| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Automatgear og glatføre Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  01-03-05 22:22 |  
  |   
            Nu i dette "dejlige" vinterføre kom jeg til at tænke på en ting ang.
 glatføre kørsel.
 
 Min gamle golf (84'er) er udstyret med godt gammeldags 3-gears
 automatkasse hvilket jeg egentlig er fint tilfreds med. Men jeg har ikke
 rigtigt kunne finde noget information om hvordan en sådan bil skal køres
 i rigtig glat føre. Mit glatføre kursus (i 97-98) var i en ganske alm.
 Nissan Micra (havde ikke golfen dengang) fik vi pisken med at koblingen
 skal i bund i tilfælde af udskridning, bremse og speeder var off-limits
 indtil man havde genfundet kontrollen over bilen. Men i min lille bil har
 jeg jo ingen koblingspedal, hvad er så den mest korrekte kørsel?
 
 Min umiddelbare erfaring efter at have leget lidt på vejene og lign. er
 at speederen skal slippes og rattet drejes så forhjulene genfinder
 grippet i vejen, men er det egentlig den rigtige måde? Bilen kobler jo
 ikke rigtigt ud, men motorbremser en hvis grad (afhængig af hastigheden,
 ellers trækker den sådan set bilen).
 
 En egentlig udkobling sker jo først hvis jeg smækker gearpinden i
 Neutral, men jeg kan nu godt lide at have hænderne på rattet hvis der
 skal laves kontrastyring mv.
 
 Nogen som har de forgyldte råd? Ved godt at jeg kunne tage et glatføre
 kursus med bilen, men indtil videre har der været en anden prioritering.
 
 Thomas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kasper Hansen [8270] (01-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] | 
  Dato :  01-03-05 23:14 |  
  |   
            > Min umiddelbare erfaring efter at have leget lidt på vejene og lign. er
 > at speederen skal slippes og rattet drejes så forhjulene genfinder
 > grippet i vejen, men er det egentlig den rigtige måde? Bilen kobler jo
 > ikke rigtigt ud, men motorbremser en hvis grad (afhængig af hastigheden,
 > ellers trækker den sådan set bilen).
 
 Jeg har erfaret det samme med min gearkasse - det er godt nok en
 semi-automatisk, men der er heller ingen koblingspedal. Nu har jeg også ESP,
 så det med udskridning er generelt ikke det store problem, men jeg kan mærke
 at det hjælper lidt, hvis man lige slipper speederen en smule.
 
 /Kasper Hansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-03-05 07:24 |  
  |   
            
 "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 
 | at speederen skal slippes og rattet drejes så forhjulene genfinder
 | grippet i vejen, men er det egentlig den rigtige måde?
 
 Da jeg tog køretek.kursus, hvor jeg var udstyret med en prøjser-slæde med 
 tomatkasse, Audi,der brugte jeg også bare at slippe speeder, og så ellers 
 gennemføre manøvren på normal vis. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Bonnesen (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  02-03-05 08:20 |  
  |   
            
 "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message 
 news:pan.2005.03.01.21.21.30.446784@p7.dk.invalid...
 
 > indtil man havde genfundet kontrollen over bilen. Men i min lille bil har
 > jeg jo ingen koblingspedal, hvad er så den mest korrekte kørsel?
 
 Jeg kører også med automatkasse, og det er korrekt, at der sker en 
 motorbremsning, når man slipper speederen, fordi en automakasse jo ikke 
 "kobler ud", når man tager gassen. Der sker ligeledes korrekt først hvis man 
 sætter den i N.
 
 På min bil (merc.) er der efter sigende en form for friløb, så der ikke er 
 fuld motorbremsning, når jeg tager gassen (netop for at mindske uheld i 
 forbindelse med glatføre). Men der er ikke fuld friløb, for jeg kan mærke, 
 at den triller lettere, når jeg sætter den i N og at motoren bremser, når 
 jeg igen sætter i D.
 
 Jeg har aldrig haft problemer med udskridning på den front, men det er 
 nærliggende, at automatgear i glatføre er mere usikkert end man. gear. Det 
 skal man jo så bare være bevidst om, og så lade være med at slippe gassen, 
 hvis der er optræk til sådanne situationer.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jan@fedtegreven.dk (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk | 
  Dato :  02-03-05 08:37 |  
  |  
 
            "Lars Bonnesen" <none@none.invalid> skrev :
 >Jeg kører også med automatkasse, og det er korrekt, at der sker en 
 >motorbremsning, når man slipper speederen, fordi en automakasse jo ikke 
 >"kobler ud", når man tager gassen. Der sker ligeledes korrekt først hvis man 
 >sætter den i N.
 well -  hvis jeg køre f.eks 80, og slipper gassen - ryger min Scorpio
 rpm  da ned på tomgangshastighed - det ligner da grangiveligt en
 udkobling
 -- 
 jan@Fedtegreven.dk
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
Only baby engines need artificial aspiration  ;)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Lars Bonnesen (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  02-03-05 21:23 |  
  |   
            
 <jan@fedtegreven.dk> wrote in message 
 news:m6ra21pc8lmhp367j089qgmffmqn75sd2j@dtext.news.tele.dk...
 
 > well -  hvis jeg køre f.eks 80, og slipper gassen - ryger min Scorpio
 > rpm  da ned på tomgangshastighed - det ligner da grangiveligt en
 > udkobling
 
 Gør den nu også det? Hvis jeg kører 80 i D og slipper speederen, falder 
 omdrejningen en anelse med det samme, og daler hermed langsomt i takt med 
 bilens desaccelleration. Men den ryger slet ikke ned på tomgangsniveau før 
 bilen holder stille. Jeg kan i øvrigt også mærke, at bilen gearer ned i takt 
 med at bilens hastigehed kommer ned på et tilstrækkeligt lavt niveau.
 
 Så som jeg ser det (med min Mercedes og et antal andre aut. gear, jeg har 
 kørt med), er der hele tiden træk på hjulene med mindre man sætter i N 
 (eller P, naturligvis).
 
 Det kan selvfølgelig være at Ford er anderledes.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Leonard (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  02-03-05 21:34 |  
  |  
 
            "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote:
 >Så som jeg ser det (med min Mercedes og et antal andre aut. gear, jeg har 
 >kørt med), er der hele tiden træk på hjulene med mindre man sætter i N 
 >(eller P, naturligvis).
 Du skal i hvert fald ikke smide den i P
 Den låser kardanen i din MB, og udover at blokere baghjulene rykker
 det sikkert også noget istykker.
 Men ellers svarer dine oplevelser helt til dem jeg har med hhv.
 Mercedes og VW med automatgear.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 http://leonard.dk/foredrag/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Lars Bonnesen (03-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  03-03-05 13:32 |  
  |   
            
 "Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message 
 news:rj8c21p430sdqsep5ed9tu9ucvkniqnsmt@4ax.com...
 > "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote:
 >
 >>Så som jeg ser det (med min Mercedes og et antal andre aut. gear, jeg har
 >>kørt med), er der hele tiden træk på hjulene med mindre man sætter i N
 >>(eller P, naturligvis).
 >
 > Du skal i hvert fald ikke smide den i P
 
 Nej nej, den er jeg helt klart med på - ikke mens man triller. Men det jeg 
 mente var at det vel svarer til at man på en man. gaersbil sætter i frigear 
 og trækker håndbremsen. Men min forrige posting var vist lidt upræsis.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             jan@fedtegreven.dk (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk | 
  Dato :  02-03-05 22:43 |  
  |  
 
            "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev :
 >Gør den nu også det? 
 min gør -  om det så er korrekt opførsel, ved jeg faktisk ikke
 >Hvis jeg kører 80 i D og slipper speederen, falder 
 >omdrejningen en anelse med det samme, og daler hermed langsomt i takt med 
 >bilens desaccelleration. Men den ryger slet ikke ned på tomgangsniveau før 
 >bilen holder stille. Jeg kan i øvrigt også mærke, at bilen gearer ned i takt 
 >med at bilens hastigehed kommer ned på et tilstrækkeligt lavt niveau.
 se - nu har jeg ikke prøvet det over specielt lang tid, men måden
 bilen taber fart på, virker bestemt ikke som nogen form for
 motorbremsning er aktiv - den er evigheder om at "løbe farten af"
 lidt træls, når man skiftevis køre med pløre og automat og glemmer det
 ;)
 >Det kan selvfølgelig være at Ford er anderledes.
 well .....
 -- 
 jan@Fedtegreven.dk
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
Only baby engines need artificial aspiration  ;)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  02-03-05 09:24 |  
  |   
            In article <m6ra21pc8lmhp367j089qgmffmqn75sd2j@dtext.news.tele.dk>,
    jan@fedtegreven.dk writes:
 > "Lars Bonnesen" <none@none.invalid> skrev :
 > 
 >>Jeg kører også med automatkasse, og det er korrekt, at der sker en 
 >>motorbremsning, når man slipper speederen, fordi en automakasse jo ikke 
 >>"kobler ud", når man tager gassen. Der sker ligeledes korrekt først hvis man 
 >>sætter den i N.
 > 
 > 
 > well -  hvis jeg køre f.eks 80, og slipper gassen - ryger min Scorpio
 > rpm  da ned på tomgangshastighed - det ligner da grangiveligt en
 > udkobling
 
 Det er vist også en benziner, hvor Lars' er en diesel.
 
 På min diesel mercedes (300D, 1994) er der ligeledes motorbremse når jeg slipper speederen.
 Kraftigere motorbremse når jeg kører i "3" fremfor i "D".
 
 I min benzin mercer (500, 1980) er der stort set ingen motorbremse når jeg slipper 
 speederen i "D".
 
 Hvis man vil have koblet helt fra i diesel hakkeren, er der ikke andet at gøre end at sætte
 gearvælgeren i "N". 
 Personligt kunne jeg ikke drømme om at gøre dette. Det vil reducere mine manøvremuligheder.
 Jeg har aldrig haft problemer med at køre i glat føre i nogen af mercerne. Hvis den slår med 
 rumpen, er det bare at lette lidt på speederen, så er man med igen. Større udskridninger klares med 
 kontrastyring.  No sweat. 
 Igangsætning er piece of cake med automatgear. Alt dette selvfølgelig med baghjulstræk.
 
 Den oprindelige spørger har en forhjulstrukket bil og der er situationen muligvis lidt
 anderledes idet den nok vil have tendens til at skride over forhjulene ifbm. motorbremsen (tror jeg).
 
 mvh,
 Bjarne
 
 
  
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Bonnesen (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bonnesen | 
  Dato :  02-03-05 09:27 |  
  |   
            
 "Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> wrote in message 
 news:4225780c$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Det er vist også en benziner, hvor Lars' er en diesel.
 
 Jeps.
 
 > På min diesel mercedes (300D, 1994) er der ligeledes motorbremse når jeg 
 > slipper speederen.
 > Kraftigere motorbremse når jeg kører i "3" fremfor i "D".
 >
 > I min benzin mercer (500, 1980) er der stort set ingen motorbremse når jeg 
 > slipper
 > speederen i "D".
 
 Jeg vil også tro, at en diesel i det hele taget har mere motorbremsning end 
 bensin - højere kompression osv.
 
 Vh, Lars. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-03-05 09:58 |  
  |   
            
 "Lars Bonnesen" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
 
 | Jeg vil også tro, at en diesel i det hele taget har mere motorbremsning 
 end
 | bensin - højere kompression osv.
 |
 Den Audi jeg kørte i på kt.kursus, var både m. diesel, forhjulstræk,ABS og 
 auto.gear, tidl. taxa, og der var ingen problemer. Det var faktisk nemmere, 
 bare kør, slip gassen,brems og styr. Jeg havde kun udskridning på forhjl. 1. 
 gang, og det var en bevidst udsk. for at lære at "fange" den. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Rasmussen (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  02-03-05 20:08 |  
  |   
            On Wed, 02 Mar 2005 08:23:40 +0000, Bjarne wrote:
 
 > I min benzin mercer (500, 1980) er der stort set ingen motorbremse når jeg slipper 
 > speederen i "D".
 
 I 'D' er der ikke så meget motorbremse, men hakker jeg den i 2. gear (og
 gearkassen allerede er i 3. gear m under 80km/t så vil den helt sikkert
 motorbremse hvis ikke jeg gir den en spand  kul.
 
  
 > Hvis man vil have koblet helt fra i diesel hakkeren, er der ikke andet
 > at gøre end at sætte gearvælgeren i "N".
 > Personligt kunne jeg ikke drømme om at gøre dette. Det vil reducere
 > mine manøvremuligheder. Jeg har aldrig haft problemer med at køre i
 > glat føre i nogen af mercerne. Hvis den slår med rumpen, er det bare
 > at lette lidt på speederen, så er man med igen. Større udskridninger
 > klares med kontrastyring.  No sweat.
 > Igangsætning er piece of cake med automatgear. Alt dette selvfølgelig
 > med baghjulstræk.
 > 
 > Den oprindelige spørger har en forhjulstrukket bil og der er
 > situationen muligvis lidt anderledes idet den nok vil have tendens til
 > at skride over forhjulene ifbm. motorbremsen (tror jeg).
 
 Det er korrekt at det er forhjulstrukken og en gammel benziner, men selv
 idag fik jeg lige prøvet lidt af og hvis man kommer lidt frisk ind i et
 sving og den skrider på forhjulene, så hjælper det at lette gassen samt
 dreje lidt kontra, så fanger dækkene igen vejen med mere kontrol til
 følje.
 
 Så det ser ud til at jeg gør det rigtigt, har bare undret mig over det
 et par gange, da jeg rent instinktivt slipper gassen hvis jeg kan mærke
 bilen er på vej ud i noget snavs.
 
 Thomas
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Emil Jensen [2100] (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] | 
  Dato :  02-03-05 20:26 |  
  |   
            > idag fik jeg lige prøvet lidt af og hvis man kommer lidt frisk ind i et
 > sving og den skrider på forhjulene, så hjælper det at lette gassen samt
 > dreje lidt kontra, så fanger dækkene igen vejen med mere kontrol til
 > følje.
 
 Med en forhjulstrukken drejer man da ikke kontra. Højest i ligeudstilling 
 igen indtil hjulene har fat igen, men ofte er det nok bare at slippe/lette 
 gassen...
 
 Emil 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Thomas Rasmussen (03-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  03-03-05 13:03 |  
  |  
 
            "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in
 news:4226133d$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk: 
 > Med en forhjulstrukken drejer man da ikke kontra. Højest i
 > ligeudstilling igen indtil hjulene har fat igen, men ofte er det nok
 > bare at slippe/lette gassen...
 Ja naturligvis, det var en lille fortalelse, med dreje kontra mente jeg 
 dreje tilbage mod ligeudskørsel (medmindre bagenden også kommer pga. et 
 kastet anker    )
 Thomas
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Emil Jensen [2100] (04-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] | 
  Dato :  04-03-05 00:01 |  
  |  
 
            >> Med en forhjulstrukken drejer man da ikke kontra. Højest i
 >> ligeudstilling igen indtil hjulene har fat igen, men ofte er det nok
 >> bare at slippe/lette gassen...
 >
 > Ja naturligvis, det var en lille fortalelse, med dreje kontra mente jeg
 > dreje tilbage mod ligeudskørsel (medmindre bagenden også kommer pga. et
 > kastet anker    )
 Jeg havde også på fornemmelsen at det var det du mente, men ville være helt 
 sikker. Også hvis andre ikke så kyndige bilister nu skulle finde på at 
 kontrastyre deres forhjulstruke biler...
 Mvh
 Emil 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |