Måle sin fedtprocent...
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 17-05-05 07:15

Jeg er jo begyndt og træne, og prøver langsomt at lægge slikken på hylden..
Men så bliver jeg lidt deprimeret når vægten går opad, så nu håber jeg
selvfølgelig at det er pga. muskler efter min træning, at jeg vejer mere!
Men hvordan måler jeg lige det? Jeg er ikke god til det der med at prøve tøj
og se om der er kommet resultater...

Den ser super smart ud, den maskine de bruger i "Du blir hvad du spiser",
men koster den ikke også en arm?

Fra : Lisbeth

Dato : 17-05-05 07:44

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse

> Den ser super smart ud, den maskine de bruger i "Du blir hvad du
> spiser", men koster den ikke også en arm?

Jeg har en vægt, der kan måle fedtprocent. OBH

Hvor præcis den er har jeg ingen anelse om.

Man kan indtaste to personer (køn, højde, alder) og så trykker man på sin
"egen" knap, før man vejer sig.

Det forunderlige er, at hvis jeg trykker på den forkerte knap, måler den en
helt anden fedtprocent - og eneste forskel på de to indtastede personer, er
alderen. Højde og køn er sat til det samme, men der kommer to vidt
forskellige resultater ud af det.

Vægten måler med andre ord ikke min fedtprocent til at være det samme uanset
alder....

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 17-05-05 08:20

> Den ser super smart ud, den maskine de bruger i "Du blir hvad du
spiser",
> men koster den ikke også en arm?

Glem sådan en dims... den måler ikke korrekt. Den er ok til at følge en
udvikling, men ikke mere end det. Det du skal have er en såkaldt fedttang.
Den koster ca. 200 kr. Men den kan du lave 3, 5 og 7 punktsmålinger der er
meget præcise.

Fra : Lisbeth

Dato : 17-05-05 08:31

"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Den koster ca. 200 kr. Men den kan du lave 3, 5 og 7 punktsmålinger
> der er meget præcise.

Ledte efter dimzen på nettet og fandt en her:
http://www.maxim.dk/prod-31.asp

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-05-05 08:41

"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> wrote in

> [...]
> en udvikling, men ikke mere end det. Det du skal have er en såkaldt
> fedttang. Den koster ca. 200 kr. Men den kan du lave 3, 5 og 7

Det er jo netop en udvikling som Stefanie ønsker at følge, hvorfor en
kvalitets bioimpedansmåler kan være okay :)

Stefanie: Et andet og billigere alternativ er at måle dig omkring livet -
det skulle ikke gerne blive større hvis du pt. er overvægtig. En anden ting
er at du næppe får ret mange gram muskler ekstra hvis du er i kcal-
underskud, hvorfor jeg gætter på at din vægtstigning skyldes for meget mad
og for lidt motion.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 17-05-05 09:49

> Det er jo netop en udvikling som Stefanie ønsker at følge, hvorfor en
> kvalitets bioimpedansmåler kan være okay :)

Hvis det udelukkende er formålet er en bioimpedansmåler såmænd ok.

Stefanie - Hvis du med træning mener styrketræning har de i mange
fitnesscentre en måler der er mere præcis end bare en alm. badevægt med
BF-måler. Der kan du jo evt. blive målt en gang om ugen el. måneden for at
følge udviklingen.

> [...]
> er at du næppe får ret mange gram muskler ekstra hvis du er i kcal-
> underskud, hvorfor jeg gætter på at din vægtstigning skyldes for meget mad

At måle omkring livet kan jo være ok, men siger ikke meget om det præcise
fedttab. At vægtstigningen skyldes muskelvækst er meget usandsynligt. Jeg er
selv bodybuilder gennem mange år og ved en del omkring netop det at være i
kcal underskud og gaine muskelmasse på samme tid... det er utrolig svært og
kræver at man har styr på sin kost ned til sidste kcal og får det hele timet
korrekt i en zigzag diæt.

Fra : Stine BT

Dato : 17-05-05 11:05

Lars: Har du selv prøvet den der du anbefaler? Hvis ja, er du så ikke sød at
fortælle lidt mere om den?

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 17-05-05 12:19

> Lars: Har du selv prøvet den der du anbefaler? Hvis ja, er du så ikke sød
at
> fortælle lidt mere om den?

Jeg går ud fra du mener en fedttang?

Du kan læse en vejledning af den gode Morten Zacho her:
http://www.motion-online.dk/index2.php?option=content&do_pdf=1&id=251

Hvis man har en fedttang kan man bl.a. bruge dette onlineskema til at
udregne sin %BF http://www.rustyiron.net/formmal7.htm

Fra : Stine BT

Dato : 17-05-05 12:32

Okay tak for linket :)