|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjælp til køb af brugt bil Fra : Mark Enoch
 | 
 Dato :  05-04-05 16:07
 | 
 |  | Hej nyhedsgruppe
 
 Jeg står overfor at skulle købe min første bil til sommer, og jeg har et
 budget, der hedder maks. 20.000,-. Den skal være synet. Hvad kan jeg få til
 den pris? Hvilke mærker skal jeg gå efter? Jeg tænker på styrevenlighed,
 økonomi og sikkerhed. Er der ellers nogle ting, som jeg skal være opmækrsom
 på?
 
 På forhånd tak.
 
 --
 
 Med Venlig Hilsen
 
 Mark Enoch
 mark.enoch@mail.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Rasmussen (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  06-04-05 08:32
 | 
 |  | "Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> wrote in
 news:DPx4e.43$MQ3.37@news.get2net.dk:
 
 > Hej nyhedsgruppe
 >
 > Jeg står overfor at skulle købe min første bil til sommer, og jeg har
 > et budget, der hedder maks. 20.000,-. Den skal være synet. Hvad kan
 > jeg få til den pris? Hvilke mærker skal jeg gå efter? Jeg tænker på
 > styrevenlighed, økonomi og sikkerhed. Er der ellers nogle ting, som
 > jeg skal være opmækrsom på?
 
 At du ikke kan købe en ny og moderne bil for 20kkr!
 
 For 20kkr får du en bil fra midten til slutningen af 80'erne, dvs ABS er
 ikke sikkert det fås. Det samme med Servo, airbags er yderst tvivlsomt og
 videnskaben for deformerbare zoner mv. var ikke så fremskreden.
 
 Med held og lidt leden med lygter kan du være heldig at finde en
 fornuftig bil uden for meget rust der har gået omkring 200-250kkm.
 Personligt ville jeg se efter en VW Golf2, en Toyota Corolla eller Mazda
 323.
 
 Økonomi er et flagerende spørgsmål, for hvad er dine forventninger? At
 der overhovedet ikke skal laves noget på den ne næste 2 år? (det kan du
 godt glemme så). At du sparer mange penge ifht. værditabet på en ny bil?
 (næsten med garanti, dog er den nok ikke så driftsikker).
 
 Så gør dig klar over hvad du har brug for (inkl. gule kontra hvide
 plader), hvor meget du skal køre om året (diesel eller benzin) og om du
 har råd til de løbende udgifter såsom benzin, forsikring, vægtafgift samt
 reperationer der kommer løbende (skal eller skal-ikke købe bil).
 
 Det er ikke for at være lyseslukker, men at købe gammel bil er lidt af et
 lotteri, Det lyder ikke til at du har meget forstand på biler, så find en
 ven til at kigge på bil med dig. Der er gode køb derude men der er også
 mange dårlige!
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
  Morten Vinding Svend~ (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~
 | 
 Dato :  06-04-05 08:59
 | 
 |  | 
 
            "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
 news:4253908d$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > At du ikke kan købe en ny og moderne bil for 20kkr!
 Nej det er der desværre alt for mange der tror.
 > For 20kkr får du en bil fra midten til slutningen af 80'erne, dvs ABS er
 > ikke sikkert det fås. Det samme med Servo, airbags er yderst tvivlsomt og
 > videnskaben for deformerbare zoner mv. var ikke så fremskreden.
 Hov hov, det passer vist ikke lige, hvad med den her fx:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=190100155&page=4 Ja ja dødkedelig, men sikkert rimelig driftsikker, forholdvist lavt
 kilometertal og:
 BÅDE ABS og airbag.
 (de 1.800kr den koster over 20kkr, kan nok forhandles)
 Tør du handle privat (det ville jeg klart gøre) kan du fx. få sådan en til
 15.900,-
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=625986&page=4 Skoda Felicia er vist klart bedste bud i den prisklasse, den er vist rimelig
 pålidelig (tager jeg fejl?), dødkedelig men det er jo ikke vigtigt her.
 > Det er ikke for at være lyseslukker, men at købe gammel bil er lidt af et
 > lotteri, Det lyder ikke til at du har meget forstand på biler, så find en
 > ven til at kigge på bil med dig. Der er gode køb derude men der er også
 > mange dårlige!
 Ja man skal være klar over at de 20kkr kan være så godt som spildt, men har
 du en fornuftig hjælper med skulle du nu være rimeligt sikret.
 Morderne motore holder (med enkelte undtagelser)! Så kig efter rust, det er
 klart det største problem.
 /Morten
            
             |  |  | 
  Jesper Jacobsen (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  06-04-05 15:06
 | 
 |  | 
 "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse 
 news:4253908d$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> wrote in
 > news:DPx4e.43$MQ3.37@news.get2net.dk:
 >
 >> Hej nyhedsgruppe
 >>
 >> Jeg står overfor at skulle købe min første bil til sommer, og jeg har
 >> et budget, der hedder maks. 20.000,-. Den skal være synet. Hvad kan
 >> jeg få til den pris? Hvilke mærker skal jeg gå efter? Jeg tænker på
 >> styrevenlighed, økonomi og sikkerhed. Er der ellers nogle ting, som
 >> jeg skal være opmækrsom på?
 >
 > At du ikke kan købe en ny og moderne bil for 20kkr!
 Korrekt.
 >
 > For 20kkr får du en bil fra midten til slutningen af 80'erne, dvs ABS er
 > ikke sikkert det fås. Det samme med Servo, airbags er yderst tvivlsomt og
 > videnskaben for deformerbare zoner mv. var ikke så fremskreden.
 Købte for 2 mdr. siden en Fiat Tempra 2.0 st.car til 22kkr, 93'er med 1½ år 
 til syn, Airbag og servo, men dog ikke ABS, så det er absolut muligt at 
 finde en, men tag dig GOD tid, og kig på mange, før der besluttes hvilken 
 bil mn køber.
 >
 > Med held og lidt leden med lygter kan du være heldig at finde en
 > fornuftig bil uden for meget rust der har gået omkring 200-250kkm.
 > Personligt ville jeg se efter en VW Golf2, en Toyota Corolla eller Mazda
 > 323.
 Fiat Tipo er nu heller ikke så ringe et køb, men tjek dem for rust, især 
 hvis de er fra før modelår '92. Derfra blev de galvaniseret. Finder man en 
 god model, skal den tjekkes for tidligere skader.
 >
 > Økonomi er et flagerende spørgsmål, for hvad er dine forventninger? At
 > der overhovedet ikke skal laves noget på den ne næste 2 år? (det kan du
 > godt glemme så). At du sparer mange penge ifht. værditabet på en ny bil?
 > (næsten med garanti, dog er den nok ikke så driftsikker).
 Selvfølgelig skal der laves noget de næste 2 år. Det skal der på alle biler, 
 og det kommer vel næppe som nogen overraskelse for nogen, men at den ikke er 
 så driftsikker vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. En velholdt ældre bil, der 
 har fået skiftet de dele der skal til, og i rette tid, vil være lige så 
 driftsikker som en nyere eller ny bil. Selvfølgelig kommer der småting 
 tidligere end på en nyere bil, men de skal tages i opløbet, så er de ikke 
 noget problem.
 >
 > Så gør dig klar over hvad du har brug for (inkl. gule kontra hvide
 > plader), hvor meget du skal køre om året (diesel eller benzin) og om du
 > har råd til de løbende udgifter såsom benzin, forsikring, vægtafgift samt
 > reperationer der kommer løbende (skal eller skal-ikke købe bil).
 >
 > Det er ikke for at være lyseslukker, men at købe gammel bil er lidt af et
 > lotteri,
 Nøjagtig lige som de nye biler !! Tjek lige www.mandagsbil.dk  , der finder 
 du mange NYE biler med MANGE fejl og mangler, så det at købe bil med et 
 dårligere resultat end forventet er ikke kun for dem der køber brugt.
 > Der er gode køb derude men der er også
 > mange dårlige!
 Fuldstændig korrekt. Pas på de der bilsælgere. Det er nemt at se når de 
 lyver -- deres læber bevæger sig !!    Jesper
            
             |  |  | 
   Morten Vinding Svend~ (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~
 | 
 Dato :  06-04-05 22:05
 | 
 |  | "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message
 news:4253ecc5$0$43987$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Fiat Tipo er nu heller ikke så ringe et køb, men tjek dem for rust, især
 > hvis de er fra før modelår '92. Derfra blev de galvaniseret. Finder man en
 > god model, skal den tjekkes for tidligere skader.
 
 Betragtes netop Tipo'en ikke af mange som Fiats værste bil nogen sinde?
 Eller husker jeg forkert....?
 
 > Selvfølgelig skal der laves noget de næste 2 år. Det skal der på alle
 > biler, og det kommer vel næppe som nogen overraskelse for nogen, men at
 > den ikke er så driftsikker vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. En velholdt
 > ældre bil, der har fået skiftet de dele der skal til, og i rette tid, vil
 > være lige så driftsikker som en nyere eller ny bil. Selvfølgelig kommer
 > der småting tidligere end på en nyere bil, men de skal tages i opløbet, så
 > er de ikke noget problem.
 
 Der skal forhåbentligt ikke laves noget på alle nye biler inden for de
 første 2 år, det burde være reglen at der ikke var noget.
 Men enig, er du heldig og få en god bil, så kan den sagtens være driftsikker
 med et minimum af vedligeholdelse.
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jesper Jacobsen (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  06-04-05 22:28
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en meddelelse
 news:d31ite$iai$1@postednews.klen.dk...
 > "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in
 > message news:4253ecc5$0$43987$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> Fiat Tipo er nu heller ikke så ringe et køb, men tjek dem for rust, især
 >> hvis de er fra før modelår '92. Derfra blev de galvaniseret. Finder man
 >> en god model, skal den tjekkes for tidligere skader.
 >
 > Betragtes netop Tipo'en ikke af mange som Fiats værste bil nogen sinde?
 > Eller husker jeg forkert....?
 
 Jeg ved ikke om du husker forkert, det er vel lidt af en smagssag. Jeg havde
 selv en Tipo for 5 år siden (købt brugt), og var faktisk ovenud tilfreds med
 den - ind til den skulle til syn. Bunden var tæret op på den 89'er jeg
 havde, men resten af bilen fungerede fuldstændig upåklageligt. Jeg fik så at
 vide, at modellerne fra '92 og frem var galvaniseret, og havde jeg vidst det
 inden jeg købte, havde jeg sikkert haft en Tipo endnu (Det har jeg så også
 næsten -- Tempra St.car). Bilen er samme størrelse som en Golf, men dog
 noget billigere at reparere på, og -- efter min mening -- en bedre bil end
 Golf'en. Ikke _et_ ondt ord om Golf - det er sikkert en ganske fin bil, bare
 ikke lige i mine øjne. Okay - de nyere Golf'er har da fået væsentlige
 forbedringer, og finder jeg en der er i god stand vil jeg da heller ikke
 tøve med at anbefale den den som nr. 2 bil herhjemme, eller til en ven. Jeg
 syntes bare de har for lidt udstyr, og er lidt for dyre, og det er både i
 indkøb (ny, som brugt), og lidt for dyre at reparere på. Der er så til
 gengæld meget mere styling og tilbehør til den, end der er til Tipo'en (som
 er meget svær at finde stylingskit eller andet gejl til).
 >
 >> Selvfølgelig skal der laves noget de næste 2 år. Det skal der på alle
 >> biler, og det kommer vel næppe som nogen overraskelse for nogen, men at
 >> den ikke er så driftsikker vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. En velholdt
 >> ældre bil, der har fået skiftet de dele der skal til, og i rette tid, vil
 >> være lige så driftsikker som en nyere eller ny bil. Selvfølgelig kommer
 >> der småting tidligere end på en nyere bil, men de skal tages i opløbet,
 >> så er de ikke noget problem.
 >
 > Der skal forhåbentligt ikke laves noget på alle nye biler inden for de
 > første 2 år, det burde være reglen at der ikke var noget.
 
 Lidt er der vel altid -- olieskift, dæk og deslige, som nogen glemmer i
 deres regnskab.
 
 > Men enig, er du heldig og få en god bil, så kan den sagtens være
 > driftsikker med et minimum af vedligeholdelse.
 
 Det vil jeg så også mene, men klik på det link jeg skrev, og se hvor mange
 _nye_ biler der faktisk også er på listen. Det er ikke mange bilmærker der
 mangler, og med mange forskellige modeller under hver, så driftsmæssigt kan
 det både være godt og skidt at købe selv en ny bil, - eller en brugt der har
 set sin bedste tid - vælg selv.
 
 Jesper
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Thomas Rasmussen (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  07-04-05 11:34
 | 
 |  | "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in
 news:42545445$0$43986$14726298@news.sunsite.dk:
 
 
 > Det vil jeg så også mene, men klik på det link jeg skrev, og se hvor
 > mange _nye_ biler der faktisk også er på listen. Det er ikke mange
 > bilmærker der mangler, og med mange forskellige modeller under hver,
 > så driftsmæssigt kan det både være godt og skidt at købe selv en ny
 > bil, - eller en brugt der har set sin bedste tid - vælg selv.
 
 Undskyld jeg siger det men jeg giver faktisk ikke en døjt for sådan en
 liste, det er ene og alene et udtryk for at der skal kastes med mudder mod
 de slemme bilfabrikanter. Jo der er mange nye biler der har haft mange
 fejl, men det jeg syntes der mangler på sådan en oversigt er en saglig og
 objektiv vurdering af fejlene sammenholdt med det antal biler der er solgt
 af den pågældende model.
 
 Mandagsbil er et IMO klassisk eksempel på totalt misbrug af statistik.
 Baseret ene og alene på negative oplevelser af bilerne.
 
 Når det så er sagt så er der naturligvis tilfælde hvor man tænker at
 fabrikken burde have fanget det eller lavet det rigtigt første gang. Men
 hvem kan nævne en bilmodel der aldrig har haft børnesygdomme?
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
      Jesper Jacobsen (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  07-04-05 13:29
 | 
 |  | 
 "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse 
 news:42550cb0$0$43994$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in
 > news:42545445$0$43986$14726298@news.sunsite.dk:
 >
 >
 >> Det vil jeg så også mene, men klik på det link jeg skrev, og se hvor
 >> mange _nye_ biler der faktisk også er på listen. Det er ikke mange
 >> bilmærker der mangler, og med mange forskellige modeller under hver,
 >> så driftsmæssigt kan det både være godt og skidt at købe selv en ny
 >> bil, - eller en brugt der har set sin bedste tid - vælg selv.
 >
 > Undskyld jeg siger det men jeg giver faktisk ikke en døjt for sådan en
 > liste, det er ene og alene et udtryk for at der skal kastes med mudder mod
 > de slemme bilfabrikanter. Jo der er mange nye biler der har haft mange
 > fejl, men det jeg syntes der mangler på sådan en oversigt er en saglig og
 > objektiv vurdering af fejlene sammenholdt med det antal biler der er solgt
 > af den pågældende model.
 Derfor nævnte jeg heller ikke en model frem for en anden, men konstaterer 
 bare at alle mærker har haft deres problemer. Om fejlene er større eller 
 mindre, vil jeg lade op til folk selv at vurdere, men skal fol undvære deres 
 nye bil for at få lavet noget der -- i deres øjne -- burde være opdaget, 
 eller lavet inden de fik den, ja så tror jeg de bliver lidt sure. Gentager 
 det det sig tilstrækkelig mange gange, kan det ende med de skriver en liste 
 på mandagsbil.dk. Med dette siger jeg ikke at det er sagligt på nogen måde, 
 men konstaterer ene og alene det faktum, at alle mærker har problemer. Når 
 man så sammenholder driften på en en ny bil vs. en brugt bil, var - og er - 
 min påstand, at man kan være lige så heldig med en brugt bil, som man kan 
 være uheldig med en brugt. Det er _det_ der var essensen i mit indlæg, og 
 ikke om bilen er ny eller brugt.
 >
 > Mandagsbil er et IMO klassisk eksempel på totalt misbrug af statistik.
 > Baseret ene og alene på negative oplevelser af bilerne.
 Jeg tror du er mere end velkommen ved alle mærker, hvis du kommer og 
 foreslår dem en side hvor der kun står positiv omtale om deres biler. Du 
 kunne måske så passende kalde den for www.tirsdagsbil.dk  . Folk glemmer 
 sjældnere noget negativt, end det positive, så selvfølgelig vil det være det 
 negative der skrives om. Tænk f.eks. på hvis nogen skrev : Meget farlig bil 
 at sætte sig ind i da man bliver helt vildt forelsket i den og drømmer om 
 aldrig at falde i søvn igen, Den går aldrig i stykker, og jeg kører 5000 km 
 i den hver dag. -- Det lyder lidt for sukkersødt -- ikke ??
 > Når det så er sagt så er der naturligvis tilfælde hvor man tænker at
 > fabrikken burde have fanget det eller lavet det rigtigt første gang. Men
 > hvem kan nævne en bilmodel der aldrig har haft børnesygdomme?
 Børnesygdomme ?? Det har alle biler haft, men kigger lidt mere på den 
 statistik og på den side vil du faktisk også finde nogen særdeles 
 velbegrundede udsagn. Dem skal man vel ikke sidde helt overhørig. Om man så 
 vil bruge dem til noget, eller _hvad_ man vil bruge dem til, er op til en 
 selv.
 Jesper
            
             |  |  | 
     Morten Vinding Svend~ (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~
 | 
 Dato :  07-04-05 12:54
 | 
 |  | "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
 meddelelse news:42545445$0$43986$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Jeg ved ikke om du husker forkert, det er vel lidt af en smagssag. Jeg
 havde
 > selv en Tipo for 5 år siden (købt brugt), og var faktisk ovenud tilfreds
 med
 > den - ind til den skulle til syn. Bunden var tæret op på den 89'er jeg
 > havde, men resten af bilen fungerede fuldstændig upåklageligt. Jeg fik så
 at
 > vide, at modellerne fra '92 og frem var galvaniseret, og havde jeg vidst
 det
 > inden jeg købte, havde jeg sikkert haft en Tipo endnu (Det har jeg så også
 > næsten -- Tempra St.car). Bilen er samme størrelse som en Golf, men dog
 > noget billigere at reparere på, og -- efter min mening -- en bedre bil end
 > Golf'en. Ikke _et_ ondt ord om Golf - det er sikkert en ganske fin bil,
 bare
 > ikke lige i mine øjne. Okay - de nyere Golf'er har da fået væsentlige
 > forbedringer, og finder jeg en der er i god stand vil jeg da heller ikke
 > tøve med at anbefale den den som nr. 2 bil herhjemme, eller til en ven.
 Jeg
 > syntes bare de har for lidt udstyr, og er lidt for dyre, og det er både i
 > indkøb (ny, som brugt), og lidt for dyre at reparere på. Der er så til
 > gengæld meget mere styling og tilbehør til den, end der er til Tipo'en
 (som
 > er meget svær at finde stylingskit eller andet gejl til).
 
 Tja jeg mener nu stadig at have set en del der omtaler den som deres mest
 problemfyldte bil nogen sinde. Men hvis du var glad for din er det jo kun
 godt.
 Medhensyn til galvanisering, så syntes jeg folk har en forfærdelig tendens
 til at tro at alt er fryd og gammen bare den har fået et ultra tyndtlag
 zink.
 Galvanisering er langt fra nogen garanti mod rust. Mange fabrikanter
 galvanisere fx. ikke i svejsesøm, og det er jo netop der rusten typisk
 starter.
 Nej en god tekstylbehandling, og en ejer der mintuøst har været rundt om
 bilen med lakstiften et par gange om ugen, det er langt langt bedre.
 
 > Lidt er der vel altid -- olieskift, dæk og deslige, som nogen glemmer i
 > deres regnskab.
 
 Ja olieskift er der jo altid, derfor regnede jeg ikke det med. Jeg troede du
 mente reperationer.
 
 > Det vil jeg så også mene, men klik på det link jeg skrev, og se hvor mange
 > _nye_ biler der faktisk også er på listen. Det er ikke mange bilmærker der
 > mangler, og med mange forskellige modeller under hver, så driftsmæssigt
 kan
 > det både være godt og skidt at købe selv en ny bil, - eller en brugt der
 har
 > set sin bedste tid - vælg selv.
 
 Nu vil jeg ikke rippe op i diskusionen om mandagsbil.dk igen, blot sige, at
 det er jo altså kun nye biler, så derfor kan en sammenligning med brugte
 slet ikke lade sig gøre.
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |