Hvor mange æbler om dagen?
Fra : Steen Suder

Dato : 13-05-05 12:26

Jeg kunne godt tabe mig nogle kilo uden at det gjorde noget. Faktisk
lige nu 8kg for at nå et BMI på 25. Pt. er det på 27.

Jeg har kastet min kærlighed på æbler som jeg spiser to-fem stykker af
om dagen. Nu siger min kone at så meget frugt ikke er godt, da der jo
er meget sukker i. Hvor meget frugt må jeg så spise?

NB
Jeg har et stillesiddende arbejde.

--
Steen Suder

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 13-05-05 13:12

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in

> Jeg har kastet min kærlighed på æbler som jeg spiser to-fem stykker af
> om dagen. Nu siger min kone at så meget frugt ikke er godt, da der jo
> er meget sukker i. Hvor meget frugt må jeg så spise?

Æbler er glimrende - lavglykemiske og mht. energiindhold ctr.
mæthedsfølelse.

Du må spise alt det frugt du vil, men hvis du vil tabe dig, så må du spise
så meget frugt at det har en værdi modsvarende dit ligevægtsindtag minus
1Kcal.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-05-05 13:20

Simon Haugaard Pedersen wrote:

> Æbler er glimrende - lavglykemiske og mht. energiindhold ctr.
> mæthedsfølelse.

Dermed burde det jo være OK at spise æbler, selvom man low-carb'er den. Er
det korrekt?
Et 'ja' vil blive modtaget med varme følelser - jeg lever fint uden sukker
og brød, men noij, hvor jeg savner mine frugter.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-05-05 16:28

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in

> [...]
> Et 'ja' vil blive modtaget med varme følelser - jeg lever fint uden
> sukker og brød, men noij, hvor jeg savner mine frugter.

2-5 æbler vejer ca. 300-750g og svarer så ca. 40-100g kulhydrater, der igen
giver ca. 175-430kcal.

Det synes jeg ikke er kriminelt på, f.eks en 2000kcal's diæt - æblerne
mætter jo rigtig godt ift. den energimængde de indeholder.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-05-05 17:08

[Jan Bøgh | Tue, 17 May 2005 14:20:01 +0200]

>Dermed burde det jo være OK at spise æbler, selvom man low-carb'er den. Er
>det korrekt?

Nej, beklager, det er ikke korrekt.

Når man er kommet videre end de første 2 uger kan man begynde at spise lidt
æble, prøv f.eks. ½ engang imellem - og når man så kender sin grænse kan man
begynde at spise noget mere.

Men barndommens æbleflip med at spise 4 æbler om dagen, er der sjældent
plads til på en lowcarb diæt.

>Et 'ja' vil blive modtaget med varme følelser - jeg lever fint uden sukker
>og brød, men noij, hvor jeg savner mine frugter.

Kig på fiberindholdet og smagsintensitet og begynd at spise lækre bær;
f.eks. har Føtex (og Bilka) friske hindbær og blåbær rimeligt fast.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-05-05 22:10

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in

> [...]
> lidt æble, prøv f.eks. ½ engang imellem - og når man så kender sin
> grænse kan man begynde at spise noget mere.

Jeg tror ikke Steen er hoppet på en Atkins-diæt, men derimod bare spiser
sundt og med et fornuftigt kcal-indtag :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

- ferielejlighed udlejes i København K,
til sommer <www.peblinge.dk>

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-05-05 08:59

[Simon Haugaard Pedersen | 17 May 2005 21:10:23 GMT]

>Jeg tror ikke Steen er hoppet på en Atkins-diæt, men derimod bare spiser
>sundt og med et fornuftigt kcal-indtag :)

Nu skrev Steen jo selv om det var OK at spise æbler som lowcarb'er ...
hvilket var hvad jeg svarede på.

Og lad mig lige pointere at man sagtens kan spise sundt på atkins og de
fleste andre lowcarb diæter hvis man ønsker det.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 11:06

Simon Haugaard Pedersen wrote:
> Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in

> Jeg tror ikke Steen er hoppet på en Atkins-diæt, men derimod bare
> spiser sundt og med et fornuftigt kcal-indtag :)

Jeg tror at Rene svarede på /mit/ direkte spørgsmål, hvorfor svaret var
prices det jeg efterspurgte (men helst ikke ville have haft).

men ellers:
Nå, lad os ikke spilde mere tid på det her men koncentrere os om hvad det
virkelig handler om herinde
(som en eller anden lige har skrevet )

vh
jan

--
- fotoamatør af Guds (og bankens) nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 11:57

Jan Bøgh wrote:

> var prices det jeg efterspurgte (men helst ikke ville have haft).
^^^^^^
'præcis' s'gu!

vh
jan

--
- fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 18-05-05 12:09

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in news:428b138a$0$50676
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg tror at Rene svarede på /mit/ direkte spørgsmål, hvorfor svaret var
> prices det jeg efterspurgte (men helst ikke ville have haft).

Ah ups, jeg overså at du ikke var oprindelig trådstarter :)

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-05-05 17:38

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> writes:

> Dermed burde det jo være OK at spise æbler, selvom man low-carb'er
> den.

På decideret low-carb-kost skal man holde sig fra alt med højt
kulhydratindhold, uafhængigt af glykæmi.

--
Stefan Holm
"Your ass is ringing."

Fra : Susanne Flø

Dato : 14-05-05 08:53

Hej Steen,

Din kone har (desværre) ret. Vi skal have 6 om dagen, som skal
fordeles 1 x frugt/5 x grønsager. Du kan et par gange om ugen
spise 2 x frugt/4 x grønsager.
De 6 stykker skal svare til ca. 600.

Venlig hilsen
Susanne
Få individuel slankerådgivning hos Slankemoster
http://www.slankemoster.dk

Fra : Helle Hansen

Dato : 14-05-05 09:23

"Susanne Flø (slet 6RVE2)" <susanne@6RVE2susannefloe.com> skrev i en
meddelelse news:11160573810.509321121330185@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Din kone har (desværre) ret. Vi skal have 6 om dagen, som skal
> fordeles 1 x frugt/5 x grønsager. Du kan et par gange om ugen

Undskyld, men det lyder i mine ører underligt. Hvor i alverden har du den
påstand fra ?

OBS! Husk at citere korrekt ved at svare under det du svarer på.

Venligst,

Helle

Fra : Susanne Flø

Dato : 20-05-05 18:02

Helle Hansen <hellesadrtilnyheder@XXhotmail.com> skrev:

>"Susanne Flø (slet 6RVE2)"
> [...]

Hej Helle,

Påstanden har jeg fra http://www.6omdagen.dk og Grundbog i
Ernæring, som bruges i slankekonsulentuddannelsen.

Venlig hilsen
Susanne
PS. jeg svarer lidt sent fordi jeg har været på udvidet pinseferie.
=====================================
Individuel slankerådgivning fås hos:
http://www.slankemoster.dk

Fra : Stine BT

Dato : 15-05-05 16:53

"Susanne Flø (slet 6RVE2)" <susanne@6RVE2susannefloe.com> wrote in message
> [...]
>
> Din kone har (desværre) ret. Vi skal have 6 om dagen, som skal
> fordeles 1 x frugt/5 x grønsager. Du kan et par gange om ugen

Jeg vil næsten give Susanne ret ..
Du skal have 600 g. grøntsager og frugt om dagen, men du må max. spise 300
g. frugt og helst gerne mindre, men flere grøntsager.

Æbler er rigtig gode da de sætter forbrændningen op.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 15-05-05 17:56

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> wrote in

> Jeg vil næsten give Susanne ret ..
> Du skal have 600 g. grøntsager og frugt om dagen, men du må max. spise
> 300 g. frugt og helst gerne mindre, men flere grøntsager.

Hvad baserer du det på?

> Æbler er rigtig gode da de sætter forbrændningen op.

Vrøvl. Har du nogen kilder?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Stine BT

Dato : 15-05-05 21:37

Det har jeg ja ..

Fra hjerteforeningen :D
De har lavet en super smart lille Indkøbsguide (på størrelse med et
visitkort) og der står det .. De har også lavet mange kampagner, så jeg kan
ikke forstå du ikke har set dem ..

Det med forbrændningen kommer fra det meget anerkendte blad iForm.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 15-05-05 22:12

> [...]
> visitkort) og der står det .. De har også lavet mange kampagner, så
> jeg kan ikke forstå du ikke har set dem ..

Det er jo på ingen måde en individuelt afstemt mængde, men bare noget
generelt som de håber at befolkningen tager til sig som en
tommelfingerregel.

MEN, når det er sagt, så synes jeg at det er glimrende hvis du følger deres
råd :)

> Det med forbrændningen kommer fra det meget anerkendte blad iForm.

Så må du eller iForm ha' misforstået noget for æbler hæver ikke
forbrændingen synderligt. Det koster naturligvis noget energi at fordøje
mad, men der adskiller æbler sig ikke fra f.eks pærer.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Stine BT

Dato : 17-05-05 10:55

Jeg tror du har misforstået mig og kan egentlig godt forstå dig :)

Det jeg mener er, at hvis du spiser et æble inden du begynder at træne
sætter det din forbrænding op :)

> Det er jo på ingen måde en individuelt afstemt mængde, men bare noget
> generelt som de håber at befolkningen tager til sig som en
> tommelfingerregel.

Det sagde jeg skam heller ikke, at det var. Det var et råd og det er hvad
personen søger :)

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-05-05 11:54

> Det jeg mener er, at hvis du spiser et æble inden du begynder at træne
> sætter det din forbrænding op :)

Det tror jeg næppe. I så fald er her tale om en sensation inden for
sundhedsverdenen :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Stine BT

Dato : 17-05-05 12:34

Shh ..

Jeg kan altså godt lide den tro :D Desuden er æbler jo sunde, i hvert fald
til en vis grænse :D