|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Lastbilchauffør Fra : Gismo
 | 
 Dato :  15-02-05 22:33
 | 
 |  | Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 at score 1 km/l
 
 Gismo
 
 
 
 
 |  |  | 
  Folmer Rasmussen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  15-02-05 23:01
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 15 Feb 2005 22:33:17 +0100, "Gismo" <baatnakkedummy
 @hotmail.com> wrote:
 >Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 >om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 >at score 1 km/l
 >
 >Gismo
 >--
 Næh, det har jeg ikke oplevet. Det er også stærkt ubehageligt at ligge
 i slipstrømmen fra et vogntog.    Men campister er jo et sparsommeligt folkefærd, og vi oplever tit og
 ofte at de holder på de p-pladser som vi skal bruge for at holde vores
 lovbefalede døgnhvil.
 Det er jo ikke forbudt at de holder der, men der ligger da
 campingpladser spredt ud over hele Europa, der er beregnet til
 formålet, men det koster jo pææææng.............
 Det er ikke det fjerneste morsomt at skulle sove, når det pludseligt
 myldrer ud med grovmotoriske unger(og voksne), fra sådan et par
 ekvipager.
 Det er ikke usædvanligt at de "pakkes godt ind" af lastbiler udstyret
 med kølemaskiner.    Truckere kan godt sove til lyden af kølemaskiner. Det er en vanesag.
 Man vågner kun hvis de holder op med at køre.    Campister og truckere kan iøvrigt traditionelt ikke li' hinanden, hvis
 du ikke allerede har fundet ud af det.    Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
  Allan Møller (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Møller
 | 
 Dato :  15-02-05 23:09
 | 
 |  | 
 
            >>Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 >>om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 >>at score 1 km/l
 >
 > Næh, det har jeg ikke oplevet. Det er også stærkt ubehageligt at ligge
 > i slipstrømmen fra et vogntog.    Men jeg oplever det nu af og til - specialt autocampere.
 Man skal efter sigende kunne lette lidt på speederfoden hvis man
 ligger sig helt op i r*ven af en lastbil - jeg har aldrig selv
 haft modet til at gøre det.
 Mvh. Allan
            
             |  |  | 
   Spangkuk (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Spangkuk
 | 
 Dato :  16-02-05 05:19
 | 
 |  | 
 "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev
 > Men jeg oplever det nu af og til - specialt autocampere.
 > Man skal efter sigende kunne lette lidt på speederfoden hvis man
 > ligger sig helt op i r*ven af en lastbil - jeg har aldrig selv
 > haft modet til at gøre det.
 Det er sandt. Det kan spares lidt, men som du selv skriver
 skal man ind bag slipstrømmen, dvs. max. 4-5 meter fra
 bagsmækken.
 Har prøvet det i personbil (efter et af mine utallige "kør-nu-
 økonomisk-kurser), og det gik helt fint, men der er ikke plads
 til at læne sig tilbage og nyde turen med éen hånd på rattet og
 blikket flakkende rundt på den smukke natur. Det er simpelthen
 for farligt    Så det gider jeg ikke mere...
 Spang
            
             |  |  | 
    phk (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  18-02-05 16:41
 | 
 |  | 
 "Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> skrev i en meddelelse
 news:cuuhj2$1dro$1@news.cybercity.dk...
 
 > Det er sandt. Det kan spares lidt, men som du selv skriver
 > skal man ind bag slipstrømmen, dvs. max. 4-5 meter fra
 > bagsmækken.
 
 Det passer ikke. Jeg har prøvet at køre ned igennem Tyskland med
 lastbilhastighed plus 2 km/timen. Allerede 100 meter før bagenden af
 lastbilen fortæller computeren at du begynder at køre mere på literen.
 
 Passer også meget godt med at jeg - især med min Mondeo - kunne mærke når
 biler nærmede sig og var omkring 100 meter fra mig. Det gav lidt ustabilitet
 i vogntoget.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  16-02-05 08:51
 | 
 |  | Folmer Rasmussen wrote:
 >
 > Men campister er jo et sparsommeligt folkefærd, og vi oplever tit og
 > ofte at de holder på de p-pladser som vi skal bruge for at holde vores
 > lovbefalede døgnhvil.
 >
 > Det er jo ikke forbudt at de holder der, men der ligger da
 > campingpladser spredt ud over hele Europa, der er beregnet til
 > formålet, men det koster jo pææææng.............
 >
 
 Æh - det da ikke tilladt personbiler og små varvogne/campingbusser at
 parkere på lastvogn og bus parkeringspladser, sidste år i sommerferien blev
 Ejer Bavnehøj rasten checket flere gange og der blev udskrevet bøder til
 campingbusser, varevogne og personbiler.
 
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Aksel (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aksel
 | 
 Dato :  16-02-05 13:37
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:WTCQd.14$sx5.12@news.get2net.dk...
 > Folmer Rasmussen wrote:
 >>
 >> Men campister er jo et sparsommeligt folkefærd, og vi oplever tit og
 >> ofte at de holder på de p-pladser som vi skal bruge for at holde vores
 >> lovbefalede døgnhvil.
 >>
 >> Det er jo ikke forbudt at de holder der, men der ligger da
 >> campingpladser spredt ud over hele Europa, der er beregnet til
 >> formålet, men det koster jo pææææng.............
 >>
 >
 > Æh - det da ikke tilladt personbiler og små varvogne/campingbusser at
 > parkere på lastvogn og bus parkeringspladser, sidste år i sommerferien
 > blev
 > Ejer Bavnehøj rasten checket flere gange og der blev udskrevet bøder til
 > campingbusser, varevogne og personbiler.
 
 > Hans L. Jørgensen
 > 8660 Skanderborg
 >
 
 Det gælder desværre kun i Danmark.
 
 Hilsen Aksel
 
 
 
 
 |  |  | 
    Finn Guldmann (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  16-02-05 17:39
 | 
 |  | 
 
            Aksel skrev:
 >>>Men campister er jo et sparsommeligt folkefærd, og vi oplever tit og
 >>>ofte at de holder på de p-pladser som vi skal bruge for at holde vores
 >>>lovbefalede døgnhvil.
 >>>Det er jo ikke forbudt at de holder der, men der ligger da
 >>>campingpladser spredt ud over hele Europa, der er beregnet til
 >>>formålet, men det koster jo pææææng.............
 >>Æh - det da ikke tilladt personbiler og små varvogne/campingbusser at
 >>parkere på lastvogn og bus parkeringspladser, sidste år i sommerferien 
 >>blev
 >>Ejer Bavnehøj rasten checket flere gange og der blev udskrevet bøder til
 >>campingbusser, varevogne og personbiler.
 > Det gælder desværre kun i Danmark.
 > 
 Nej, det gælder også andre steder. På p-pladser i Tyskland der kun er 
 afmærket til lastbiler må kun benyttes af lastbiler. Og det kan godt 
 lade sig gøre at få politiet til at komme og jage dem væk når pladserne 
 er optaget af campingvogne og autocampere.
 Desværre ser man flere og flere steder at problemet "løses" ved at 
 indføre at campingvognene må parkere på lastbilpladserne.
 En variant at den med kølemaskinen er at der bliver parkeret så tæt på 
 campingvognen at de ikke kan komme ud af den. Der er set campister på 
 vej ud af vinduerne. Fordi de ikke kunne komme ud af døren så de kunne 
 komme væk fra den kølemaskine der holdt på den anden side.    -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
  Ukendt (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-02-05 14:43
 | 
 |  | 
 > Det er ikke det fjerneste morsomt at skulle sove, når det pludseligt
 > myldrer ud med grovmotoriske unger(og voksne), fra sådan et par
 > ekvipager.
 På nordjysk hedder det en kørelejlighed :)
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk |  |  | 
  Arne Johansen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne Johansen
 | 
 Dato :  15-02-05 23:23
 | 
 |  | 
 "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:42126acf$0$649$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 > om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 > at score 1 km/l
 >
 Hvorfor har de LKW ikke deres  EGEN  parkplatz som campingmutter har    |  |  | 
  David Hansen (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : David Hansen
 | 
 Dato :  16-02-05 09:29
 | 
 |  | 
 "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> wrote in message 
 news:42126acf$0$649$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 > om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 > at score 1 km/l
 >
 > Gismo
 >
 >
 Tja, det er sådan cirka det mest irriterende man kan blive udsat for..... 
 for man kommer automatisk til at sidde og holde øje med dem i spejlene hele 
 tiden for at sikre sig at de hvor de nu er, det er ret ubehageligt for de 
 kan for det 1 ikke se hvad der er i nødsporetk, dertil ligge de for tæt på 
 lastbilen, for det 2, hvis jeg skal foretageen katastrofeopbremsning, eller 
 bare en hårdere opbremsning, så har jeg,  medmindre vedkommende har en 
 overnaturlig reaktionsevne, en knapt så køn blanding af campingvogn og 
 personbil hængene på/i/under/slæbene efter mig..... noget helt andet er... 
 hvorfor ligger folk og slæber en kongecampingvogn efter en 1,6'er?? ligeså 
 snart de ser en bakke på kortet taber den farten..... og så sidder de og 
 undrer sig over at vi lastbiler kommer blæsene undenom...... tror næppe jeg 
 nogensinde bliver campist    David 
            
             |  |  | 
  phk (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  18-02-05 16:46
 | 
 |  | 
 "David Hansen" <firemaniac59@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:YuDQd.109$0s6.84@news.get2net.dk...
 > Tja, det er sådan cirka det mest irriterende man kan blive udsat for..... 
 > for man kommer automatisk til at sidde og holde øje med dem i spejlene 
 > hele tiden for at sikre sig at de hvor de nu er, det er ret ubehageligt 
 > for de kan for det 1 ikke se hvad der er i nødsporetk, dertil ligge de for 
 > tæt på lastbilen,
 Men når situationen er omvendt - det er en lastbil i spejlet bag ens 
 campingvogn der kører for tæt, så er situationen mange gange farligere hvis 
 man risikoen for at dø pga. for tætkørsel.
 >  for det 2, hvis jeg skal foretageen katastrofeopbremsning, eller bare en 
 > hårdere opbremsning, så har jeg,  medmindre vedkommende har en 
 > overnaturlig reaktionsevne, en knapt så køn blanding af campingvogn og 
 > personbil hængene på/i/under/slæbene efter mig.....
 Igen farligere når en lastbil kører for tæt fordi en bil med campingvogn har 
 ingen forsinkelse pga. luftbremser - den bremser bare!
 >  noget helt andet er... hvorfor ligger folk og slæber en kongecampingvogn 
 > efter en 1,6'er?? ligeså snart de ser en bakke på kortet taber den 
 > farten..... og så sidder de og undrer sig over at vi lastbiler kommer 
 > blæsene undenom...... tror næppe jeg nogensinde bliver campist    Hver gang jeg ser en bakke med en campingvogn blæser jeg forbi alle 
 lastbilerne. Kører du 80-90 op igennem bakkerne i Kassel?
 Du trænger vist til at komme uden for DK med dit træk ;)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
   David Hansen (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : David Hansen
 | 
 Dato :  18-02-05 19:19
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message 
 news:42160d73$0$48660$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "David Hansen" <firemaniac59@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:YuDQd.109$0s6.84@news.get2net.dk...
 >
 >> Tja, det er sådan cirka det mest irriterende man kan blive udsat for..... 
 >> for man kommer automatisk til at sidde og holde øje med dem i spejlene 
 >> hele tiden for at sikre sig at de hvor de nu er, det er ret ubehageligt 
 >> for de kan for det 1 ikke se hvad der er i nødsporetk, dertil ligge de 
 >> for tæt på lastbilen,
 > Men når situationen er omvendt - det er en lastbil i spejlet bag ens 
 > campingvogn der kører for tæt, så er situationen mange gange farligere 
 > hvis man risikoen for at dø pga. for tætkørsel.
 Tja.... forskellen er blot at jeg kan se henover campingvognen og trækkende 
 bil og kan derfor i modsætning hvis det var omvendt se hvad der foregår 
 foran.... derudover kommer vi tæt på kun for at køre udenom....
 >>  for det 2, hvis jeg skal foretageen katastrofeopbremsning, eller bare en 
 >> hårdere opbremsning, så har jeg,  medmindre vedkommende har en 
 >> overnaturlig reaktionsevne, en knapt så køn blanding af campingvogn og 
 >> personbil hængene på/i/under/slæbene efter mig.....
 > Igen farligere når en lastbil kører for tæt fordi en bil med campingvogn 
 > har ingen forsinkelse pga. luftbremser - den bremser bare!
 Nu ved jeg ikke hvad forudsætninger du har, men jeg kan oplyse dig om at en 
 moderne lastvogns bremser reagerer ligeså hurtigt som i en personbil, efter 
 EBS'n har holdt sit indtog så skal man bare kigge på bremsen før den tager 
 ved så den holder ikke helt.... kan oplyse dig om at en tom tankvogn med EBS 
 på hele trækket ( vejer 15 tons tom ) har en bremselænge på 17 meter fra 80 
 til 0!! dette er testet på ring djursland, var nemlig selv med til det under 
 et kursus og med fuldt læs.... tja, er ikke prøvet endnu, men når man siger 
 at med tromlebremser og mad alm ABS så bruger en lastbil ca 100 meter til at 
 stoppe på..... skift så lige til  skivebremser med EBS så vi er nok nede på 
 mellem 70-80 meters bremselængde, læg det oveni at vi kan se henover jer og 
 nok også "ser" længere frem i trafikken, så tror jeg nu ikke du skal være 
 nervøs hvis du har en lastbil liggene bagved.....
 >>  noget helt andet er... hvorfor ligger folk og slæber en kongecampingvogn 
 >> efter en 1,6'er?? ligeså snart de ser en bakke på kortet taber den 
 >> farten..... og så sidder de og undrer sig over at vi lastbiler kommer 
 >> blæsene undenom...... tror næppe jeg nogensinde bliver campist    >
 > Hver gang jeg ser en bakke med en campingvogn blæser jeg forbi alle 
 > lastbilerne. Kører du 80-90 op igennem bakkerne i Kassel?
 Tja.... kører herhjemme, er godt klar over at det måske forholder sig 
 anderledes i udlandet, men.... at komme til at ligge bag en campingvogn hvor 
 føreren ikke kan finde ud af at holde en konstant fart, der findes ikke 
 noget der er mere irriterende, når farten konstant går op og ned mellem 75 
 og 90 og man kommer med fartpiloten slået til, det er lidt træls, for tit 
 når man så prøver at gå udenom, så kan vedkommede ligepludselig godt finde 
 ud af at trykke på pedalen og så ligger man der og flagerer....
 men for lige at vende tilbage... så lyder det til at du hører under den 
 mindre grubbe af campister der faktisk kan finde ud af at få trafikken til 
 at glide, og har motoroveskud nok til at komme videre i verden.....
 >
 > Du trænger vist til at komme uden for DK med dit træk ;)
 >
 >
 > -- 
 > Per, Esbjerg
 >
 Tja, kan godt være, men når jeg gang på gang må ud og overhale pga fart tab 
 på selv de mindste stigninger, så er det svært at have anden holdning.... og 
 har været igennem kassel, og der kørte jeg nu udenom stortset alle 
 campingvogne der var... og ja... vi havde fuldt læs på..... og det var "kun" 
 i en 400 hestes scania....
 Mvh David 
            
             |  |  | 
  Henning (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  16-02-05 14:22
 | 
 |  | On Tue, 15 Feb 2005 22:33:17 +0100, "Gismo" <baatnakkedummy
 @hotmail.com> wrote:
 
 >Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 >om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 >at score 1 km/l
 
 Og omvendt - er der nogen campister der har en mening om at have et 18
 tons vognsæt liggende lige i bagruden af campingvogning? Jeg synes
 generelt lastbiler altid kører alt, alt for tæt på den forankørende.
 
 
 Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (16-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  16-02-05 17:47
 | 
 |  | Henning skrev:
 
 >>Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 >>om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 >>at score 1 km/l
 > Og omvendt - er der nogen campister der har en mening om at have et 18
 > tons vognsæt liggende lige i bagruden af campingvogning? Jeg synes
 > generelt lastbiler altid kører alt, alt for tæt på den forankørende.
 >
 Der findes undtagelser, men i de fleste tilfælde hvor en lastbil kommer
 op tæt bag en campingvogn er det fordi den er ved at forberede en
 overhaling, eller er ved at blive bremset ned af campingvognen fordi
 denne ikke kan holde hastigheden op af en lille bakke.
 
 Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse
 hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
   Verner Olsen (17-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Olsen
 | 
 Dato :  17-02-05 01:40
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 16 Feb 2005 17:46:34 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse 
 >hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.
 Men er det så ikke "lidt dumt" at køre så tæt på dem??    Verner
            
             |  |  | 
    Finn Guldmann (17-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  17-02-05 08:14
 | 
 |  | 
 
            Verner Olsen skrev:
 >>Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse 
 >>hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.
 > Men er det så ikke "lidt dumt" at køre så tæt på dem??    > 
 Jo, og det er sandelig også kun når det er nødvendig for at komme frem, 
 og med stor forsigtighed at de overhales.
 Men da lastbiler jo har en begrænser, der gør at vi ikke bare kan kan 
 køre noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde vores 
 overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som 
 personbilerne gør det.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
     Gismo (17-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gismo
 | 
 Dato :  17-02-05 16:26
 | 
 |  | Finn Guldmann wrote:
 >
 > Men da lastbiler jo har en begrænser, der gør at vi ikke bare kan kan
 > køre noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde
 > vores overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som
 > personbilerne gør det.
 
 Iøvrigt syntes jeg mange lastbilchaufutter er rigtig gode til at trække
 højre når de bliver overhalet af bil med campingvogn.
 
 Tankvogne er rigtig trælse at ligge bag ved og overhale den de
 skaber meget turbulens, og campingvognen ikke ligger helt roligt.
 
 Gismo
 
 
 
 
 |  |  | 
     phk (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  18-02-05 16:48
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
 news:4214446c$0$50169$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Men da lastbiler jo har en begrænser, der gør at vi ikke bare kan kan køre
 > noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde vores
 > overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som personbilerne
 > gør det.
 
 Nå - det er det der er undskyldningen for at bringe andre bilister i fare
 for at ende som sandwich?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
      Finn Guldmann (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  18-02-05 19:05
 | 
 |  | phk skrev:
 
 >>Men da lastbiler jo har en begrænser, der gør at vi ikke bare kan kan køre
 >>noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde vores
 >>overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som personbilerne
 >>gør det.
 > Nå - det er det der er undskyldningen for at bringe andre bilister i fare
 > for at ende som sandwich?
 >
 Hvad har jeg nu skrevet?
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
   phk (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  18-02-05 16:47
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
 news:42137938$0$50170$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse
 > hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.
 
 Til gengæld er lastbilchauffører tilregnelige. Man ved altid hvad de vil
 gøre hvis de indhenter en anden lastbil - overhale med < 1 km/t i
 fartforskel.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Finn Guldmann (18-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  18-02-05 19:08
 | 
 |  | phk skrev:
 
 >>Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse
 >>hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.
 > Til gengæld er lastbilchauffører tilregnelige. Man ved altid hvad de vil
 > gøre hvis de indhenter en anden lastbil - overhale med < 1 km/t i
 > fartforskel.
 >
 Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for
 personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan
 acceptere at lastbilerne overhaler?
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
     anders majland (22-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  22-02-05 13:49
 | 
 |  | > Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for
 > personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan
 > acceptere at lastbilerne overhaler?
 
 Problemet er ganske kort dem der trækker ud i andet spor uden at orientere
 sig, således at man bliver nødt til at bremse ned. Det gælder både
 personbiler og lastbiler - men da lastbiler er begrænset i hastighed er de
 typisk væsenligt længere om at færdiggøre deres overhalinger. Kigger du lidt
 tilbage i gruppen er der også masser af røg til de personbiler der laver
 samme manøvre .... Men det er nu de færreste personbilister der ikke kan få
 spanden op på 110km/t i en overhaling på motorvejen....
 
 Hvis andet spor er frit således at overhalingen kan gennemføres uden at være
 til gene for andre er der ingen der har nogen problemer med at de
 overhaler.... Men er der en kø på 10-15 biler bag lastbilen inden den er
 færdig med overhalingen er det nok svært at argumentere for at den er sket
 uden at være til gene ...
 
 
 
 
 |  |  | 
      Finn Guldmann (22-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  22-02-05 21:24
 | 
 |  | anders majland skrev:
 >>Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for
 >>personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan
 >>acceptere at lastbilerne overhaler?
 > Problemet er ganske kort dem der trækker ud i andet spor uden at orientere
 > sig, således at man bliver nødt til at bremse ned. Det gælder både
 > personbiler og lastbiler - men da lastbiler er begrænset i hastighed er de
 > typisk væsenligt længere om at færdiggøre deres overhalinger. Kigger du lidt
 > tilbage i gruppen er der også masser af røg til de personbiler der laver
 > samme manøvre .... Men det er nu de færreste personbilister der ikke kan få
 > spanden op på 110km/t i en overhaling på motorvejen....
 > Hvis andet spor er frit således at overhalingen kan gennemføres uden at være
 > til gene for andre er der ingen der har nogen problemer med at de
 > overhaler.... Men er der en kø på 10-15 biler bag lastbilen inden den er
 > færdig med overhalingen er det nok svært at argumentere for at den er sket
 > uden at være til gene ...
 >
 Du svarede ikke på hvad jeg spurgte om. Så jeg gentager:
 
 Hvad er det der haster så meget for personbilerne at de ikke har tid til
 at vente på lastbilerne?
 
 I øvrigt betragtes det ikke som hverken gene eller ulempe hvis du
 indhenter en lastbil der er ved at overhale.
 
 Kun i det tilfælde hvor lastbilen trækker ud så du skal til at bremse
 for ikke at brage ind i ham. Kunne du med passende overblik havde klaret
 det ved blot at løfte højre fod, er der ikke noget forkert i det.
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
       anders majland (22-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  22-02-05 21:47
 | 
 |  | > Hvad er det der haster så meget for personbilerne at de ikke har tid til
 > at vente på lastbilerne?
 
 Det var præcist det jeg svarede på. Hvis føret ellers er til det føler man
 sig generet af at skulle bremse ned fra sine lovlige 110/130 for at en
 lastbil kan overhale med en hastighedsforskel på få km/timen.
 
 Jeg synes også jeg regelmæssigt løber på chaufører af store køretøjer der
 ligger og følges ad side om side. Det er muligt at den overhalenden har haft
 større fart på, men den overhalende er så kommet over bakken og holder samme
 fart. Så ligger de der side om side med ~89km/t inditl en af dem giver sig
 eller det går opad igen og den inderste taber pusten....
 
 Samme utålmodighed gælder andre trafikanter der ikke mindst kører den på
 strækningen tilladte hastighed. Hvis man mangler spænding så tage en tur på
 landevejen med bil og trailer og lovlige 70km/t - hvis der bare er lidt
 trafikeret varer det ikke længe inden du har 1. parket til hasarderede
 overhalinger - foretaget af både biler, busser og lastbiler mf.
 
 Det er forholsvis sjældent at jeg indhenter en overhalende lastbil - men
 desværre temmeligt ofte* at de vælger at overse mig og trække ud så de er
 til "unødig ulempe" eller endda "fare".
 
 Jeg ved ikke om der er noget kultur i at motorcyklister bare kan mases eller
 de bare tror de har set syner og det nok ikke var en motorcykel da det jo er
 vinter .... Yep jeg synes problemet med at blive overset er størst "udenfor
 sæsonen"
 
 * Som i flere gang årligt - sidst jeg skrev om det var vist med subject om
 røde nummerplader
 
 Jeg er ikke fejlfri i trafikken, jeg kører typisk lidt for stærk på både
 landevej og motorvej (i 110zonen - sjældent jeg er over 130 da begge
 køretøjer skal presses for at derop). Dvs jeg typisk følger trafikken Ikke
 dem der har mest travlt, men nok i den hurtige ende... Men det er 7-9-13
 længe siden jeg har lavet en bommeret så jeg har været til ulempe eller fare
 for medtrafikanterne...
 
 --
 Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
 Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
 
 
 
 
 |  |  | 
        Finn Guldmann (23-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  23-02-05 00:19
 | 
 |  | anders majland skrev:
 
 >>Hvad er det der haster så meget for personbilerne at de ikke har tid til
 >>at vente på lastbilerne?
 > Det var præcist det jeg svarede på. Hvis føret ellers er til det føler man
 > sig generet af at skulle bremse ned fra sine lovlige 110/130 for at en
 > lastbil kan overhale med en hastighedsforskel på få km/timen.
 >
 Du bliver irriteret ja, men hvad er det der haster?
 
 Jeg bliver da også ofte irriteret, specielt over personbiler det trækker
 ud til overhaling flere halve km bag en lastbil. Og så begynder med lys
 og horn når lastbilen overhaler alligevel.
 
 > Jeg synes også jeg regelmæssigt løber på chaufører af store køretøjer der
 > ligger og følges ad side om side. Det er muligt at den overhalenden har haft
 > større fart på, men den overhalende er så kommet over bakken og holder samme
 > fart. Så ligger de der side om side med ~89km/t inditl en af dem giver sig
 > eller det går opad igen og den inderste taber pusten....
 >
 Eller den der bliver overhalet har sat farten op. Den er en almindelig
 forekommende "venlighed" blandt chaufførere.
 
 > Samme utålmodighed gælder andre trafikanter der ikke mindst kører den på
 > strækningen tilladte hastighed. Hvis man mangler spænding så tage en tur på
 > landevejen med bil og trailer og lovlige 70km/t - hvis der bare er lidt
 > trafikeret varer det ikke længe inden du har 1. parket til hasarderede
 > overhalinger - foretaget af både biler, busser og lastbiler mf.
 >
 Hvorfor tror du de fleste lastbiler kører omkring 80 km/t på landevejene?
 
 Det er for at minimere antallet af hasarderede overhalinger.
 
 Ligger man med mellem 80 og 85 km/t bliver man næsten ikke overhalet.
 Undtagen af "Brian'erne" som kun vejtræer bider på.
 
 Kører man lige omkring 80 km/t kan man komme ud for at de biler der har
 ligget bagved og ikke overhalet heller ikke gør det selvom det bliver
 til motortrafikvej, og hastighedsbegrænsningen sættes op 90 km/t.
 
 > Det er forholsvis sjældent at jeg indhenter en overhalende lastbil - men
 > desværre temmeligt ofte* at de vælger at overse mig og trække ud så de er
 > til "unødig ulempe" eller endda "fare".
 > Jeg ved ikke om der er noget kultur i at motorcyklister bare kan mases eller
 > de bare tror de har set syner og det nok ikke var en motorcykel da det jo er
 > vinter .... Yep jeg synes problemet med at blive overset er størst "udenfor
 > sæsonen"
 >
 Har du kigget på dit forlys, på afstand?
 
 Det er min erfaring at mange MC'er har fejl på lyset. (Læs: Mange lyser
 for højt)
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
         Christian B. Andrese~ (23-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  23-02-05 08:33
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
 news:421bbe53$0$89873$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > anders majland skrev:
 > > Jeg synes også jeg regelmæssigt løber på chaufører af store køretøjer
 der
 > > ligger og følges ad side om side. Det er muligt at den overhalenden har
 haft
 > > større fart på, men den overhalende er så kommet over bakken og holder
 samme
 > > fart. Så ligger de der side om side med ~89km/t inditl en af dem giver
 sig
 > > eller det går opad igen og den inderste taber pusten....
 > >
 > Eller den der bliver overhalet har sat farten op. Den er en almindelig
 > forekommende "venlighed" blandt chaufførere.
 
 Det er da helt vildt barnligt, det er da netop noget som er til ulempe for
 andre billister at 2 lastbiler så skal ligge og kæmpe om hvem som vil trække
 sig over flere km.
 Hvor herre bevares !
 
 
 --
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Finn Guldmann (23-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  23-02-05 11:39
 | 
 |  | Christian B. Andresen skrev:
 
 > Det er da helt vildt barnligt, det er da netop noget som er til ulempe for
 > andre billister at 2 lastbiler så skal ligge og kæmpe om hvem som vil trække
 > sig over flere km.
 > Hvor herre bevares !
 >
 Til mig at se er det noget der, sammen med en masse andet trafikal l**t,
 er kommet fra Tyskland.
 
 Dernede har "modellen" været brugt i mange år.
 
 Indtil der kom fartbegrænser i lastbilerne er det min opfattelse at
 tyskerne gjorde for at få udenlandske lastbiler til at køre mere end 90
 km/t. For de viste godt at det ville koste hvis man blev stoppet senere.
 
 80 km/t er det lovlige. Op til 90 km/t accepteres. Men kom man over 90
 km/t kostede det.
 
 Så kom fartbegrænseren og vi kunne ikke køre mere end 90 km/t. Men
 tyskerne fortsatte med at bruge deres "model".
 
 Seneste udvikling er at tysk politi ikke mere bruger skiverne som
 grundlag for fartbøder. Men tyskerne fortsætter stadig med at chikanere
 andre lastbiler.
 
 Og det er så den "model" der er kommet til Danmark.
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
         anders majland (23-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  23-02-05 10:18
 | 
 |  | 
 
            > Hvorfor tror du de fleste lastbiler kører omkring 80 km/t på landevejene?
 > Det er for at minimere antallet af hasarderede overhalinger.
 Du mener vel ~89km/t    .... Jeg er af den holdning at hastighedsgrænsen på 
 2 sporede veje skal harmoniseres mellem de forskellige køretøjstyper. Alt 
 andet lige må det være sikrere at alle køre 80 end at nogen kun må køre 70 
 og der derfor er flere (farlige) overhalinger
 > Kører man lige omkring 80 km/t kan man komme ud for at de biler der har 
 > ligget bagved og ikke overhalet heller ikke gør det selvom det bliver til 
 > motortrafikvej, og hastighedsbegrænsningen sættes op 90 km/t.
 Det afhænger også meget af strækningen om jeg gider overhale en lastbil. Det 
 stykke A13 jeg kører mod Viborg gider jeg ikke, der kan jeg ikke vinder 
 mange sekunder inden rundkørslen ved Viborg. Derimod tager jeg den ofte 
 forbi på strækningen Randers->Ebeltoft. Dels er der mange flere gode lige 
 strækninger med god oversigt og dels kører jeg ikke for tidligt hjemmefra... 
 og færgen sejler oftest til tiden. Med mindre føret er ringe ligger min 
 køretid på strækningen inden for få min.
 > Har du kigget på dit forlys, på afstand?
 > Det er min erfaring at mange MC'er har fejl på lyset. (Læs: Mange lyser 
 > for højt)
 Problemet er at min mc gynger ret meget frem/tilbage afhængigt af om jeg 
 bremser eller accelerer (ret karakteristisk for mange mc'er). Så acc. jeg 
 lyser den meget for højt, men den stort set lyser ned i jorden ved en hård 
 nedbremsning.  Ved jævn fart og normal oppakning tror jeg nok at lyset 
 falder "passende". Det er bare ikke nemt at måle dynamisk ....  Jeg kører en 
 del på små mørke sogneveje og der er det forholdvis nemt at se om lyset 
 falder "nok". Men lyset er ikke specielt godt, men det er da en alm. H4 
 pærer i en firkantet lampe på størrelse med en god madkasse - og der er 
 rigtigt lygteglas i. Til gengæld er det meget nemt at se forskel på om 
 lygten er nyvasket eller jeg har kørt et par hundrede km på våde vinterveje.
 Men en forlygte der lyser lidt for højt burde da være nemmere at se for en 
 højt placeret chauffør, da den vel vil lyse i hans sidespejl   ?
 /A 
            
             |  |  | 
          Finn Guldmann (23-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  23-02-05 11:59
 | 
 |  | 
 
            anders majland skrev:
 >>Hvorfor tror du de fleste lastbiler kører omkring 80 km/t på landevejene?
 >>Det er for at minimere antallet af hasarderede overhalinger.
 > Du mener vel ~89km/t    .... Jeg er af den holdning at hastighedsgrænsen på 
 > 2 sporede veje skal harmoniseres mellem de forskellige køretøjstyper. Alt 
 > andet lige må det være sikrere at alle køre 80 end at nogen kun må køre 70 
 > og der derfor er flere (farlige) overhalinger
 > 
 Dem på 89 findes også. Men det er heldigvis ikke de fleste. Nu skal det 
 lige med at en lastbil der kører 80 km/t vil fremstå som kørende et sted 
 mellem 85 og 90 km/t på personbilens speedometer.
 Men den med at harmonisere hastigheden på veje hvor der kun er et spor i 
 hver retning kan jeg kun stille mig enig i.
 >>Har du kigget på dit forlys, på afstand?
 >>Det er min erfaring at mange MC'er har fejl på lyset. (Læs: Mange lyser 
 >>for højt)
 > Problemet er at min mc gynger ret meget frem/tilbage afhængigt af om jeg 
 > bremser eller accelerer (ret karakteristisk for mange mc'er). Så acc. jeg 
 > lyser den meget for højt, men den stort set lyser ned i jorden ved en hård 
 > nedbremsning.  Ved jævn fart og normal oppakning tror jeg nok at lyset 
 > falder "passende". Det er bare ikke nemt at måle dynamisk ....  Jeg kører en 
 > del på små mørke sogneveje og der er det forholdvis nemt at se om lyset 
 > falder "nok". Men lyset er ikke specielt godt, men det er da en alm. H4 
 > pærer i en firkantet lampe på størrelse med en god madkasse - og der er 
 > rigtigt lygteglas i. Til gengæld er det meget nemt at se forskel på om 
 > lygten er nyvasket eller jeg har kørt et par hundrede km på våde vinterveje.
  >
 Måske har du samme problem som vi har i lastbilerne. At kontrollere 
 lyset er typisk noget der overlades til lærlingene. Og ofte sker det 
 efter at lastbilen har holdt længe uden at havde været startet. Så er 
 der ikke mere luft på den, og nærlyset kan så knapt lyse så langt frem 
 at jeg kan få øje på det.
 > Men en forlygte der lyser lidt for højt burde da være nemmere at se for en 
 > højt placeret chauffør, da den vel vil lyse i hans sidespejl   ?
 > 
 Den gør det ikke nemmere at bedømme afstand og fart.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
           anders majland (23-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  23-02-05 12:15
 | 
 |  | 
 
            > Dem på 89 findes også. Men det er heldigvis ikke de fleste. Nu skal det 
 > lige med at en lastbil der kører 80 km/t vil fremstå som kørende et sted 
 > mellem 85 og 90 km/t på personbilens speedometer.
 Fabriksmonterede speedometre i personbiler dur som hovedregel ikke til en 
 skid - også derfor jeg bruger en lille GPS istedet. Kører man for stærkt er 
 der jo altid en risiko for en bøde og så kan man ligesågodt ligge på 19% for 
 stærkt istedet for 21% - Så for man mest for pengene    Spøg til side - jeg er også træt af dem der ligger med 42km/t gennem de små 
 byer byer hvor man må køre 50km/t (og det samme i 60km/t zoner).
 På min motorcykel er speedometet også mest til pynt - nålen svinger med 
 motorvibrationer osv så selvom det egenligt er ret præcist (når man har lært 
 at tolke svingningerne) så er det lidt skidt i byerne hvor forskellen på at 
 køre 50km/t og 60km/t kan være 1000 hårdt beskattede kroner .... Her til 
 morgen hilste jeg igen på en af fotobilerne, som jeg passerede med 50-53km/t 
 (uden blink). Heller ikke længe siden at jeg lå forrest i et færgetræk, som 
 jeg lige bremsede ned til 85km/t forbi fotobilen. Ham bagved undrede sig nok 
 først lidt over hvad jeg bremsede for men jeg sparede ham da for 500-1000kr 
 (for ikke at tale om de efterfølgende ...)
 /A 
            
             |  |  | 
     Tommy S. (22-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  22-02-05 15:33
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 18 Feb 2005 19:07:32 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >phk skrev:
 >
 >>>Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse 
 >>>hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.
 >> Til gengæld er lastbilchauffører tilregnelige. Man ved altid hvad de vil 
 >> gøre hvis de indhenter en anden lastbil - overhale med < 1 km/t i 
 >> fartforskel.
 >> 
 >Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for 
 >personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan 
 >acceptere at lastbilerne overhaler?
 I mit tilfælde er det fordi den ekstra tid skærer i min fritid. Var
 det arbejdskørsel (som i lastbilen) var jeg nok temmelig ligeglad med
 at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville
 overhale!    --
 Tommy
            
             |  |  | 
      Finn Guldmann (22-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  22-02-05 21:30
 | 
 |  | 
 
            Tommy S. skrev:
 >>Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for 
 >>personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan 
 >>acceptere at lastbilerne overhaler?
 > I mit tilfælde er det fordi den ekstra tid skærer i min fritid. Var
 > det arbejdskørsel (som i lastbilen) var jeg nok temmelig ligeglad med
 > at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville
 > overhale!    >
 Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du 
 skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?
 Du skal tænke på at det at have et lager er blevet umoderne. Det er 
 "smartere" at have varerne kørerene rundt ude på vejene. Og så stille 
 krav om at lastbilerne "lander" udenfor i det øjeblik det er nødvendig.
 Det er bl.a. derfor lastbilerne overhaler. Ofte er de allerede forsinket 
   når de kører fra stedet hvor de har læsset. De forventes så at 
 indhente forsinkelsen undervejs. Det kan man godt få trafikale "venner" 
 af.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
       Tommy S. (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  24-02-05 09:37
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 22 Feb 2005 21:30:21 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >Tommy S. skrev:
 >
 >>>Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for 
 >>>personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan 
 >>>acceptere at lastbilerne overhaler?
 >> I mit tilfælde er det fordi den ekstra tid skærer i min fritid. Var
 >> det arbejdskørsel (som i lastbilen) var jeg nok temmelig ligeglad med
 >> at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville
 >> overhale!    >>
 >Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du 
 >skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?
 10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
 ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man
 føler sig opholdt unødigt.
 I bund og grund er det selvfølgelig ikke det store problem, at en stor
 maskine lige skal overhale. Men derfor bliver man nu irriteret
 alligevel.
 >
 >Du skal tænke på at det at have et lager er blevet umoderne. Det er 
 >"smartere" at have varerne kørerene rundt ude på vejene. Og så stille 
 >krav om at lastbilerne "lander" udenfor i det øjeblik det er nødvendig.
 >
 >Det er bl.a. derfor lastbilerne overhaler. Ofte er de allerede forsinket 
 >  når de kører fra stedet hvor de har læsset. De forventes så at 
 >indhente forsinkelsen undervejs. Det kan man godt få trafikale "venner" 
 >af.
 Ja rullende varelager er sikkert en stor økonomisk fordel og jeg er
 udmærket klar over at virkeligheden sætter krav til en
 lastbil-chauffør. Men dette krav er ikke spor anderledes end det, der
 siger, at jeg ikke vil vente unødigt bag en lastbil, så hvad det angår
 synes jeg vi står næsten lige. Lastbilen har stadig efter min mening
 et ansvar for ikke at genere mere i trafikken end højst nødvendigt.
 Fuldt på højde med alle vi andre.
 --
 Tommy
            
             |  |  | 
        Leonard (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-02-05 09:58
 | 
 |  | 
 
            Tommy S. <noway@no.nix> wrote:
 >>> at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville
 >>> overhale!    >>>
 >>Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du 
 >>skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?
 >
 >10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
 >ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man
 10 km med 140 km/t tager 257 sekunder,
 10 km med 90 km/t tager 400 sekunder,
 du bliver således sinket 143 sekunder, lidt mere end 2 minutter.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
http://leonard.dk/foredrag/ |  |  | 
         Karsten Andersen (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  24-02-05 14:35
 | 
 |  | 
 
            Thu, 24 Feb 2005 09:58:17 +0100, skrev Leonard, på 19 linier, i
 <ag5r1192uao0p4459kv2ocd05vovbnnss3@4ax.com>, :
 >Tommy S. <noway@no.nix> wrote:
 >
 >>>> at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville
 >>>> overhale!    >>>>
 >>>Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du 
 >>>skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?
 >>
 >>10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
 >>ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man
 >
 >10 km med 140 km/t tager 257 sekunder,
 >10 km med 90 km/t tager 400 sekunder,
 >du bliver således sinket 143 sekunder, lidt mere end 2 minutter.
 Jaja og ægte 2 min og 3 sek ved ægte 130 km/t    -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
        Finn Guldmann (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-05 10:43
 | 
 |  | 
 
            Tommy S. skrev:
 >>Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du 
 >>skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?
 > 10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
 > ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man
 > føler sig opholdt unødigt.
 > 
 Hvordan tror du lastbilerne har det, mange gange om dagen, når de 
 oplever at personbilerne tror at de ejer det venstre spor?
 > I bund og grund er det selvfølgelig ikke det store problem, at en stor
 > maskine lige skal overhale. Men derfor bliver man nu irriteret
 > alligevel.
 > 
 Det bliver vi alle. Vi har blot forskellig måde at afreagere denne 
 uheldige indstilling.
 >>Det er bl.a. derfor lastbilerne overhaler. Ofte er de allerede forsinket 
 >> når de kører fra stedet hvor de har læsset. De forventes så at 
 >>indhente forsinkelsen undervejs. Det kan man godt få trafikale "venner" 
 >>af.
 > Ja rullende varelager er sikkert en stor økonomisk fordel og jeg er
 > udmærket klar over at virkeligheden sætter krav til en
 > lastbil-chauffør. 
  >
 Det er en fordel for virksomhederne, men ikke for hverken vognmænd eller 
 chaufførere. Både jeg og min vognmand yder noget vi ikke bliver betalt 
 for. Selv om vi stadig forventes at gøre det nødvendige for at opveje 
 enhver forsinkelse.
 > Men dette krav er ikke spor anderledes end det, der
 > siger, at jeg ikke vil vente unødigt bag en lastbil, så hvad det angår
 > synes jeg vi står næsten lige. 
  >
 Hvis du (og/eller dine) så blot ville holde jer i højre spor indtil det 
 faktisk er tid til at foretage overhalingen, i stedet for "påbegynde" 
 overhalingen ½-1 km bag lastbilen, ville meget være opnået.
 (Oplever ofte bilister der bliver sure på mig fordi de, _efter_ jeg har 
 markeret at jeg vil overhale, finder ud af at de selv vil overhale, og 
 så må overholde færdselslovens regel om ikke at overhale en anden der er 
 i gang med at, eller har markeret at ville, overhale.)
 > Lastbilen har stadig efter min mening
 > et ansvar for ikke at genere mere i trafikken end højst nødvendigt.
 > Fuldt på højde med alle vi andre.
 >
 Lastbilerne har også et ansvar for at holde samfundet i gang.
 Du har vel gjort dig klart hvordan din tilværelse så ud hvis lastbilerne 
 ikke var der?
 Mine klare holdninger til hvem der har noget fornuftigt at bruge vejene 
 til, og hvem der ikke har kan du se på min hjemmeside. Under punktet 
 'Trafik'.
   -- 
 MVH Finn       ( www.guldfinn.dk  )
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
         anders majland (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  24-02-05 10:58
 | 
 |  | 
 
            > Mine klare holdninger til hvem der har noget fornuftigt at bruge vejene 
 > til, og hvem der ikke har kan du se på min hjemmeside. Under punktet 
 > 'Trafik'.
 >    Citater " At campingvogne forbydes. ", "Overalt indføres en hastighedsgrænse 
 for personbil med campingvogn på 45 km/t."
 Du kan vist ikke lide campingvogne ..... Men udover ovenstående harmonerer 
 det ikke så godt med "Grundreglen bør være: "Sammevej, samme hastighed"." 
 som jeg er meget enig i ....
 Citat "3) At erhvervsmæssig kørsel skal have forrang fremfor privat kørsel. 
 "
 En  meget stor del af de bilister der kører rigtigt stærkt i biler i 
 "firmabilsklassen" gør det også erhversmæssigt . Men det lyder som om du 
 mener godstransport. Skattemæssigt er kørsel til/fra arbejde privat kørsel.
 /A 
            
             |  |  | 
          Finn Guldmann (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-05 12:48
 | 
 |  | 
 
            anders majland skrev:
 >>Mine klare holdninger til hvem der har noget fornuftigt at bruge vejene 
 >>til, og hvem der ikke har kan du se på min hjemmeside. Under punktet 
 >>'Trafik'.
 >>   > Citater " At campingvogne forbydes. ", "Overalt indføres en hastighedsgrænse 
 > for personbil med campingvogn på 45 km/t."
 > Du kan vist ikke lide campingvogne ..... Men udover ovenstående harmonerer 
 > det ikke så godt med "Grundreglen bør være: "Sammevej, samme hastighed"." 
 > som jeg er meget enig i ....
 > 
 Nej, jeg kan ikke lide campingvogne. Det ligger helt fast. Men da jeg 
 også mener at folk skal have lov at holde ferie går jeg ind for at det 
 bliver muligt at købe to biler på det samme sæt nummerplader. Og kun 
 betale afgift for den dyreste. Man må naturligvis kun køre i en bil af 
 gangen.
 > Citat "3) At erhvervsmæssig kørsel skal have forrang fremfor privat kørsel. 
 > "
 > En  meget stor del af de bilister der kører rigtigt stærkt i biler i 
 > "firmabilsklassen" gør det også erhversmæssigt . Men det lyder som om du 
 > mener godstransport. Skattemæssigt er kørsel til/fra arbejde privat kørsel.
 > 
 Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og 
 arbejde, hjem og indkøb og anden "hyggekørsel" uden erhvervsmæssig formål.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
           anders majland (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  24-02-05 13:44
 | 
 |  | > Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
 > arbejde ......
 
 I ganske store dele af landet er der ikke et alternativ til privatbilismen.
 Og så er det vel omtrent lige vigtigt om godset kommer frem eller
 medarbejderen der skal forabejde det ... Så jeg mener egenligt at kørsel
 til/fra arbejder har "erhvervsmæssig formål."
 
 Myldretiden omkring københavn (der er en ganske stor del af døgnet) er et
 godt eksempel på spild af tid. Jeg kan ikke huske hvor mange timer
 spildtiden er opgjort til, men det er ikke småting .... (Spildtid som den
 ekstra tid strækningen tager pga trafiktætheden). Der er nok heller ikke
 mange godschauffører der af egen kraft vælger at "parkere" der hvis de har
 mulighed for at køre på andre tider ...
 
 
 
 
 
 |  |  | 
            Finn Guldmann (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-05 17:15
 | 
 |  | 
 
            anders majland skrev:
 >>Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og 
 >>arbejde ......
 > I ganske store dele af landet er der ikke et alternativ til privatbilismen. 
 > Og så er det vel omtrent lige vigtigt om godset kommer frem eller 
 > medarbejderen der skal forabejde det ... Så jeg mener egenligt at kørsel 
 > til/fra arbejder har "erhvervsmæssig formål."
 > 
 Jeg har sådan en kæphest om at få samlet folk i færrere biler i 
 myldretiden. Det kunne ganske godt kombineres med det andet.
 Jeg skriver jo ikke at jeg er ude efter at få alle til at tage tog og 
 bus. I den du hentede frem gik det mere ud på at påtvinge personbilerne 
 at indrette sig efter lastbilerne i trafikken.
 Og jeg kunne da godt se at personbiler med tre eller fire, i der er på 
 vej på arbejde, måtte køre som om det var erhvervsmæssig. Mens dem der 
 ikke ønsker andre ind i sin bil må vige sin plads til fordel for dem der 
 kører erhvervsmæssig.
 > Myldretiden omkring københavn (der er en ganske stor del af døgnet) er et 
 > godt eksempel på spild af tid. Jeg kan ikke huske hvor mange timer 
 > spildtiden er opgjort til, men det er ikke småting .... (Spildtid som den 
 > ekstra tid strækningen tager pga trafiktætheden). Der er nok heller ikke 
 > mange godschauffører der af egen kraft vælger at "parkere" der hvis de har 
 > mulighed for at køre på andre tider ...
 >  
 Nej, chaufførene vælger ikke hvornår de skal ud i trafikken. Ofte får de 
 heller ikke info om hvilke undskyldninger vognmand/speditør bruger 
 overfor kunderne for at de kommer for sent. Det gør det somme tider 
 "sjovt" at komme frem til at aflæssested.    -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
           Tommy S. (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  24-02-05 14:14
 | 
 |  | 
 >> Citat "3) At erhvervsmæssig kørsel skal have forrang fremfor privat kørsel.
 >> "
 >> En  meget stor del af de bilister der kører rigtigt stærkt i biler i
 >> "firmabilsklassen" gør det også erhversmæssigt . Men det lyder som om du
 >> mener godstransport. Skattemæssigt er kørsel til/fra arbejde privat kørsel.
 >>
 >Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
 >arbejde, hjem og indkøb og anden "hyggekørsel" uden erhvervsmæssig formål.
 
 Hvis erhvervskørsel skal have "forkørselsret" så skal de dæleme også
 have lov at betale for det. Jeg ser frem til nedsatte afgifter på alt
 vedr. personbiler til privat kørsel!
 --
 Tommy
 
 
 |  |  | 
            Finn Guldmann (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-05 17:32
 | 
 |  | Tommy S. skrev:
 
 > Hvis erhvervskørsel skal have "forkørselsret" så skal de dæleme også
 > have lov at betale for det. Jeg ser frem til nedsatte afgifter på alt
 > vedr. personbiler til privat kørsel!
 >
 Jeg ved godt at lastbiler ikke koster 180% i afgift ved indkøb. Men ved
 du hvad det koster i afgift om året at holde en lastbil kørende?
 
 --
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
 
 
 |  |  | 
             Tommy S. (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  25-02-05 09:24
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 24 Feb 2005 17:31:33 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >Tommy S. skrev:
 >
 >> Hvis erhvervskørsel skal have "forkørselsret" så skal de dæleme også
 >> have lov at betale for det. Jeg ser frem til nedsatte afgifter på alt
 >> vedr. personbiler til privat kørsel! 
 >>
 >Jeg ved godt at lastbiler ikke koster 180% i afgift ved indkøb. Men ved 
 >du hvad det koster i afgift om året at holde en lastbil kørende?
 Nej, men det koster ikke nok. Når min afgift skal skæres væk skal den
 jo betales af lastbilen!    --
 Tommy
            
             |  |  | 
              Finn Guldmann (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-05 13:04
 | 
 |  | 
 
            Tommy S. skrev:
 >>>Hvis erhvervskørsel skal have "forkørselsret" så skal de dæleme også
 >>>have lov at betale for det. Jeg ser frem til nedsatte afgifter på alt
 >>>vedr. personbiler til privat kørsel! 
 >>Jeg ved godt at lastbiler ikke koster 180% i afgift ved indkøb. Men ved 
 >>du hvad det koster i afgift om året at holde en lastbil kørende?
 > Nej, men det koster ikke nok. Når min afgift skal skæres væk skal den
 > jo betales af lastbilen!    >
 Du kommer bare til at betale det med de priser du betaler for dine varer.
 Den afgift de nu har indført i Tyskland kommer du også til at betale i 
 den sidste ende.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
           Brian S Jensen (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  24-02-05 14:20
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
 news:421dbf5f$0$80886$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
 > arbejde, hjem og indkøb og anden "hyggekørsel" uden erhvervsmæssig formål.
 >
 > -- 
 > MVH Finn
 Orv - det er da vist en rigtig lastvognschauffør-holdning vi har her    Jeg synes også at det er pisse træls at der vader en masse mennesker
 rundt på gå-gaden her i Svendborg, når nu jeg skal skynde mig hen til
 en kunde.
 Kan man ikke vedtage at al hyggetur-gang, holde i hånd-gå tur osv. kun
 må finde sted imellem kl. 01:00 > 05:00 ?    Jeg betaler forøvrigt vægtafgift og afgiften på bilen er også betalt, så
 hvis jeg
 har tænkt mig at køre en tur fra det sydfynske til Tyskland - bare for
 "hyggens"
 skyld - ja, så gør jeg altså det !
 Mvh.
 Brian S Jensen
            
             |  |  | 
            Finn Guldmann (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-05 17:36
 | 
 |  | 
 
            Brian S Jensen skrev:
 > Orv - det er da vist en rigtig lastvognschauffør-holdning vi har her    > 
 Hvad tror du jeg har tilbragt de sidste 25 år med?    > Jeg synes også at det er pisse træls at der vader en masse mennesker
 > rundt på gå-gaden her i Svendborg, når nu jeg skal skynde mig hen til
 > en kunde.
 > 
 Hvad hulen vil du også i en gågade med din bil for?
 > Kan man ikke vedtage at al hyggetur-gang, holde i hånd-gå tur osv. kun
 > må finde sted imellem kl. 01:00 > 05:00 ?    > 
 Så længe de ikke er i vejen for mig betyder tiden på døgnet ikke så 
 meget.    > Jeg betaler forøvrigt vægtafgift og afgiften på bilen er også betalt, så
 > hvis jeg har tænkt mig at køre en tur fra det sydfynske til Tyskland - bare for
 > "hyggens" skyld - ja, så gør jeg altså det !
 > 
 Det har jeg ikke det store problem af, blot din "lyst-kørsel" ikke 
 kommer i vejen for "nytte-kørslen".
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
         Tommy S. (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  24-02-05 14:12
 | 
 |  | 
 
            >> 
 >Hvordan tror du lastbilerne har det, mange gange om dagen, når de 
 >oplever at personbilerne tror at de ejer det venstre spor?
 >
 Sikkert på helt samme måde!
 >> I bund og grund er det selvfølgelig ikke det store problem, at en stor
 >> maskine lige skal overhale. Men derfor bliver man nu irriteret
 >> alligevel.
 >> 
 >Det bliver vi alle. Vi har blot forskellig måde at afreagere denne 
 >uheldige indstilling.
 Yeps. 
 >> Ja rullende varelager er sikkert en stor økonomisk fordel og jeg er
 >> udmærket klar over at virkeligheden sætter krav til en
 >> lastbil-chauffør. 
 > >
 >Det er en fordel for virksomhederne, men ikke for hverken vognmænd eller 
 >chaufførere. Både jeg og min vognmand yder noget vi ikke bliver betalt 
 >for. Selv om vi stadig forventes at gøre det nødvendige for at opveje 
 >enhver forsinkelse.
 Jeg regnede sandelig heller ikke med at det var vognmændene der havde
 fordelen af det.
 >Hvis du (og/eller dine) så blot ville holde jer i højre spor indtil det 
 >faktisk er tid til at foretage overhalingen, i stedet for "påbegynde" 
 >overhalingen ½-1 km bag lastbilen, ville meget være opnået.
 Du kan være ganske rolig og droppe anklange. Jeg holder altid til
 højre på motorvejen når jeg får chancen. Så det bliver ofte til en del
 slalom-agtig kørsel! :P
 >
 >(Oplever ofte bilister der bliver sure på mig fordi de, _efter_ jeg har 
 >markeret at jeg vil overhale, finder ud af at de selv vil overhale, og 
 >så må overholde færdselslovens regel om ikke at overhale en anden der er 
 >i gang med at, eller har markeret at ville, overhale.)
 >
 Ja det er da klart billisternes eget problem. Når jeg bliver sur over
 en lastbil er det ikke fordi han overhaler. Det er fordi det tager
 pisse-lang tid (i nogen tilfælde opgives overhalingen sågar fordi det
 viser sig, at det ikke kan lykkes). Personligt vil jeg på motorvej kun
 befinde mig bag lastbiler, hvis der er kø så jeg er aldrig i en
 situation, hvor jeg "kommer i tanke om at overhale" fordi lastbilen
 jeg lå bagved vil overhale.
 >> Lastbilen har stadig efter min mening
 >> et ansvar for ikke at genere mere i trafikken end højst nødvendigt.
 >> Fuldt på højde med alle vi andre.
 >>
 >Lastbilerne har også et ansvar for at holde samfundet i gang.
 >
 >Du har vel gjort dig klart hvordan din tilværelse så ud hvis lastbilerne 
 >ikke var der?
 Sikkert ikke den store forskel fra idag. Der vil dog helt sikkert være
 et meget mere udbygget jernbane-net til al den ekstra gods-transport,
 der ville skulle gå den vej.    --
 Tommy
            
             |  |  | 
          Finn Guldmann (24-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-05 17:29
 | 
 |  | 
 
            Tommy S. skrev:
 >>Hvis du (og/eller dine) så blot ville holde jer i højre spor indtil det 
 >>faktisk er tid til at foretage overhalingen, i stedet for "påbegynde" 
 >>overhalingen ½-1 km bag lastbilen, ville meget være opnået.
 > Du kan være ganske rolig og droppe anklange. Jeg holder altid til
 > højre på motorvejen når jeg får chancen. Så det bliver ofte til en del
 > slalom-agtig kørsel! :P
 > 
 Gu' vil jeg ej droppe anklagen, jeg har blot en mindre at rette den mod.    Når jeg selv kører personbil pisser det mig af når jeg trækker ind til 
 højre, fordi der er plads nok hen til den næste lastbil, at dem bagved 
 ikke gør det.
 De ender så op med stille og rolig at komme så tæt på mig at jeg ikke 
 bare kan tillade mig at trække ud igen foran dem. Så er det godt man har 
 en bil med hypper nok under hjelmen til at man kan løse problemet. Men 
 det burde ikke være nødvendigt.
 >>(Oplever ofte bilister der bliver sure på mig fordi de, _efter_ jeg har 
 >>markeret at jeg vil overhale, finder ud af at de selv vil overhale, og 
 >>så må overholde færdselslovens regel om ikke at overhale en anden der er 
 >>i gang med at, eller har markeret at ville, overhale.)
 > Ja det er da klart billisternes eget problem. Når jeg bliver sur over
 > en lastbil er det ikke fordi han overhaler. Det er fordi det tager
 > pisse-lang tid (i nogen tilfælde opgives overhalingen sågar fordi det
 > viser sig, at det ikke kan lykkes). Personligt vil jeg på motorvej kun
 > befinde mig bag lastbiler, hvis der er kø så jeg er aldrig i en
 > situation, hvor jeg "kommer i tanke om at overhale" fordi lastbilen
 > jeg lå bagved vil overhale.
 > 
 Det er oftest fordi den der bliver overhalet mener at det går stærkt nok 
 med 87-88 km/t (eller fordi han er sur over at han ikke kan køre 
 stærkere), og _bare_ ikke vil lette foden de sekunder det tager en 
 kollega at komme om.
 >>Lastbilerne har også et ansvar for at holde samfundet i gang.
 >>Du har vel gjort dig klart hvordan din tilværelse så ud hvis lastbilerne 
 >>ikke var der?
 > Sikkert ikke den store forskel fra idag. Der vil dog helt sikkert være
 > et meget mere udbygget jernbane-net til al den ekstra gods-transport,
 > der ville skulle gå den vej.    >
 Hvis du var heldig ville du have en cykel så du kunne cykle hen til 
 nærmeste banegård og hente de varer du havde brug for.
 Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M. 
 Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge 
 noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.    -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
           Tommy S. (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  25-02-05 09:28
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 24 Feb 2005 17:29:22 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >Tommy S. skrev:
 >
 >
 >>>Hvis du (og/eller dine) så blot ville holde jer i højre spor indtil det 
 >>>faktisk er tid til at foretage overhalingen, i stedet for "påbegynde" 
 >>>overhalingen œ-1 km bag lastbilen, ville meget være opnået.
 >> Du kan være ganske rolig og droppe anklange. Jeg holder altid til
 >> højre på motorvejen når jeg får chancen. Så det bliver ofte til en del
 >> slalom-agtig kørsel! :P
 >> 
 >Gu' vil jeg ej droppe anklagen, jeg har blot en mindre at rette den mod.    >
 >Når jeg selv kører personbil pisser det mig af når jeg trækker ind til 
 >højre, fordi der er plads nok hen til den næste lastbil, at dem bagved 
 >ikke gør det.
 >
 >De ender så op med stille og rolig at komme så tæt på mig at jeg ikke 
 >bare kan tillade mig at trække ud igen foran dem. Så er det godt man har 
 >en bil med hypper nok under hjelmen til at man kan løse problemet. Men 
 >det burde ikke være nødvendigt.
 Haha.. Ja det bliver jeg også rimeligt arrig over til tider og min
 løsning er nogenlunde den samme som din til stor overraskelse for
 nogen, når jeg lige pludselig fiser afsted derinde fra højre og kører
 fra dem.
 >
 >>>(Oplever ofte bilister der bliver sure på mig fordi de, _efter_ jeg har 
 >>>markeret at jeg vil overhale, finder ud af at de selv vil overhale, og 
 >>>så må overholde færdselslovens regel om ikke at overhale en anden der er 
 >>>i gang med at, eller har markeret at ville, overhale.)
 >
 >> Ja det er da klart billisternes eget problem. Når jeg bliver sur over
 >> en lastbil er det ikke fordi han overhaler. Det er fordi det tager
 >> pisse-lang tid (i nogen tilfælde opgives overhalingen sågar fordi det
 >> viser sig, at det ikke kan lykkes). Personligt vil jeg på motorvej kun
 >> befinde mig bag lastbiler, hvis der er kø så jeg er aldrig i en
 >> situation, hvor jeg "kommer i tanke om at overhale" fordi lastbilen
 >> jeg lå bagved vil overhale.
 >> 
 >Det er oftest fordi den der bliver overhalet mener at det går stærkt nok 
 >med 87-88 km/t (eller fordi han er sur over at han ikke kan køre 
 >stærkere), og _bare_ ikke vil lette foden de sekunder det tager en 
 >kollega at komme om.
 Ja wannabee-politibetjente findes desværre overalt.
 >
 >>>Lastbilerne har også et ansvar for at holde samfundet i gang.
 >>>Du har vel gjort dig klart hvordan din tilværelse så ud hvis lastbilerne 
 >>>ikke var der?
 >> Sikkert ikke den store forskel fra idag. Der vil dog helt sikkert være
 >> et meget mere udbygget jernbane-net til al den ekstra gods-transport,
 >> der ville skulle gå den vej.    >>
 >Hvis du var heldig ville du have en cykel så du kunne cykle hen til 
 >nærmeste banegård og hente de varer du havde brug for.
 >
 >Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M. 
 >Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge 
 >noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.    Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
 blufærdighedskrænkelse!
 --
 Tommy
            
             |  |  | 
            Uffe Bærentsen (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  25-02-05 10:28
 | 
 |  | 
 "Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse 
 news:c6ot115n2kfcsuuuqpkig6s5jqgne2uqcu@4ax.com...
 >>Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M.
 >>Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge
 >>noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.    >
 > Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
 > blufærdighedskrænkelse!
 Hmmmmmm.
 Hvornår er M. Auken blevet udstyret med en tap?
   -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC 
            
             |  |  | 
             Roberto Saldo (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  25-02-05 10:40
 | 
 |  | 
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > "Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse 
 > news:c6ot115n2kfcsuuuqpkig6s5jqgne2uqcu@4ax.com...
 > 
 > 
 >>>Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M.
 >>>Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge
 >>>noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.    >>
 >>Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
 >>blufærdighedskrænkelse!
 > 
 > 
 > Hmmmmmm.
 > Hvornår er M. Auken blevet udstyret med en tap?
 HEH! Jeg har altid vidst at der var noget galt med 'hende'!
 Mvh
    Roberto
            
             |  |  | 
             Tommy S. (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy S.
 | 
 Dato :  25-02-05 12:50
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 25 Feb 2005 10:28:23 +0100, "Uffe Bærentsen"
 <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:
 >
 >"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse 
 >news:c6ot115n2kfcsuuuqpkig6s5jqgne2uqcu@4ax.com...
 >
 >>>Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M.
 >>>Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge
 >>>noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.    >>
 >> Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
 >> blufærdighedskrænkelse!
 >
 >Hmmmmmm.
 >Hvornår er M. Auken blevet udstyret med en tap?
 >
 Haha.. ja det er jo lige det.
 --
 Tommy
            
             |  |  | 
            Finn Guldmann (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-05 13:10
 | 
 |  | 
 
            Tommy S. skrev:
 > Haha.. Ja det bliver jeg også rimeligt arrig over til tider og min
 > løsning er nogenlunde den samme som din til stor overraskelse for
 > nogen, når jeg lige pludselig fiser afsted derinde fra højre og kører
 > fra dem.
 > 
 Herly med en bil der kan det.    >>Hvis du var heldig ville du have en cykel så du kunne cykle hen til 
 >>nærmeste banegård og hente de varer du havde brug for.
 >>Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M. 
 >>Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge 
 >>noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.    > Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
 > blufærdighedskrænkelse!
 >
 Han? Hun!
 Margrethe Auken Trafikpolitisk ordfører (SF) Hendes grundholdning er at 
 vi alle skal køre på cykel.
 En tid jeg stadig husker med gru, var da hun blev "kombineret" med en 
 trafikminister, Sonja Mikkelsen (S), der var bange for lastbiler.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
             Leonard (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  25-02-05 13:29
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >Margrethe Auken Trafikpolitisk ordfører (SF) Hendes grundholdning er at 
 >vi alle skal køre på cykel.
 Hun er deporteret til Europaparlamentet, 
 SFs nuværende trafikordfører: Poul Henrik Hedeboe
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
http://leonard.dk/foredrag/ |  |  | 
              Finn Guldmann (25-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-05 15:03
 | 
 |  | 
 
            Leonard skrev:
 >>Margrethe Auken Trafikpolitisk ordfører (SF) Hendes grundholdning er at 
 >>vi alle skal køre på cykel.
 > Hun er deporteret til Europaparlamentet, 
  >
 Man har sommetider lov at glædes.    > SFs nuværende trafikordfører: Poul Henrik Hedeboe
 > 
 Kender ham ikke. Og da han jo, p.t., er uden indflydelse kommer vi nok 
 heller ikke til at høre meget til ham foreløbig.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
  Karsten Andersen (17-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  17-02-05 08:46
 | 
 |  | Wed, 16 Feb 2005 14:21:52 +0100, skrev Henning, på 14 linier, i
 <u4i6119vtaj4q0r599t2bs6qe9li32sj1h@4ax.com>, :
 
 >On Tue, 15 Feb 2005 22:33:17 +0100, "Gismo" <baatnakkedummy
 >@hotmail.com> wrote:
 >
 >>Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
 >>om at campister ligger tæt i rø... på jer for
 >>at score 1 km/l
 >
 >Og omvendt - er der nogen campister der har en mening om at have et 18
 >tons vognsæt liggende lige i bagruden af campingvogning? Jeg synes
 >generelt lastbiler altid kører alt, alt for tæt på den forankørende.
 
 Specielt afstanden mellem 2 lastbiler.
 Man ser dem tit med under 10 meter i mellem over MANGE kilometer.
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
 |  |