Money, money, money!
Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 30-04-05 21:01

Hej alle sammen.

Jeg vil ikke snage i jeres økonomi. Meeen jeg kan simpelthen bare ikke
forstå, hvordan folk har råd til, at købe en/flere heste. Jeg vil gerne have
en Tinker engang. Jeg ved bare ikke, hvordan vi nogensinde skal kunne betale
12000 el. mere kontant for den...
Hvordan får i råd?

Med venlig hilsen
Kristine

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 30-04-05 21:42

"Jacob Bech Hansen" <jacob.bhFJERN@mail.dk> wrote:

>Hvordan får i råd?

Vi ryger ikke... ...vi rider!
Vi drikker ikke... ...vi rider!
Vi kører ikke i fin bil... ...vi rider.

Indtil videre på 11 heste. Nogle ikke helt billige. Men hurtige

Sådan !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john

Dato : 30-04-05 22:07

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Vi ryger ikke... ...vi rider!
> Vi drikker ikke... ...vi rider!
> Vi kører ikke i fin bil... ...vi rider.

Vi har ikke samtale køkken - vi har heste
Vi tager ikke på ferie sydpå - vi rider
Jeg kan ikke huske hvordan et værtshus ser ud indefra - men jeg ved hvordan
verden ser ud fra en hesteryg
Vi bor ude på Lars Tyndskids mark - og har plads til heste.
Stuehuset er noget gammelt lort - men hestene er kun 3, 9 og 11 år.
Vi spiller ikke golf - vi laver huller med hestene i stedet for.

Kort sagt - et spørgsmål om prioritering

hilsen John

Fra : Anet

Dato : 30-04-05 23:10

For mig er et liv med heste en livsstil. Jeg er ligeglad med smart
tøj, charterferier og dyre middage. Jeg elsker mine heste og har arbejdet
mange timer ekstra for at kunne købe mine heste.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-04-05 23:06

Jacob Bech Hansen wrote:
> [...]
> en Tinker engang. Jeg ved bare ikke, hvordan vi nogensinde skal kunne betale

12.000 er ingen ting i anskaffelses pris for en hest.
Det dyre er iøvrigt at holde hesten hver måned, med
boks, halm, havre, hø, smed, dyrlæge, ...

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 01-05-05 07:07

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>12.000 er ingen ting i anskaffelses pris for en hest.

Narj, og hvis nogen ser en flot tinker til 12.000, så gi' lie' et
praj, for så er det min.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 02-05-05 21:20

For det første, så rigtig mange tak for alle jeres svar.

For det andet, så har jeg da set en del rigtig smukke tinkerføl til 12000kr.
Så hiv du bare tegnebogen frem

Har i et ca. beløb på, hvad det ca. koster, at holde hest om mdr.?

Mvh. Kristine

Fra : Anet

Dato : 02-05-05 23:19

"Jacob Bech Hansen" <jacob.bhFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har i et ca. beløb på, hvad det ca. koster, at holde hest om mdr.?
>
> Mvh. Kristine

(klip)

Det kommer an på hvor du vil have den stående, i hvad område af Danmark, om
der skal være ridehus, bane, skov osv.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 07:32

Jacob Bech Hansen wrote:
> Har i et ca. beløb på, hvad det ca. koster, at holde hest om mdr.?

I vores område og med vores opstaldningstype (løsdrift) skal du nok
regne med et par tusinde om måneden. Opstaldningen og foder er nok
broderparten af den ene tusse, og dyrlæge, smed mv. passer sikkert cirka
med resten.

Dertil kommer udstyr til ridning osv.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-05-05 21:13

Jacob Bech Hansen wrote:
> For det første, så rigtig mange tak for alle jeres svar.
>
> For det andet, så har jeg da set en del rigtig smukke tinkerføl til 12000kr.
> Så hiv du bare tegnebogen frem

Et føl? så skal man jo betale opstaldning, foder, osv. i 3 år før det
er bare lidt brugbart. Det kan hurtigt blive dyrer end at købe en
tilredet hest.

> Har i et ca. beløb på, hvad det ca. koster, at holde hest om mdr.?

jeg betaler 2300 i ren opstaldning, så det koster vel mindst 3000,-
om måneden hvis man fordeler alle udgifter ud.

JonB

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 04-05-05 20:44

2300. Det var godt nok dyrt. Jeg har tjekket hos én rideskole indtil videre
og, der kostede en boks plus hel pension omk. 1100kr om mdr. Det syntes jeg
er en ok pris, især når man tænker på, hvad vores andre dyr spiser for om
mdr. Jeg ville ikke have råd til, at betale 3000kr alt i alt om mdr...

Og mht. at købe et føl, er det selvfølgelig rigtigt, at det er en udgift, at
have det stående. Men jeg syntes da, at det er dejligt selv, at præge det
mv. igennem dens opvækst. Det vil jeg gerne betale for

Fra : taina

Dato : 05-05-05 01:00

> [...]

> er en ok pris, især når man tænker på, hvad vores andre dyr spiser for om
> mdr. Jeg ville ikke have råd til, at betale 3000kr alt i alt om mdr...

Jeg giver 1500, der hvor min står. Ret billigt, og så alligevel ikke... For
der er jo også alle de andre ting. Hos mig hedder de hø, som de sjældent
giver på rideskoler (200), smed (400), undervisning (nu 250, senere 450, når
jeg også gerne vil springe), transport derud (500), forsikring (125) og i
løbet af de to første måneder er der løbet tre dyrlægeregninger på (4000 for
handelsundersøgelse og tandraspning, en løbe-ud-af-fold-skade og en kolik)
Ups! Jeg er vist langt over de 3000 per måned. Og så har jeg ikke engang
medregnet alt det løse, der kommer på efterhånden: vaccination, dækkener,
grimer, tilpasning af sadel, underlag osv.)

Til et føl skal man selvfølgelig ikke bruge meget af alt det her skrammel -
endnu... Men det er utroligt, hvad man pludselig (føler) man får brug for,
når man får hest. Jeg har også hørt om nogen, der pludselig får problemer
med opdragelsen eller lign... og her skal der være råd til at søge akut
professionel trænerhjælp, hvis man ikke magter det selv.

Derfor: sørg for _rigeligt_ med luft i budgettet. Det kan være, du får en
hest, der går i tretten år uden at have brug for dyrlæge. Og det kan være,
at du ender med en, der kommer til skade, hver gang den snubler. Det skal
der være råd til, ellers bliver det for surt at have hest - been there done
that

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 05-05-05 13:21

> [...]
> have det stående. Men jeg syntes da, at det er dejligt selv, at præge det
> mv. igennem dens opvækst. Det vil jeg gerne betale for

Ja, men du er slet ikke sikker på at det bliver den ride eller køre hest du
har drømt om selv om du selv nusser rundt om hesten. Køber man en "færdig"
voksen hest så får man hvad man ser.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-07-05 11:01

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> har drømt om selv om du selv nusser rundt om hesten. Køber man en "færdig"

Nu bliver jeg nød til at blande mig. Det er nemlig helt forkert i mine øjne!
I mine øjne kan man nemlig aldrig være sikker på hvad man køber, når hesten
bare er et par år gammel! Køber man et føl, så får du præsic det du selv
"laver"! Jeg kunne aldrig i hele mit liv drømme om at købe en hest der er
over et år, jeg skal nemlig have en hest der er til at have med og gøre og
jeg gider ikke de der snot forkælede heste, som visse damer tror er en lille
misse kat der er såååå sød! Selvfølgelig er hesten sød, men det er en hest,
så den skal behandles som en sådan!
Undskylder hvis det kom til at lyde lidt surt, jeg er bare lidt træt af
ødelagte heste pga misforstået godhed fra uvidende mennesker.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ox-Arabere.dk

Dato : 15-09-05 15:05

<....jeg skal nemlig have en hest der er til at have med og gøre...>
Venlig hilsen Nina Svanholm.

Jeg tillod mig lige at klippe lidt i det tidligere indlæg for at besvare
netop den sætning.
Hvad er det for noget sludder at når man køber en voksen hest, så er den
ikke til at have med at gøre.
Langt de fleste heste er velopdragne, og stabile som salgsheste.
Men man får hvad man betaler for, det er helt sikkert.
Og billige heste er ofte til salg fordi de har en skavank, eller nuværende
ejer ikke kan styre dem,
eller ikke er på bølgelængde med dem.
En salgshest som ejeren har lagt et stykke arbejde i, vil sælger som regel
også have en fair betaling for.
Men slevfølgelig er det heller ikke alle billige heste der har haft et liv
som "urhest" med masser af unoder.

Fordelen ved at købe en voksen hest er selvfølgelig man kan danne sig et
langt størrere indtryk af hesten og dens evner,
end man kan med et føl, eller en unghest.
Og alle og enhver kan selvfølgelig rette op på opdragelsen af en uartig
hest, men det tager tid og tålmodighed.
Ellers må man betale sig fra det, enten i form af en lidt dyrerer hest,
eller få andre til afrettelsen.
Men med en unghest kan man håbe at man får den springhest man gerne ville
have, og måske ende med en som hader springning og er pivet hver gang den
slår sine ben.
Man kan også satse på at den udvikler sig til verdens bedste dressurhest,
men får så en der er den fødste springer.
Og så skal man træffe et valg, og ændre sin ridestil, eller sælge og købe ny
hest igen.

Man kan også tage det man nu engang fik og gå på kompromi med sine håb og
ønsker.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.ox-arabere.dk

Fra : Søren N

Dato : 15-09-05 17:39

[klip klip]

Det er faktisk et interessant emne, og jeg vil tilføje endnu en dimension,
nemlig sundhed.
Køber du hesten som føl, evt ved fravænning, har du selv mest mulig styr på
dens opvækst.
Jeg kender nemlig et kedeligt tilfælde, hvor en af mine bekendte købte en
unghest på 2½ år, og alt så fint ud, den var utrolig smuk, meget følsom og
intelligent.
Men ret hurtigt fik den problemer med hævede led (koder og haser). Blev
røntgen undersøgt, og havde ledmus (OCD) i 5 led!
Selvom OCD i en vis grad er arveligt, mente dyrlægen helt klart at dette
primært var ernæringsbetinget. Med andre ord, hesten var fejlernæret under
opvæksten, måske kombineret med dårlig management, fx. for lidt motion,
eller for hård træning i forhold til dens udvikling.
Hesten har nu gennemgået omfattende operationer for mange tusinde kr., og
dens fremtid er stadig uvis.

Dette blot stof til eftertanke.

Mvh
Søren N

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-09-05 06:18

Søren N <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev:

>Det er faktisk et interessant emne,
>og jeg vil tilføje endnu en dimension,
>nemlig sundhed.

Ja, det er klart at man jo skal vide en del om heste før man køber
en sådan! Og rådføre sig med en dyrlæge.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-09-05 06:16

Ox-Arabere.dk <wendyshah@hotmail.com> skrev:

>Hvad er det for noget sludder at når
>man køber en voksen hest, så er den
>ikke til at have med at gøre.

Det var ikke det jeg skrev! Jeg skrev at jeg personligt mener at
langt de fleste voksne heste er uopdragne(det vil sige at
mennesket ikke har forstået hvad det er for et dyr de har med at
gøre og derfor ikke har behandlet dem som en hest), og derfor vil
jeg gerne selv præge min hest -og det mener jeg!

>Langt de fleste heste er velopdragne,
>og stabile som salgsheste.

Synes du virklig det?!?! Jeg har for ikke så længe siden været med
en dame ude og skulle kikke på hest -og helt ærligt, der er
virklig nogle mennesker der helt har misforstået noget her!

>Men man får hvad man betaler for, det
>er helt sikkert.

Det har du fuldstændig ret i. Jeg vil godt lige pointere at jeg
ikke har givet udtryk for at jeg kikker på billige heste!!!

>Og billige heste er ofte til salg
>fordi de har en skavank, eller nuværende
>ejer ikke kan styre dem,
>eller ikke er på bølgelængde med dem.

Argh, både og. Der går rent faktisk også mode i heste. Paint og
Quarter fx. Folk er helt vilde, og derfor bliver der desværre også
avlet på hvad som helst
Man kan jo nok heller ikke forvente at få det samme for en
Fjordhest som for en DV (ikke for at nedgøre eller fremhæve nogle
racer her!)

>En salgshest som ejeren har lagt et
>stykke arbejde i, vil sælger som regel
>også have en fair betaling for.

Nu kan arbejde jo være mange ting. Jeg har set på heste som red så
smukt så smukt, men når den kom på stald og skulle strigles, var
den jo helt umulig. Det er der jeg synes de fleste mennesker går
helt galt i byen.

>Men slevfølgelig er det heller ikke
>alle billige heste der har haft et liv
>som "urhest" med masser af unoder.

Min hest var som sagt enormt billig. Jeg har lagt mange timer i
ham (har haft ham i 9 år) og jeg ved ikke noget bedre end at se
folk måbe når de finder ud af at det rent faktisk passer når jeg
siger min hest er velopdragen og i øvrigt opfører sig som en
hest

>Og alle og enhver kan selvfølgelig
>rette op på opdragelsen af en uartig
>hest, men det tager tid og tålmodighed.

Alle og enhver kan IKKE rette op på unoder hos en hest!!!
Men ellers ja, det tager lang tid og jo ældre den er, jo længere
tid tager det.

>Ellers må man betale sig fra det,
>enten i form af en lidt dyrerer hest,
>eller få andre til afrettelsen.

Det er jo så en falit erklæring i mine ører.

> [...]
>men får så en der er den fødste springer.
>Og så skal man træffe et valg, og
>ændre sin ridestil, eller sælge og købe ny

Tja, det kunne også være man skulle smide en western sadel på
ryggen af den og ride en dejlig tur i det blå, og nyde at man har
et sammen hold der er ubeskriveligt.......

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-09-05 06:42

Nina Svanholm <nina@smbyg.com> wrote:

>Det har du fuldstændig ret i. Jeg vil godt lige pointere at jeg
>ikke har givet udtryk for at jeg kikker på billige heste!!!

Naaaahh! Jeg kigger ikke så meget på prisen. En af mine heste kostede
hele Kr. 500,00 og den er nu en af mine bedste og flotteste.

Prisen siger ikk' altid noget om hesten, men lad hesten tale. Den ved
altid hvad den taler om.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Liz B.

Dato : 16-09-05 07:30

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Prisen siger ikk' altid noget om hesten, men lad hesten tale. Den ved
> altid hvad den taler om.

Det har du (og hesten) så evig ret i.

Hilsen Liz

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-09-05 11:26

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> skrev:

> [...]

Hehe, ja det kan du have ret i
Folk kikker også lidt mærkligt på mig (og især Jacques)når jeg
fortæller at jeg har givet 3500,- for ham

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 12:07

"Nina Svanholm" <nina@smbyg.com> skrev i en meddelelse

> Hehe, ja det kan du have ret i
> Folk kikker også lidt mærkligt på mig (og især Jacques)når jeg
> fortæller at jeg har givet 3500,- for ham
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

AAAARGH jeg er blevet snydt.

gav 12000 for Malou, men det var så godt nok incl en Simco westernsaddel,
med underlag og hovedtøj.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 16-09-05 17:02

> [...]
> hele Kr. 500,00 og den er nu en af mine bedste og flotteste.
>
> Prisen siger ikk' altid noget om hesten, men lad hesten tale. Den ved

(klip)

Den ene hest jeg har blev faktisk kasseret af dyrlægen da han var ude og se
på den, men hun havde et blik i øjnene som overtalte mit hjerte. Hun var
ikke så dyr og jeg tog chancen. Det har jeg været glad for siden. Vi har
haft to og et halvt uforglemmelige år sammen nu og hun er stadig min
yndling.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim

Dato : 07-05-05 08:26

"Jacob Bech Hansen" <jacob.bhFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har i et ca. beløb på, hvad det ca. koster, at holde hest om mdr.?
>
> Mvh. Kristine

Det samme som en vuggestueplads, så kryds benene
Spøg til side. Her på Kbh-området, ligger beløbet nok på ca. 2500,-
om måneden for opstaldning, strøelse og foder. Hertil kommer
så al "det løse".

Fra : Anet

Dato : 07-05-05 10:02

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spøg til side. Her på Kbh-området, ligger beløbet nok på ca. 2500,-
> om måneden for opstaldning, strøelse og foder. Hertil kommer

(klip)

Her på vestsjælland ligger prisen typisk på 1000- 1300 kr. incl. fold og
ridebane og boks med/uden selvmugning. Dog kan det findes lidt billigere ude
på gårdene.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 07-05-05 16:18

For sent. Jeg er på barsel og min guldklump skal snart starte i dagpleje...