Et par atkins-spørgsmål
Fra : Inger Sørensen

Dato : 30-04-05 10:05

Hej!
Jeg er for ca. en uge siden startet på induktion efter at ha´læst
dertil i "Dr. Atkins´ nye kostrev." og har fulgt bogen, frengangsmåden
meget nøje - har også købt ketostix-strimler for at følge
ketonudsikllelsen og det gik også rigtig godt de første tre dage hvor
farven gik fra lyserød til lilla, men da jeg så testede mig i går, var
der næsten ingen ketoner at spore??? Og det eneste jeg lige
umiddelbart kan komme på, jeg har ændret ved kosten er at jeg har
spist nogle flæskesvær og drukket noget pepsi max... Mit spørgsmål er
så, om der kan være skjulte kulhydrater i disse varer som feks ost -
Dr. Atkins skriver i bogen at der altid er kulhydrater i ost og må
derfor som tommelfingerregel regne med 1gr. kulhydrat pr 28gr. ost.
Pepsi max og flæskesvær er vel tilladt i denne fase?
En anden teori jeg har, er at jeg måske har fået for meget protein,
for som Dr. Atkins også skriver kan for meget protein føre til at det
bliver omdannet til glukose... Nogle der har erfarring med dette og
ved hvor meget protein man skal ha´ for dette sker eller er det meget
individuelt???

Udover det hvordan skelner man nitritfri-kød som feks: pølser, bacon
og skinke fra det med nitrit?
Er med andre ord alt det man køber i supermarkedet, som er vakumpakket
nitritholdigt? Hvilket så betyder for at undgå nitritterne, så er man
nødt til at købe det hos slagteren???

Mvh. Jbj

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-04-05 10:07

On 2005-04-30, Inger Sørensen <kommunemorten@hotmail.com> wrote:
> ketonudsikllelsen og det gik også rigtig godt de første tre dage hvor
> farven gik fra lyserød til lilla, men da jeg så testede mig i går, var
> der næsten ingen ketoner at spore??? Og det eneste jeg lige

Men de var der?

Hvis strimlen farves helt lilla er det oftest et tegn på at man får for
lidt vand.

--
Sune

Fra : Inger Sørensen

Dato : 01-05-05 16:41

Ja, de er der..., blev bare lidt overrasket over den lige
pludselig havde skiftet farve, men det er nok som Brian skriver,
at jeg har indtaget for mange kcal og på den måde var udskillelsen
af ketoner stoppet..., for nu er den tilbage på samme niveau

Fra : Brian Lænø

Dato : 30-04-05 14:35

"Inger Sørensen" skrev
> [...]
> Er med andre ord alt det man køber i supermarkedet, som er vakumpakket
> nitritholdigt? Hvilket så betyder for at undgå nitritterne, så er man

Generelt bør du undgå alle industrielt oparbejdede fødevarer, især vakuum
pakket kød.
Det er næsten altid pumpet med noget sukkervand, for at give mere smag.
Jeg køber bacon ved den lokale slagter, han røger det selv.
Selv om man spiser kulhydrat fattig, så kan man ikke spise bare spise løs.
Indtagelsen af energi bør tilpasses til ens forbrænding.
Hvis du spiser så meget, at det kan dække hele dit energi behov, så
forbrænder du ikke fedt, og frigiver ingen ketoner.
Så længe du bare kan spore ketoner, så forbrænder du fedt og taber dig.
Med hensyn til måling af ketoner, så har jeg aldrig været over moderat.
På trods af det har jeg tabt lidt over 30 kg.

--
Brian

Fra : Inger Sørensen

Dato : 01-05-05 16:44

Hej brian!
Tak for hjælpen, jeg tror, som du selv nævner, det var for mange
kcal der var årsagen til ketostix´en skiftede farve, for nu er alt
ved det gamle...