Kender I denne kur?
Fra : jenny og søren

Dato : 06-04-05 21:25

Hej

Sammen med kollegaer på arbejde er jeg i gang med en udrensningskur! Ja, det
lyder ikke særligt lækkert, men det virker.

Kuren varer en uge, er hovedsageligt baseret på en grøntsagssuppe med kål,
selleri, løg, tomater, peberfrugt.

Nogle af dagene må man spise grøntsager, nogle dage frugt, sidst på ugen kød
og ris, men suppen spises morgen, middag og aften alle dage.

Ingen sukker, fedt og alkohol.

Der står på papiret at kuren bruges på hospitaler til overvægtige, der skal
tabe sig hurtigt i forbindelse med operation.

Jeg ved godt at dette ikke er en varig kostomlægning, men "kun" en uges
(forhåbentlig) sund udrensning.

Kender I kuren?

Med venlig hilsen

Jenny

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 21:52

jenny og søren skrev den 06-04-2005 22:24:

> Der står på papiret at kuren bruges på hospitaler til overvægtige, der skal
> tabe sig hurtigt i forbindelse med operation.

Hvor har du fået papiret fra?

Er det den såkaldte "righospitals-kur"....så kan jeg røbe, at det er fup
og fudis.
Og den har intet med Righospitalet at gøre.

> Jeg ved godt at dette ikke er en varig kostomlægning, men "kun" en uges
> (forhåbentlig) sund udrensning.
>
> Kender I kuren?

Nej, men hvad vil I rense ud?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 07-04-05 00:48

> Hvor har du fået papiret fra?
>
> Er det den såkaldte "righospitals-kur"....så kan jeg røbe, at det er fup
> og fudis.
> Og den har intet med Righospitalet at gøre.

Der har du ret, det er på Hvidovre Hospital at den er udviklet.

Jeg har selv prøvet i et par dage, og jeg har aldrig været så sulten i hele
mit liv.
Men ud over det, så smager suppen ganske godt. Og jeg kender da også folk
som har tabt sig på den, og de gik ikke rundt og var sultne som mig.

Glenn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 08:35

"Glenn [Valby]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der har du ret, det er på Hvidovre Hospital at den er udviklet.

Nej. Det er den heller ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 07-04-05 12:26

> Nej. Det er den heller ikke.
>
> Mvh. Lisbeth

Okey, men hvorfor refereres der så til Endokrinologisk afdeling på Hvidovre
Hospital, på mange af de parpire der cirkulerer ang. "suppe kuren"?

Glenn

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 12:42

Glenn [Valby] skrev den 07-04-2005 13:26:

> Okey, men hvorfor refereres der så til Endokrinologisk afdeling på Hvidovre
> Hospital, på mange af de parpire der cirkulerer ang. "suppe kuren"?

Fordi man kan skrive mange ting på papir.

Der er noget som hedder kildekritik.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 12:50

> Okey, men hvorfor refereres der så til Endokrinologisk afdeling på
Hvidovre
> Hospital, på mange af de parpire der cirkulerer ang. "suppe kuren"?

Du skrev i din mail, kuren "bruges på hospitaler til overvægtige, der skal
tabe sig hurtigt i forbindelse med operation." Det gør desværre ikke
påstanden sand, at den gentages på fotokopier og i nyhedsgrupper diverse

http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/nyhederfrarigshospitalet1~nyhedsarkiv0~slankekurudenafsender01

Mvh. Lisbeth

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 07-04-05 17:12

> [...]
> tabe sig hurtigt i forbindelse med operation." Det gør desværre ikke
> påstanden sand, at den gentages på fotokopier og i nyhedsgrupper diverse

Der tabte du mig, hvor skrev jeg det??

Glenn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 22:18

> Der tabte du mig, hvor skrev jeg det??

Jeg så forkert. Det var en anden, der skrev det. beklager!

Men læs linket jeg postede - der finder du forklaringen på, hvorfor
Rigshospitalet tager afstand fra kuren... og jeg er helt sikker på, at
Endokrinologisk afdeling på Hvidovre Hospital er enig med Rigshospitalet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian Olesen

Dato : 07-04-05 17:22

Hej Glen

> [...]
> Men ud over det, så smager suppen ganske godt. Og jeg kender da også folk
> som har tabt sig på den, og de gik ikke rundt og var sultne som mig.

Jamen så spiser du alt for lidt af suppen. Bare gå til den. Men husk dog på,
at dette her måske giver dig små 10 kg. på en uge og at måske 80 % af det
kommer igen fordi det bare er væske du har fået. Men man må som flere andre
her i gruppen også har sagt, virkelig håbe, at den renser systemet godt
igennem.

Mvh. Brian

Fra : jenny og søren

Dato : 07-04-05 18:39

Hej Alle

Interessante indlæg.

Jeg citerer fra "papiret":

"Denne diæt er oprindelig for overvægtige- hjertepatienter, som skal tabe
sig i vægt hurtigt og forberedelse til Operation)."

Der står ikke ret meget mere anden end vejledningen.

Tjaaa, "rense ud" er selvfølgelig et vidt begreb, men en uge uden fedt,
sukker og alkohol har min "bette" krop godt af.

Er nu på 4. dagen og har det meget, meget godt. Er ikke specielt sulten, har
meget energi. Dog tøffer jeg en del på toilettet, men det skyldes vel suppen
og de cirka 3 - 4 liter vand som jeg drikker om dagen i denne uge.

Jeg håber at væskeindtagelsen betyder at det ikke kun er vand som jeg taber
mig.

Udover denne intense "suppe-uge" og det medfølgende velvære har kuren
motiveret mig til at begynde at lægge mine madvaner om (og hvis jeg er
rigtig, rigtig ambitiøs, måske begynde at dyrke lidt motion). Jeg har i
hvert fald ikke lyst til at kaste mig over chips og chokolade, der ellers er
en ud af mange grunde til for mange kilo på sidebenene.

Dette var blot en lille "status" rapport om denne no-name kur.

Med venlig hilsen

Jenny

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-04-05 22:28

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg citerer fra "papiret":
> "Denne diæt er oprindelig for overvægtige- hjertepatienter, som skal tabe
> sig i vægt hurtigt og forberedelse til Operation)."

Det hænger dårligt sammen med, at kuren ifølge Rigshospitalet ligefrem kan
være farlig for netop hjertepatienter fordi det lave indhold af mineraler
kan forstyrre hjerterytmen.

> Tjaaa, "rense ud" er selvfølgelig et vidt begreb, men en uge uden fedt,
> sukker og alkohol har min "bette" krop godt af.

Din krop har bestemt ikke godt af at undvære fedt.

> Jeg håber at væskeindtagelsen betyder at det ikke kun er vand som jeg
taber
> mig.

Kroppen er ikke i stand til at skille sig af med ret meget fedt på en uge,
så det ER overvejende vand du taber.

Mvh. Lisbeth

Fra : jenny og søren

Dato : 08-04-05 16:23

Hej igen

Tak for informationerne. Jeg må indrømme at mit humør faldt et par grader.

Med andre ord kan jeg vel konkludere at min 7 dages indsats er spildt
arbejde, idet kroppen ikke har godt af en uge uden fedt og at mit vægttab
sikkert består af vand hovedsageligt. ØV ØV.

Det var da godt at jeg ikke er hjertepatient. Tænk, hvad der ikke kunne være
sket.

Nå, men inspirationen til at gå i gang med en kostomlægning har jeg da
heldigvis fået ud af denne sundhedsskadelige uge.

Med venlig hilsen

Jenny

Fra : Morten

Dato : 13-04-05 15:21

> [...]
> arbejde, idet kroppen ikke har godt af en uge uden fedt og at mit vægttab
> sikkert består af vand hovedsageligt. ØV ØV.

spildt ... kan du ikke i stedet skrive hvor meget du har tabt? ... hvis du
har tabt 5 kg og bare 2 af dem var fedt er det jo stadig et ret godt vægttab
....?