ny hest, krybbebideri og endorfiner
Fra : taina

Dato : 20-02-05 11:23

Hejsa!

Det er svært at skrive, når man ikke kan få armene ned af glæde, men jeg
prøver...
Efter et par år med lånehest og halvpart besluttedet jeg, at nu var det på
tide at få min egen hyp. Den eneste anden hest, jeg har haft, købte jeg af
en veninde, så det var jo nemt. Det her var så første gang, hvor jeg har
skullet gøre det "rigtigt" - finde en masse heste og ud at kigge.

Det har været en del, og nøj hvor er der mange dejlige heste derude i
verden. Men den HELT rigtige fandt jeg i går og hun blev købt på stedet -
noget jeg ellers har sagt, at jeg aldrig ville gøre, for man skal jo lige
tænke over det og sove på det... Men hun var altså hestEN - en trakhener
dame med det smukkeste hovede og glimt i øjet. Hun lugter langt væk af, at
vi nok skal få det sjovt sammen

Nå, men tøsen har altså en fejl - hun er krybbebider. Jeg har tænkt mig at
forsøge mig med "langsomt" foder for at se, om det kan hjælpe. Håber også
på, at nyt sted og det at hun kommer i arbejde kan give hende noget andet at
tænke på, så det tager toppen af uvanen.
Jeg overvejer også aktiviteter i boksen, for eksempel en bold. Har I andre
gode forslag? (udover løsdrift, som der desværre ikke er mulighed for - må
hellere liiiige skynde mig at tilføje for en sikkerheds skyld, at hun
selvfølgelig vil komme på fold _med_ kammerater

Jeg ved godt, at håbet om at komme det til livs er lille. Men jeg har fået
at vide, at krybbebideri frigiver endorfiner, og at det er en af grundene
til, at det er så svært at vænne dem af med det. Jeg spekulerer så på, om
der er andre bevægelser eller foder eller andet, som frigiver endorfiner, så
man måske kan lære hesten en anden og mere konstruktiv vane i stedet for...?

Gode forslag og mere viden modtages med stor tak

mvh. tina

Fra : Trolden

Dato : 20-02-05 11:51

On Sun, 20 Feb 2005 11:23:07 +0100, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>hellere liiiige skynde mig at tilføje for en sikkerheds skyld, at hun
>selvfølgelig vil komme på fold _med_ kammerater
<snap>

I følge seneste nummer af Equipage er krybbebideri og andre lignende
"lidelser" noget hesten gør for at afstresse, hvorfor det nok bliver
svært at gøre noget ved det. Tilgengæld er det jo i samme åndedrag så
så "heldigt" at det i så fald heller ikke smitter, som mange jo ellers
tror/mener

--
Knus,

Trolden.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-02-05 22:32

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Nå, men tøsen har altså en fejl - hun er krybbebider.

Behold du bare armene oppe

Men den "fejl" kan nu rettes. Har selv haft to her som er blevet
kurreret med den simlpe kur: Aktivering. Den ene af samme race som
din, den anden en gammel traver (boksdyr begge to).

Vor flok er temmelig aktiv og står kun i boks efter mørkets frembrud
og lukkes ud igen næsten inden lyset bryder frem. Det aktive liv
udendørs har næsten samme virkning som vore småpiger der rider hele
dagen. Når de så kommer hjem laver de ikke ballade, men sover næsten
inden de får tøjet af.

Vi gjorde altså intet specielt for at komme problemet til livs. Gav
bare hestene noget at lave. Så holdt det op efter sommerens ophold på
døgnfold.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 20-02-05 16:32

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Behold du bare armene oppe

Det er der vist ingen fare for, at jeg ikke gør

> [...]
> Vi gjorde altså intet specielt for at komme problemet til livs. Gav
> bare hestene noget at lave. Så holdt det op efter sommerens ophold på

Hihi, jeg ser de søde piger for mig. Jeg hørte eller læste engang sætningen
"piger der rider hest, ryger ikke hash". Og så bliver de søde oven i købet!
Der er ingen tvivl - når jeg får børn, bliver de tvunget til at ride
Jeg tror faktisk, at hesten er vant til at komme på fold hele dagen. Kan
være, jeg skal kigge efter en aktiv flok at putte hende i.

hygge fra tina

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-02-05 20:40

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Hihi, jeg ser de søde piger for mig.

Det er jeg (desværre) også nødt til at gøre. Det er ikke mine piger,
men beretningen fra forældrene når de har "lånt" pigerne til sovning,
er ikke til at tage fejl af.

>"piger der rider hest, ryger ikke hash".

Næ, for så "ryger" de af ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 21-02-05 13:45

(klip alt væk)

Man kan få sin hest opereret for krybbebideri. Jeg kender en som fik sin
hest opereret med stor succes. Grunden til at hun fik den opereret var at
den led meget af kolik som kom efter at hesten havde stået og bidt og slugt
luft fik hun at vide.

--
Hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 21-02-05 19:02

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hest opereret med stor succes. Grunden til at hun fik den opereret var at
> den led meget af kolik som kom efter at hesten havde stået og bidt og

Det var da vildt! Det har jeg aldrig hørt om. Jeg troede, at det er en
dårlig vane. Hvordan dælen er det lige, man opererer sådan en væk? Uddyb,
uddyb endelig
(Kan man osse operere dårlige vaner væk fra mennesker? - jeg kender et par
stykker, der trænger

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 21-02-05 23:49

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da vildt! Det har jeg aldrig hørt om. Jeg troede, at det er en
> dårlig vane. Hvordan dælen er det lige, man opererer sådan en væk? Uddyb,
> uddyb endelig
> mvh. tina

Hej Tina

Jeg har hørt, at operation bruges der hvor en hest bliver gentagne syge af
krybbebideriet som f.eks at den sluger luft. Men hende som jeg kender der
fik sin hest opereret fik gjort det fordi hendes hest stod opstaldet på
ridecenter og faktisk var der ingen ridesteder der var interesseret i at
have hendes hest opstaldet når den havde den unode. På de store og moderne
ridesteder er der normalt ikke som f.eks Ole og mig selv mulighed for lange
og gode foldtimer og anderledes aktivering. Dog vil jeg understrege, at jeg
klart er til meget fold og aktivering frem for operation. Men ok, jeg ville
nok også tage operationen i betragtning. Men operationen lykkes kun hos lidt
over halvdelen af de operede heste. Dette syntes jeg er en ret flot
procentdel. Dog så er det ikke sådan at hesten slet ikke har lyst til at
krybbebide efter operationen, men kun det at man ved operation simpelthen
skærer en af de nerver over som hesten bruger som en aktiv del af
muskelsammentrækningen når den krybbebider. Men du kan da evt. ringe ind på
landbohøjskolen og høre dem ad. De er rigtig flinke derinde og de ved en hel
masse om specielle operationer og risikoer og hvor godt det kan blive. Jeg
har selv i sommer brugt landbohøjskolen med meget tilfredsstillende
resultat.

--
Hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 22-02-05 01:03

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip (om operation)

Hej Anette

Takker for uddybningen Umiddelbart er jeg ikke til operation. I første
omgang vil jeg forsøge mig med andet foder og aktivering. Ellers har jeg
sådan set accepteret, at jeg har fået en hest med en unode - hun har endnu
aldrig haft kolik, og så længe det fortsætter, går det jo nok. Men når der
nu er nyheder på området (nyt for mig i hvert fald) så er det jo godt at
vide, at der er muligheder, hvis nu...

Jeg ved også godt, at der er mange, der ikke vil opstalde krybbebidere - men
det må så være, fordi de ikke ved pokkers meget om det, heriblandt at det
ikke smitter. Så går de jo bare glip af synet af min smukke hest - hvilket
er mest synd for dem (nej, jeg har ikke fået armene ned endnu

mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-02-05 08:33

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>(nej, jeg har ikke fået armene ned endnu

Det er nok det bedste ved historien. Du ved nok at hvis rytteren er
nervøs i trafikken, så vil hesten aldrig blive trafiksikker. Respekter
din hest som det den er og få den til at respektere dig. Så er du
allerede halvvejs. Tiden gør resten.

Forresten: Kan man også få opereret bilister der med vilje generer
ridende på små veje ???
Har lige været gennem en fin sag med en af de lokale her, med politi,
folkeblad mm. for at få stoppet dette uvæsen. En operation havde været
meget lettere )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 22-02-05 12:23

> [...]
> men
> det må så være, fordi de ikke ved pokkers meget om det, heriblandt at det

(klip)

Ja, tit skyldes det jo folks uvidenhed. Jeg vil nu ikke have en krybbebider
stående i min stald, men det er udelukkende fordi den der bøvselyd den
irriterer mig og jeg ikke gider høre på det.

Men jeg ville også som nævnt foretrække at lade evt. hesten gå meget
udendørs eller et andet smart afledningstrick.

--
Hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 23-02-05 08:47

> [...]
> for...?
>
> Gode forslag og mere viden modtages med stor tak

Skrevet i hast:
Krybbebidning frigiver endorfiner og andre stoffer i hesten, der dels giver
hesten en følelse af velvære, dels virker smertelindrende. Nogle heste
holder op med at krybbebide, hvis de bliver behandlet for mavesår
(Pronutrin), og andre mave/tarmlidelser.

Der er stadigvæk meget delte meninger om, hvad der får heste til at starte
på unoden, men stress, kedsomhed og smerter er nogle af budene. Som du
allerede er inde på, så vil øget aktivering være en vej at gå, sørg for at
hesten også i stalden har mulighed for socialt samvær. Fjern krybben, og
fodr i en spand, som kommer ud med det samme hesten har spist. Sørg for at
hesten hele tiden har noget godt hø at pille i. Der er kun en ting, som
heste i bund og grund for alvor er bygget til, og det er at spise i 14-18
timer i døgnet. Spisning er desuden en afslappende aktivering.
Smør evt. alle kanter, som hesten kan/vil støtte på med Dijon-sennep. Det er
mildt nok til ikke at rive slimhinderne op, men smager for hesten ad H til.
Vær indstillet på at du skal smøre i mange måneder inden hesten er kommet
ind i en anden mere hensigtsmæssig gænge. Lad være med at tro at Sennep er
vejen ud af hestens problemer. Det er kun en hjælp i den overgangsfase, hvor
din hest skal erstatte sit adfærdsmønster med et andet.

Husk lige, at hvis unoden er startet med stress, så nytter det ikke at
stresse hesten yderligere. I så fald kan det hjælpe at give hesten varme
grød omslag på ryggen. Det sænker blodtrykket, og får hesten til at føle
enormt velvære. Indfør nogle rutiner, så hesten hele tiden ved, hvad der
venter, som det næste.

Det er helt ret, at en operation hjælper i godt 50% af tilfældene. Men
akupunktur virker altså i lidt over 40%, så det er bestemt et forsøg værd
inden du skrider til operation. Jeg har selv prøvet akupunktur for
krybbebidning med stor succes. Du kan af akupunktøren få nogle pressurtips,
så du selv kan give en reminder mellem behandlinger.

I gamle dage ( og det er så et fif jeg bla. har brugt til en væver en gang)
satte man ofte en rolig høne ind i boksen til heste med adfærdsproblemer, og
det virker faktisk også som adspredelse og socialt samvær. Mange heste
bliver bange i starten, men knytter sig efter forholdsvis kort tid rigtig
meget til sådan en høne. Hønen laver ligesom hele tiden noget, men det
foregår i et tempo, som ikke stresser hesten. Hønen er forløberen for
joyballen, - hønen er både bedre og billigere............

Hvis du mener det alvorligt med at få din hest til at holde op med
krybbebidning, så skal du ligge en slagplan, hvor du sætter masivt ind og
kombinere mange tiltag på en gang, og så vær indstillet på, at det kan tage
lang tid at ændre et adfærdsmønster.
En slagplan kunne være: Krybben væk, mere hø, sennep, pronutrin, høne, øget
ophold på fold, øget aktivering i det hele taget, grødomslag, akupunktur.

Det var det, som jeg fik tid til i denne omgang.

Mvh. Lene
www.travnyt.dk

Fra : Anet

Dato : 23-02-05 10:04

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele tiden noget, men det foregår i et tempo, som ikke stresser hesten.
> Hønen er forløberen for joyballen, - hønen er både bedre og

(klip)

Jeg har hørt også fra tidligere tider af, at en kanin og en hest de taler
ligesom samme "sprog" og derfor er en god aktivering eller socialt samvær
for dem begge to. Derfor holdt mange især kaniner i staldene før hvor
hestene stod.

Joyballen......den syntes jeg nu ikke har jeg hørt så mange positive
reaktioner på.

--
Hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 24-02-05 16:14

"Lene" skrev d. 23-02-05 08:47 dette indlæg :

Klip (det hele)

Puha, der var jo lidt input

Akupunktur - lyder som en god ide. Det vil jeg prøve... evt. ellers en
dyre-kineseolog som jeg har gode erfaringer med...

Høne/ kanin: Jeg har forhørt mig lidt mere om hestens historie.
Krybbebideriet begyndte, da hun var ung og delte boks med en anden plag.
Hun begyndte at sluge luft på ryggen af den anden...
Så er det jeg tænker, om hun måske har fået stress af at dele boks - og
om det er bedre at dele boks med en høne / kanin...?

Aktivering: Hun er vant til at komme ud hele dagen. Det eneste, jeg har
bemærket de to steder, hvor hun har været opstaldet, er at hendes bokse
har været uden naboer - det vil jeg så prøve at ændre på.

Foder: Nu har jeg jo ikke set hende så frygteligt meget... men da jeg
var derude, havde hun lige fået hø, og her krybbebider hun mellem
mundfuldene. Nu var jeg der jo også, og havde en heste-ekspert med, så
der har sikkert været mere uro i stalden end hun er vant til. Hende som
har hesten opstaldet nu, siger at det er mest omkring spisetider, at hun
krybbebider. Når du nu skriver mavesår, får det mig til at tænke på, at
det jo godt kunne hænge sammen med at det er mest omkring spisetider?

Din slagplan lyder i øvrigt effektiv Måske jeg skulle kombinere med
flytningen, så det hele er klar når hun kommer "hjem".

Hygge fra tina

http://www.kandu.dk/

Fra : taina

Dato : 04-03-05 23:46

> [...]

> holder op med at krybbebide, hvis de bliver behandlet for mavesår
> (Pronutrin), og andre mave/tarmlidelser.

Hej Lene

De der heste, der holdt op, da de blev behandlet - var det dine, eller er
det en eller anden undersøgelse? Hvis det sidste, hvilken og hvor kan man
læse mere?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 23-02-05 14:40

Lige en lille tilføjelse til endorfiner. Jeg læser for tiden, og som en del
af pensum, skal vi kunne en del medicin. Derfor interesserer jeg mig også en
del for det. Jeg kan også godt lide at vide, hvad jeg putter i munden på
borgerne og hvordan det virker.

Når en hest krybbebider så spænder den nogle muskler og derved frigives
endorfiner. Endorfiner frigives fra hjernen og fra rygmarven. Endorfin er et
transmitterstof. Et transmitterstof er også det som kaldes for et
signalstof. Signalstof er kort sagt et molekyle, der kan overføre fra et
neuron til et andet neuron. Et neuron er en nervecelle( på almindeligt
dansk). Neuronen er den mindste enhed i nervesystemet. Hele vores krop, og
alle de ting vi gør og kan, styres af nervesystemet. For at vende tilbage
til signalstofferne(i kemisk henseende), så er de lidt i familie med
morfin. Morfin er smertedæmpende og gør, at man føler sig mere "høj" end
tilfældet tit er. Morfin bruges mod meget stærke smerter. Det er et centralt
virkende middel. Altså har det indvirken på centralnervesystemet. Morfin
giver genrelt et udpræget velvære eller kan have en euforiserende virkning.
Jeg har selv på et tidspunkt fået et morfinpræprerat, fordi jeg havde fået
min iskiasnerve i klemme. Det var godt nok noget underligt at være dopet af
morfin, men det var også ganske rart på en måde. Det må noget af det samme
som heste oplever når de krybbebider og endorfinerne frigives og har sin
indvirken på deres krop. Og morfin kan man jo blive afhængig af, så mon ikke
at heste også kan blive lidt afhængige af følgerne efter krybbebidningen?

--
Hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 04-03-05 18:17

> [...]
ikke
> at heste også kan blive lidt afhængige af følgerne efter krybbebidningen?

Hejsa. Nu har jeg fulgt meget sporadisk med - mit net har været nede og så
er der jo osse en masse heste-grej, der skal shoppes lige pludselig (sjovt,
jeg troede jeg havde det meste, men så mangler der alligevel en hel masse

Jeg tror, du har helt ret i, at hestene bliver afhængige - måske sådan en
lille endorfin-rus? Ved du tilfældigvis, hvilke muskler det er, de spænder
eller på hvilken måde, så endorfin bliver frigivet? Så kunne man måske hitte
på andre øvelser, som kunne udløse det samme i stedet...

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 04-03-05 19:44

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
Klip.
> [...]
> hitte
> på andre øvelser, som kunne udløse det samme i stedet...

Hestene bliver afhængige. Du kan udløse endofiner bla. ved at trykke snuden,
lave et let ørevrid, eller et solidt tag i lysken. Du gør dog nærmest hesten
en bjørnetjenste ved det. En storryger bliver jo heller ikke røgfri ved at
ryge tyve smøger og gå med nikotionplaster samtidig. En hest kan ikke
resonere, som vi mennesker kan. Den synes bare det er dejligt (og
smertestillende) - jo mere, jo bedre.

Mvh. Lene

www.travnyt.dk

Fra : taina

Dato : 04-03-05 20:15

> [...]
> ryge tyve smøger og gå med nikotionplaster samtidig. En hest kan ikke
> resonere, som vi mennesker kan. Den synes bare det er dejligt (og

Ja, den slags rygere har jeg set - det er ikke noget kønt syn. Opstår ofte
ved stress

Jeg tænkte nu mere på nogle ting, som hesten kunne lave - i fald hel
afvænning ikke lykkes. Så det i stedet for at lyde bøvs - bøvs - bøvs - bøvs
kunne komme til at lyde bøvs - noget andet - bøvs - noget andet... )
Min tanke er, at der jo så "kun" ville være halvt slitage på f. eks. tænder,
samtidig med at der så sker slitage på øhhh... noget andet. Altså en form
for at fordele slitagen lidt...

Samme tanke har jeg brugt i valg af foder - et fuldfoder med lidt af dit og
lidt af dat. Så må man da minimere risici for enkeltdelene.

Men kan også godt se, at det er skidt hvis kræet i stedet for min glimrende
tanke(!!!) bliver ved at med krybbebide og så bare lægger det andet til -
hvorfor kan de ikke bare fortælle os, hvorfor de gør dette og hint???

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 04-03-05 21:17

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse>
klip.
> Samme tanke har jeg brugt i valg af foder - et fuldfoder med lidt af dit
> og
> lidt af dat. Så må man da minimere risici for enkeltdelene.

Der er kun en ting, som heste for alvor er skabt til, og det er at æde
næsten hele tiden. Giv hesten hø ad libitum, så har den en anden og bedre
ting at tage sig til.

Kraftfoder er alletiders til mange ting. Men en ting duer det ikke til: At
vænne en hest af med at krybbebide. Bedre at skære ned på kraftfoderet og op
med hørationen. Det bruger hesten rigtig meget tid på at spise. Og en anden
fordel ved høet er, at det ikke serveres i krybben, hvor hesten måske har
for vane at støtte tænderne. Man ligger jo heller ikke sutten på bordet
foran et barn, som skal vænnes fra *s*

Bedst er det helt at afmontere krybben og servere maden i en spand i stedet.

Hvis du bliver træt af at din stald lugter af sennep, så kan du i stedet
beklæde alle kanter med kaninpels. Virkningen er den samme.

Mvh. Lene

www.travnyt.dk

Fra : taina

Dato : 04-03-05 23:00

> [...]

> fordel ved høet er, at det ikke serveres i krybben, hvor hesten måske har
> for vane at støtte tænderne. Man ligger jo heller ikke sutten på bordet

Hehe, nej det er rigtigt. Hun krybbebider nu også, når hun spiser hø - dette
regner jeg faktisk med er et skidt tegn, for i mit hoved tyder det på, at
det er en ret indgroet vane.
Men masser af hø var faktisk også tanken. Problemet er, at det nok ikke er
så forbandet nemt at skaffe godt hø lige nu - så at overlade hele fodringen
til det, synes jeg er risikabelt. Jeg havde tænkt mig at give hende ca
halvdelen af foderenhederne i fuldfoder og så ellers hø for resten.

> [...]
>
> Hvis du bliver træt af at din stald lugter af sennep, så kan du i stedet
> beklæde alle kanter med kaninpels. Virkningen er den samme.

Jeg har overvejet en krybbe, der står på gulvet - har set sådan en solid
stentøjs-ting med afrundede kanter på et tidspunkt. Gad nok vide, om de kan
få bisserne i sådan en...

Men før senneps-, høne- og afmonterings-projekter skal jeg nok lige indgå i
nogle forhandlinger - jeg er desværre ikke staldejer. Jeg fik mig most ind
hos genboen til den rideskole, hvor vi gerne skal lande på et tidspunkt -
den er blevet _alt_ for populær siden sidst jeg var der - og tænkte at jeg
nok hellere måtte vente med at lufte det store projekt til han _havde_ sagt
ja.
Så nu glæder jeg mig i første omgang til at se, hvordan hun tager den nye
stald. Hestene kan sludre og slås over boksvæggene, og hun får en nabo,
hvilket hun ikke har haft før.

Med hensyn til kaninpelsen, så er der faktisk et par kaniner i stalden.
Måske man kunne få dem til at løbe ræs på kanterne... tak for tippet

mvh. tina

Fra : ST

Dato : 27-02-05 10:18

> [...]
> for...?
>
> Gode forslag og mere viden modtages med stor tak

Lige et par kommentarer til krybbebideri - det er godt nok mange år siden
jeg havde problemet inde på livet - faktisk fra 1970 til 1990. Jeg købte en
knapt treårs plag, der lige havde lært unoden, da den stod ved siden af en
krybbebider - han holdt aldrig op - blev 17 år., selv på storfold med køer
og ca. 30 andre heste om sommeren i sammenlagt 3 måneder fandt han en pæl
til at sluge på. Der er flere former for krybbebidning eller vindslugeri,
min satte undertænderne på en flade, pressede hovedet indtil halsen og
udstødte et gevaldigt ræb. Jeg brugte en bred tyk halsrem, så kunne han ikke
presse hovedet indtil halsen, men han skulle bare have den af i 10 sekunder,
så var han i gang. Andre heste sætter fortænderne på fladen og trækker
bagud. Denne form er farligere idet tænderne kan skades voldsomt.

Jeg købte senere en hoppe på 2 år som stod ved siden af ham, hun lærte
kunsten i løbet af en månedstid ! Så den med at det ikke "smitter" tror jeg
ikke helt på.
Det skal siges at det var et par meget aktive heste som jeg havde.

Har også kendt en pony som lærte sig kunsten, han blev opereret på
Landbohøjskolen, jeg mener at det var en muskel man skar over, han kom sig
fint og var fri for unoden siden.

Iøvrigt betragtedes unoden som en handelsfejl - og prisen sat derefter.

Tillykke med din hoppe, du klarer sikkert problemet som jeg gjorde gennem 20
år - på den ene eller den anden måde.
hilsen Susanne

Fra : MinFiona

Dato : 04-03-05 17:43

Hej tænkte på om den stadig er krubbebider?
På mange heste mangler de salt, hvis de stadig bider, smør noget rigtig
stærkt sennep på der hvor hun bider. Ellers i hooks bla. kan man købe
krubbebider ring.. der skal hjælpe.. :)

Louise..

http://www.kandu.dk/

Fra : taina

Dato : 04-03-05 18:11

"MinFiona" <MinFiona.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På mange heste mangler de salt, hvis de stadig bider, smør noget rigtig
> stærkt sennep på der hvor hun bider. Ellers i hooks bla. kan man købe

Ork ja, hun bider lystigt løs - jeg har heller ikke fået hende hjem endnu,
så de store tiltag er det ikke blevet til. Sennepen vil jeg bruge, hvis jeg
kaster mig over det store projekt med høne, smertestillende osv. - og så
tilføjer jeg lige en saltsten til listen
Hvis du tænker på en krybbebiderrem, så bliver det ikke på min hest - for at
den virker, skal den strammes så hårdt, at jeg synes, det nærmer sig
dyrplageri. Så vil jeg hellere lytte til lidt bøvsen

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 05-03-05 00:49

> [...]
> den virker, skal den strammes så hårdt, at jeg synes, det nærmer sig
> dyrplageri. Så vil jeg hellere lytte til lidt bøvsen

(klip)

Jeg tror jeg ville flytte hende til et sted hvor hestene kan gå ude på
folden fra tidlig morgen til sen aften og helst på døgnfold i
sommerhalvåret. Jeg ville fjerne krybber og andre "lækre" bideting i boksen.
Jeg ville fodre med godt hø eller wrap for tidaktivitetens skyld. Men jeg
ville også undersøge det med operationen. For en hest der ikke står og
bøvser.... er da det fuldendte billede af en drøm når nu alt andet ved hende
er så perfekt.

--
Hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 06-03-05 14:41

> [...]
> ville også undersøge det med operationen. For en hest der ikke står og
> bøvser.... er da det fuldendte billede af en drøm når nu alt andet ved

Hej!

Godt at se, at jeg ikke er den eneste natteroder
Og godt at høre, at det er lykkedes mig at overbevise andre om, at hesten
er - næsten - perfekt
Hun er - i dag - flyttet "hjem". Hun vil komme på fold hver dag sammen
med to hyggelige oldenborg-basser. Desværre ikke græsfold - jeg ved ikke
hvordan det er andre steder, men her omkring Århus er kombinationen
ridehus+græsfold ikke hyppig. Jeg har kun oplevet den et sted - desværre et
sted med et ret dårligt stald-klima. Sommer-døgnfold arbejdes der på
De første baller hø købte jeg i går - til 35 kroner stykket - YRK! Og
hø-jagten er gået ind
Operation er jeg ikke meget for, så længe hun ikke har fysiske problemer af
det - tror mere på at jeg vil prøve akupunktur. Og uanset om hun bøvser
eller ej, så er hun allerede perfekt i mine øjne

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 06-03-05 18:11

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej!
>
> Godt at se, at jeg ikke er den eneste natteroder

(klip)

Nej, det er tit det eneste tidspunkt på døgnet hvor jeg er hjemme og inde i
huset. Enten er jeg i skole, på arbejde, hygger med mine børn og mand eller
er i stalden med hestebasserne. *SSS*

> [...]
et
> sted med et ret dårligt stald-klima. Sommer-døgnfold arbejdes der på

Her om vinteren er der de færreste steder store græsmarker som hestene får
lov til at gå på. Foldene bliver ødelagt og jeg har selv en vinterfold til
mine heste. Jeg syntes selvfølgelig at græsfolde er optimalt for hestene men
jeg vil klart foretrække at alle heste kommer ud på fold dagligt og får så
meget frisk luft som muligt. Det er tit svært at finde det helt perfekte
sted til sin hest, med mindre man har sine heste hjemme hvor man selv
ligesom sætter "dagsordenen".

> De første baller hø købte jeg i går - til 35 kroner stykket - YRK! Og
> hø-jagten er gået ind

(klip)
ja, man må sige at årstiden ikke just er med dig for tiden. hvad med noget
Wrap det plejer hestene at være meget glade for. Mine heste bruger mange
timer hver dag på at hygge med det.

> [...]
> det - tror mere på at jeg vil prøve akupunktur. Og uanset om hun bøvser
> eller ej, så er hun allerede perfekt i mine øjne

Jamen så er det jo bare sådan det skal være. Held og lykke i øvrigt med
hende. Jeg håber at I får mange gode timer og år sammen. Skal du ride
dressur på hende eller skovture eller ?????

--
Hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 07-03-05 18:42

> [...]

> Wrap det plejer hestene at være meget glade for. Mine heste bruger mange

Ja, det har jeg også brugt. Men når hun er den eneste i stalden, der skal
have hø, er jeg bange for at det når at gå til...

> [...]
> hende. Jeg håber at I får mange gode timer og år sammen. Skal du ride
> dressur på hende eller skovture eller ?????

Jeg eeelsker dressur, så det skal vi lave en masse af. Men også skovture og
lidt hop (det kan ikke kaldes spring i de højder, som jeg tør for
afvekslingens skyld.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 08-03-05 00:21

> Ja, det har jeg også brugt. Men når hun er den eneste i stalden, der skal
> have hø, er jeg bange for at det når at gå til...

(klip)

Wrapballer findes helt ned til 45 kg nu, så det skulle ikke kunne nå at
blive dårligt før end du får det brugt. Jeg har selv wrapballer i rundballer
på 320 kg ca. og de kan godt holde sig, men tørstofindholdet er også stort.
Men næste år vil jeg have firkantballer på 100 til 150 kg. da de kan komme
ind i min stald igennem døren. De rundballer jeg har i år er lige nøjagtig
så store, at de ikke kan komme igennem min ellers ekstra brede stalddør.

--
Hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 06-03-05 22:27

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
klip.
> De første baller hø købte jeg i går - til 35 kroner stykket - YRK!

Du skal ind på travnyt.dk - der smider du en efterlysning af godt hø i
forum. En minbig plejer at blive handlet for 250 - 300kr.

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 07-03-05 12:12

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal ind på travnyt.dk - der smider du en efterlysning af godt hø i
> forum. En minbig plejer at blive handlet for 250 - 300kr.

Det forsøges hører det til under opslag eller udstyr købes? Har travfolk
små baller?

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 11-03-05 22:35

> Det forsøges hører det til under opslag eller udstyr købes? Har
> travfolk
> små baller?
>
> mvh. tina

Hej Tina, det er lige meget hvor du poster det. Travfolk er ikke så
nærtagende.

Mvh. Lene

www.travnyt.dk

Fra : taina

Dato : 14-03-05 10:47

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Tina, det er lige meget hvor du poster det. Travfolk er ikke så
> nærtagende.

Hehe...
Jeg tror faktisk, at jeg nu har fundet noget, men gemmer muligheden til en
anden go gang

tak fra tina