af, at der er andre ordninger for
blinde og svagtseende - og at disse sikkert skal udnyttes først. Jeg
går ud fra, at der er noget nyt i din situation, siden det kommer op
nu? Så det vil være oplagt at tage kontakt til amtets synskonsulent
og få denne til at hjælpe med at afklare situationen og få de relevante
støtteordninger på plads. Det gælder også, hvis du engang er afklaret
herfra, men fx er blevet alene i mellemtiden..

Kontakt til amtets synskonsulenter:
http://www.diabetes.dk/default.asp?id=2191

Når det er sagt, så er der ikke noget til hinder for, at blinde og
svagtseende kan få ledsagelse efter § 78, når de ellers opfylder
betingelserne. En af dem er, at du ikke kan færdes på egen hånd.
Og at dette er en varig tilstand - altså at den ikke kan afhjælpes.
Derfor er du nok nødt til at være færdig med fx din
mobility-undervisning
og forsynet med de relevante hjælpemidler, før du evt. kan få en
bevilling
efter § 78.

Jeg ser lige, at dansk blindesamfund stadig har deres egen konsulent-
tjeneste. De hjælper også med ledsagelse i begyndelsen, og med
at få afklaret situationen, så dagligdagen fungerer - også aktiviteterne
udenfor hjemmet:
http://www.dkblind.dk/Lokale_aktiviteter/Konsulentordninger/konsulenter.htm

MVH

Cybs/susanne

(X=1 for email)

Fra : Erik Richard

Dato : 22-05-05 22:00

Hej Alice

Alice Trauelsen wrote:
> Jeg er stærkt svagtseende, og skal derfor bruge en ledsager, men min
> kommune siger jeg skal gøre det politisk,

Det var dog også en besked at få. Det er direkte forkerte oplysninger,
din kommune har givet dig. Serviceloven giver helt klart kommunerne
pålæg om at de skal bevilge en ledsagerordning, hvis du ikke selv kan
komme rundt uden hjælp. Der er en ugentlig begrænsning på max 4 timer.

> er der nogen derude der har erfaringer
> på dette område?

Der er i princippet 2 måder at gøre det på.
1. Du kan henvende dig til din lokale kreds af Dansk Blindesamfund, hvor
de så kan sørge for, at kommunen bevilger dig en 4-timers ugentlig
ledsagelse.
2. Du kan søge en mere permanent ordning efter §77/78 i Serviceloven,
men det kræver, at du er 100% ude af stand til selv at gå nogen steder
overhovedet - også inden for dit hjems egne vægge! - Efter §77/78 skal
du nærmest være så invalid, at det kræver døgnpleje, før man som
svagtseende/blind overhovedet kan få hjælp iflg. den paragraf.

De fleste kommuner har desværre den holdning her, at svagtsynethed /
blindhed _IKKE_ er et handicap, men en "tilstand" for den enkelte person.

Du skal ikke her, som det nævnes i et andet indlæg, kontakte amtets
synskonsulent, men derimod Dansk Blindesamfunds kreds, dér hvor du bor,
- evt. DBS's blindekonsulent for dit område.

Hvis du har mere brug for en handicaphjælper, - hvis du har andre
fysiske komplikationer i forb. med blindhed/svagtsynetheden, skal dette
søges gennem kommunen. Du skal her kontakte din socialrådgiver hos
kommunen og bede vedkommende om at hjælpe dig med ansøgningen.
Serviceloven giver klart også denne mulighed, men jeg har endnu ikke
hørt om en sag i nogen kommune, hvor det ikke er blevet afslået i første
omgang - igen med henvisning til, at svagtsynethed / blindhed ikke er et
handicaphjælper-krævende handicap men en 'tilstand'.

Alle de sager, jeg har kendskab til, er uden undtagelse senere blevet
omstødt ved ankeinstansen. Så det er da værd at prøve, hvis du har brug
for mere end de 4 timer, du uden videre har ret til.

Jeg har en meget stærkt begrundet mistanke om, at kommunerne bevidst
nægter blinde og svagtseende en handicaphjælpeordning, da kommunen ikke
kan få refunderet én eneste krone af staten til disse udgifter, og at vi
som blinde og svagtseende pr definition bliver skubbet tilbage i 'køen',
når der skal bevilges hjælp. - Jeg er selv stærkt svagtseende og har
sidste år haft det meget tæt inde på livet, da min forlovede søgte om en
permanent handicaphjælper, - og udover at være blind sad hun også i
kørestol. Desværre nåede sagen ikke at blive afgjort, da hun døde i
oktober. Men kommunen havde på forhånd afvist at bevilge noget som helst
ud over de 4 timers ugentlige ledsagelse.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 29-05-05 10:47

Hej
Tak for svarene. Nu ligger der en ansøgning hos kommunen.

--

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 29-05-05 10:46

Hej
Mange tak for svarene, der ligger nu en ansøgning hos kommunen og jeg
venter.