|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Motorteoritime nr.2 - Hvorfor holder diese~ Fra : Christensen
 | 
 Dato :  21-02-05 13:21
 | 
 |  | Hej NG - Anden del afserien om  motorteori (første del ligger noget længere
 nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
 
 Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 benzin-fætre?
 
 Det første og mest åbenlyse svar må være at eftersom de typisk kører med
 færre omdrejninger og stemplerne derved pisker op og ned færre gange i
 livetiden.
 
 Men er det alt?
 
 Hvad med den højere kompression? Burde det ikke trække i den anden retning?
 Hvad med dieseloliens smørende egenskaber - har det en effekt på motorens
 slitage?
 Det ofte store moment (i kraft af turbo) burde vel nedsætte levetiden?
 Motorkonstruktion?
 
 Er der andet i selve dieselmotoren virkemåde, der kan virke livsfremmende?
 
 /f christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  21-02-05 13:27
 | 
 |  | 
 "Christensen"  skrev
 
 > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 
 Det gør de heller ikke mere, de gjorde den gang da deres litereffekt var
 væsentlig mindre end bensinfætterens.
 
 At en Mercedes 1990 300D med 113 hk kunne holde længe er ikke mærkeligt.
 Nu har en 320 T CDI 204 hk. det går ud over levetiden.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  ENN (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ENN
 | 
 Dato :  21-02-05 13:48
 | 
 |  | 
 
            Kig lidt her:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/diesel/ModerneDiesel.htm Der er flere årsager til at en diesel typisk holder længere her er nogle:, 
 lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk 
 over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren 
 (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
 Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare 
 kompresionstrykket dette medfører længere levetid.
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 news:cvck5i$cvh$4@news.cybercity.dk...
 >
 > "Christensen"  skrev
 >
 >> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 >> benzin-fætre?
 >
 > Det gør de heller ikke mere, de gjorde den gang da deres litereffekt var
 > væsentlig mindre end bensinfætterens.
 >
 > At en Mercedes 1990 300D med 113 hk kunne holde længe er ikke mærkeligt.
 > Nu har en 320 T CDI 204 hk. det går ud over levetiden.
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 >
 > 
            
             |  |  | 
   Christensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christensen
 | 
 Dato :  21-02-05 14:06
 | 
 |  | 
 "ENN" <AAb@nomail.com> wrote in message 
 news:4219d87b$0$48706$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Kig lidt her:
 > http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/diesel/ModerneDiesel.htm >
 > Der er flere årsager til at en diesel typisk holder længere her er nogle:, 
 > lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk 
 > over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren 
 > (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
 >
 > Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare 
 > kompresionstrykket dette medfører længere levetid.
 >
 Hej ENN
 Tak for linket - der er dæleme mange tyske fagudtryk jeg ikke lige kender, 
 men jeg kan kan da forstå noget af det.
 Vi har jo før talt om en 320d Touring '02 og jeg er stadig på jagt. Den 
 gamle corolla er nær-død, så vi skal have en snart. Jeg har set på nogle 
 stykker her i landet men Claus herinde fra (ham fra Aalborg med den gale 
 chippede 330d) har overbevist mig om at jeg skal importere en tysker i 
 stedet da jeg så burde kunne få betydeligt mere udstyr til samme pris. Har 
 du en holdning til det?
 Jeg mangler selv ekspertisen, men overvejer ret kraftigt at få et firma til 
 at gøre det for mig, og så køber jeg bilen af dem - ex. 
www.nj-automobiler.dk  fra Amager. Jeg synes godt om at have nogle at hænge 
 mine 24 mrd. reklamationsret op på     Det er dog et lidt trist tidspunkt da E90'eren er på vej og der er kampagner 
 på de gamle E46 hos BMW-forhandlerne. Flere af de bruge jeg har set på er 
 faldet både 30 og 40.000,- overnight - og det er jo fint nok, men de brugte 
 E46'ere skal bare lige havde fundet deres nye leje før jeg køber en.
 /f christensen 
            
             |  |  | 
    ENN (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ENN
 | 
 Dato :  21-02-05 14:27
 | 
 |  | 
 > Det er dog et lidt trist tidspunkt da E90'eren er på vej og der er
 > kampagner
 > på de gamle E46 hos BMW-forhandlerne. Flere af de bruge jeg har set på er
 > faldet både 30 og 40.000,- overnight - og det er jo fint nok, men de
 > brugte E46'ere skal bare lige havde fundet deres nye leje før jeg køber
 > en.
 >
 
 Jeg tror E46 næsten har fundet sit leje - de er som altid ved modelskift
 faldet i pris og specielt i DK er de faldet da den nye E90 sælges til
 introduktionspriser (mellem 70-90 KKR sænket) men når denne intro periode
 ophører (skulle ske i juni 05) så ligger E46èrne brugtpris stabilt.
 
 Der er masser i Tyskland man kan købe, om det betaler sig ved jeg ikke, jeg
 har netop importeret en V40 diesel fra Tyskland der var ikke noget
 synderligt at spare på den (men måtte imp. den da den aldrig er solgt som
 Diesel i DK)
 
 Er det en sedan eller Touring du søger - jeg ved at der kommer en Sedan til
 salg på mit arb. indenfor de næste 4 md. ("frikørt" firmabil) den kan man
 nok få for et tåleligt beløb, den er uden udstyr men meget velholdt og har
 SVJH kørt ca 120.000 km.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Christensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christensen
 | 
 Dato :  21-02-05 15:07
 | 
 |  | 
 
            >
 > Der er masser i Tyskland man kan købe, om det betaler sig ved jeg ikke, 
 > jeg har netop importeret en V40 diesel fra Tyskland der var ikke noget 
 > synderligt at spare på den (men måtte imp. den da den aldrig er solgt som 
 > Diesel i DK)
 Der er heller ikke mit indtryk at der er noget at spare som sådan - men for 
 det første er udbuddet 100 gange så stort, og for det andet er man af den 
 opfattelse at man kan få mere udstyr i bilerne når de importeres derfra og 
 stadig sælges til en fornuftig pris i DK....jeg har f.eks. ikke fundet en 
 brugt med xenonlys i DK.
 > Er det en sedan eller Touring du søger - jeg ved at der kommer en Sedan 
 > til salg på mit arb. indenfor de næste 4 md. ("frikørt" firmabil) den kan 
 > man nok få for et tåleligt beløb, den er uden udstyr men meget velholdt og 
 > har SVJH kørt ca 120.000 km.
 >
 Det _skal_ være en Touring (ligesom din) og der er vel 6-8 stykker til salg 
 i DK under 400k og det er dem jeg kigger på. Jeg finder mindst 200 på 
www.bmw.de  alene - alle til under 20.000 EUR. Ønskebilen har xenonlys, 
 multirat, Sternspeiche 44 17" alu, indfarvet exteriør, klima, hvide blink, 
 armlæn, regnsensor, tågelygter, træk og et relativt lyst interiør med f.eks. 
 alulister på instrumentbordet.
 Jeg ved godt at <400k er utopi, men jeg behøver heller ikke alt det udstyr 
 der står listet - men pointen er at rigtig, rigtig mange af de tyske ligger 
 på det udstyrsniveau (eller over) hvor annoncerne for de danske er fyldt med 
 standardpladder som "servo", "fjernbetjent c-lås", "DSC", "elruder", 
 "bagagerumsdækken" osv. bare for at der skal være et par linjers skrift! 
     ikke acceptabelt....
 /f christensen 
            
             |  |  | 
   alexbo (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  21-02-05 14:53
 | 
 |  | 
 "ENN"  skrev
 
 > jævnt tryk over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions
 motoren
 > (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
 Der er ingen eksplosion i en bensinmotor, det er en forbrændingsmotor.
 
 > Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare
 > kompresionstrykket dette medfører længere levetid.
 Nej, det opvejer det større tryk og den dårligere bæreevne på smøreolien
 dieselen har.
 Jo langsommere motoren roterer, jo dårligere bærer olien.
 
 For  både bensin og diesel er det litereffekten der koster, den gamle
 folkevogn fik sit ry for holdbarhed netop på dette, en 1,2 liter motor med
 25-30 hk.
 De amerikanske motorer på samme måde, en 6 l. motor med 120 hk. den kunne
 ikke undgå at holde længe.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    phk (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  21-02-05 15:48
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:cvcpcf$i8u$1@news.cybercity.dk...
 
 > For  både bensin og diesel er det litereffekten der koster,
 
 Det må i så fald være den litereffekt der på samlet sigt bliver brugt under
 bilens brug.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
     alexbo (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  21-02-05 16:32
 | 
 |  | 
 "phk"  skrev
 
 > Det må i så fald være den litereffekt der på samlet sigt bliver brugt
 under
 > bilens brug.
 
 Ja, der er ingen tvivl om, at hvis man sparer på effekten, skåner man
 motoren, men motorer med lav litereffekt er skånet fra fabrikkens side.
 Det gør sig ikke længere gældende med de nye turbodiesel, de er presset fra
 fabrik, og måske chippet af ejeren.
 Sådan en ville jeg ikke købe brugt.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      phk (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  21-02-05 17:54
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:cvcv32$pra$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "phk"  skrev
 
 > Det gør sig ikke længere gældende med de nye turbodiesel, de er presset
 > fra
 > fabrik, og måske chippet af ejeren.
 > Sådan en ville jeg ikke købe brugt.
 
 Min er chippet - men jeg kører normalt i hht. til fartgrænserne - dog ikke
 på motorvejene, der finder jeg hastighederne uforsvarligt høje ;)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 15:31
 | 
 |  | > over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren
 > (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
 >
 En benzin motor er nu også en forbrændings motor.
 
 MVH Ove
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henning (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  21-02-05 15:48
 | 
 |  | 
 >over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren
 >(benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
 
 Benzinmotor er ikke eksplosionsmotor, men forbrændingsmotor.
 Forskellen er, at en eksplosion kan man ikke styre, det kan man med en
 forbrænding. (Sådan fik jeg det forklaret i fordoms dage i skolen.)
 
 
 
 Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
 
 
 |  |  | 
    phk (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  21-02-05 17:55
 | 
 |  | 
 "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
 news:n3tj11d82v20ff07c9ek10tkivjelmoldl@4ax.com...
 
 > Benzinmotor er ikke eksplosionsmotor, men forbrændingsmotor.
 > Forskellen er, at en eksplosion kan man ikke styre, det kan man med en
 > forbrænding. (Sådan fik jeg det forklaret i fordoms dage i skolen.)
 
 Nej - forskellen er den hastighed hvormed flammefronten breder sig. Og i en
 benzinmotor breder den sig så langsom at det er en forbrænding og ikke en
 eksplosion.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
   Olesen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  21-02-05 17:20
 | 
 |  | 
 "ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse
 news:4219d87b$0$48706$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 
 > lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk
 > over stempler.
 
 Det med omdr. tal kontra stempelhastighed tror jeg ikke helt på.
 En 5. gearet benzinbil tar' heller ikke alverden omdrejninger,
 men trykket på lejer vil nok være lidt større, end hvis
 det var en 4. cylindret, som, jeg kalder det,
 for lov at "rotere frit i sin gode olie", uden at
 sejtrække og overdreje.
 
 Jeg rejser så et spørgsmål som lyder:
 En diesel kan vel også sejtrækkes,
 da der lukkes mere diesel ind
 ved fuld-gas fra tomgang, tilsvarende
 en benzinmotor ?
 
 
 
 
 |  |  | 
    ENN (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ENN
 | 
 Dato :  21-02-05 18:55
 | 
 |  | 
 "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
 news:421a0a42$0$48735$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4219d87b$0$48706$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 >
 >> lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk
 >> over stempler.
 >
 > Det med omdr. tal kontra stempelhastighed tror jeg ikke helt på.
 > En 5. gearet benzinbil tar' heller ikke alverden omdrejninger,
 > men trykket på lejer vil nok være lidt større, end hvis
 > det var en 4. cylindret, som, jeg kalder det,
 > for lov at "rotere frit i sin gode olie", uden at
 > sejtrække og overdreje.
 >
 > Jeg rejser så et spørgsmål som lyder:
 > En diesel kan vel også sejtrækkes,
 > da der lukkes mere diesel ind
 > ved fuld-gas fra tomgang, tilsvarende
 > en benzinmotor ?
 >
 >
 Stempelhastigheden afhænger af slaglængde og omdrejningstal,
 omdrejningstallet er lavere på en diesel mens den typisk i bilmotorer har
 samme slaglængde som benzinversionerne = den har lavere stempelhastighed end
 end tilsvarende benzin
 
 I en Benz motor (Ottomotor/eksplosionsmotor) indsuges
 brændstof/luftblandingen i forbrændingskameret under indsugningsslaget,
 denne blanding antændes og eksploderer/forbrænder momentant hvorved der
 opstår et højt tryk over stemplet, efterhånden som stemplet bevæger sig
 nedaf aftaler trykket over stemplet
 
 I en Diesel indsuges ren luft som komprimeres, når forbrændingsslaget
 påbegyndes indsprøjtes diesel i forbrændingskameret og der foregår en jævn
 forbrænding i hele forbrændingsslagets længde - Dieselen indsprøjtes jævnt
 under forbrændingsslaget og giver et jævnt tryk over stemplet.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kim Kristensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  21-02-05 19:40
 | 
 |  | 
 "ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse
 news:4219d87b$0$48706$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Kig lidt her:
 > http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/diesel/ModerneDiesel.htm >
 > Der er flere årsager til at en diesel typisk holder længere her er nogle:,
 > lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk
 > over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren
 > (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
 >
 > Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare
 > kompresionstrykket dette medfører længere levetid.
 >
 >
 >
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 > news:cvck5i$cvh$4@news.cybercity.dk...
 > >
 > > "Christensen"  skrev
 > >
 > >> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > >> benzin-fætre?
 > >
 > > Det gør de heller ikke mere, de gjorde den gang da deres litereffekt var
 > > væsentlig mindre end bensinfætterens.
 > >
 > > At en Mercedes 1990 300D med 113 hk kunne holde længe er ikke mærkeligt.
 > > Nu har en 320 T CDI 204 hk. det går ud over levetiden.
 > >
 > > mvh
 > > Alex Christensen
 > >
 > >
 >
 >
 Min egen 1,4 benziner fra 1997 med 90 hk har en stempelhastighed på 7,892
 m/s ved 110 km/t i topgear, en 90 hk Golf TDI 7,58 m/s og en 90 hk 306
 diesel 7,929 m/s (begge 97 modeller) så forskellen er ikke stor.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
    phk (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  21-02-05 20:26
 | 
 |  | 
 "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:421a2a92$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Min egen 1,4 benziner fra 1997 med 90 hk har en stempelhastighed på 7,892
 > m/s ved 110 km/t i topgear, en 90 hk Golf TDI 7,58 m/s og en 90 hk 306
 > diesel 7,929 m/s (begge 97 modeller) så forskellen er ikke stor.
 
 Jeg tror ikke man bruger stempelhastighed som måleinstrument for en motors
 holdbarhed mere efter indførsel af syntetisk olie.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
     Kim Kristensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  21-02-05 20:56
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:421a356a$0$48647$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse
 > news:421a2a92$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Min egen 1,4 benziner fra 1997 med 90 hk har en stempelhastighed på
 7,892
 > > m/s ved 110 km/t i topgear, en 90 hk Golf TDI 7,58 m/s og en 90 hk 306
 > > diesel 7,929 m/s (begge 97 modeller) så forskellen er ikke stor.
 >
 > Jeg tror ikke man bruger stempelhastighed som måleinstrument for en motors
 > holdbarhed mere efter indførsel af syntetisk olie.
 >
 >
 > --
 > Per, Esbjerg
 > Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
 >
 >
 I hvert fald ikke som eneste parameter, men det var nu også ment som svar
 til ENN som skriver:
 
 " Stempelhastigheden afhænger af slaglængde og omdrejningstal,
 omdrejningstallet er lavere på en diesel mens den typisk i bilmotorer har
 samme slaglængde som benzinversionerne = den har lavere stempelhastighed end
 end tilsvarende benzin"
 
 Min ganske almindelige familiebil har lavere stempelhastighed end en 90 hk
 HDI, og højere end en 90 hk TDI.
 
 Den magiske grænse var "en gang" 21 m/s før oliefilmen blev brudt, gad vide
 hvad den er i dag.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars L. Hansen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  21-02-05 13:58
 | 
 |  | Christensen wrote:
 
 > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 
 Fordi de er så skidedyre at folk er for nærige til at smide dem ud :)
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
  Aksel (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aksel
 | 
 Dato :  21-02-05 16:30
 | 
 |  | 
 "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
 news:4219d226$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej NG - Anden del afserien om  motorteori (første del ligger noget
 > længere nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
 >
 > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 >
 
 Man kan ikke generalisere vedr. levetid på motortyperne, små dieselmotorer
 har tit en meget kort levetid, især hvis de kører korte ture så de ikke
 bliver gennemvarme.
 Daihatsu var tidligere elendige, 100.000 km levetid var ikke ualmindeligt,
 mens de tilsvarende benzinmodeller holdt længere (det var ikke så tit man
 opdagede den korte levetid, de var rustet op før motoren døde).
 
 Hilsen Aksel
 
 
 
 
 |  |  | 
  Olesen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  21-02-05 17:17
 | 
 |  | 
 "Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
 news:4219fe3d$0$33730$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 
 > Daihatsu var tidligere elendige, 100.000 km levetid var ikke ualmindeligt,
 
 Det er den 3 cyl charade (typisk i rød)
 du må tænke på.
 
 Disse håldt ikke længe, og brød typisk ned uden
 varsel.
 
 Lupo 3L formoder jeg lever et tilsvarende
 elendigt liv *S*
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 16:50
 | 
 |  | 
 "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
 news:4219d226$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej NG - Anden del afserien om  motorteori (første del ligger noget
 > længere nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
 >
 > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 
 Der er nok mere måden man kører bilen på som gør forskellen.
 Der er ikke noget i vejen for at man sagtens kan køre 500.000 Km med en
 bensinmotor, men får den klø og gider man ikke at fylde vand på køleren og
 lign. så kan den også nøjes med 100.000 Km.
 At nogle kan nævne en onkel der har en frikørt taxa der har gået 750.000 Km
 med diesel, kan meget vel være. Forskellen ligger så mere i at bilen har
 været varm og kørt lange Km. Små korte ture slider også ufattelig meget.
 Ellers er der ikke så meget der gør at den ene motor skulle kunne køre
 længere end den anden type.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 19:11
 | 
 |  | > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 
 Hvem siger det...?
 
 Jeg har aldrig set dokumentation for, at det skulle forholde således - alt
 andet lige - altså hvis begge motorer er kørt fornuftigt.
 
 Mange dieselmotorer har jo kørt gode liv, hvor de var spændt for en
 automatgearkasse, og hvor de kørte de fleste kilometer på gennemvarm motor.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  phk (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  21-02-05 20:27
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:421a246a$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 >> benzin-fætre?
 >
 > Hvem siger det...?
 >
 > Jeg har aldrig set dokumentation for, at det skulle forholde således - alt
 > andet lige - altså hvis begge motorer er kørt fornuftigt.
 
 Når en benzinmotor er kold bliver cylindervæggene vasket i benzin.
 Når en dieselmotor er kold bliver cylindervæggene vasket i olie.
 
 Indikation for at diesel holder længere (hvilket de alt andet lige også gør
 ifølge en eller anden jeg spurgte for mange år siden :))
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 21:41
 | 
 |  | 
 
            > Indikation for at diesel holder længere (hvilket de alt andet lige også 
 > gør ifølge en eller anden jeg spurgte for mange år siden :))
 Jeg kan se logikken..    Spørgsmålet er, om der mon findes dokumentation for, at "facit" forholder 
 sig således...(?)
 /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
  Christensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christensen
 | 
 Dato :  21-02-05 21:47
 | 
 |  | 
 
            >
 > Hvem siger det...?
 >
 Nu var det også lagt op som et debatoplæg - fordi jeg aner det ikke...jeg 
 ville bare have en debat igang, og det går jo fint     Men altså - færre 
 stempelbevægelser (lavere omdr. tal) burde vel have en gavnlig indflydelse 
 på levetiden?
 Eller hur?
 / f christensen 
            
             |  |  | 
   Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 21:52
 | 
 |  | 
 
            > Nu var det også lagt op som et debatoplæg - fordi jeg aner det ikke...
 OK - det var heller ikke ment på den måde..    > jeg ville bare have en debat igang, og det går jo fint     Men altså - 
 > færre stempelbevægelser (lavere omdr. tal) burde vel have en gavnlig 
 > indflydelse på levetiden?
 Ja, hvis alt andet var lige - men det er det ikke. Derfor er det altså ikke 
 NØVENDIGVIS således, at hele motoren holder længere, fordi eet forhold 
 trækker i den rigtige retning..    /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
    Christensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christensen
 | 
 Dato :  21-02-05 22:03
 | 
 |  | 
 
            >
 >> jeg ville bare have en debat igang, og det går jo fint     Men altså - 
 >> færre stempelbevægelser (lavere omdr. tal) burde vel have en gavnlig 
 >> indflydelse på levetiden?
 >
 > Ja, hvis alt andet var lige - men det er det ikke. Derfor er det altså 
 > ikke NØVENDIGVIS således, at hele motoren holder længere, fordi eet 
 > forhold trækker i den rigtige retning..    >
 > /Jan W Nielsen
 Jo jo det har du ret i  - det kunne bare være sjovt med alle parameterne på 
 bordet...netop det med olien, momentet, konstruktion, turboen,  osv.
 Den der med litereffekten længere oppe lyder ikke helt dum....
 Men-æhh.....jeg synes da man "ser" flere oliebrændere med +350.000 på 
 bagakslen end benzinere? Det kan jo sagtens skyldes, at de frikørte 
 hyrevogne skævvrider billedet...
 Uanset kunne jeg sagtens forestille mig at det mest afgørende er slitagen i 
 koldstartsøjeblikket - og antallet af koldstarter ialt - og her kommer 
 taxaen ind i billedet igen...
 / f christensen 
            
             |  |  | 
     Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 22:21
 | 
 |  | 
 
            > Uanset kunne jeg sagtens forestille mig at det mest afgørende er slitagen 
 > i koldstartsøjeblikket - og antallet af koldstarter ialt - og her kommer 
 > taxaen ind i billedet igen...
 Du har ret - på den anden side kan man sige, at gamle amerikaner-biler fra 
 50´erne lever op til de fleste af de ting, der er blevet nævnt...og de holdt 
 ikke meget mere end 50.000 km i motoren, før de skulle have en omgang..
   Men jo, det lyder fornuftigt... På den anden side hører man rigtig længere 
 om motorer, der er slidt op - gør man..?
 ....jeg har haft flere biler, der har kørt over 300.000 km - og ingen af dem 
 har haft vrøvl med "hjertet" i den høje alder.
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    Preben Riis Sørensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  21-02-05 22:08
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev
 > Ja, hvis alt andet var lige - men det er det ikke. Derfor er det altså
 ikke
 > NØVENDIGVIS således, at hele motoren holder længere, fordi eet forhold
 > trækker i den rigtige retning..    Men at en Diesels ejer bliver dybt forelsket i den, må være et 'forhold' der
 har betydning.....
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
     Ukendt (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-02-05 22:22
 | 
 |  | 
 
            > Men at en Diesels ejer bliver dybt forelsket i den, må være et 'forhold' 
 > der
 > har betydning.....
 Afgjort...!
   /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
  Kim Kristensen (21-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  21-02-05 19:35
 | 
 |  | 
 "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
 news:4219d226$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej NG - Anden del afserien om  motorteori (første del ligger noget
 længere
 > nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
 >
 > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 >
 > Det første og mest åbenlyse svar må være at eftersom de typisk kører med
 > færre omdrejninger og stemplerne derved pisker op og ned færre gange i
 > livetiden.
 >
 > Men er det alt?
 >
 > Hvad med den højere kompression? Burde det ikke trække i den anden
 retning?
 > Hvad med dieseloliens smørende egenskaber - har det en effekt på motorens
 > slitage?
 > Det ofte store moment (i kraft af turbo) burde vel nedsætte levetiden?
 > Motorkonstruktion?
 >
 > Er der andet i selve dieselmotoren virkemåde, der kan virke livsfremmende?
 >
 > /f christensen
 >
 >
 Gør de nu også det, ja jeg kender ikke svaret. Kan det ikke bare se sådan ud
 fordi en dieselbil ofte køre mange flere km pr. år end en benzinbil, og
 derfor når at køre meget længere før resten af bilen går bort. På
 skrotpladsen kan du finde mange lig hvor maskineriet stadig spiller som det
 skal, men man tager jo sjældent motoren med til den næste bil.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Kristensen (22-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  22-02-05 13:35
 | 
 |  | 
 "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
 news:4219d226$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej NG - Anden del afserien om  motorteori (første del ligger noget
 længere
 > nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
 >
 > Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
 > benzin-fætre?
 >
 > Det første og mest åbenlyse svar må være at eftersom de typisk kører med
 > færre omdrejninger og stemplerne derved pisker op og ned færre gange i
 > livetiden.
 >
 > Men er det alt?
 >
 > Hvad med den højere kompression? Burde det ikke trække i den anden
 retning?
 > Hvad med dieseloliens smørende egenskaber - har det en effekt på motorens
 > slitage?
 > Det ofte store moment (i kraft af turbo) burde vel nedsætte levetiden?
 > Motorkonstruktion?
 >
 > Er der andet i selve dieselmotoren virkemåde, der kan virke livsfremmende?
 >
 > /f christensen
 >
 >
 Der står her lidt om hvilke (diesel kontra benzin) der går mest i stykker
 indtil 10 år eller 160.000 km, og der er set under et ikke nogen forskel der
 er værd at hænge sig i.
http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036&EL_ID=3103335 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
 |  |