Astma
Fra : Zirfelt

Dato : 20-04-05 19:20

Hej igen.
For ca. en mdr. siden blev min Islænder forkølet. Efter en behandling af
dyrlægen, var der kun hosten tilbage og hun trækker vejret utrolig hurtigt.
I dag havde jeg dyrlæge for 3 gang. Han snakkede om at det måske har sat sig
som kronisk astma, og det måske var spørgsmålet om hun nogle sinde kommer ud
og ride igen.
Hvad er jeres erfaringer. Kommer astma bare lige sådan? Og er der slet ikke
noget at gøre?

--
En (mindre) glad hilsen fra

Irene

Fra : Marlene

Dato : 21-04-05 11:10

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ud
> og ride igen.
> Hvad er jeres erfaringer. Kommer astma bare lige sådan? Og er der slet

Min shetlænderpige på 28 år har også astma. Da vi fik hende, hostede hun
lidt, når hun løb, men sidste år begyndte hun at hoste voldsomt efter at
have fået støvet hø (havde endda købt det økologisk, fordi jeg troede, det
var bedre).

Jeg fik fat i dyrlægen, og han sagde med det samme, at det var astma, fordi
hendes muskulatur over ryggen også var anderledes end normalt. Hun har fået
det af at stå inde i stalden hver vinter - dér, hvor vi fik hende fra (hvor
synd!). Hun fik så sådan en maske, hvor man sprøjter astmamedicin ind (hun
fik to slags - den ene slags er det samme, som man bruger til mennesker), og
det hjalp i løbet af 1-2 uger. Vi lånte masken af dyrlægen, men har så købt
en siden i tilfælde af, at hun skulle få det igen (den koster 6-700 kr. og
hedder Equine Health Care. Jeg har tidligere set på deres hjemmeside - og
den skulle være udviklet her i Danmark. Den fungerer rigtigt godt, og hun
vænnede sig hurtigt til den.

Desuden får hun hø fra Dangrønt, der er ovntørret og har dermed ingen
svampesporer.

Hun kan dog godt hoste lidt, hvis hun løber meget.

Mange hilsner

Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 22-04-05 08:26

Hej Irene,

Først vil jeg gerne være helt sikker på at det er astma. Det kunne jo være
at hun har allergi som udløser host. Vi er jo i pollensæson lige nu. Hvis
ikke din dyrlæge har heste som speciale, så skaffe en (du må gerne mail mig
for adressen på én relativ tæt på dig) og bede ham om at tage blodprøve for
allergi. Derefter bliver der fremstillet en vaccine som du skal indsprøjte
en gang om måneden, efter kyndig vejledning selvfølelig. Det er lidt dyrt
alt det her, men det virker. Jeg har sprøjtet den ene af min heste, i over
4 år nu, han hoster næsten aldrig og har det så godt på trods af hans 19
år. Jeg overvejer at droppe vaccinen, - han er gået 14 dage over tid uden
at host - så jeg krydser finger - jeg kan altid genoptage indsprøjtninger
hvis han begynder at host igen. Og det er midt i pollen sæson for ham også.
Held og lykke med det.

Mange hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 22-04-05 09:24

Hejsa

Vi har en hest som ikke kan tåle svampesporerne i hø eller støvet i hø, og
så giver det udslag i hoste. Hvis jeg køber kunsttørret hø så har han ingen
problemer og wrap kan han også godt tåle. Når det er stærk pollentid, så
rider vi ham ikke. Der kommer godt nok kun et enkelt eller to host, men vi
vil ikke så gerne fremprovokere det, så det bliver værre. Ved astma er
problemet jo at vedkommende ikke kan udånde. Tit hører man den fejlagtige
betegnelse.....han kan ikke få luft. Det med ikke at kunne få luft er
ukorrekt, det er udåndingen det kniber med.

--
Hilsen
Annette

Fra : Zirfelt

Dato : 22-04-05 13:45

Hej igen.
Tak for jeres gode svar
Hun har nu fået akupunktur to gange. Og jeg skal nu se tiden an til tirsdag.
Hvis der ikke er sket nogen bedring, må jeg jo til at kigge på alle jeres
gode forslag om alt fra: en maske hvor man sprøjter astmamedicin ind i -
allergi og vaccine - og svampesporerne.
--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Anet

Dato : 22-04-05 21:17

> [...]
> gode forslag om alt fra: en maske hvor man sprøjter astmamedicin ind i -

(klip)

Jeg så i hundegruppen, at du også havde anvendt akupunktur til din hund. Nu
er det spændende at se om det hjælper lige så godt på hesten. Meld tilbage
her i gruppen om resultatet for hestens vedkommende.

--
Hilsen
Annette