Efterlysning af "forfulgte" overvægtige (B~
Fra : Søren

Dato : 13-05-05 19:25

Hej,

vi er en gruppe journaliststuderende på Danmarks Journalisthøjskole i Århus,
som efterlyser overvægtige personer (BMI over 30) eller foreninger for
overvægtige, som har den holdning at du/I er "tidens syndebukke". Dvs. at
du/I har den holdning at eksisterende autoriteter (reklame,
livsstilsmagasiner, medier, politikere, sundhedsmyndigheder, praktiserende
læger, sundhedsfanatikere m.fl.) forsøger at tvinge jer til at leve på en
bestemt måde, ved at sige at I SKAL spise den og den kost, I SKAL dyrke så
og så meget sport.

I kan både have det dårligt eller godt med overvægten, men I føler at I
bliver forfulgt, nedgjort eller tilsidesat af jeres omgivelser (i bred eller
smal forstand).

Vi skal IKKE gennemføre et egentligt interview. Det drejer sig om en såkaldt
"research-opgave", hvor vi blot skal have vished for at vi kan få kontakt
med personer/foreninger som har disse holdninger; dvs. at disse holdninger
faktisk har en vis udbredelse.

Du/I er velkommen til at skrive her eller direkte til
nellemann@mail.djh.dk - eller ringe på tlf. 2986 3058.

Venligst

Søren

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 14-05-05 08:11

"Søren" <mail@sorennellemann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk har en vis udbredelse.
>
> Du/I er velkommen til at skrive her eller direkte til

Dvs. hvis man føler sig paranoid over man er overvægtig og prøver at
projicere skylden over på forskellige samfundsinstanser?

Fra : Søren

Dato : 14-05-05 09:57

"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Dvs. hvis man føler sig paranoid over man er overvægtig og prøver at
> projicere skylden over på forskellige samfundsinstanser?

Tydeligvis en kommentar fra en som ikke er overvægtig. Jeg taler ikke om
skyld/ikke skyld.

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 14-05-05 14:59

> Tydeligvis en kommentar fra en som ikke er overvægtig. Jeg taler ikke om
> skyld/ikke skyld.

Min BMI er godt nok over 30, men jeg er ikke overvægtig. Jeg undrede mig
sådan set bare over det du søger - "Tidens syndebukke". Jeg har svært ved
at
hvordan nogen kan være syndebukke for de samfundsinstanser du snakker om.
At
føle sig tvunget af samfundet på en bestemt måde og blive overvægtig
deraf,
lyder som en beskyldning, jeg har svært ved at se hvordan kan
retfærdiggøres. Desuden synes jeg måden du har skrevet dit indlæg på, kan
lægge ord i munden på folk i periferien af det du søger.

Fra : Tommy Fer

Dato : 14-05-05 21:38

Søren wrote:
> "Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Tydeligvis en kommentar fra en som ikke er overvægtig. Jeg taler ikke om
> skyld/ikke skyld.

Min BMI er 31 og jeg er da kraftigt overvægtig.. eller FED... Jeg ved
udemærket hvor min fedme kommer fra.. MIN og ingen andres svage rygrad..
Jo, samfundet har da ændret sig i en stor grad, og det er idag meget
lettere at blive fed, men at give samfundet skylden.. suk...

mvh Tommy Fer

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 14-05-05 22:10

> [...]
> Jo, samfundet har da ændret sig i en stor grad, og det er idag meget
> lettere at blive fed, men at give samfundet skylden.. suk...

Se der er en der har forstået det. Troede jeg var ene mand med min holdning.
Samfundet kan ikke direkte klandres for at drive folk ud i overvægt. Dog
mener jeg samfundet kan gøre det bedre på nogle punkter. Specielt i den
danske folkeskole mener jeg der problemer. På alt for mange skoler kan der
købes slik, sodavand, is og anden usund mad. På det punkt mener jeg skolerne
(og dermed det offentlige) kan sende andre signaler, men det er jo en lidt
anden diskussion. I bund og grund tror jeg som Tommy godt at folk ved
hvorfor de er overvægtige... at give skylden (og jo Søren, det er det man
kan læse af dit indlæg) videre til samfundet er netop at projicere ens egne
fejl over på andre instanser. Der er her tale om psykologi og
forsvarsmekanismer... og ikke folk der tvinger en til noget som helst som du
hårdnakket påstår i dit indlæg.

Fra : Søren

Dato : 15-05-05 01:59

> [...]
> fejl over på andre instanser. Der er her tale om psykologi og
> forsvarsmekanismer... og ikke folk der tvinger en til noget som helst som

Jeg må altså bede dig om at læse mit indlæg en gang mere. Du har helt
misforstået det.

Det vi efterlyser (og som jeg skriver), er f.eks. folk som kan have det godt
med deres overvægt, men er trætte af f.eks. den mediefokusering der er på
emnet, om at folk skal tabe sig eller spise sundere; - netop fordi de trives
som de har det i dag.

Jeg er fuldstændig enig i, at hvis man giver samfundet skylden er det
ansvarforflygtigelse - men igen: det er slet ikke den vinkel vi beskriver i
indlægget.

Søren

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 15-05-05 08:55

> [...]
>
> Jeg er fuldstændig enig i, at hvis man giver samfundet skylden er det
> ansvarforflygtigelse - men igen: det er slet ikke den vinkel vi beskriver

Nu har jeg læst dit indlæg måske 10 gange og kommer samme frem til den samme
konklussion. Siden både Tommy og jeg får det samme ud af det kunne det så
ikke tænkes at det måske er formuleringen af dit indlæg den er gal med? Det
kan måske være svært at se som forfatter, men du bruger altså nogle meget
virkningsstærke ord som "tidens syndebukke", tvinge, forfulgt, nedgjort og
SKAL. Det er meget negativt ladede ord som I sammenhæng med resten af din
tekst, åbenbart sender nogle signaler du ikke er klar over?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-05 09:23

> Nu har jeg læst dit indlæg måske 10 gange og kommer samme frem til den
> samme
> konklussion. Siden både Tommy og jeg får det samme ud af det kunne det så

Jeg synes i er dybt tåbelige at i ikke engang kunne læse et indlæg
ordentligt.

Det Søren har gang i, er jo netop at man har så pokkkers travlt med at
nedgøre fede for at være svage, slatne, ude af kontrol, mens de kunne trives
fint med deres overvægt og egentlig er hammertræt af at samfundet har så
travlt med deres vægt.

Tommy er faldet i fælden: "MIN og ingen andres svage rygrad", Lars med sin
"projektere ens egne fejl over på samfundet".
Rædselsfult og netop et beivis på hvad samfundet har gjort ved folk, som
måske ellers ville trives fint og have et godt liv.

Mvh Maria

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 15-05-05 09:46

> Jeg synes i er dybt tåbelige at i ikke engang kunne læse et indlæg
> ordentligt.

Jamen så må vi jo være tåbelige

> [...]
trives
> fint med deres overvægt og egentlig er hammertræt af at samfundet har så

Hvis det er det Søren virkelig mener er jeg stadig af den overbevisning, at
han burde have skrevet sit indlæg anderledes. Han skriver på en meget hård
måde, der nemt kan misforstås.

> [...]
> Rædselsfult og netop et beivis på hvad samfundet har gjort ved folk, som
> måske ellers ville trives fint og have et godt liv.

Ok, den må vi lige have uddybet. Tommy er jeg er altså et produkt af
samfundets fejl? Dette gør altså at folk med vores meninger ikke trives og
har et godt liv?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-05 11:03

> Ok, den må vi lige have uddybet. Tommy er jeg er altså et produkt af
> samfundets fejl? Dette gør altså at folk med vores meninger ikke trives og
> har et godt liv?

NEJ, ikke "samfundets fejl", men samfundets nedgøring af overvægt. Hvis nu
ingen kommenterede overvægt, og i øvrigt var ligeglade, ville det så ikke
medføre at overvægt ikke var lige med svag rygrad? (Sikke en masse
negationer).
Altså, hvorfor har man svag rygrad fordi man ikke taber sig/er slank?
Hvorfor er det ikke fint at have et godt liv som overvægtig?

Mvh Maria

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-05-05 09:33

"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> writes:

> [...]
> den samme konklussion. Siden både Tommy og jeg får det samme ud af
> det kunne det så ikke tænkes at det måske er formuleringen af dit

Jeg kan til gengæld overhovedet ikke se hvordan det kan læses
anderledes end tiltænkt fra Sørens side - med mindre man kun læser det
meget overfladisk. Der er intet galt med formuleringen.

--
Stefan Holm
"I had trouble adjusting to the idea of Lutherans."

Fra : Mus

Dato : 22-05-05 18:23

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uvf5kevmz.fsf@banach.algebra.dk...

> [...]
>
> --
> Stefan Holm
> "I had trouble adjusting to the idea of Lutherans."

Ja jeg kan kun give dig ret. Meningen med indlægget synes jeg er meget
tydelig.

LN

Fra : Lisbeth

Dato : 15-05-05 18:22

> Nu har jeg læst dit indlæg måske 10 gange og kommer samme frem til den
> samme konklussion.

Søren skriver ikke et eneste ord om at "give samfundet skylden for
overvægt".

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 15-05-05 19:25

> Søren skriver ikke et eneste ord om at "give samfundet skylden for
> overvægt".

Det ligger implicit i den måde han vælger at fremlægge sin sag...

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-05-05 19:42

"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> writes:

> Det ligger implicit i den måde han vælger at fremlægge sin sag...

Sludder. Du læste simpelthen for hurtigt, og det ville der virkelig
ingen skam være i, hvis ikke du absolut skulle fremture.

--
Stefan Holm
"Og hvis man vælter en planet alligevel, så smelter den."

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 15-05-05 20:07

> Sludder. Du læste simpelthen for hurtigt, og det ville der virkelig
> ingen skam være i, hvis ikke du absolut skulle fremture.

Jeg har ikke læst noget som helst for hurtigt... jeg har analyseret hvad jeg
får ud af teksten. At du og andre får noget andet ud af den er jo fint nok.
Vi læser ikke på samme måde...

Jeg fremturer overhovedet ikke... jeg kommenterer og argumenterer helt i
trit med de gældende regler for denne gruppe og usenet generelt. Se evt.
www.usenet.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 15-05-05 19:58

> Det ligger implicit i den måde han vælger at fremlægge sin sag...

Søren og hans medstuderende har fået en klokkeklar opgave, der ikke er til
at misforstå. De skal finde overvægtige, der har den holdning, ".... at
[...]

At komme med en liste af overvægtige, der giver samfundet skylden for
overvægten, vil være til dumpekarakter.

Var du til eksamen, var det med andre ord DIG, der var dumpet med et brag i
denne opgave.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 15-05-05 20:04

> [...]
spise
> den og den kost, I SKAL dyrke så og så meget sport."

Uanset hvilken opgave Søren er blevet stillet, ændrer det ikke min
holdning
til hvad han skriver og den måde han skriver på.

> At komme med en liste af overvægtige, der giver samfundet skylden for
> overvægten, vil være til dumpekarakter.

For mig virker som om det er det han søger...

> Var du til eksamen, var det med andre ord DIG, der var dumpet med et
brag
> denne opgave.

Nu sidder jeg heldigvis på den anden side af eksamensbordet, så jeg dumper
ingen steder :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-05-05 08:50

Lars Bjerregaard wrote:

> Nu sidder jeg heldigvis på den anden side af eksamensbordet

Det er da lidt foruroligende, læsefærdighederne taget i betragtning!

vh
jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 17-05-05 09:42

> Det er da lidt foruroligende, læsefærdighederne taget i betragtning!

Du er vel nok dygtig du sådan kan blande dig i en diskussion på så sagligt
et niveau.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-05-05 11:09

Lars Bjerregaard wrote:

> Du er vel nok dygtig du sådan kan blande dig i en diskussion på så
> sagligt et niveau.

Skal jeg huske at spørge om lov en anden gang?

Lad nu vær' med at være sur bare fordi du er snuppet i en dummert

vh
jan

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 17-05-05 12:11

> Skal jeg huske at spørge om lov en anden gang?

Næ... men tænk hvis alle postede ligegyldigheder som dig... hvordan ville
usenet så være....

> Lad nu vær' med at være sur bare fordi du er snuppet i en dummert

Jeg er hverken sur eller snuppet i en dummert. Jeg har givet udtryk for min
personlige holdning. At du ikke deler den er fint med mig, så længe du kan
undlade at svine mig til for min holdning....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-05-05 13:16

Lars Bjerregaard wrote:

> Næ... men tænk hvis alle postede ligegyldigheder som dig... hvordan
> ville usenet så være....

Du må meget undskylde! Altså jeg skal ikke spørge - bare huske at aktivere
selvcensuren.

> Jeg er hverken sur eller snuppet i en dummert.

Jo, for der er intet implicit i Sørens oprindelige indlæg, der kan tolkes,
som du hævder.

Erare humanum est osv.

> Jeg har givet udtryk
> for min personlige holdning. At du ikke deler den er fint med mig, så
> længe du kan undlade at svine mig til for min holdning....

Svine til...tsk...tsk...

vh
Jan

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-06-05 20:02

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overvægten, vil være til dumpekarakter.
>
> Var du til eksamen, var det med andre ord DIG, der var dumpet med et brag

Jeg giver Lisbeth ret. Et eller andet virker det på mig sådan som at
adskillige forsøger med vilje at misforstå Sørens indlæg, som sådan er ret
ligetil.
At ikke ville erkende at samfundsnormen er imod overvægt, er ignorance,
ligesom normen er ved at vende sig / har vendt sig mod rygning.

At ansvaret for om man er overvægtig eller ej ganske rigtig er et personligt
et, er ligeså soleklart. Det var bare ikke det opgaven og spørgsmålet
drejede sig om. Den drejede som om hvorvidt nogen andre forsøgte at presse
indvidet til at gøre noget ved overvægten som vedkommende måske ikke selv
synes var nødvendig.

/FL

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-05 20:37

Søren skrev den 13-05-2005 20:24:
> [...]
> bestemt måde, ved at sige at I SKAL spise den og den kost, I SKAL dyrke så

Hvis det virkelig er nogen der har det på den måde som du ovenfor
skriver, så er det en selvpålagt offerrolle.

I samme åndedrag vil jeg lige tilføje, at jeg godt kan forstå, at nogen
føler sig "forfulgt" af modemagasiner, sundhedsfanatikere og hvad der
ellers er af meningsdannere.
Fra at man bliver bombarderet med slanketips og løftede pegefingre fra
et envejs-komminikativt massemedium (blade, tv mv) til, at man bliver
"forfulgt", der er er et stykke vej.
Man bør tage hvad man kan bruge til noget. Og lade resten ligge. Når
man så finder ud af, at det man har taget ikke virker, så tilbage til
stakken over ting man tidligere har kasseret (det kunne jo være, at der
var noget).

> I kan både have det dårligt eller godt med overvægten, men I føler at I
> bliver forfulgt, nedgjort eller tilsidesat af jeres omgivelser (i bred eller
> smal forstand).

Ikke her.

Men jeg har oplevet, at en person er blevet afvist til et job pga. sin
størrelse. Forklaringen var indirekte.
Forklaringen som personen fik var: At det rent fysisk ikke plads til
personen på arbejdspladsen pga. de fysiske forhold som er på
arbejdspladsen. Sagen var jo bare den, at samtidig var der en anden
person ansat - godt nok deltids-ansat - som var mindst 20 kilo større
end den afviste ansøger.

> [...]
> med personer/foreninger som har disse holdninger; dvs. at disse holdninger

I bør vel også undersøge det modsatte.

Kun finde oplysninger som verificerer ens hypotese er ikke ordentlig
research. man bør også finde det modsatte eller i det mindste huske at
nævne hvad der ellers findes af holdninger.

--
mvh Carsten Riis, 127,3 kg (små skridt, men lidt har også ret)
Red liv! 4 gange om året