Aftensmad
Fra : Søren Reinke

Dato : 19-04-05 19:01

Hejsa

Hvis man gerne vil krympe lidt.

Hvor god/dårlig er følgende aftensmad.

2 pitabrød med salat bestående af iceberg salat, agurk, og til sammen
ca. 100gram skinketern,samt noge 2.5%fedt's dressing.

Jeg ved godt dressing + brødet måske ikke er super. Men jeg tænker på i
forhold til f.eks.
En bøf, med en skude fuld pasta med ketchup.

Hvor sundt/usundt er egentligt en Durum rulle med kylling ?

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 19-04-05 19:09

Søren Reinke <soren@fjern.reinke.dk> wrote in news:42654769$0$79460
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> 2 pitabrød med salat bestående af iceberg salat, agurk, og til sammen
> ca. 100gram skinketern,samt noge 2.5%fedt's dressing.

Jeg vil ikke sige det er bedre end "ok". Brødet er ikke det bedste,
iceberg-salat mætter lidt, men indeholder ikke mange mikronutrienter, agurk
er lidt bedre, men også bare en tynd vand-grøntsag. Skinketernene er ikke
fantastiske, tun ville være langt bedre.
Pitabrød kan være okay hvis du fylder grove grøntsager i - løg, hvidløg,
avocado osv gør underværker.

> Hvor sundt/usundt er egentligt en Durum rulle med kylling ?

Næsten som ovenstående.

Hop hellere på en masse gode grøntsager som avocado, gulerødder, løg,
broccoli. Masser af dem kan laves i ovnen sammen med kyllingefilet og vand
og balsamico + div krydderier. Mætter glimrende og har en god
ernæringsmæssig profil.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-04-05 19:33

> [...]
> er lidt bedre, men også bare en tynd vand-grøntsag. Skinketernene er ikke
> fantastiske, tun ville være langt bedre.

Desværre kan jeg ikke lide tun.

Hvad med en tørstegt kylling/kalkun filet hakket i tern istedet ?

> Pitabrød kan være okay hvis du fylder grove grøntsager i - løg, hvidløg,
> avocado osv gør underværker.

Er avocado ikke for fed ? Normalt smider jeg også peber frugt i, men
Fakta havde kun 3 stk's pakker i dag, og det var lidt meget.

> Næsten som ovenstående.

ok.

> [...]
> broccoli. Masser af dem kan laves i ovnen sammen med kyllingefilet og vand
> og balsamico + div krydderier. Mætter glimrende og har en god

Lyder som en god ide, det må prøves.

Tak for svaret.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 19-04-05 19:53

> Hvad med en tørstegt kylling/kalkun filet hakket i tern istedet ?

Det behøver ikke være tørstegt - lidt rapsolie kan du sagtens stege det i.
Olien holder til gode temperaturer og kødet suger ikke ret meget af dem.
Men kylling er væsentligt bedre.

> Er avocado ikke for fed ? Normalt smider jeg også peber frugt i, men
> Fakta havde kun 3 stk's pakker i dag, og det var lidt meget.

En avocado er relativt fed, men fedtet er sunde fedtsyrer som din krop har
brug for for at fungere godt.

God fornøjelse med madlavningen :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Brian Olesen

Dato : 19-04-05 21:56

Hej Simon,
Hvad er egentlig mikronutrienter,

Mvh. Brian

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 19-04-05 22:08

"Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk> wrote in news:426571a5$0$247
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hej Simon,

Hejsa Brian

> Hvad er egentlig mikronutrienter,

Makronæringsstoffer/makronutrienter: Kulhydrat, fedt, protein (tildels
alkohol)

Mikronæringsstoffer/mikronutrienter: Vitaminer og mineraler

Vitaminerne virker som en slags tændrør for enzymer i kroppen der er
katalysatorer for alle mulige processer. Mineraler bruges som byggesten til
en masse forskellige celler - f.eks calcium til knogler :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-04-05 14:23

Hej Simon
> [...]
> til
> en masse forskellige celler - f.eks calcium til knogler :)

Mange tak for svaret. Det satte lige nogle ting på plads.

Mvh. Brian,

Fra : Brian Lænø

Dato : 19-04-05 19:36

"Søren Reinke" skrev
> [...]
>forhold til f.eks.
>En bøf, med en skude fuld pasta med ketchup.
>
>Hvor sundt/usundt er egentligt en Durum rulle med kylling ?

Hvor god maden er sammensat, kommer helt an på hvilken kur / kostomlægning
du er på.

Hvis du er på en normal spis færre kalorier kur, så kommer det an på hvor
meget du har spist i løbet af dagen, samt hvor meget du har forbrændt af
kalorier i løbet af dagen.

Hvis du er på en fedt fattig kur, så skal du udregne fedt indholdet, og
lægge det sammen med resten af fedt indtaget fra resten af dagen.

Hvis du er på en lav kulhydrat kur, så er det indholdet af kulhydrater du
skal udregne.

Så der er ingen klar svar på dit spørgsmål.

--
Brian

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-04-05 21:05

> [...]
> skal udregne.
>
> Så der er ingen klar svar på dit spørgsmål.

Jo det mener jeg der er, det jeg ville vide var om denne aftensmad er
bedre end f.eks. En bøf med pasta og ketchup, eller en gang spaghetti
med kødsøvs, eller gullash, eller bare generel dansk aftensmad, eller
for den sags skyld en pizza med det hele.

Jeg kender udemærket de forskellige kure, men her er det et generelt
spørgsmål, ikke i forhold til diverse mere eller mindre besværlige kure
:) men bare generelt.

Jeg ved godt det selvfølgelig ikke hjælper en skid at spise lidt sundere
om aftenen, hvis man resten af dagen har spist flødekager, flødesovs,
drukker sodavand med sukker og ellers bare har lagt i sengen.

Som sagt ønsker jeg bare en simpelt sammenligning af en ide til noget
man kunne spise om aftenen i forhold til hvad mange normalt spiser.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 19-04-05 21:31

Søren Reinke <soren@fjern.reinke.dk> wrote in news:42656440$0$79455
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Som sagt ønsker jeg bare en simpelt sammenligning af en ide til noget
> man kunne spise om aftenen i forhold til hvad mange normalt spiser.

Det er et helt fair motiv du har til at stille de spørgsmål du gør, men du
vil hjælpe dig selv usigeligt ved at opsøge noget materiale der fortæller
om hvad menneskekroppen behøver af næringsstoffer og yderligere hvad
forskellige fødevarer indeholder. Herefter kan du selv hurtigt sammensætte
forskellige retters ernæringsprofil og spise herefter.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-04-05 22:05

> [...]
> forskellige fødevarer indeholder. Herefter kan du selv hurtigt sammensætte
> forskellige retters ernæringsprofil og spise herefter.

Det ved jeg udemærket godt. Men jeg ønsker ikke at vide om dette måltid
dækker 100% af alle de mineraler, sporstoffer, fibre og andre ting jeg
har brug for. Jeg ønsker bare en grovkornet retningslinie for om måltid
af denne type er skrækkelige eller acceptable, og ikke direkte usunde.

Ikke om de opfylder Atkin's krav for et måltid i opstarts perioden, om
det har 87 Weight Watchers point, eller koster 3 krydser fedt fra Vægt
Vogterne.

Men det første svar jeg fik gav en glimrende retningslinie for at det
ikke var helt ringe, men heller ikke 100% optimalt.

Jeg synes desværre svarene herinde tit bliver frygteligt dybdegående.
Folk gør tingene mere besværlige end de behøver at være, jeg kan sikkert
tabe mig hurtigere, hvis jeg følger et af førnævnte slankemetode til
punkt og prikke. Men vil hellere opbygge en form for ide om hvad er godt
og hvad er mindre godt, for derved langsomt ændre mine spisevaner. Den
metode mener jeg er langt mere holdbart i længde. Jeg har ikke behov for
at vide hvor meget B12 vitamin eller folin syre jeg har brug for, eller
om jeg fik 1 gram kulhydrat for meget til morgenmad.

Lidt groft sagt vil jeg gerne havde ca. samme form for kenskab til mad
som jeg har til at køre bil, altså at det bare er noget man gør, og så
ved man intuitivt om noget er godt eller dårligt.

Det svare lidt til at når folk spørger mig om en bestemt løsning af et
software problem er okay, så begynder jeg ikke at bede dem om at læse
Tannenbaums komplete serie af særdeles gode bøger om softwareudvikling.
(Jeg er software udvikler), men svare på baggrund af deres
løsningsmodel.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 19-04-05 22:17

Søren Reinke <soren@fjern.reinke.dk> wrote in news:4265726e$0$79461
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> som jeg har til at køre bil, altså at det bare er noget man gør, og så
> ved man intuitivt om noget er godt eller dårligt.

Helt forståeligt - og jeg tror næppe der er ret mange der selv går så meget
i dybden med maden mht. at sørge for tilstrækkelige mængder af alle
vitaminer og mineraler. Men hvis du selv undersøger alt det grundlæggende
(MAX et par timers læsning) så står du med nogle rigtigt gode kort på
hånden fremover når der skal indkøbes og tilberedes mad.

Find ud af det grundlæggende, og du vil kunne dechifrere næringsindhold i
fødevarer og compile de sundeste måltider på sekunder :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : bb

Dato : 19-04-05 22:43

>Ikke om de opfylder Atkin's krav for et måltid i opstarts perioden, om
>det har 87 Weight Watchers point, eller koster 3 krydser fedt fra Vægt
>Vogterne.

Jeg synes det ser fornuftigt ud men der mangler lidt fibre. Kan du
lide broccoli? Evt prøv at svitse broccoli i lidt olivenolie med salt
og peber, det er kanon godt.

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-04-05 23:00

bb wrote:

> Jeg synes det ser fornuftigt ud men der mangler lidt fibre. Kan du
> lide broccoli? Evt prøv at svitse broccoli i lidt olivenolie med salt
> og peber, det er kanon godt.

Umiddelbart ja, har dog ikke prøvet at svitse dem, men det på komme an
på en prøve.

Tak for tippet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-04-05 23:40

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har brug for. Jeg ønsker bare en grovkornet retningslinie for om måltid
> af denne type er skrækkelige eller acceptable, og ikke direkte usunde.

Skrækkelige/acceptable i forhold til hvad?
I forhold til, hvad din krop har brug for?
I forhold til mulighederne for at tabe sig?

Om du taber dig eller spiser sundt, afgøres ikke af ét måltid men af, hvad
du spiser over en længere periode. Det har derfor ikke rigtig nogen værdi at
spørge til, om enkelt ret er skrækkelig eller acceptabel.

Men det overfladiske svar på dit spørgsmål er, at de to retter du nævner,
nok stort set er lige elendig mad, når man vurderer det ud fra et
ernæringsmæssigt aspekt. Om du taber dig bedre på det ene end det andet er
jeg usikker på. Det handler blandt andet om, hvordan de to måltider påvirker
dit blodsukkerniveau og af, hvor store mængder (kalorier ialt) du skal have
ned i maven, før du er mæt.

> Jeg synes desværre svarene herinde tit bliver frygteligt dybdegående.

Nogle gange fordi spørgsmålene er alt for upræcise og overfladiske *S*

> Folk gør tingene mere besværlige end de behøver at være,

Ernæring ER et besværligt emne at sætte sig ind i!

> Men vil hellere opbygge en form for ide om hvad er godt
> og hvad er mindre godt, for derved langsomt ændre mine spisevaner.

Godt eller mindre godt i forhold til hvad?
Er du optaget af at tabe dig hurtigt uden at tænke på sundheden.
Skal du tabe fem kilo i en fandens fart eller 50 kilo. Min personlige
holdning er, at det er mindre vigtigt, om en kur er sund, hvis det kun
handler om at smide få kilo. Skal man holde ud i månedsvis, skal det derimod
være sund og velsmagende, mætte og alligevel slanke. Og har man dårlig
økonomi skal den også være billig. Skal man lave mad til en hel familie
samtidig med sin egen, er der andre krav at tage hensyn til... Der findes
ikke entydige svar på problemet.

Hvad spiser du i øvrigt.
Motionerer du, så du har et højt dagligt kalorieforbrug?
Lider ud at nogen sygdomme, der kan have betydning for, hvad du bør spise?

> Lidt groft sagt vil jeg gerne havde ca. samme form for kenskab til mad
> som jeg har til at køre bil, altså at det bare er noget man gør, og så
> ved man intuitivt om noget er godt eller dårligt.

De fleste kan køre en bil helt uden at vide en dyt om, hvad bilen kræver. De
tanker benzin med det rette oktantal, men overlader det til mekanikeren at
sørge for at bilen spiser den rette olie etc. Om der er den rette mængde
luft i dækkene tjekker vist de færreste. Om bilen er i orden, er mange også
ligeglade med... bare den kører.

Bilen kan skiftes ud, når den kollapser. Det kan din krop ikke.

> Det svare lidt til at når folk spørger mig om en bestemt løsning af et
> software problem er okay, så begynder jeg ikke at bede dem om at læse
> Tannenbaums komplete serie af særdeles gode bøger om softwareudvikling.

Nej. Men du vil tit opleve, at du er nødt til at spørge mere konkret til
folks behov, før du er i stand til at give dem det svar, de har brug for.

Du kan eksempelvis ikke svare på, om gif, jpeg eller tif er det bedste
billedformat uden at få at vide, om de skal bruge billedet til web, til tryk
i et magasin, til print, til tegninger, til fotografier....

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-04-05 17:15

Hej Lisbeth

> Skrækkelige/acceptable i forhold til hvad?

Har du læst alle indlæg i denne tråd ?

Min posting #1:
'Men jeg tænker på i forhold til f.eks. En bøf, med en skude fuld pasta
med ketchup. '

Min posting #2:
[...]

Så der er nok at sammenligne med.

> I forhold til, hvad din krop har brug for?
> I forhold til mulighederne for at tabe sig?

Min posting #3:
> [...]

> du spiser over en længere periode. Det har derfor ikke rigtig nogen værdi at
> spørge til, om enkelt ret er skrækkelig eller acceptabel.

Igen må jeg sige 'det ved jeg udemærket godt'

> Men det overfladiske svar på dit spørgsmål er, at de to retter du nævner,
> nok stort set er lige elendig mad, når man vurderer det ud fra et
> ernæringsmæssigt aspekt. Om du taber dig bedre på det ene end det andet er

Du har ikke svaret på det jeg har spurgt om.

> Nogle gange fordi spørgsmålene er alt for upræcise og overfladiske *S*

Jeg spørger direkte og præcist hvordan et måltid er i forhold, til andre
ting jeg selv og mange mange andre danskere kunne finde på at spise til
aftensmad.

> Ernæring ER et besværligt emne at sætte sig ind i!

Som sagt indirekte tidligere, ønsker jeg ikke at blive ernæringsekspert.
Jeg ønsker retningslinier.

> Godt eller mindre godt i forhold til hvad?

Se ovenover 'fra Posting #1 og #2'

> [...]
> økonomi skal den også være billig. Skal man lave mad til en hel familie
> samtidig med sin egen, er der andre krav at tage hensyn til... Der findes

Hvis jeg ønskede at fortælle hele gruppen om min familie struktur og
økonomi havde jeg nok gjort det.

> Hvad spiser du i øvrigt.

Alm. dansk frokost bord hos en arbejdsgiver.

> Motionerer du, så du har et højt dagligt kalorieforbrug?

Delvist ja,

> Lider ud at nogen sygdomme, der kan have betydning for, hvad du bør spise?

Nope.

> [...]
> billedformat uden at få at vide, om de skal bruge billedet til web, til tryk
> i et magasin, til print, til tegninger, til fotografier....

Netop derfor nævnte jeg flere rettet i Posting #1 og #2. Og TIFF er det
det bedste da det er en non destruktiv komprimering, desværre fylder
filerne meget Derfor anvendes TIFF sjældent af 'almindelige'
brugere, men pyt med det.

Måske ved du noget om ernæring, man kunne få indtrykket fra postings du
tidligere har stillet, men du skulle prøve ikke at gøre tingene mere
besværligt end de er.

Hvis du ikke kan besvare spørgsmålet, ville jeg næsten foretrække ikke
at få et svar overhovedet.

Flere andre i gruppen har postet svar samt objektive forslag til hvordan
man kunne gøre retten, jeg specifikt spurgte om bedre, eller mere
velsmagende. Det er sådanne svar jeg kan bruge til noget, og jeg ved fra
folk der har mailet mig direkte at de er den slags svar de ønsker. Ikke
avancerede videnskablige udredninger om mængden af det ene eller andet
er i korrekte mængder. Eller om man kunne få et diplom for at være
altvidende om ernæring.

Husk der er mange der måske gerne ville tabe sig, eller bare ændre deres
spisevaner en smule, uden at skulle til at lave 100% om på alt.
Jeg er ikke i tvivl om du ligger inde med en del viden om emnet, gælder
også ham den anden der svarede, men som nævnt før er svarene for
avancerede i forhold til spørgsmålet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-04-05 20:26

> Har du læst alle indlæg i denne tråd ?

Ja

> [...]
> med kødsøvs, eller gullash, eller bare generel dansk aftensmad, eller
> for den sags skyld en pizza med det hele. '

Om det ene er bedre end det andet ja... det forstod jeg. Men målt i forhold
til HVAD?
Spørger du, om den ene ret er sundere end den anden. Spørger du, om den ene
ret er mere slankende end den anden. Spørger du, om den ene ret mætter bedre
end den anden.

> Så der er nok at sammenligne med.

Ja.. men vil du sammenligne kalorieindhold, mæthedsevne, næringsstofindhold?

> [...]
> bare en grovkornet retningslinie for om måltid af denne type er
> skrækkelige eller acceptable, og ikke direkte usunde.'

Skrækkelig eller acceptabel målt i forhold til hvad?

> Du har ikke svaret på det jeg har spurgt om.

Nej. For jeg har stadig ikke fattet, hvad du vil vide.

> Jeg spørger direkte og præcist hvordan et måltid er i forhold, til andre
> ting jeg selv og mange mange andre danskere kunne finde på at spise til
> aftensmad.

Ja.. men målt på hvad? Kalorieindhold? Mæthedsevne? Næringsstofindhold? Det
hele i én pærevælling?

> Som sagt indirekte tidligere, ønsker jeg ikke at blive ernæringsekspert.
> Jeg ønsker retningslinier.

Dem får du ikke ved at sammnligne to måltider.

> Alm. dansk frokost bord hos en arbejdsgiver.

Det er dælme et vidt begreb *S*
Et almindeligt dansk frokostbord kan være helt OK - specielt hvis du får
sild, laks, æg og masser af groft rugbrød. Er det derimod Stryhns
leversposteg og ribbenssteg, er sagen en helt anden.

Er det meste af frokostbordet hevet op af plasticbøtter eller lavet af
friske råvarer?

> [...]
> det bedste da det er en non destruktiv komprimering, desværre fylder
> filerne meget Derfor anvendes TIFF sjældent af 'almindelige'

Tiff er bestemt et godt format, men ret uegnet til en lang række formål. I
visse tilfælde totalt uegnet.

Det samme gælder mad.

> Måske ved du noget om ernæring, man kunne få indtrykket fra postings du
> tidligere har stillet, men du skulle prøve ikke at gøre tingene mere
> besværligt end de er.

Ernæring ER besværligt! Vil du gøre det enkelt, så lev efter madpyramiden,
lad din egen mad af friske råvarer og tænk dig om. Jeg tror, at de fleste af
dybest set godt ved, hvad der er sundt og ikke sundt.

> Hvis du ikke kan besvare spørgsmålet, ville jeg næsten foretrække ikke
> at få et svar overhovedet.

Nogle gange kan spørgsmål besvares, når man får dem uddybet.

Vil du kun have de svar du ønsker, skal du spørge andre steder end på
usenet. Her er det ganske sædvanligt, at man får svar på MERE eller ANDET
end man venter *S*

> Flere andre i gruppen har postet svar samt objektive forslag til hvordan
> man kunne gøre retten, jeg specifikt spurgte om bedre, eller mere
> velsmagende. Det er sådanne svar jeg kan bruge til noget,

Sådan er det med Usenet. Man tager, hvad man kan bruge og lader resten
ligge.

> og jeg ved fra folk der har mailet mig direkte at de er den slags svar de
ønsker. Ikke
> avancerede videnskablige udredninger om mængden af det ene eller andet
> er i korrekte mængder.

Den slags svar har jeg ikke set ret tit herinde.

> Husk der er mange der måske gerne ville tabe sig, eller bare ændre deres
> spisevaner en smule, uden at skulle til at lave 100% om på alt.

De fleste behøver "bare" skære det usunde væk, spise mindre og motionere
mere. Så enkelt er det. og så er det jo alligevel ikke.

> Jeg er ikke i tvivl om du ligger inde med en del viden om emnet, gælder
> også ham den anden der svarede, men som nævnt før er svarene for
> avancerede i forhold til spørgsmålet.

Hvis mine svar har været for avancerede for dig, tror jeg du skal opgive.
Jeg har ikke givet dig et eneste svar, der er kompliceret at forstå.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-04-05 21:17

Meget er fjernet.

> Sådan er det med Usenet. Man tager, hvad man kan bruge og lader resten
> ligge.

Ja og lader være med at svare hvis man ikke har noget at bidrage med og
helst på en positiv og venlig måde.

> De fleste behøver "bare" skære det usunde væk, spise mindre og motionere
> mere. Så enkelt er det. og så er det jo alligevel ikke.

Netop, hvorfor svarer du så ikke på mit spørgsmål ?
Måske skulle jeg vælge en andet dressing da de fedtfattige måske har
andre ulemper, sørge for at pita brødene er den grove slags, eller måske
helt droppe dem.
Og så en lille joke om at hvis jeg løber til og fra supermarkedet giver
det også motion osv.

Alt kan gøres til en videnskab, men det er der ingen grund til hvis folk
ikke direkte spørger efter det.

> Hvis mine svar har været for avancerede for dig, tror jeg du skal opgive.
> Jeg har ikke givet dig et eneste svar, der er kompliceret at forstå.

Dine svar er ikke avancerede, de er ubrugelige, du forsøger at skubbe
det oprindelige spørgsmål væk, ved at komme med en masse nye spørgsmål.
Det er der ingen grund til, forsøg at svar på det der bliver spurgt om,
og eventuelt kom med tips til at man måske skulle det ene eller det
andet, for derved at gøre dit eller dat bedre osv.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-04-05 21:56

> Ja og lader være med at svare hvis man ikke har noget at bidrage med og
> helst på en positiv og venlig måde.

Synes du, det er uvenligt af mig at spørge for at få et mere klart billede
af, hvad du vil?

> Netop, hvorfor svarer du så ikke på mit spørgsmål ?

Jeg kan ikke!

> Måske skulle jeg vælge en andet dressing da de fedtfattige måske har
> andre ulemper, sørge for at pita brødene er den grove slags, eller måske
> helt droppe dem.

Det var ikke sådanne svar du bad om i dit oprindelige spørgsmål.
Jeg ser heller ingen grund til at lave om på de måltider, du nævner.

> Alt kan gøres til en videnskab, men det er der ingen grund til hvis folk
> ikke direkte spørger efter det.

Jeg mener ikke, at jeg har været særligt videnskabelig i mine svar til dig.

> Dine svar er ikke avancerede, de er ubrugelige,

Jeg mener ikke at have antydet, at jeg har svar på noget af det, du har
spurgt om. Tvært imod har jeg forklaret, at du efter min mening er nødt til
at være mere præcis, hvis du vil have brugbare svar. Jeg har således
forklaret dig, hvorfor jeg ikke har kunnet give dig brugbare svar.

> du forsøger at skubbe det oprindelige spørgsmål væk,
> ved at komme med en masse nye spørgsmål.

Ja. Jeg mener ikke at dit oprindelige spørgsmål kan besvares. Jeg beklager
meget, hvis det generer eller undrer dig. Jeg svarer dig ikke, som jeg gør,
for at være uvenlig! Jeg mener det faktisk seriøst, hvad jeg skriver - at
man ikke kan måle og vurdere, som du lægger op til.

> Det er der ingen grund til, forsøg at svar på det der bliver spurgt om,

Hvad svarer du, hvis jeg spørger dig, om jeg skal bruge tif, gif eller jpeg?

> og eventuelt kom med tips til at man måske skulle det ene eller det
> andet, for derved at gøre dit eller dat bedre osv.

Du kan spise begge måltider uden at ændre på dem. Det er hvad du spiser over
en længere periode, der er afgørende - og IKKE et enkelt måltid. Det vil
være totalt misvisende at begynde at lave om på enkelte måltider. Og det vil
være totalt misvisende, hvis jeg forsøgte at bilde dig ind, at du bare skal
spise det ene frem for det andet eller hælde en anden slags dressing over!
Det er nemlig helt uden betydning, hvis det handler om at tabe sig.

Det er antallet af kalorier (indtaget over længere tid) der er afgørende!

Du kan i øvrigt have stor gavn af at bruge programmet Fatlow, hvis du vil
vurdere og sammenligne måltider og madvarer. (tjek på www.fatlow.dk)

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-04-05 06:51

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg kan ikke!

Fint og så er den ikke længere.

p.s. Tak for linket, jeg kigger på det senere.

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-04-05 07:56

"Søren Reinke" skrev
> [...]
>også motion osv.

>Alt kan gøres til en videnskab, men det er der ingen grund til hvis folk

Problemet er at der ikke er et rigtig svar på dit spørgsmål, der vil være
rigtig for alle.
Så uden flere oplysninger om din situation, vil det være svært at rådgive.
Men hvis du vil have generelle retningslinjer, så er der et par stykker her.

Indtag lidt færre kalorier end du forbrænder.
Spis hellere store mængder af mad med lav kalorie indhold, end små mænger
med højere kalorie indhold.
Vælg madvarer der holder mæthedsfølelsen længere.

Kroppen er ikke interesseret i at tabe sig, så man er nød til at snyde den
lidt.
Hvis du bare vælger at spise mindre, så slår kroppen bare over på sparre
program, og så bliver det endnu svære at tabe sig.
Så sørg for at spise en del, uden at du indtager for mange kalorier.

--
Brian