Hvad gør I andre?
Fra : JJ

Dato : 09-05-05 11:49

Jeg skal have (lavet) et "læskur" på marken, så hestene kan få lidt mere ly
for regn og vind.
Hvad gør i andre? banevogn?
Løsningsforslag modtages med tak

--
Hilsen

JJ

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-05-05 13:19

JJ wrote:
> Jeg skal have (lavet) et "læskur" på marken, så hestene kan få lidt mere ly
> for regn og vind.
> Hvad gør i andre? banevogn?
> Løsningsforslag modtages med tak

Fire stolper, træplader på 3 vægge og et billigt ståltag? Man kunne evt.
bruge paller eller lignende til at lave en mere solid konstruktion af
væggene.

En jernbanevogn er vel også en fin løsning, men sikkert ikke billig
eller nem at finde.

-dennis

Fra : Knud Bonke Pedersen

Dato : 26-05-05 04:28

>Hvad gør i andre? banevogn?
>Løsningsforslag modtages med tak
>
>--
>Hilsen
>
>JJ

Vi sparer de penge, for det eneste
hestene gør hvis de har et læskur,
er at æde det.
Hilsen Knud (Knabstruppere i 40 år)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-05-05 07:26

Knud Bonke Pedersen wrote:
> Vi sparer de penge, for det eneste
> hestene gør hvis de har et læskur,
> er at æde det.

Hvordan får de så læ og tørt leje? En stald?

Det er også min erfaring at hestene æder alt der er af træ med tiden.
Men dog mest vandrette flader. Måske kunne man bygge et læskur med en
metalramme, der gør at hestene har svært ved at få fat i vægge mv.?

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 26-05-05 08:13

> Det er også min erfaring at hestene æder alt der er af træ med tiden.

Eller også kan du smør de udsatte steder med fx Yum Yum - det virker her hos
mig. Eller rettere sagt, hos hestene

Liz

Fra : Knud Bonke Pedersen

Dato : 26-05-05 09:13

>Hvordan får de så læ og tørt leje? En stald?

>-dennis

Hvis en hest her hos os bliver syg, kommer den på stald,
ellers går den frit ude hele sommeren. Skindet er vandtæt,
så den har det udmærket med at ligge på græsset.
(Voksne heste ligger ikke ret meget ned)
Du går måske ud hver aften og lukker dem ind i et læskur?
Har du ikke observeret, at de kun (næsten) går i læ,
hvis der er ædelse i skuret?
Som en sidebemærkning vil jeg da også nævne, at dækken
kun bliver brugt mens hesten damper af efter at have
"arbejdet", hvis overhovedet.
mvh Knud

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 10:10

"Knud Bonke Pedersen" <bonke@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis der er ædelse i skuret?
> Som en sidebemærkning vil jeg da også nævne, at dækken
> kun bliver brugt mens hesten damper af efter at have

Har samme holdning, - der er læ på folden hvis bare krikkerne gider gå hen i
det rigtige hjørne, men som regel vender de bare r*ven til regnvejret der
hvor de står, og venter på at det holder op.

Så hele sommeren på fold hele døgnet, hele vinteren på fold hver dag, hvis
ikke det er rigtig stygt vejr.

Ingen dækkener, ingen læskur, men en prægtig vinterpels.

Jeg har samme oplevelse som Knud de steder hvor der er læskur, at det
faktisk ikke bliver brugt, med mindre man lokker dem ind med foder.

Hilsen John

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-05-05 10:50

Knud Bonke Pedersen wrote:
> Hvis en hest her hos os bliver syg, kommer den på stald,
> ellers går den frit ude hele sommeren.

Fin løsning. Vi har vores i løsdrift så de kan gå ud og ind af stalden
hele året. Om vinteren dog ikke på markerne men kun på jordfolde.

> Skindet er vandtæt,
> så den har det udmærket med at ligge på græsset.

Tjah. Men vand er i høj grad varmeledende, og hvis pelsen bliver våd
mister den sin isolerende effekt. Våd pels + blæsevejr = frysende heste.
Potentielt også om sommeren.

Og en varm sommerdag med 32 grader i skyggen og høj blå himmel er lige
så slem som en snestorm om vinteren. Solstik er ikke urealistisk, hvis
hestene går under en høj sol en hel dag.

> (Voksne heste ligger ikke ret meget ned)

I know.

> Du går måske ud hver aften og lukker dem ind i et læskur?

Nej, det styrer de helt selv.

> Har du ikke observeret, at de kun (næsten) går i læ,
> hvis der er ædelse i skuret?

Og hvis de er tørstige (vandkopperne er i stalden), har brug for læ, ly
eller skygge. Desuden bruger de ofte stalden til kollektiv afslapning:
nogen spiser, andre blunder og nogle "holder vagt" ved døren.

> Som en sidebemærkning vil jeg da også nævne, at dækken
> kun bliver brugt mens hesten damper af efter at have
> "arbejdet", hvis overhovedet.

Samme her. Vi bruger kun dækken om vinteren hvis der er koldt og hesten
har svedt, og kun sveddækken.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 27-05-05 12:53

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have (lavet) et "læskur" på marken, så hestene kan få lidt mere
> [...]

Hejsa

Jeg har bygget et læskur på 16 kvm. Det er lavet af store elmastestoplper og
så beklædt med ladeplader og med eternittag. Vi har en vandkop i 9 måneder
af året der virker og så en balje i de sidste 3 måneder. Jeg lader mine
heste gå udenfor i løsdrift hele året. Også de dage hvor det styrtregner. På
sådan en dag tager jeg dem altid ind om natten i hesteboksene. Næste morgen
ud igen på folden. Jeg bruger kun stalden ca. 10 nætter om året. Min hoppe
bliver våd helt ind til skindet mens vallaken kun bliver overvåd i pelsen.
Men jeg går efter at den svageste sætter dagsordenen og derfor kommer de ind
selv om de er islændere.

--
Hilsen
Annette