Lidt nysgerring :-)
Fra : Conny Nielsen

Dato : 09-04-05 14:06

Hejsa Allesammen!

Jeg skal snart til svendeprøve som køkkenassistent og kigger tit her i
gruppen. En dag slog det mig... Hvordan kan det være, at her snakkes om
Atkins, DDV, Vægt vogterne og andre slankekure. Jeg har endnu ikke læste et
indlæg der handler om at gå til en diætist???? Diætister er udlært i
ernærring og sammensætter kostomlægning sammen med person, så det passer til
personen. Jeg har selv en gang været på ddv, men hvis jeg vidste, hvad jeg
ved i dag, ville jeg til en hver tid vælge en diætist.

Jeg tænker bare på, hvorfor folk vælger som de gør. Jeg valgte den gang ddv,
fordi jeg tit hørt positivt om dem (selvfølgelig fra dem selv). Er det fordi
folk ikke kender diætister, er de for dyre (synes ddv var dyrt) Ja hvorfor??

Håber i vil svare og ikke tager dette som ment negativt Det er bare af
ren nysgerrighed

MHV

Conny (som selv engang vil videreuddanne sig til diætist)

Fra : Helle

Dato : 09-04-05 14:54

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ren nysgerrighed
>
> MHV
>
> Conny (som selv engang vil videreuddanne sig til diætist)

Hejsa

Jeg har flere gange bedt min læge om at jeg kunne blive henvist til en
diætist men det kan jeg ikke før jeg har fået sukkersyge som følge af min
overvægt - fedt ikk? jeg vejer 30 kg for meget.
Jeg ville gerne gå hos en diætist men jeg tror at det der trækker ved ddv og
andre af denne slags er de hold, sammenhold osv. Det at være sammen med
andre med samme problem og tanker som en selv.

Jeg mener at have undersøgt før at det er P.... dyrt at betale for at gå hos
en diætist, derfor har jeg ikke valgt det.

Mvh Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-04-05 15:35

Conny Nielsen wrote:
> [...]
> læste et indlæg der handler om at gå til en diætist???? Diætister er
> udlært i ernærring og sammensætter kostomlægning sammen med person,

jeg har skam prøvet en diætist......

jeg tror grunden til at diætister ikke nævnes her i gruppen er at diætister
oftest udarbejder en personlig kostplan, ud fra det enkelte individ, og
derfor gør det det sværere at bruge i dette forum, hvor vi om nødvendigt er
nødt til at forholde os til generelle retningslinier....

> [...]
> gang ddv, fordi jeg tit hørt positivt om dem (selvfølgelig fra dem
> selv). Er det fordi folk ikke kender diætister, er de for dyre (synes

jeg har kigget på DDVs kostplan, jeg har kigget på atkins, jeg har kigget på
WW og alle mulige og umulige andre..... jeg ville ikke uvilkårligt vælge den
ene frem for den anden, da jeg ikke har haft held med ret mange af dem....

for mig at se er det enormt individuelt, og ja, der bliver talt mere om
"allemands kurene" herinde, men det skyldes i min bog udelukkende, at det er
et offentligt forum, hvor man deler erfaringer og ideer, og når man går hos
en diætist har man jo diætisten til samme, og derfor ikke behovet for at
snakke om det i denne gruppe.... hvorfor skulle man?

> Håber i vil svare og ikke tager dette som ment negativt Det er
> bare af ren nysgerrighed

nysgerrighed er da også godt nok*G*

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Ann Nielsen

Dato : 09-04-05 15:41

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> ren nysgerrighed
>
> MHV
>
> Conny (som selv engang vil videreuddanne sig til diætist)

Hej Conny

Det er jo ikke alle der bliver ved med at søge håb og nok også styrke i
blandt andre i samme båd som dem. Nogle lykkedes den ene metode og andre en
anden slags metode. Når man er overvægtig får man SÅ mange tilbud - mange af
dem virker ikke - og man er måske bare sådan lidt ivrig for at komme af med
de kilo - og tænk nu HVIS det en dag passede det som de piller eller
madformer lovede. Spis en pille og bliv slank. Skønt hvis det var rigtigt -
men hvis det var det, så var der nok ikke næsten 50% overvægtige eller hvor
mange vi så end er.

Jeg må også indrømme at det er en jungle at finde ud af træningsprogrammer
og spise"programmer" som man skal følge. ALLE sige at det er det rigtige de
har! Og igen så er det DYRT at gå til diætist og derfor bliver de tit valgt
fra i starten.

Mvh.

Ann

Fra : bj

Dato : 09-04-05 19:56

> [...]
>skrive yderligere som ikke er nævnt af de andre om hvorfor det er DDV eller

Men jeg kunne så måske stille et contra-spørgsmål, som måske også ville
falde til din forestående eksamen (ikke nogen test). Jeg stiller spørgsmålet
af ren og skær nysgerrighed. Det kunne jo være det kunne hjælpe mange af os
der debatterer hér i gruppen....og her kommer den så:

Hvad er det gode ved en diætist? Hvad kan en diætist byde på som DDV ikke
kan? Fordele ved diætist/DDV contra ulemper?

Ja, jeg ved godt det blev til flere spørgsmål, men det er et
spændende emne og samtidigt meget aktuelt i vores samfund i DK (og også på
verdensplan)

Hos DDV er der mange, nej, rigtigt mange der får skovlen under overflødige
kiloer og kosten er da meget ernæringskorrket sammensat så vidt jeg ved. Den
er sammensat af alle varergrupper, der dækker ens behov for mineraler,
vitaminer og essentielle aminosyrer, proteiner, kulhydrater og fedt osv.

de bedste ønsker om en god eksamen.

bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-04-05 21:44

bj skrev den 09-04-2005 20:56:
> [...]
> kiloer og kosten er da meget ernæringskorrket sammensat så vidt jeg ved.

jeg savner så psykologien ved DDV.

Grunden til jeg holdte op ved DDV var for så vidt, at konsulenten ikke
troede på mig, selvom at jeg fortalte sandheden.

Kronologien var som følger.

A medio Januar 2003 . Min far dør.
B Primo feb 2003. Får nyt (nat)arbejde
C Ultimo Februar 2003. Min storebror kommer ud for en stor ulykke.
D Primo April 2003. Bliver fyret (på min bryllupsdag).
E Primo maj 2003. Bliver bortvist selvom aftalen var noget andet.
og som prikken over i'et: Fagforeningen ville ikke hjælpe mig i den sag

Ad A: Fuld forståelse hos konsulenten
Ad B: Opbakning fra konsulenten
Ad C: Forståelse fra konsulenten
Ad D: "nå, sådan er det"-pseudoforståelse fra konsulenten.
Ad E: "Rulle med øjnene"-reaktion fra konsulenten
prikken over i'et: der kunne jeg ikke mere, der tippede læsset så at
sige. Jeg havde virkelig andet at give mig til end at overbevise en
tilfældig DDV-konsulent om, at det jeg blev udsat for var noget af den
mest stressende periode i mit voksenliv.

Jeg anerkender, at lavkalorie-diæten hos DDV virker. Men man skal have
psykisk oveskud. Enormt overskud IMO.
Og det blev jeg tappet for dengang.

Og først nu - føler jeg - at overskuddet er kommet igen.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-04-05 22:03

[Conny Nielsen | Sat, 9 Apr 2005 15:06:21 +0200]

> [...]
>Atkins, DDV, Vægt vogterne og andre slankekure. Jeg har endnu ikke læste et
>indlæg der handler om at gå til en diætist????

Der har nu være indlæg der roste vigtigheden af at gå til en diætist.

Men det er jo et spørgsmål om mange ting; der findes jo nok ikke én konkret
løsning der vil være den optimale for alle så for nogle er DDV bedre end en
diætist, for andre er Atkins bedre end DDV.

Et andet problem vil jo også være at mange diætister sidder inde med
forældet viden, og har/er været meget forkuseret på at skære ned på fedt og
desuden tælle kalorier.

Har bla. selv mødt en hel del af slagsen der mener at det er 100%
videnskabeligt umuligt at tabe sig på en lowcarb / Atkins diæt, så en del af
de diætister jeg har mødt er altså derfor ikke særligt kvalificerede.

> [...]
>jeg vidste, hvad jeg ved i dag, ville jeg til en hver tid vælge en diætist.

Igen, jeg er sikker på at der findes mange dygtige diætister, og jeg har
ikke selv konsulteret én - men i sin tid konsulterede jeg en læge med
speciale i human ernæring (og må så forventes at have samme eller mere viden
end diætisterne) der sammen med mig planlagde en diæt, og den var mildelst
talt ikke særlig spændende, men heller ikke særlig effektiv.

>Håber i vil svare og ikke tager dette som ment negativt Det er bare af
>ren nysgerrighed

Naturligvis :)

>Conny (som selv engang vil videreuddanne sig til diætist)

Lyder da som en spændende uddanelse (seriøst).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Louise

Dato : 10-04-05 11:50

> [...]
> ren nysgerrighed
>
> MHV
>
> Conny (som selv engang vil videreuddanne sig til diætist)

Jeg er selv overvægtig, og skal forsøge at tabe mig, gerne 30 kg ialt...

Jeg har aldrig prøver hverken DDV, Atkins eller lignende.. Jeg bruger min
sunde fornuft, og så den kostplsn min diætist hat lagt til mig..
Nu ved jeg godt at de fleste ikke har fri adgang til diætist, men jeg har
det gennem mit diabetesambulatorium.
Jeg har indulinkrævende diabetes, og der er kosten er vigtig del af
behandlingen.

Men som jeg ser kan DDV eller WW være udmærkede, jeg er bare modstander af
alt skal vejes ned til det mindste gram..
For mig er det vigtigste n gd insigt i hvilke energi kilder der er vigtige
og gode for en. Og så spise ferefter...

Louise

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 10-04-05 12:01

"Louise" <louise.krarup@privat.dk> wrote in

> [...]
> For mig er det vigtigste n gd insigt i hvilke energi kilder der er
> vigtige og gode for en. Og så spise ferefter...

Jeg synes du har fat i noget rigtigt godt. Hvis man danner sig et godt
overblik over indholdet i forskellige fødevarer og samler en smule viden om
hvad kroppen har brug for, så kan man sagtens spise efter kroppens

Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Conny Nielsen

Dato : 10-04-05 19:22

Snip en masse dejlige indlæg

Takker mange gange, for alle de dejlige indlæg. De har "givet" hvad jeg
troede, var/er grunde til der ikke er mange (kan forstå der har været)
indlæg omkring diætister. Som sagt, så er det ren nysgerrighed, også fordi
jeg selv engang, vil uddannes.
Det har givet mig nogle tanker om, hvad jeg selv skal lægge vægt på, når
engang jeg bliver diætist

Det glæder mig lidt, at min tro var rigtig! Men tusind tak for det

MVH

Conny

PS:

KLAP KLAP og hørt!!!! Sådan