|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Tændrør  (thansen) Fra : Aragorn25
 | 
 Dato :  24-02-05 18:20
 | 
 |  | Jeg har en Fiat Bravo 1.6 16V fra 96
 
 Den har kørt 113.000km
 Sidste service ved 100.000km i januar måned 2004
 
 Der står i servicebogen at den skal til service ved 120.000km
 
 Idag skiftede jeg olie + oliefilter, 5W40 fuldsyntetisk olie, og synes bilen
 lyder meget bedre i tomggang og motorgang, så det er lækkert nok.
 
 Jeg gad ikke at vente til 120.000km, da olien er over 1år gammel.
 
 Men her kommer spørgsmålet: Vil det være en god ide at skifte tændrørne
 også, nu når jeg er igang?
 
 Jeg købte oliefilter hos fiat til 129kr, og men så nu at tansen sælger
 oliefilter til 29kr, er det det samme kvalitet? eller skal jeg blive ved med
 at købe hos fiat?
 
 Jeg har kigget på tændrørne idag, de har den gyldenbrune farve, som de skal
 have, og der sidder 2stk elektroder pr tændrør, og det er orginal fait
 tændrør.
 
 Nogen der har erfaringer ved køb af tændrør fra thansen=?
 Hvordan vil kvaliteten være? org kontra thansen vare?
 
 mvh
 Dennis
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  24-02-05 19:08
 | 
 |  | 
 "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 men så nu at tansen sælger
 > oliefilter til 29kr, er det det samme kvalitet? eller skal jeg blive ved
 > med at købe hos fiat?
 >
 Jeg har stort set aldrig brugt andet en uorg. på mine biler, no probs, og
 bilerne er blevet gamle.
 
 > Jeg har kigget på tændrørne idag, de har den gyldenbrune farve, som de
 > skal have, og der sidder 2stk elektroder pr tændrør, og det er orginal
 > fait tændrør.
 >
 hvis du kender elektrode-afstanden, kan du med et søgeblad, el noget andet
 som holder målet fx. et bor, som "lære", "mål",  forsigtigt banke elek. ind
 til målet. samtidig kan du skrabe evt. sod, belægninger af. Så er de så gode
 som nye.
 
 > Nogen der har erfaringer ved køb af tændrør fra thansen=?
 > Hvordan vil kvaliteten være? org kontra thansen vare?
 >
 Hvis du endelig vil bekoste nye, ville jeg ikke betænke mig, bare du sikre
 dig at de er beregnet til din bil!!!.
 
 
 
 
 |  |  | 
  John Sahl (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  24-02-05 22:11
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Jeg har stort set aldrig brugt andet en uorg. på mine biler, no
 > probs, og bilerne er blevet gamle.
 Lige netop oliefiltre har jeg og andre jeg kender, masser af
 dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
 ikke kan holde olietryk ordentligt er for mig et af de oftest
 sete symptomer med de filtre.
 -- 
 John Sahl, www.bilstereobladet.dk  / Lad der være lyd! 
            
             |  |  | 
   Martin Vollert (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Vollert
 | 
 Dato :  25-02-05 04:36
 | 
 |  | 
 
            Og så skrev John Sahl disse ord.
 > Lige netop oliefiltre har jeg og andre jeg kender, masser af
 > dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
 > ikke kan holde olietryk ordentligt er for mig et af de oftest
 > sete symptomer med de filtre.
 Til min gamle Escort brugte jeg oliefilter fra Høyer og havde aldrig 
 nogle probs, så fik jeg Mondeoen og tænkte at den skal jo holde i mange 
 år så jeg må hellere bruge de 80kr ved Ford kontra 45kr ve Høyer på et 
 orignal oliefilter, men der er ingen forskel bortset fra en meget sær 
 ting som jeg undre mig meget over på de uoriginale fra Høyer var der en 
 plastfilm over bunden af oliefilteret som beskyttede mod snavs og andet 
 kunne komme ind i filteret, det gjorde der ikke på det originale 
 Motorcraft ?. Men ellers som sagt jeg kunne/kan ikke mærke forskel på et 
 u eller original oliefilter.
 -- 
 Hilsen Martin.
 Ford Mondeo 2,5 V6
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16442 Ford klub Danmark Medl. :2113.
            
             |  |  | 
    Roberto Saldo (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  25-02-05 08:22
 | 
 |  | Martin Vollert wrote:
 > Og så skrev John Sahl disse ord.
 >
 >> Lige netop oliefiltre har jeg og andre jeg kender, masser af
 >> dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
 >> ikke kan holde olietryk ordentligt er for mig et af de oftest
 >> sete symptomer med de filtre.
 >
 >
 > Til min gamle Escort brugte jeg oliefilter fra Høyer og havde aldrig
 > nogle probs, så fik jeg Mondeoen og tænkte at den skal jo holde i mange
 > år så jeg må hellere bruge de 80kr ved Ford kontra 45kr ve Høyer på et
 > orignal oliefilter, men der er ingen forskel bortset fra en meget sær
 > ting som jeg undre mig meget over på de uoriginale fra Høyer var der en
 > plastfilm over bunden af oliefilteret som beskyttede mod snavs og andet
 > kunne komme ind i filteret, det gjorde der ikke på det originale
 > Motorcraft ?. Men ellers som sagt jeg kunne/kan ikke mærke forskel på et
 > u eller original oliefilter.
 
 Heh! De originale fra Toyota (75kr) har film over hullerne, de uoriginale fra FRAM (70kr)
 har ikke :)
 
 Kan ikke rigtigt se om det er godt eller skidt, da olien jo løber ind i midten og ud ad
 sidehullerne.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-02-05 07:15
 | 
 |  | 
 "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 
 | Lige netop oliefiltre har jeg og andre jeg kender, masser af
 | dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
 | ikke kan holde olietryk ordentligt
 
 Nu høre du jo heller ikke til scopet af en normal forbruger med din lille
 turbo-pressede Fiat, og jeg går ud fra dine hang-arounds er lige sådan :)..
 ..
 
 
 
 
 |  |  | 
    John Sahl (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  25-02-05 10:26
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Nu høre du jo heller ikke til scopet af en normal forbruger med din
 > lille turbo-pressede Fiat, og jeg går ud fra dine hang-arounds er
 > lige sådan :).. .
 Indrømmet, jeg kender temmelig mange med turboladede motorer    Og vi er vist alle ret opmærksomme på olietrykket, netop pga turboen.
 Dog har jeg min gang i Fiat Klub Danmark og der er mange andre
 ud over de turboladede motorer biler som har oplevet det samme.
 Uden at være 100% sikker på min udtalelse har det været de helt
 billige filtre fra Krogslund/Biltema/lignende etablisementer som har
 givet problemerne.
 -- 
 John Sahl, www.bilstereobladet.dk  / Lad der være lyd! 
            
             |  |  | 
  Kito (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kito
 | 
 Dato :  25-02-05 07:41
 | 
 |  | 
 "Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:421e0cd8$0$949$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har en Fiat Bravo 1.6 16V fra 96
 >
 > Den har kørt 113.000km
 > Sidste service ved 100.000km i januar måned 2004
 >
 > Der står i servicebogen at den skal til service ved 120.000km
 >
 > Idag skiftede jeg olie + oliefilter, 5W40 fuldsyntetisk olie, og synes
 > bilen lyder meget bedre i tomggang og motorgang, så det er lækkert nok.
 >
 > Jeg gad ikke at vente til 120.000km, da olien er over 1år gammel.
 >
 > Men her kommer spørgsmålet: Vil det være en god ide at skifte tændrørne
 > også, nu når jeg er igang?
 >
 > Jeg købte oliefilter hos fiat til 129kr, og men så nu at tansen sælger
 > oliefilter til 29kr, er det det samme kvalitet? eller skal jeg blive ved
 > med at købe hos fiat?
 >
 > Jeg har kigget på tændrørne idag, de har den gyldenbrune farve, som de
 > skal have, og der sidder 2stk elektroder pr tændrør, og det er orginal
 > fait tændrør.
 >
 > Nogen der har erfaringer ved køb af tændrør fra thansen=?
 > Hvordan vil kvaliteten være? org kontra thansen vare?
 >
 > mvh
 > Dennis
 >
 >Jeg fik ( troede jeg ) originale oliefiltre i min opel kadett fra 88.
 >Forhandleren ( Mørk Nørresundby ) havde lige glemt at i denne model kørte
 >man stadig med tommer og i efterfølgene modeller var det mm. Det lød sku
 >ikke rart da filtret faldt af på motorvejen.
 Jeg fik fat i et uorginalt oliefilter fra en tankstation, så jeg kunne køre
 videre. Dagen efter ( Mandag ) henvendte jeg mig til forhandleren som mente
 at garantien for bilen nu var udløbet fordi jeg kørte med uorginale dele.
 Jeg talte med store bogstaver i forretningen og filtret blev skiftet uden
 beregning.
 Det er ganske vist nogle år siden men alligevel.
 
 Poul
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Vinding Niels~ (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  25-02-05 11:40
 | 
 |  | 
 
            "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:421ec870$0$274$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > >
 > >Jeg fik ( troede jeg ) originale oliefiltre i min opel kadett fra 88.
 > >Forhandleren ( Mørk Nørresundby ) havde lige glemt at i denne model kørte
 > >man stadig med tommer og i efterfølgene modeller var det mm. Det lød sku
 > >ikke rart da filtret faldt af på motorvejen.
 > Jeg fik fat i et uorginalt oliefilter fra en tankstation, så jeg kunne
 køre
 > videre. Dagen efter ( Mandag ) henvendte jeg mig til forhandleren som
 mente
 > at garantien for bilen nu var udløbet fordi jeg kørte med uorginale dele.
 > Jeg talte med store bogstaver i forretningen og filtret blev skiftet uden
 > beregning.
 > Det er ganske vist nogle år siden men alligevel.
 Ja det må da være mange år siden, den gang du rent faktisk kunne købe ting
 til biler på tankstationer.
 Tro sgu ikke en bil kan køre langt med en hapsdog som oliefilter    /Morten
            
             |  |  | 
   Roberto Saldo (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  25-02-05 11:47
 | 
 |  | 
 
            Morten Vinding Nielsen wrote:
 > "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 ....
 >>at garantien for bilen nu var udløbet fordi jeg kørte med uorginale dele.
 >>Jeg talte med store bogstaver i forretningen og filtret blev skiftet uden
 >>beregning.
 >>Det er ganske vist nogle år siden men alligevel.
 > 
 > 
 > Ja det må da være mange år siden, den gang du rent faktisk kunne købe ting
 > til biler på tankstationer.
 Kun parkeringsskiver og låseolie.
 Men der ligger en lille Statoil i Værløse med et værksted. Der kan man få alt muligt.
 > Tro sgu ikke en bil kan køre langt med en hapsdog som oliefilter    Heh! :)
 Mvh
    Roberto
            
             |  |  | 
    Morten Vinding Niels~ (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  25-02-05 11:49
 | 
 |  | 
 
            "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:cvmvdq$oah$1@news.net.uni-c.dk...
 > >
 > > Ja det må da være mange år siden, den gang du rent faktisk kunne købe
 ting
 > > til biler på tankstationer.
 >
 > Kun parkeringsskiver og låseolie.
 >
 > Men der ligger en lille Statoil i Værløse med et værksted. Der kan man få
 alt muligt.
 >
 Orv, så der findes rent faktisk stadig tankstationer der kan hjælpe en med
 andet end sult og tørst!     /Morten
            
             |  |  | 
     Roberto Saldo (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  25-02-05 13:06
 | 
 |  | 
 
            Morten Vinding Nielsen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:cvmvdq$oah$1@news.net.uni-c.dk...
 > 
 >>>Ja det må da være mange år siden, den gang du rent faktisk kunne købe
 > 
 > ting
 > 
 >>>til biler på tankstationer.
 >>
 >>Kun parkeringsskiver og låseolie.
 >>
 >>Men der ligger en lille Statoil i Værløse med et værksted. Der kan man få
 > 
 > alt muligt.
 > 
 > 
 > Orv, så der findes rent faktisk stadig tankstationer der kan hjælpe en med
 > andet end sult og tørst!     Der er nok ikke mange tilbage.
 Mvh
    Roberto
            
             |  |  | 
 |  |