Kulhydrat fattig kost og sportspræstatione~
Fra : Brian Lænø

Dato : 07-05-05 11:10

Hej ng
Jeg har været på kulhydrat fattig kost siden september sidste år.
Både før og efter jeg skiftede kost har jeg dyrket en masse sport.
I dag dyrker jeg lige så meget sport som før, bare i et højere tempo, på
grund af den lavere vægt.
En bivirkning som måske kan tilskrives den kulhydrat fattige kost, er at min
koncentration godt kan falde lidt efter et stykke tid inde i kampe /
træning.
Jeg har en ide om, at det skyldes de små kulhydrat depoter, jeg har på grund
af kosten.
Vil det være mulig at forbedre koncentrationen, ved at indtage flere
kulhydrater op til eller under sports udøvelsen?
Hvis det er tilfældet, hvor meget bør man indtage, og hvornår bør man intage
de ekstra kulhydrater?
Et par eksempler på sport udøvelse.
Batminton hold kampe = opvarmning + 2 kampe = ca. 1,5 - 2 timer.
Håndbold kamp = opvarmning + kamp = ca. 1 - 1,25 time.
Tennis = opvarmning + kamp = ca. 1,5 - 2 timer.
Eller som nu på mandag, 1 times batminton træning, efterfulgt af en håndbold
kamp.

--
Brian

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-05-05 16:27

[Brian Lænø | Sat, 7 May 2005 12:09:55 +0200]

>Vil det være mulig at forbedre koncentrationen, ved at indtage flere
>kulhydrater op til eller under sports udøvelsen?

Det ville jeg mene, dog anbefales det typisk at bruge langsomme kulhydrater,
f.eks. grove havregryn e.l.

>Hvis det er tilfældet, hvor meget bør man indtage, og hvornår bør man intage
>de ekstra kulhydrater?

Det er vist meget individuelt - jeg tror at du skal eksperimentere dig frem
med at gøre det ene den ene uge og så noget andet den efterfølgende uge.

Men ja, det KAN tillrådes at spise lidt flere kulhydrater på en
lav-kulhydrat diæt, når/før man udfører en del træning.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-05-05 20:31

"Rene' Hjorth" skrev

> [...]
>
> Men ja, det KAN tillrådes at spise lidt flere kulhydrater på en
> lav-kulhydrat diæt, når/før man udfører en del træning.

Jeg vil prøve at eksperimentere lidt de næste par uger, og prøve at se om
det giver noget.

--
Brian

Fra : Lisbeth

Dato : 08-05-05 18:43

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en ide om, at det skyldes de små kulhydrat depoter, jeg har på
> grund af kosten.

Hvis du bruger pulsur, kan du få en nogenlunde beregning af, hvor mange
kalorier du har forbrugt og hvor mange af dem, der er forbrugte
fedtkalorier. Resten kan du gå ud fra - som tommelfingerregel - er
kulhydrater.

Når jeg har været ude på en af de lange løbeture, er det ikke ualmindeligt,
at jeg har brugt 1200 kalorier og heraf har cirka 30 procent været fedt.
Altså må jeg have forbrændt 800 kalorier fra kulhydrater (cirka 200 gram
kulhydrat)

En portion havregryn med rosiner og mælk burde dække behovet.

Men det er ret afgørende, hvor intensivt du træner. Foregår det med kanonhøj
puls bruger du flere kulhydrater, end hvis det foregår med moderat puls.

> Vil det være mulig at forbedre koncentrationen, ved at indtage flere
> kulhydrater op til eller under sports udøvelsen?

Jeg har ikke personligt bemærket, at få kulhydrater påvirker
koncentrationen. Vil bestemt ikke udelukke, at du har ret, men ville finde
det mere oplagt, at det var hurtigheden, det gik ud over.

> Hvis det er tilfældet, hvor meget bør man indtage, og hvornår bør man
> intage de ekstra kulhydrater?

Du kan jo prøve at indtage den mængde, du kan måle dig frem til (med pulsur)
at du bruger.

Læs mere her om motion og kulhydrater

http://www.gomotion.dk/html/artikler/kosttilidraetsudoevere.html

I øvrigt har Stu Mittelman skrevet "Slow burn" om at være elitesportsmand på
low carb. (Jeg har ikke læst den, kun læst om den).

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-05-05 20:28

"Lisbeth" skrev

> [...]
>
> I øvrigt har Stu Mittelman skrevet "Slow burn" om at være elitesportsmand
> på low carb. (Jeg har ikke læst den, kun læst om den).

Det kan være jeg skal prøve at træne med pulsur.
Jeg har et huger pulsur, jeg har bare aldrig fået det til at virke
ordentlig.
Det kunne være jeg skal prøve at rode med det igen.

--
Brian

Fra : peet_dk

Dato : 08-05-05 19:12

> [...]

> træning.
> Jeg har en ide om, at det skyldes de små kulhydrat depoter, jeg har på

Hejsa, jeg regner selv med at starte en lowcarb kur her i morgen.. Dyrker en
del spinning, og er også spændt på om kroppen kan nå at omsætte nok energi
fra feddet til at få det hele til at løbe rundt. Iflg. Atkins bog er det kun
de to første dage det vil være hårdt fordi kroppen skifter fra primært at
brænde kulhydrater til at brænde fedt. Men derefter skulle der ikke være
nogle problemer.

Er du sikker på du få nok at spise? Prøv at tæl hvor mange kalorier du
indtager i løbet af en dag.

Ca. hvor mange kulhydrater spiser du om dagen?

// Peter

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-05-05 20:16

"peet_dk" skrev
> [...]
> indtager i løbet af en dag.
>
> Ca. hvor mange kulhydrater spiser du om dagen?

Jeg syndes ikke jeg har problemer med at holde tempoet oppe, selv om jeg
næsten ingen kulhydrater spiser.
Pt. spiser jeg ingen fødevarer for at få kulhydrater.
De kulhydrater jeg får, dem får jeg fra ca. 2-400 g salat og grøntsager,
samt ca. 5 æg om dagen.
Min daglige kost svarer nok til start fasen på Atkins.
Jeg har ikke prøvet at udregne mit daglige indtag af kulhydrater.

--
Brian

Fra : peet_dk

Dato : 09-05-05 18:55

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syndes ikke jeg har problemer med at holde tempoet oppe, selv om jeg
> næsten ingen kulhydrater spiser.

Ok, jeg syntes faktisk heller ikk det var så hårdt i dage som jeg havde
frygtet.. dog røg der noget koffein ind..

> Min daglige kost svarer nok til start fasen på Atkins.

Husk nu kun at være på den i 14 dage.. så er det næste fase.

> Jeg har ikke prøvet at udregne mit daglige indtag af kulhydrater.

prøv at regn det ud, ellers bare skriv det her inde, der finde et specielt
excel regneark der kan udregne det meget let bare man ved hvad og i hvilken
mængde af de forskellige ting.
5 æg og 400 g salat er eks. kun 522 kcal hvilket er ALT for lidt.

Fra : Brian Lænø

Dato : 09-05-05 19:22

"peet_dk" skrev

> [...]
> hvilken mængde af de forskellige ting.
> 5 æg og 400 g salat er eks. kun 522 kcal hvilket er ALT for lidt.

De 5 æg og 400 g salat og grøntsager, er de madvarer som indeholder
kulhydrat.
Derudover spiser jeg andre fødevarer, især svinekød og fisk.

--
Brian

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 16-05-05 08:38

> En bivirkning som måske kan tilskrives den kulhydrat fattige kost, er at
min
> koncentration godt kan falde lidt efter et stykke tid inde i kampe /
> træning.

Det er ganske normalt ved lowcarbdiæter

> [...]
> Vil det være mulig at forbedre koncentrationen, ved at indtage flere
> kulhydrater op til eller under sports udøvelsen?

Det kan muligvis forbedre din koncentration ja...

> Hvis det er tilfældet, hvor meget bør man indtage, og hvornår bør man
intage
> de ekstra kulhydrater?

Jeg ville holde mig til carbs med høj GI og indtage dem umiddelbart inden
træning og evt. under ved de lange træningspas. En billig og god løsning er
maltodextin, men forskellige madvarer kan også bruges. Suppler evt. med
protein umiddelbart efter træning for positiv nitrogenbalance i musklerne.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 16-05-05 09:32

"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> wrote in

> Jeg ville holde mig til carbs med høj GI og indtage dem umiddelbart
> inden træning og evt. under ved de lange træningspas. En billig og god
> løsning er maltodextin, men forskellige madvarer kan også bruges.

Højglykemiske fødeemner løfter på kort tid blodsukkerspejlet ret højt
hvorefter det falder kraftigt med faldende præstation til følge.

Mit råd er lavglykemi+prot 1-2 timer før træning/kamp. Varer udøvelsen mere
end 45 min, så kan man supplere med højglykemi undervejs.

> Suppler evt. med protein umiddelbart efter træning for positiv
> nitrogenbalance i musklerne.

God idé.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 16-05-05 12:15

> Højglykemiske fødeemner løfter på kort tid blodsukkerspejlet ret højt
> hvorefter det falder kraftigt med faldende præstation til følge.

Også derfor jeg mener man bør holde blusset oppe så at sige under
træningen.
Min anbefaling er kun på et empirisk grundlag. Efter mange år med
forskellige former for fysisk aftivitet er det den måde jeg finder
bedst...

> Mit råd er lavglykemi+prot 1-2 timer før træning/kamp. Varer udøvelsen
mere
> end 45 min, så kan man supplere med højglykemi undervejs.

Helt enig her...et lav-GI måltid en times tid inden træning er fint. Mit
foreslag med høj-GI er som supplement....

> God idé.

Her supplerer jeg også selv endnu engang med høj-GI + whey protein for
optimal udnyttelse af window of opportunities. Men det er også her tale om
tung vægttræning...