Det evige problem
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-05 23:56

Det er relativt let for mig at smide kilo, men svært for mig at holde
vægten. Jeg søger inspiration til hvad jeg kan gøre.

Min kost, når jeg ellers ikke prøver at smide kilo, er nogenlunde
således:

- Morgen
Rugbrød eller havregryn med müsli (den mest fiberrige og mindst sukrede
som findes i Føtex) og mælk. Nogen gange et magert mælkeprodukt. Hvidt
brød og/eller kage ca. en gang om ugen. Der drikkes letmælk til.

- Middag
Som regel en kæmpeportion salat, ofte med broccoli, rødbede eller
broccoli. Ofte med lidt humus. Nogen dage en madpakke med
rugbrødsmadder. Der drikkes vand eller kærnemælk til.

- Eftermiddag
Rugbrødsmadder. Der drikkes vand eller sukkerfri saftevand til.

- Aftensmad
Som regel en kødret. Omtrentligt altid med broccoli eller blomkål som
hovedtilbehør, samt lidt ris eller kartofler ved siden af. Altid salat.
Der drikkes vand til.

- Aften
Henad 9-tiden sker det ofte at jeg spiser et par skiver rugbrød.

- Snacks
4-5 kopper cappucino med sødetabletter. Et stykke frugt eller to, nogen
gange en håndfuld nødder. Ingen slik til hverdag, 3-4 stykker vingummi
eller lignende om lørdagen. Is en gang hver anden uge. Chokolade max
25g hver anden uge. Kage i størrelsesordenen en kokostop eller en
vanillekrans hver 2-3 dag.

- Besøg
Når vi er til kaffe & kage eller aftensmad hos venner spiser jeg det,
der stilles foran mig (med måde). Det sker måske en gang hver anden
eller hver tredje uge.

Så hvor går det galt? Det jeg kan få øje på er mængden af havregryn og
rugbrød. Det er intet problem at spise to store tallerkenfulde
havregryn & müsli på en hverdagsmorgen, for derefter lige at guffe en
skive rugbrød. 4 stykker rugbrød til middagsmad betyder at jeg spiser 4
stykker mere, når jeg kommer hjem.

Rugbrødsmadder er typisk med rygeost, kødpålæg eller skæreost. Engang
imellem leverpostej, frugtpålæg eller honning. Som regel uden smør.

Jeg synes ikke selv der er noget i vejen med min kost, bortset fra
mængden. Jeg har selvfølgelig prøvet at begrænse den, men det bevirker
bare at jeg bliver sulten og det har jeg svært ved at håndtere. At
spise et par gulerødder i stedet for brød giver ikke den rigtige
mæthedsfølelse.

Lige nu er jeg lidt i panik over min vægtstigning og kører en gang lav
kulhydrat for at holde den i skak. Det virker fint, men jeg savner
(ikke overraskende) rugbrødet. Det jeg søger efter er en måde hvorpå
jeg stadig kan få mit rugbrød uden at overspise af det.

Det er som altid et spørgsmål om prioriteringer og som sagerne står nu
er tid temmelig kostbart for mig: Ungerne kræver megen opmærksomhed i
disse måneder og det vil fortsætte til slutningen af juni. Jeg har
desuden en del arbejde og har svært ved at finde overskuddet til at gå
ud og lave noget fysisk aktivt mellem 20.30 og 22, hvor jeg har tid.
Det passer klart bedst i min hverdag at ændre kosten, snarere end at
begynde at motionere.

En anden ting jeg kan spise store mængder af er ærter og majs. Jeg har
puslet med tanken om at prøve at spise en større portion ærter, før jeg
spiser rugbrød, for på den måde at fylde maven op. Men her bliver jeg
så i tvivl om hvorvidt det vil gøre nogen forskel?

Når jeg holder ærter op mod rugbrød:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0342
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0732
ser det jo umiddelbart fornuftigt ud. Men ærter består for det meste af
vand og hvis det betyder at jeg bliver sulten igen så snart vandet er
udvundet, er jeg jo lige vidt.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Næste projekt: 82 kg => 75 kg. Opgivet ved 77.5 kg.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 07-05-05 07:43

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

[Snip relativ fornuftig kost]

> [...]
> bare at jeg bliver sulten og det har jeg svært ved at håndtere. At
> spise et par gulerødder i stedet for brød giver ikke den rigtige

3 skiver rugbrød har lige så meget energi som over et halvt kilo
gulerødder.

> [...]
> (ikke overraskende) rugbrødet. Det jeg søger efter er en måde hvorpå
> jeg stadig kan få mit rugbrød uden at overspise af det.

Hvis jeg var dig ville jeg begynde at få rigtig godt styr på hvor meget
energi der er bundet i din kost. KropKost fra allnatural.dk
<http://www.allnatural.dk/download/KropKostHK.zip> er rigtigt godt til
formålet.

En fremgangsmåde er at måle al din mad i en periode og sætte en max-
grænse ved f.eks 2500kcal. Hold samtidig øje med vægten og se hvordan den
ændrer sig ved det energi-indtag. På den måde kan du sjusse dig frem til
dit ligevægtsindtag. Når du nogenlunde kender dit ligevægtsindtag kan du
sætte kcal-grænsen dér og med dit nye kendskab til fødevarernes
energiindhold er det ny nogenlunde nemt at vælge de fødevarer der mætter
mest ift. energiindhold.
Det vil dog ikke komme bag på nogen at du nok kommer frem til en blanding
af rugbrød, havregryn, maaaasser af grøntsager (ikke majs :), magert kød
osv. (supplér dog gerne med vegetabilsk olie for at få nok af de
essentielle fedtsyrer - 10-15g Nutridan er glimrende).
Hvis du bliver mæt af maden ved ligevægtsindtag, så har du samtidig den
præcise grund til din overvægt: Kostsammensætning der ikke mætter nok på
grund af højt energi-indhold, hvorfor indtaget sættes i vejret :)

> [...]
> ser det jo umiddelbart fornuftigt ud. Men ærter består for det meste af
> vand og hvis det betyder at jeg bliver sulten igen så snart vandet er

Ærter er nogenlunde okay og vandet er med til at give umiddelbar
mæthedsfornemmelse der kan nedsætte mængden af indtaget føde måltidet.
Generelt - grøntsager fylder altid utroligt meget kontro energiindholdet,
så du kan få en dejlig mæthedsfornemmelse ved at spise meget af dem
kombineret med andre af de ting du holder af.

At begynde at veje mad er noget der i starten kræver lidt tid, men i
løbet af lidt tid vil du få et rigtigt godt indblik i hvad de forskellige
fødevarer giver dig og det er, efter min mening, et redskab der er helt
uvurderligt når man, som dig, ønsker at regulere din vægt.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-05 22:18

Simon Haugaard Pedersen wrote:

[Vej maden, udregn kcal og find ligevægtsniveauet]

> [...]
> grænsen dér og med dit nye kendskab til fødevarernes energiindhold er
> det ny nogenlunde nemt at vælge de fødevarer der mætter mest ift.

Her har jeg så ledt efter det lave gærde og prøver at finde disse uden
at skulle regne mig frem.

> Det vil dog ikke komme bag på nogen at du nok kommer frem til en
> blanding af rugbrød, havregryn, maaaasser af grøntsager (ikke majs
> :), magert kød osv.

Jamen er det ikke sådan ca. det jeg skrev i min kostplan? Jeg har godt
nok majs med, men jeg er med på ikke at spise for store mængder af det.

[Ærter?]

> Ærter er nogenlunde okay og vandet er med til at give umiddelbar
> mæthedsfornemmelse der kan nedsætte mængden af indtaget føde
> måltidet.

Det var jo det. "Spis hvad du vil, men før du begynder på et måltid
skal du drikke to liter vand"-kuren, (c) Toke Eskildsen.

Jeg vil lige tænke lidt over det med at veje maden. Jeg er så dovent
anlagt at jeg helst lader være, hvis jeg kan finde en anden løsning.
Mit forløb med Atkins var uden at veje og fungerede fint, så det jeg
håber at finde er en lignende ting blot med brød som en del af kosten.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Næste projekt: 82 kg => 75 kg. Opgivet ved 77½ kg.

Fra : Lisbeth

Dato : 07-05-05 08:02

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvor går det galt?

Du indtager mere, end du forbruger.

Prøv at bruge Fatlow (www.fatlow.dk) til at kontrollere, hvad du spiser.

> Jeg synes ikke selv der er noget i vejen med min kost, bortset fra
> mængden.

Det har du sikkert ret i. Men MÆNGDEN tror jeg er dit kodeord og din
løsning.

> Jeg har selvfølgelig prøvet at begrænse den, men det bevirker
> bare at jeg bliver sulten og det har jeg svært ved at håndtere.

Har du overvejet at bruge de erfaringer du fik fra din Atkins kur?
Hvordan undgik du at blive sulten for hurtigt og spise for meget?

Hint: kig på blodsukkerniveau.

> At spise et par gulerødder i stedet for brød giver ikke den rigtige
> mæthedsfølelse.

Nej. Det er også min erfaring. De mætter ikke overhovedet. Ikke ret længe i
hvert fald.

> [...]
> spiser rugbrød, for på den måde at fylde maven op. Men her bliver jeg
> så i tvivl om hvorvidt det vil gøre nogen forskel?

At "fylde maven op" er vejen til helvede, hvis man har svært ved at holde
sit indtag af kalorier i bund. Min erfaring er, at man kan træne maven til
ikke at være mæt medmindre der er puttet en fandens masse indhold i det....
og gør man det, er det ekstremt vigtigt hele tiden at være opmærksom på, at
der ikke er for mange kalorier i det. Og så ender det ofte med masser af
kulhydrater - og et blodsukker, der ryger op og ned.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-05 22:18

Lisbeth wrote:

[Svært at begrænse]

> Har du overvejet at bruge de erfaringer du fik fra din Atkins kur?

Selvfølgelig. Mit problem med det er blot at jeg under Atkins ikke
tænkte nøjere over fedtindholdet. Jeg spiste en del pølser og en masse
ost.

Det er jeg meget varsom med at prøve at kombinere med kulhydrater i
form af rugbrød. Når rugbrødet & havregrynen fremprovokerer sulten ved
at rokke ved blodsukkerniveauet, ser jeg tilførslen af ekstra mængde
energi (protein + fedt) som noget der gør ondt værre. Oder was?

> Hvordan undgik du at blive sulten for hurtigt og spise for meget?

Jeg holdt kulhydratmængden langt nede, så gik det helt af sig selv.

[Fylde maven op med ærter?

> [...]
> at holde sit indtag af kalorier i bund. Min erfaring er, at man
> kan træne maven til ikke at være mæt medmindre der er puttet en

Ja, det kender jeg godt. Det gik helt af sig selv da jeg stoppede på
Atkins og startede på brødet.

Fra : Lisbeth

Dato : 09-05-05 07:35

> Selvfølgelig. Mit problem med det er blot at jeg under Atkins ikke
> tænkte nøjere over fedtindholdet. Jeg spiste en del pølser og en masse
> ost.

Det du spiste en masse af var protein og fedt!
Har du overvejet at prøve mere sunde udgaver af begge dele end pølser og
> [...]

> at rokke ved blodsukkerniveauet, ser jeg tilførslen af ekstra mængde
> energi (protein + fedt) som noget der gør ondt værre. Oder was?

Min personlige erfaring er, at kulhydrat ikke er så "farlig", som Atkins gør
det til. Det afgørende er i hvert fald, hvilken type kulhydrat man spiser.
Rugbrød og havregryn har jeg ingen problemer med i forhold til
blodsukkerniveau. Men alm. hvidt brød, kager, ris, pasta, kartofler og
sukker får fluks min vægt til at stige, fordi min sult bliver aldeles
glubende.

> Jeg holdt kulhydratmængden langt nede, så gik det helt af sig selv.

Fokuser på, hvad du spiste i stedet for en masse kulhydrater (protein og
fedt) og spis mere af det - i sunde udgaver. Prøv med æg, magert kød,
mayonaise (den ægte uden masser af E-numre), avocado, rejer........

Og tillad så dig selv de gode kulhydrater - og de gode kulhydrater er dem,
der er i selskab med andet end kalorier. Altså vitaminer og mineraler.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-05-05 12:00

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote

[Atkins]

> Det du spiste en masse af var protein og fedt!

Det er korrekt.

> Har du overvejet at prøve mere sunde udgaver af begge dele end
> pølser og ost?

Joda. Hvis min mere permanente kost skal indeholde flere proteiner for
at passe til mig, bliver jeg nødt til at finde mere sunde alternativer
til Nettos de billige.

Hvad mener du er et sundt alternativ til almindelig cheddarost, når man
ikke er på Atkins eller lignende? En mere mager udgave?

> [...]
> Atkins gør det til. Det afgørende er i hvert fald, hvilken type
> kulhydrat man spiser. Rugbrød og havregryn har jeg ingen problemer

Jeg har så et problem med det. Men om det er blodsukkeret er svært at
sige. Det kan også være det bare er lækkersult.

> Men alm. hvidt brød, kager, ris, pasta, kartofler og sukker får
> fluks min vægt til at stige, fordi min sult bliver aldeles
> glubende.

De ting holder jeg mig generelt fra. Det har jeg ikke så svært ved i
praksis.

> [...]
> (protein og fedt) og spis mere af det - i sunde udgaver. Prøv med
> æg, magert kød, mayonaise (den ægte uden masser af E-numre),

Det begynder at lyde som min kost fra år tilbage. Og dog... Dengang
spiste jeg nok mere hvidt brød og i hvert fald mere ris, pasta &
kartofler.

Hvad er forøvrigt argumentet for magert kød, når mayonaise også er der?
Jeg ved at mayonaise er oliebaseret og kan forstå at det dermed er
sundere end animalsk fedt, så er anbefalelsen af magert kød baseret på
sundhed?

Fra : Lisbeth

Dato : 09-05-05 13:07

> Hvad mener du er et sundt alternativ til almindelig cheddarost, når man
> ikke er på Atkins eller lignende? En mere mager udgave?

Jeg elsker ost! Kunne spise 10 gange mere, end jeg gør.
Men jeg spiser de fede oste. I begrænset mængde.

Jeg kender ikke et velsmagende alternativ til fede oste. Hader de
fedtfattige gummioste.

Jeg mente sunde alternativer til usundt fedt/protein.

> Jeg har så et problem med det. Men om det er blodsukkeret er svært at
> sige. Det kan også være det bare er lækkersult.

Min erfaring er, at man kan påvirke sin lækkersult i både positiv og negativ
retning.

> Hvad er forøvrigt argumentet for magert kød, når mayonaise også er der?

Mayonaise er lavet på vegetabilst fedt.
Animalsk fedt (mættet fedt) er ikke sundt. I hvert fald tror jeg på, at det
vegatabilske er sundere.

> Jeg ved at mayonaise er oliebaseret og kan forstå at det dermed er
> sundere end animalsk fedt, så er anbefalelsen af magert kød baseret på
> sundhed?

Anbefalelsen af magert kød er baseret på, at kødets protein er godt - men
fedtet er stort set overflødigt og i værste tilfælde usundt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-05-05 15:43

[Toke Eskildsen | 06 May 2005 22:55:34 GMT]

>Det er relativt let for mig at smide kilo, men svært for mig at holde
>vægten. Jeg søger inspiration til hvad jeg kan gøre.

Din kost er måske fornuftig nok, men jeg synes afgjort at der mangler
proteiner i den kost, altså klart noget mere kød! Proteiner har gang på
gang vist sig at stabilisere sultfornemmelsen, så du kan måske den vej
igennem også skære lidt ned for dit indtag af stivelse (brød, müsli, humus).

> [...]
>(ikke overraskende) rugbrødet. Det jeg søger efter er en måde hvorpå
>jeg stadig kan få mit rugbrød uden at overspise af det.

Sammenlign typer af rygbrød, altså hvor meget kulhydrat der er i det kan
være ret forskellig fra mærke til mærke - reducer måske også mængden af
brødet ved at skrise mindre stykker med mere pålæg.

> [...]
>spiser rugbrød, for på den måde at fylde maven op. Men her bliver jeg
>så i tvivl om hvorvidt det vil gøre nogen forskel?

Jeg tror ikke på ideen - majs og ærter indeholder reltivt store mængder
stivelse og sukker i forhold til deres mængde af proteiner og kostfibre.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-05 22:18

Rene' Hjorth wrote:

> Din kost er måske fornuftig nok, men jeg synes afgjort at der
> mangler proteiner i den kost, altså klart noget mere kød!
> Proteiner har gang på gang vist sig at stabilisere
> sultfornemmelsen, [...]

Så hvad med at starte dagen op med proteinrig morgenmad som æg eller
pølser og ellers lade min kost være nogenlunde uændret (forhåbentlig
med undtagelse af mængden)?

Jeg kan godt fjerne brødet og havregrynen fra morgenmåltidet, med den
obligatoriske udskejelse i weekenden, uden at få alt for mange
abstinenser. Det er også en "nem" ændring, da den er 100%. Det ville
være meget sværere for mig at holde mig til et enkelt stykke brød om
morgenen.

> Sammenlign typer af rygbrød, altså hvor meget kulhydrat der er i
> det kan være ret forskellig fra mærke til mærke -

Desværre, no go. Vores lokale bager laver et rugbrød som både jeg og
resten af familien synes er rigtig godt. Vi er meget rugbrødsspisende
og har prøvet en del forskellige - at skifte mærke ville sænke
brødglæden betragteligt. Og spisning af godt rugbrød er en af livets
goder for mig.

> reducer måske også mængden af brødet ved at skrise mindre stykker med
> mere pålæg.

Så er vi ved min manglende viden om proteiners effekt. Jeg ønsker at
spise "en vis mængde" brød. Jeg ved ikke hvor meget det er, men det er
mere end to stykker hver dag. Med det kører jeg ikke low-carb og jeg er
derfor nervøs ved at kombinere det med fedt, dvs. ostemadder med meget
pålæg.

Protein er lidt jokeren her. Hvis det virker stabiliserende for mig,
virker det oplagt at skrue op for den del, både om morgen og i form af
pålæg.

[Fyle maven med ærter og majs?]

> Jeg tror ikke på ideen - majs og ærter indeholder reltivt store
> mængder stivelse og sukker i forhold til deres mængde af proteiner
> og kostfibre.

Majs helt sikkert. Ærter ser bedre ud på proteindelen. Men måske leder
jeg bare efter en undskyldning for at guffe ærter.

Fra : Lisbeth

Dato : 09-05-05 07:40

> Og spisning af godt rugbrød er en af livets goder for mig.

Jamen så prøv en dag at spise rugbrød til morgenmad. Nøjes med ost på en
enkelt skive. Og tag derudover skinke og æg. Og se så, hvor længe mætheden
holder. Du kan også spise laks og røræg til en skive rugbrød, hvis du kan
lide det. (Æg og bacon gemmer du til weekenden)

Prøv så et par dage at spise alm. rundstykker med ost. Og vdu il
formodentlig opdage, at du bliver hurtigere sulten igen og spiser mere til
næste måltid.

> Så er vi ved min manglende viden om proteiners effekt. Jeg ønsker at
> spise "en vis mængde" brød.

Og det gør du bare. Men fyld dobbelt så meget proteinholdigt kødpålæg eller
æg på, som din mor og far mente var tilladeligt. *S*

> [...]
> mere end to stykker hver dag. Med det kører jeg ikke low-carb og jeg er
> derfor nervøs ved at kombinere det med fedt, dvs. ostemadder med meget

Spar på det usunde fedt. Spar på osten. Erstat med æg, magert kødpålæg. Også
om morgenen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-05-05 12:38

[Toke Eskildsen | 08 May 2005 21:17:31 GMT]

Kun nogle små kommentarer - kan tilslutte mig hvad Lisbeth har skrevet i
samme tråd.

>Så hvad med at starte dagen op med proteinrig morgenmad som æg eller
>pølser og ellers lade min kost være nogenlunde uændret

Ja, afgjort en god idé - samt at sikre at du får nogle kostfibre; overbevis
din bager om værdien af mange kostfibre i brødet :)

>Protein er lidt jokeren her. Hvis det virker stabiliserende for mig,
>virker det oplagt at skrue op for den del, både om morgen og i form af
>pålæg.

Ja, lige præcist - begge dele; det er jo også én af "hemmelighederne" bag
Atkins; nemlig at den øget proteinindtagelse virker stabiliserende på
sultfornemmelserne.

>Majs helt sikkert. Ærter ser bedre ud på proteindelen. Men måske leder
>jeg bare efter en undskyldning for at guffe ærter.

Måske - men du ved dårlige undskyldninger og effektivt vægttab passer
sikkert ikke godt sammen :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Marianne

Dato : 08-05-05 16:10

>At
> spise et par gulerødder i stedet for brød giver ikke den rigtige
> mæthedsfølelse.

Blot en kommentar til gulerødderne: Hvis du river dem til råkost, evt. med
et lille æble + med citronsaft, mætter de væsentligt mere. Spørg ikke
hvorfor, men jeg synes, der er en tydelig forskel.

Måske var det værd at prøve?

mvh

marianne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-05 22:17

Marianne wrote:

> Blot en kommentar til gulerødderne: Hvis du river dem til råkost,
> evt. med et lille æble + med citronsaft, mætter de væsentligt
> mere.

Med tanke på hvor lidt energi gulerødder indeholder, vil det så gøre
den store forskel om jeg spiser fire eller seks af dem? Jeg har hidtil
opfattet grøn salat, radiser og gulerødder som noget, der bare kunne
spises løs af.

Fra : Lisbeth

Dato : 09-05-05 07:45

> Jeg har hidtil opfattet grøn salat, radiser og gulerødder som noget, der
> bare kunne
> spises løs af.

Det mætter ikke - medmindre du har fået den dårlige vane at spise til maven
er spilet ud med mad. Så føler man sig mæt en kort tid.

For mit vedkommende vedligeholder den slags mad bare trangen til konstant at
fylde noget i munden - fordi man bilder sig ind, at det er ok at spise det,
eftersom der jo ikke er ret mange kalorier i. Og så spiser man løs ... og
træner maven op til at SKULLE have en masse mad i sig for at blive mæt.

Mvh. Lisbeth