|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Statistik med uheld uden vinterdæk ??? Fra : Thomas H.
 | 
 Dato :  14-02-05 12:56
 | 
 |  | 
 Bliver der egentlig lavet statistik fra f.eks. Falck's side, når de nu er 
 ude at hive folk i gang og op af grøfter, over hvordan folks dæk ser ud, og 
 om det er vinterdæk eller ej ?
 De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?
 --
 Thomas H. - www.thhe.dk |  |  | 
  Peter Sindrup (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Sindrup
 | 
 Dato :  14-02-05 13:02
 | 
 |  | > Bliver der egentlig lavet statistik fra f.eks. Falck's side, når de nu er
 > ude at hive folk i gang og op af grøfter, over hvordan folks dæk ser ud,
 > og om det er vinterdæk eller ej ?
 > De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?
 
 På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer har jeg
 fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur i
 grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men stadig
 tankevækkende.
 
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  BJ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  14-02-05 13:17
 | 
 |  | 
 "Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
 news:42109339$0$23068$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 
 KLIP
 
 >> Bliver der egentlig lavet statistik fra f.eks. Falck's side, når de nu er
 >> ude at hive folk i gang og op af grøfter, over hvordan folks dæk ser ud,
 >> og om det er vinterdæk eller ej ?
 >> De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?
 >
 > På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer har
 > jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur
 > i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men
 > stadig tankevækkende.
 
 Det undrer mig egentlig ikke.
 
 Jeg ville skyde på at mellem 60 og 75% af alle de biler, der ikke kan
 forcere Horsensbakken her i byen, netop ikke køre på egnede dæk til
 vinterbrug.
 
 De skaber rent kaos, når de skøjter rundt eller blokerer for al trafik.
 
 Heldigvis er det kun i en ret begrænset periode.
 
 --
 Bjørn J.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Thunderbird [7100] (01-03-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  01-03-05 20:47
 | 
 |  | On Mon, 14 Feb 2005 13:17:02 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
 wrote:
 
 >
 >"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
 >news:42109339$0$23068$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 >
 >KLIP
 >
 >>> Bliver der egentlig lavet statistik fra f.eks. Falck's side, når de nu er
 >>> ude at hive folk i gang og op af grøfter, over hvordan folks dæk ser ud,
 >>> og om det er vinterdæk eller ej ?
 >>> De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?
 >>
 >> På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer har
 >> jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur
 >> i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men
 >> stadig tankevækkende.
 >
 >Det undrer mig egentlig ikke.
 >
 >Jeg ville skyde på at mellem 60 og 75% af alle de biler, der ikke kan
 >forcere Horsensbakken her i byen, netop ikke køre på egnede dæk til
 >vinterbrug.
 
 Den er nu ikke så slemt. Lå og tullede rundt på nogle af grusvejene nede
 omkring jernbanen her en af weekenderne. Der kan man tale om at skøjte
 rundt Så bliver man trær af at firmaet ikke har en 4*4 eller en vogn med
 nogle gode grove dæk der bare tager ved så at man ikke sidder fast.
 
 Skulle man hilse og sige at deres syn på vinterdæk er M+S=Helårsdæk :S
 *Ryster på hovedet*
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
  Deaster (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  14-02-05 14:59
 | 
 |  | Peter Sindrup wrote:
 >> Bliver der egentlig lavet statistik fra f.eks. Falck's side, når de
 >> nu er ude at hive folk i gang og op af grøfter, over hvordan folks
 >> dæk ser ud, og om det er vinterdæk eller ej ?
 >> De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?
 >
 > På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer
 > har jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil,
 > efter en tur i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig
 > undersøgelse, men stadig tankevækkende.
 
 Mon ikke det også passer meget godt med det antal der kører med sommerdæk om
 vinteren ?
 
 
 --
 Deaster
 "War is God´s way of teaching
 Americans geography"
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 20:50
 | 
 |  | 
 
            > På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer har 
 > jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur 
 > i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men 
 > stadig tankevækkende.
 Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på 
 normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere bremselængde 
 end sommerdæk...
 /Jan W Nielsen - der er gad for sin Michelin Alpin A2-vinterdæk..    |  |  | 
   Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 21:14
 | 
 |  | 
 
            Jan W. Nielsen wrote:
 > Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på
 > normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere
 > bremselængde end sommerdæk...
 Hvor har du det fra?
 Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant bedre 
 end deres sommerdæk...
 Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
    Folmer Rasmussen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  14-02-05 21:26
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 14 Feb 2005 21:13:30 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 mit efternavn . com> wrote:
 >Jan W. Nielsen wrote:
 >> Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på
 >> normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere
 >> bremselængde end sommerdæk...
 >
 >Hvor har du det fra?
 >
 >Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant bedre 
 >end deres sommerdæk...
 >Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
 >--
 Morten, jeg tror du misforstår hvad Jan skriver.
 Han er journalist, og udtrykker sig ikke så godt skriftligt.    Når man så påpeger det, påstår han ofte, at der også står noget mellem
 linierne.    Intet af det kan man regne med.    Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
     Kim Kristensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  14-02-05 21:48
 | 
 |  | 
 "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:p52211lgpvgtudp0m464uf01ckd0u3aspl@4ax.com...
 > On Mon, 14 Feb 2005 21:13:30 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 > mit efternavn . com> wrote:
 >
 > >Jan W. Nielsen wrote:
 > >> Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på
 > >> normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere
 > >> bremselængde end sommerdæk...
 > >
 > >Hvor har du det fra?
 > >
 > >Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant
 bedre
 > >end deres sommerdæk...
 > >Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
 >
 > >--
 >
 > Morten, jeg tror du misforstår hvad Jan skriver.
 >
 > Han er journalist, og udtrykker sig ikke så godt skriftligt.    >
 > Når man så påpeger det, påstår han ofte, at der også står noget mellem
 > linierne.    >
 > Intet af det kan man regne med.    >
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 Jan "forsøger" vist ikke at sige noget, han siger det. Jeg har også set de
 tests hvor et vinterdæk på kold våd vej har en noget kortere bremselængde
 end vinterdæk, jeg kan ikke huske hvor lige nu men Jan kan måske.
 Grunden til at jeg (og Jan måske) så alligevel kører på vinterdæk er at det
 man kan vinde i sikkerhedsmargin med vinterdæk i deres rette element, er
 mere velkommen end den sikkerhedsrisiko der er i den kolde tid uden rigtigt
 vinterunderlag.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
      jan@fedtegreven.dk (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk
 | 
 Dato :  14-02-05 21:57
 | 
 |  | 
 
            "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev :
 >Jan "forsøger" vist ikke at sige noget, han siger det. Jeg har også set de
 >tests hvor et vinterdæk på kold våd vej har en noget kortere bremselængde
 >end vinterdæk, jeg kan ikke huske hvor lige nu men Jan kan måske.
  Øehhhhh   ?`
 -- 
 jan@Fedtegreven.dk
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk Only baby engines need artificial aspiration  ;)
            
             |  |  | 
      Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 23:08
 | 
 |  | 
 
            > Grunden til at jeg (og Jan måske) så alligevel kører på vinterdæk er at 
 > det
 > man kan vinde i sikkerhedsmargin med vinterdæk i deres rette element, er
 > mere velkommen end den sikkerhedsrisiko der er i den kolde tid uden 
 > rigtigt
 > vinterunderlag.
 Delvist - jeg kører på vinterdæk, fordi jeg ikke vil risikere ikke at kunne 
 køre, når det sner. Af samme årsag ligger snekæderne bag i min bil hele 
 vinteren.
 Jeg arbejder 300 km fra min bolig - og jeg gider ikke holde weekend andre 
 steder end hjemme.    Det er for vildt, hvad man kan trække igennem med kæder. Så længe bilen ikke 
 hænger på maven, og så længe hjulene trykker på jorden, så kører bilen. Man 
 kan med lethed forcere kilometrvis af 30-40 cm sne.
 /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
       Stefan Jacobsen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen
 | 
 Dato :  15-02-05 20:34
 | 
 |  | 
 > Det er for vildt, hvad man kan trække igennem med kæder. Så længe bilen
 ikke
 > hænger på maven, og så længe hjulene trykker på jorden, så kører bilen.
 Man
 > kan med lethed forcere kilometrvis af 30-40 cm sne.
 >
 Når ikke lige man rykker det fra hinanden    Stefan
 Der skal have nye kæder!
            
             |  |  | 
        Stefan Jacobsen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen
 | 
 Dato :  15-02-05 20:34
 | 
 |  | 
 > Stefan
 > Der skal have nye kæder!
 >
 Og som ikke kan komme op ad sin indkørsel længere!
 
 
 
 
 |  |  | 
         Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 21:19
 | 
 |  | 
 
            > Og som ikke kan komme op ad sin indkørsel længere!
 Øv..    /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
        Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 21:19
 | 
 |  | 
 
            > Når ikke lige man rykker det fra hinanden    Uha. ja, det skal man passe på med..
 > Der skal have nye kæder!
 Gik dine kæder i stykker..? Skete der skader på bilen..?
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    Kim Kristensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  14-02-05 21:57
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:42110650$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jan W. Nielsen wrote:
 > > Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på
 > > normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere
 > > bremselængde end sommerdæk...
 >
 > Hvor har du det fra?
 >
 > Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant
 bedre
 > end deres sommerdæk...
 > Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 > www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 > Nu også Xenonkit til eftermontering...
 >
 >
 Jeg kan da godt forestille mig (det er kun en forestilling for jeg ved det
 ikke), at den bløde gummi og de mange lameller på et eller andet tidspunkt "
 ud af kurven" gør at kontaktfladen bliver formindsket fordi de lettere
 vrider/kanter sig så meget at den reelle kontaktflade bliver for lille
 sammenlignet med et sommerdæk.
 Jeg kan ved almindelig acceleration høre at min vinterdæk støjer mere end
 ved neutral gas, sikkert fordi lamellerne åbner og lukker sig. De må da give
 sig en del ved en hård nedbremsning, med sommerdæk er der ikke den forskel
 at høre på dækstøjen.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
    Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 23:06
 | 
 |  | 
 
            > Hvor har du det fra?
 Det har jeg fra samtaler med de ledende eksperter i Danmark og Europa..    > Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant 
 > bedre end deres sommerdæk...
 > Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
 Her er, hvad jeg skrev for 14 mdr siden her i gruppen..    På tør og våd vej bremser slidte vinterdæk bedre end nye vinterdæk.
 Hemmeligheden er, at nogle af de elementer, der gør vinterdækket godt på
 sne/is gør det dårligt på de belægninger, hvor der IKKE er sne/is. De høje
 lameller, der er på et nyt vinterdæk gør dækket "vakkelvornt", og gør, at
 det har mindre traktion. Til gengæld bremser det jo så langt bedre, når der
 er sne/is. I øvrigt kan der tilføjes, at vinterdækket udover de dårligere
 traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer ABS-systemet på
 en bil.
 "AMS´en er ikke på forhånd justeret til at tage højde for det skrid, der er
 i selve lamellerne, og det medfører, at bilen på asfalt bremser endnu
 dårligere med vinterdæk. Hvis systemet skulle optimeres, kunne man for
 eksempel have et særligt vinterdæks-program på ABS-systemet", siger
 Færdselsstyrelsens ekspert i dæk og bilteknik, ingeniør Victor Hollnagel
 Efter min egen mening gælder reglen stadig: "Lad ikke dit vinterdæk blive
 alt for slidt."
 Hvis det bliver det, kunne man jo næsten lige så godt lade være med at købe
 det. I så fald har det jo hverken gåde asfalt-egenskaber eller gode
 sne/is-egenskaber.
 Overordnet kan man i øvrigt sige, at når vinterdæk og almindelige dæk slides
 ned, kommer de i egenskaber til at ligne hinanden. (Ikke det samme som at de
 har NØJAGTIGT de samme egenskaber).
 Gode sne/is-egenskaber trækker i den anden retning af gode
 asfalt-egenskaber. Sådan kan man sige det.
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
     Kim Kristensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  14-02-05 23:29
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:421120b4$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Hvor har du det fra?
 >
 > Det har jeg fra samtaler med de ledende eksperter i Danmark og Europa..
   >
 > > Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant
 > > bedre end deres sommerdæk...
 > > Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
 >
 > Her er, hvad jeg skrev for 14 mdr siden her i gruppen..    >
 > På tør og våd vej bremser slidte vinterdæk bedre end nye vinterdæk.
 > Hemmeligheden er, at nogle af de elementer, der gør vinterdækket godt på
 > sne/is gør det dårligt på de belægninger, hvor der IKKE er sne/is. De høje
 > lameller, der er på et nyt vinterdæk gør dækket "vakkelvornt", og gør, at
 > det har mindre traktion. Til gengæld bremser det jo så langt bedre, når
 der
 > er sne/is. I øvrigt kan der tilføjes, at vinterdækket udover de dårligere
 > traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer ABS-systemet
 på
 > en bil.
 >
 >
 > /Jan W Nielsen
 >
 >
 Nå ja, så var mine antagelser jo ikke helt åndsvage.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  phk (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  15-02-05 09:18
 | 
 |  | 
 "Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
 news:42109339$0$23068$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 
 > På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer har
 > jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur
 > i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men
 > stadig tankevækkende.
 
 Måske ikke så tankevækkende hvis du tager en tur ud og laver den samme
 undersøgelse på biler der _ikke_ er bragt til bilinspektionen ;)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leonard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  14-02-05 13:15
 | 
 |  | "Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:
 
 >De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?
 
 Det tror jeg ikke bare man kan antage.
 Jeg er kun kørt fast 1 gang, det var med vinterdæk og 4wd (ikke en
 rigtig 4x4). Jeg bad selv om det, kunne bare lade være med at køre
 derud ...
 
 Hvis man kører efter forholdene og dermed bruger det ekstra grip som
 vinterdæk giver i sneen, så er man vel ligeså tæt på at køre fast som
 dem der kører mere forsigtigt.
 Jeg tror der er 2 slags bilister der kører fast:
 1.
 Dem der ikke har noget som helst begreb om hvormeget deres bil kan
 køre igennem og dermed heller ingen erfaring i at køre i sne,
 2.
 og dem der lige skal vise de andre eller dem selv, at de har styr på
 det her både hvad angår køreteknik og udstyr.
 
 Blandt gruppe 1 er der måske et lille flertal, der ikke har vinterdæk,
 mens der nok er en overvægt af vinterdæk i gruppe 2.
 
 --
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 13:22
 | 
 |  | > Jeg tror der er 2 slags bilister der kører fast:
 > 1.
 > Dem der ikke har noget som helst begreb om hvormeget deres bil kan
 > køre igennem og dermed heller ingen erfaring i at køre i sne,
 
 Jeps dem der tror det er bedst at køre med 10kmt, istedet for at få noget
 kinetisk energi i bilen.. :o/
 Og dem der ikke fatter at nogle gange så skal der bare en masse power til
 for at komme fri, og at stille og roligt frem og tilbage langt fra altid kan
 bruges til noget..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 13:21
 | 
 |  | 
 
            Leonard wrote:
 > Dem der ikke har noget som helst begreb om hvormeget deres bil kan
 > køre igennem og dermed heller ingen erfaring i at køre i sne,
 > 2.
 > og dem der lige skal vise de andre eller dem selv, at de har styr på
 > det her både hvad angår køreteknik og udstyr.
 95 % af dem jeg har hjulpet de sidste par dage, er folk/biler, som ikke 
 kunne passere en bakke, hvor alle andre ikke havde problemer. Jeg mener 
 derfor, at det klart må skyldes dårlige dæk...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
   Thomas Johansen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Johansen
 | 
 Dato :  14-02-05 13:26
 | 
 |  | 
 
            > 95 % af dem jeg har hjulpet de sidste par dage, er folk/biler, som ikke
 > kunne passere en bakke, hvor alle andre ikke havde problemer. Jeg mener
 > derfor, at det klart må skyldes dårlige dæk...
 Tja... Hvad er forkerte dæk..??
 Jeg har f.eks. sommerdæk på min vogn. En kammerat, som køre med vinter dæk,
 skulle lige køre i den. Han sagde hurtigt at den stod da godt fast i sneen
 og spurgte hvilke vinterdæk jeg brugte ???... Jeg måtte jo svare at jeg
 brugte sommedæk...
 Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 > www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 > Nu også Xenonkit til eftermontering...
 >
 >
            
             |  |  | 
    Peter Sindrup (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Sindrup
 | 
 Dato :  14-02-05 13:44
 | 
 |  | > Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 
 Så prøv du at tage på et glatførekursus, hvor der deltager biler med begge
 dæktyper - så er du ikke længere et øjeblik i tvivl.
 
 P-)
 
 
 
 
 |  |  | 
     BJ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  14-02-05 13:50
 | 
 |  | 
 "Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42109d26$0$23065$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 KLIP
 > Så prøv du at tage på et glatførekursus, hvor der deltager biler med begge 
 > dæktyper - så er du ikke længere et øjeblik i tvivl.
 For at få glæde af et sådan, skal man jo køre mellem 30.000 og uendeligt på 
 de danske landeveje årligt og gerne have gjort det i mindst 10 år og 
 opefter..  )
 Alle andre har tilsyneladende ingen brug for specialdæk til at forcere i 
 specielle situationer.
 -- 
 Bjørn J. 
            
             |  |  | 
     Claus Nygaard-Peders~ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  14-02-05 15:07
 | 
 |  | "Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
 news:42109d26$0$23065$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 > > Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 >
 > Så prøv du at tage på et glatførekursus, hvor der deltager biler med begge
 > dæktyper - så er du ikke længere et øjeblik i tvivl.
 
 Jeg tror at jeg ved hvad du mener. At vinterdæk er langt bedre end sommerdæk
 til glatførekursus!
 
 Men....
 
 Jeg har én gang deltaget i et glatførekursus på Ring Djursland. Det var i
 slutningen af november 1996 (burde nok snart gøre det igen).
 
 Jeg mødte op i min Golf som dengang var 5 mdr. gammel og med de
 originaltmonterede Continental sommerdæk 185/60x14.
 
 På samme kursus var en del deltagere som kørte på vinterdæk. Jeg husker
 specielt en fyr i en metallicrød Citroën Xantia stationcar som ud over at
 køre som en brækket arm da han overhalede mig på vej ud til kurset også
 gerne ville køre stærkt på banen. Desværre for ham så var de (efter hans
 udsagn) dyre og kun få tusinde km gamle vinterdæk han havde fået monteret
 Xantia'en med ikke nok til at han kunne holde ordentlig fast i banen.
 
 Den bil der kom suverænt hurigst gennem undvigemanøvrene og
 nedbremsningsprøverne var mig Golf... på sommerdæk. Faktisk så blev der råbt
 gennem walkien at jeg ikke måtte køre hurtigere for HVIS bilen begyndte at
 skride ville jeg ryge af banen og rulle rundt.
 
 Efter kurset var der tid til en lille forfriskning og det store samtaleemne
 var hvordan f...... det kunne være at Golf'en på sommerdæk kunne køre så
 meget hurtigere end de andre på vinterdæk.
 
 Dengang var min umiddelbare konklusion at det sikkert var fordi banen blev
 overskyllet med vand og at der var 2-3 graders varme, men de efterfølgende
 vintere hvor jeg kørte på dækkene havde jeg aldrig problemer med vejgrebet.
 
 Da dækkene var ved at være kørt ned i nærheden af 4mm slidbanemønster blev
 de skiftet til et par Continental vinterdæk. Ganske udemærkede dæk i øvrigt,
 men ikke mærkbart bedre end de andre i vinterføre. Til gengæld er
 vinterdækkene langt fra så gode på våd og tør vej som de gamle Conti'er.
 
 
 Dette er ikke skrevet fordi jeg betvivler vinterdæks berettigelse, men fordi
 jeg mener at pro/kontra vinterdæk langt fra er en sort/hvid situation og
 fordi din kommentar om glatførekursus og vinterdæk er en smule enøjet.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
      Thomas H. (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas H.
 | 
 Dato :  14-02-05 15:43
 | 
 |  | 
 "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4210b0a6$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Jeg har én gang deltaget i et glatførekursus på Ring Djursland. Det var i
 > slutningen af november 1996 (burde nok snart gøre det igen).
 
 <snip>
 
 Nu har deres epoxy med vand på jo heller ikke meget at gøre med sne, har
 det?
 Jeg synes det er glattere end glat, og er ganske umuligt at manøvrere på,
 modsat sne og almindelig glatte veje.
 Og 1996 siger du, jeg ved ikke om det bare er mig, men er der ikke sket
 meget med sommerdækkene i nyere tid? I gamle dage synes jeg ikke det var
 sååå normalt og nødvendigt med vinterdæk, men de Conti'er jeg kørte på med
 dybe riller på langs var altså komplet umulige lige så snart der var 3-5 cm
 sne
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jørgen M. Rasmussen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  14-02-05 17:43
 | 
 |  | 
 "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
 
 >
 > Jeg mødte op i min Golf som dengang var 5 mdr. gammel og med de
 > originaltmonterede Continental sommerdæk 185/60x14.
 >
 > På samme kursus var en del deltagere som kørte på vinterdæk.
 
 Ahaa, nye sommerdæk vs. sikkert bedagede vinterdæk, tester på våd epoxy= IS.
 Det bløde gummi i vinterdæk taber smidigheden ,og bliver ret hårdt, hurtigt-
 dvs. de er ikke meget bevendt uden pigge, så testet mod ny sommerdæk "kommer
 de til kort". Man siger vinterdæk holder kun i 4 år, ca det dobbelte for
 sommer.... .
 
 
 
 
 |  |  | 
       Anders Wegge Jakobse~ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~
 | 
 Dato :  14-02-05 18:13
 | 
 |  | 
 
            "Jørgen" == Jørgen M Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:
 > "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
 >> 
 >> Jeg mødte op i min Golf som dengang var 5 mdr. gammel og med de
 >> originaltmonterede Continental sommerdæk 185/60x14.
 >> 
 >> På samme kursus var en del deltagere som kørte på vinterdæk.
 > Ahaa, nye sommerdæk vs. sikkert bedagede vinterdæk, tester på våd
 > epoxy= IS.  Det bløde gummi i vinterdæk taber smidigheden ,og bliver
 > ret hårdt, hurtigt- dvs. de er ikke meget bevendt uden pigge, så
 > testet mod ny sommerdæk "kommer de til kort". Man siger vinterdæk
 > holder kun i 4 år, ca det dobbelte for sommer.... .
  Så skal man da vist ikke køre ret mange kilometer om året. Personligt
 ville jeg være utilpas ved at køre mere en ca. 60.000 km på et dæk, og
 det bliver ikke til mere end 3 år for folk med et gennemsnitligt
 kørselsmønster. 
 -- 
 /Wegge <http://wiki.wegge.dk/> <http://wiki.wegge.dk/En_side_med_tilfaeldige_ord> mailto:awegge@gmail.com - Invitationer på FCFS basis
            
             |  |  | 
        Leonard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  14-02-05 18:40
 | 
 |  | Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:
 
 > Så skal man da vist ikke køre ret mange kilometer om året. Personligt
 >ville jeg være utilpas ved at køre mere en ca. 60.000 km på et dæk, og
 >det bliver ikke til mere end 3 år for folk med et gennemsnitligt
 >kørselsmønster.
 
 Jo, jo, men skifter du mellem sommer- og vinterdæk, så tager det lidt
 flere år før det ene sæt har kørt så langt.
 
 --
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
 
 
 |  |  | 
         Anders Wegge Jakobse~ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~
 | 
 Dato :  14-02-05 18:46
 | 
 |  | 
 
            "Leonard" == Leonard  <usenet@leonard.dk> writes:
 > Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:
 >> Så skal man da vist ikke køre ret mange kilometer om året. Personligt
 >> ville jeg være utilpas ved at køre mere en ca. 60.000 km på et dæk, og
 >> det bliver ikke til mere end 3 år for folk med et gennemsnitligt
 >> kørselsmønster. 
 > Jo, jo, men skifter du mellem sommer- og vinterdæk, så tager det lidt
 > flere år før det ene sæt har kørt så langt.
  Gør det? Jeg kører omkring 40.000km om året, og jeg har ikke indtryk
 af at det er specielt meget. Små 50 km på arbejde og ligesåmeget den
 anden vej + det løse. 
 -- 
 /Wegge <http://wiki.wegge.dk/> <http://wiki.wegge.dk/En_side_med_tilfaeldige_ord> mailto:awegge@gmail.com - Invitationer på FCFS basis
            
             |  |  | 
          Leonard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  14-02-05 19:55
 | 
 |  | 
 
            Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:
 > Gør det? Jeg kører omkring 40.000km om året, og jeg har ikke indtryk
 >af at det er specielt meget.
 Jeg tror ikke 40.000 km om året er gennemsnittet, jeg tror det ligger
 noget lavere, selvom jeg selv kører mellem 50 og 60.000 pr. år    -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
            
             |  |  | 
       Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 08:03
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >
 >>Jeg mødte op i min Golf som dengang var 5 mdr. gammel og med de
 >>originaltmonterede Continental sommerdæk 185/60x14.
 >>
 >>På samme kursus var en del deltagere som kørte på vinterdæk.
 >
 >
 > Ahaa, nye sommerdæk vs. sikkert bedagede vinterdæk, tester på våd epoxy= IS.
 
 Næh for is er frossent :)
 Så epoxy mjed vand på i varmen siger ikke så meget som nogen gerne vil.
 Sommerdæk i 5 graders frost er ikke så smidige som vinterdækkene.
 Desuden er vinterdæk typisk lameldæk dvs de har flere tænder at bide med.
 
 > Det bløde gummi i vinterdæk taber smidigheden ,og bliver ret hårdt, hurtigt-
 > dvs. de er ikke meget bevendt uden pigge, så testet mod ny sommerdæk "kommer
 > de til kort". Man siger vinterdæk holder kun i 4 år, ca det dobbelte for
 > sommer.... .
 
 Dine sommerdæk er skrald om 8 år, det vil jeg godt vædde en 5'er på.
 Desuden, hvis du ikke er nået ned til 4 måske 3mm slidbane inden de 8 år så er har du ikke
 rutine nok alligevel til at køre vinterkørsel :))
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
        Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 08:40
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:cus6ih$a0p$1@news.net.uni-c.dk...
 | Sommerdæk i 5 graders frost er ikke så smidige som vinterdækkene.
 | Desuden er vinterdæk typisk lameldæk dvs de har flere tænder at bide med.
 |
 Dette gælder nye vinterdæk, er de bare lidt gamle, er de reduceret til
 sommerdæk m. et andet mønster pga. gummiets "ældning". Du bliver heller ikke
 just smidigere m. alderen ;).
 
 | Dine sommerdæk er skrald om 8 år, det vil jeg godt vædde en 5'er på.
 
 Og dine vinterd. er det på 4, så jeg giver dig ret. Uanset hvor langt
 dækkene er slidt ned, skal de over skulderen, når de når den angivne alder.
 
 | Desuden, hvis du ikke er nået ned til 4 måske 3mm slidbane inden de 8 år
 så er har du ikke
 | rutine nok alligevel til at køre vinterkørsel :))
 |
 Det kunne vel tænkes at man fordelte sliddet over flere sæt dæk?, læs: Den
 der med at man "spare på dækkene" ved at have både sommer og vinterdæk, når
 man ellers ikke har kørsel nok, kan være lige meget. For de dør af
 "alderdom" inden de bliver slidt op. "Den der gemmer til natten, gemmer til
 katten" ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
         Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 09:31
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:cus6ih$a0p$1@news.net.uni-c.dk...
 > | Sommerdæk i 5 graders frost er ikke så smidige som vinterdækkene.
 > | Desuden er vinterdæk typisk lameldæk dvs de har flere tænder at bide med.
 > |
 > Dette gælder nye vinterdæk, er de bare lidt gamle, er de reduceret til
 > sommerdæk m. et andet mønster pga. gummiets "ældning". Du bliver heller ikke
 > just smidigere m. alderen ;).
 >
 > | Dine sommerdæk er skrald om 8 år, det vil jeg godt vædde en 5'er på.
 >
 > Og dine vinterd. er det på 4, så jeg giver dig ret. Uanset hvor langt
 > dækkene er slidt ned, skal de over skulderen, når de når den angivne alder.
 
 Det er klart at kører man kun til bageren med bilen, dvs <15000km om året er det spild af
 tid og penge med vinterdæk. Men så bor man nok også i nærheden af et andet transportmiddel
 :) Problemet er at folk køber de billigste slave-dæk istedet for de gode dyre.
 Fex 18" hjul på deres konebil-størrelse med det billigste skodgummi de kan finde.
 
 > | Desuden, hvis du ikke er nået ned til 4 måske 3mm slidbane inden de 8 år
 > så er har du ikke
 > | rutine nok alligevel til at køre vinterkørsel :))
 > |
 > Det kunne vel tænkes at man fordelte sliddet over flere sæt dæk?, læs: Den
 
 Nej du har jo ikke vinterdæk :)
 
 > der med at man "spare på dækkene" ved at have både sommer og vinterdæk, når
 > man ellers ikke har kørsel nok, kan være lige meget. For de dør af
 > "alderdom" inden de bliver slidt op. "Den der gemmer til natten, gemmer til
 > katten" ;).
 
 Jeg har ikke haft problemer med at slide mine dæk ned til 3-4mm og jeg skifter dem også i
 hele sæt. Det er alligevel småpenge sammelignet med andre udgifter til bilen.
 
 Men hvis man alligevel kører i en gammel Sierra eller Golf2 der måske er 10000kr værd på
 en god dag, kan det da godt være man vælger den fattige løsning og betaler over
 forsikringen når man ender i rumpetten på en med ordentlige dæk på bilen.
 
 Skifter man bil hvert 3. år har man altid nye dæk på eller tage jeg fejl?
 
 Tør man spørge til din egen bestykning, mærke årgang og dimension?
 
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
          Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 10:05
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 |
 | Det er klart at kører man kun til bageren med bilen, dvs <15000km om året
 er det spild af
 | tid og penge med vinterdæk. Men så bor man nok også i nærheden af et andet
 transportmiddel
 
 Nix, man bliver hjemme el. graver cyklen fri, det kan man self. godt kalde
 "bo i nærheden af"  ;).
 
 |
 | Nej du har jo ikke vinterdæk :)
 
 Right, næste gang bliver det helårs fra Daekonline, der er prisen til at
 overkomme. "I handlen" er den jo sommer + vinterdæk, de er fa... "smarte"
 ..... NOT :(. Desuden har de et større udvalg, ellers er det kun Goodyear man
 bliver tilbudt.
 
 | Skifter man bil hvert 3. år har man altid nye dæk på eller tage jeg fejl?
 |
 Jeg skifter heller ikke så tit ;). Men der plejer ikke at være nye dæk på en
 brugt bil, eller en ny bliver leveret med skod dæk.
 
 | Tør man spørge til din egen bestykning, mærke årgang og dimension?
 |
 Nokian NRH, 2000, 195/65R15.
 
 
 
 
 |  |  | 
           Morten Fruergaard (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  15-02-05 10:29
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Nokian NRH, 2000, 195/65R15.
 Sommerdæk...     Og 5 år gamle..     Var du en af dem jeg hjalp op af Funderbakke ved Silkeborg?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
            Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 11:10
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse
 | Sommerdæk...     |
 | Og 5 år gamle..     |
 | Var du en af dem jeg hjalp op af Funderbakke ved Silkeborg?
 |
 Nu har jeg ikke været i udlandet i lang tid, men hvis det er  så  slemt, var 
 jeg sikkert blevet hjemme el. var kørt en omvej- kunsten er at kende sin 
 begrænsning, så jeg tvivler ;). Hos os er det slet ikke så slemt, 
 storbæltsregionen har sit eget mikro-klima, det er først længere inde over 
 land det "tykker til". Men hvis du ellers har læst hvad jeg har skrevet mht. 
 "holdbarhed" sommer vs. vinterdæk, må du give mig ret i at m. den alder 
 ville vinterdæk heller ikke være meget værd, til gengæld er mine sommerdæk 
 ca. lige så dårlige som da de blev købt. De bliver dog udsk. til helårs i 
 løbet af den kommende sæson. 
            
             |  |  | 
             Morten Fruergaard (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  15-02-05 12:09
 | 
 |  | 
 
            "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 > Nu har jeg ikke været i udlandet i lang tid, men hvis det er  så  slemt, 
 > var
 > jeg sikkert blevet hjemme el. var kørt en omvej- kunsten er at kende sin
 > begrænsning, så jeg tvivler ;)
 Godt så...     > Men hvis du ellers har læst hvad jeg har skrevet mht.
 > "holdbarhed" sommer vs. vinterdæk, må du give mig ret i at m. den alder
 > ville vinterdæk heller ikke være meget værd, til gengæld er mine sommerdæk
 > ca. lige så dårlige som da de blev købt.
 Gør det, det bedre?
 > De bliver dog udsk. til helårs i
 > løbet af den kommende sæson.
 Tja. Det er vel bedre at gå på komprimi hele året...  :-?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
              Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 12:55
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse
 
 | Gør det, det bedre?
 
 Næ, det er men man "stikker blår i øjnene"  på sig selv, hvis man tror, at
 fordi man har vinterdæk på, klare man sig meget bedre.
 
 | Tja. Det er vel bedre at gå på komprimi hele året...  :-?
 |
 Tja er et par gl. vinterdæk og sommerdæk meget bedre?, de er også et
 kompromis i mel. dæk,økonomi, og behov. En af mine kolleger har købt nogle
 Vredestein,  han er umærket tilfreds med deres egenskaber, og hans krav er
 ca. = mine, bortset fra at han nok køre flere km. end mig.
 
 
 
 
 |  |  | 
               Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 13:11
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 > meddelelse
 >
 > | Gør det, det bedre?
 >
 > Næ, det er men man "stikker blår i øjnene"  på sig selv, hvis man tror, at
 > fordi man har vinterdæk på, klare man sig meget bedre.
 
 Vi har jo alle forskellige forudsætninger.
 FDM's forkætrede 'ekspertundersøgelse' ang. vinterdæk er forfærdelig.
 
 > | Tja. Det er vel bedre at gå på komprimi hele året...  :-?
 > |
 > Tja er et par gl. vinterdæk og sommerdæk meget bedre?, de er også et
 > kompromis i mel. dæk,økonomi, og behov. En af mine kolleger har købt nogle
 > Vredestein,  han er umærket tilfreds med deres egenskaber, og hans krav er
 > ca. = mine, bortset fra at han nok køre flere km. end mig.
 
 Min gamle Ascona havde originale dæk på i 13-tommer da jeg købte den i 98, ja Dunlop dæk
 fra 1986. De var selvf pænt tørre og da jeg gerne ville have pæne fælge til sommerbrug gav
 jeg den vinterfodtøj på, jeg tror de stod mig i 1800kr.
 Med den relativt lille investering øgede jeg min og andres sikkerhed betragteligt.
 Min pointe er selvf. at ikke alle folk der insisterer på at vinterdæk er noget overflødigt
 bras (med FDM's 'undersøgelse' i hånden) kører på spritnye sommerdæk af anerkendt mærke og
 med mindst 3mm mønster.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
                Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 13:44
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 
 | Vi har jo alle forskellige forudsætninger.
 | FDM's forkætrede 'ekspertundersøgelse' ang. vinterdæk er forfærdelig.
 |
 Bingo, hvorfor er den så forkætret, fordi du ikke har samme mening? ;). Jeg
 ville gerne have linket til en anden, som var på Alfaklubs hs., men de har
 ændret siden :(. Den var meget seriøs, og forfatteren er iflg. Jan W. den i
 DK. som ved mest om subj. .
 
 | jeg den vinterfodtøj på, jeg tror de stod mig i 1800kr.
 | Med den relativt lille investering øgede jeg min og andres sikkerhed
 betragteligt.
 
 Incl fælge til sommerdæk, og vinterdæk?. Jeg køre på 15" alu'er hele året,
 så jeg har ikke brug for noget til at se "pænt" ud. NEJ der er ikke ødelagt,
 kvalitetsfælge kan holde.
 
 | Min pointe er selvf. at ikke alle folk der insisterer på at vinterdæk er
 noget overflødigt
 | bras (med FDM's 'undersøgelse' i hånden) kører på spritnye sommerdæk af
 anerkendt mærke og
 | med mindst 3mm mønster.
 |
 Og min er at ikke alle på vinterdæk smider dem ud, når de ikke er slidte,
 selv om de er for gl..
 BTW Den omtalte artikel gav langt hen af vejen FDM ret, men hvis nogen kan
 tilvejebringe ting som relatere til DK. forhold, vil det være fint. "Test"
 som er bragt af fx. Ekstrabladet el. svenske aviser giver jeg ikke meget for
 ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
                 Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 15:23
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > 
 > | Vi har jo alle forskellige forudsætninger.
 > | FDM's forkætrede 'ekspertundersøgelse' ang. vinterdæk er forfærdelig.
 > |
 > Bingo, hvorfor er den så forkætret, fordi du ikke har samme mening? ;). Jeg 
 Nej, fordi den bliver fejlciteret ad nauseum og rapportens vigtige pointer negligeres på 
 det groveste.
 Ekstrabladskonklusionen er: Det kan ikke betale sig at købe vinterdæk i DK (masser af vand 
 på fedterøvenes mølle).
 Lidt i samme dur som: Du kan bare ta' en bus, dem er der jo mange af (ja - på rådhuspladsen).
 Eller: De fleste bor jo inden for voldene (heh!).
 > ville gerne have linket til en anden, som var på Alfaklubs hs., men de har 
 > ændret siden :(. Den var meget seriøs, og forfatteren er iflg. Jan W. den i 
 > DK. som ved mest om subj. .
 Prøv http://www.archive.org og så indtast linket i Wayback machine.
 Eller søg på google og tryk på 'cached'
 > | jeg den vinterfodtøj på, jeg tror de stod mig i 1800kr.
 > | Med den relativt lille investering øgede jeg min og andres sikkerhed 
 > betragteligt.
 > 
 > Incl fælge til sommerdæk, og vinterdæk?. Jeg køre på 15" alu'er hele året, 
 På de originale 13" rustsamlere.
 Jeg havde et sæt originale 14" Ronal (800 hos en hugger) med GoodYear Eagle NCT3 (1900 for 
 4 hos AGL) på til sommer.
 Vinterdækkene skiftede jeg een gang og sommerdækkene holdt bilen ud (7 år) til jeg solgte 
 den. Der var stadig mere end 3mm på. Den nåede at køre over 100000 i den tid.
 > så jeg har ikke brug for noget til at se "pænt" ud. NEJ der er ikke ødelagt, 
 > kvalitetsfælge kan holde.
 > 
 > | Min pointe er selvf. at ikke alle folk der insisterer på at vinterdæk er 
 > noget overflødigt
 > | bras (med FDM's 'undersøgelse' i hånden) kører på spritnye sommerdæk af 
 > anerkendt mærke og
 > | med mindst 3mm mønster.
 > |
 > Og min er at ikke alle på vinterdæk smider dem ud, når de ikke er slidte, 
 > selv om de er for gl..
 Det kan jeg jo ikke gøre for, de misforstået nærrige ville køre lige så godt/dårligt på 
 nedslidte sommerdæk som tørre vinter ditto.
 > BTW Den omtalte artikel gav langt hen af vejen FDM ret, men hvis nogen kan 
 > tilvejebringe ting som relatere til DK. forhold, vil det være fint. "Test" 
 > som er bragt af fx. Ekstrabladet el. svenske aviser giver jeg ikke meget for 
 > ;). 
 Så er vi to.
 De bruger jo også pigge i sverige.
 Mvh
    Roberto
            
             |  |  | 
               Morten Fruergaard (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  15-02-05 13:26
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >> Gør det, det bedre?
 >
 > Næ, det er men man "stikker blår i øjnene"  på sig selv, hvis man
 > tror, at fordi man har vinterdæk på, klare man sig meget bedre.
 Jeg kan tydeligt mærke at mine vinterdæk står bedre fast en andres...
 Jeg kravler uden problemer gennem 15 cm sne. Og nej, det er ikke på min 4x4, 
 som tager 51 cm sne..
 >
 >> Tja. Det er vel bedre at gå på komprimi hele året...  :-?
 >>
 > Tja er et par gl. vinterdæk og sommerdæk meget bedre?, de er også et
 > kompromis i mel. dæk,økonomi, og behov. En af mine kolleger har købt
 > nogle Vredestein,  han er umærket tilfreds med deres egenskaber, og
 > hans krav er ca. = mine, bortset fra at han nok køre flere km. end
 > mig.
 Alle dæk er gode nok, og man kan få dårlige dæk med tilfredsstillende 
 egenskaber - indtil den dag, hvor et godt dæk kunne have sparet en bule 
 eller det der er værre...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
               Morten Fruergaard (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  15-02-05 13:27
 | 
 |  | 
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > Tja er et par gl. vinterdæk og sommerdæk meget bedre?,
 Niks. Gode sommerdæk og gode vinterdæk er bedst. Jeg kan ikke se, hvorfor 
 nogle vælger dårlige/gamle dæk for at spare det der for mange er mindre en 1 
 x selvrisiko...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
           Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 10:46
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > |
 > | Det er klart at kører man kun til bageren med bilen, dvs <15000km om året
 > er det spild af
 > | tid og penge med vinterdæk. Men så bor man nok også i nærheden af et andet
 > transportmiddel
 >
 > Nix, man bliver hjemme el. graver cyklen fri, det kan man self. godt kalde
 > "bo i nærheden af"  ;).
 >
 > |
 > | Nej du har jo ikke vinterdæk :)
 >
 > Right, næste gang bliver det helårs fra Daekonline, der er prisen til at
 > overkomme. "I handlen" er den jo sommer + vinterdæk, de er fa... "smarte"
 > .... NOT :(. Desuden har de et større udvalg, ellers er det kun Goodyear man
 > bliver tilbudt.
 
 Tænker du på Vector?
 
 Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.
 
 > | Skifter man bil hvert 3. år har man altid nye dæk på eller tage jeg fejl?
 > |
 > Jeg skifter heller ikke så tit ;). Men der plejer ikke at være nye dæk på en
 > brugt bil, eller en ny bliver leveret med skod dæk.
 
 Jeg skifter dækkene som noget af det første. Folk er utroligt nærrige med gummiet.
 
 > | Tør man spørge til din egen bestykning, mærke årgang og dimension?
 > |
 > Nokian NRH, 2000, 195/65R15.
 
 De bilen er anskaffet i okt 2003 er vinterdækkene købt okt 2003, Michelin Alpin A2 i
 org.dim. 185/65R14T dem gav jeg 2800kr for afbalancerede. Sommerhjulene er så Bridgestone
 re720 i 205/50R16V fra maj 2004, de kostede vel ca 1000/stk.
 Jeg ville ikke køre med 205R16 om vinteren i en bil der kun vejer 1200kg, omvendt er
 185/65R14 noget ballonagtige om sommeren.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
            Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 11:33
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
 | Tænker du på Vector?
 |
 | Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.
 |
 Ja, det er rimeligt træls at man aldrig ser andre nævnt i dæktest. Der er jo
 et marked for de dæk her i DK.,  jeg er sikker på at hvis der var bedre
 udvalg og priser, ville der ikke være den evindelige dæk-debat, de fleste
 ville køre på enelleranden slags MS-dæk, for de findes jo.
 Noget andet er, at det m. de test kan næsten være "det samme", jvf. at det
 er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de vinterdæk, som. er
 indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået "sejrende" ud af den test de
 sidste mange år, jeg spør' bar' :(((.
 ||
 | Jeg skifter dækkene som noget af det første. Folk er utroligt nærrige med
 gummiet.
 |
 Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
 afstand i mel. fælg og vejbane ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
             Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 13:03
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
 > | Tænker du på Vector?
 > |
 > | Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.
 > |
 > Ja, det er rimeligt træls at man aldrig ser andre nævnt i dæktest. Der er jo
 > et marked for de dæk her i DK.,  jeg er sikker på at hvis der var bedre
 > udvalg og priser, ville der ikke være den evindelige dæk-debat, de fleste
 > ville køre på enelleranden slags MS-dæk, for de findes jo.
 
 Migselv incl. om et par år når jeg bliver træt af 1000kr/dæk.
 
 > Noget andet er, at det m. de test kan næsten være "det samme", jvf. at det
 > er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de vinterdæk, som. er
 > indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået "sejrende" ud af den test de
 > sidste mange år, jeg spør' bar' :(((.
 
 Hvordan fusker de? Link?
 
 > ||
 > | Jeg skifter dækkene som noget af det første. Folk er utroligt nærrige med
 > gummiet.
 > |
 > Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
 > afstand i mel. fælg og vejbane ;).
 
 Jeg er for nærrig til at købe ny bil :) endsige forsikre den så vi handler kontant.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
              Andreas M. Hansen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  15-02-05 13:09
 | 
 |  | 
 
            >> Noget andet er, at det m. de test kan næsten være "det samme", jvf. at 
 >> det er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de vinterdæk, 
 >> som. er indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået "sejrende" ud af den 
 >> test de sidste mange år, jeg spør' bar' :(((.
 >
 > Hvordan fusker de? Link?
 >
 Mon ikke det er denne artikel der hentydes til ?
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
               Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 13:13
 | 
 |  | 
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 >>> Noget andet er, at det m. de test kan næsten være "det samme", jvf. 
 >>> at det er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de 
 >>> vinterdæk, som. er indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået 
 >>> "sejrende" ud af den test de sidste mange år, jeg spør' bar' :(((.
 >>
 >>
 >> Hvordan fusker de? Link?
 >>
 > 
 > Mon ikke det er denne artikel der hentydes til ?
 > http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html Så var det da godt at jeg skiftede til Michelin sidste gang ;)
 Conti var nemlig pludselig ikke så gode i ADAC-testen.
 Mvh
    Roberto
            
             |  |  | 
             anders majland (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  15-02-05 13:28
 | 
 |  | > | Tænker du på Vector?
 > | Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.
 > |
 > Ja, det er rimeligt træls at man aldrig ser andre nævnt i dæktest. Der er
 > jo
 > et marked for de dæk her i DK.
 
 Da jeg for godt et år siden skulle have nogle helårsdæk til den gamle mazda
 626 st.car endte jeg med _3_ muligheder og valgte vector dækket da jeg kunne
 få det til omkring det halve af de andre (pga parallelimport fra center dæk
 & fælge)
 
 Jeg vil stadig mene at det er et særdeles godt dæk til danske forhold.
 
 Btw når det sne herude så er det squ ligemeget med sommer/vinterdæk det
 første døgns tid - Vi kommer alligevel ikke ud før der har været en en
 gummiged eller trakttor med senplov forbi ....
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
            Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 12:00
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
 | Tænker du på Vector?
 |
 | Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.
 |
 Ja, det er rimeligt træls at man aldrig ser andre nævnt i dæktest. Der er jo
 et marked for de dæk her i DK.,  jeg er sikker på at hvis der var bedre
 udvalg og priser, ville der ikke være den evindelige dæk-debat, de fleste
 ville køre på enelleranden slags MS-dæk, for de findes jo.
 Noget andet er, at det m. de test kan næsten være "det samme", jvf. at det
 er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de vinterdæk, som. er
 indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået "sejrende" ud af den test de
 sidste mange år, jeg spør' bar' :(((.
 ||
 | Jeg skifter dækkene som noget af det første. Folk er utroligt nærrige med
 gummiet.
 |
 Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
 afstand i mel. fælg og vejbane ;).
 
 
 
 
 
 |  |  | 
             Kim Kristensen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  15-02-05 14:26
 | 
 |  | 
 > Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
 > afstand i mel. fælg og vejbane ;).
 >
 >
 >
 Det kan jeg nu ikke genkende, men det kan selvfølgelig være afhængigt af
 bilmærket. Mig bekendt er det kun de koreanske mærker der skvattede i den
 fælde (i nyere tid) med at montere sit hjemlands vemodige gummi og dermed
 gøre deres egne biler en bjørnetjeneste, japanerne lavede den samme fejl (i
 hvert fald med motorcykler) i gamle dage da de ikke kunne lave ordentlige
 dæk.
 
 Min bil (fra 1/8-97) var originalt monteret med Bridgestone SF 237
 175/70-13, selv om det er et gammelt dæk er det bestemt ikke spor billigt
 (og jeg var i
 øvrigt ganske tilfredse med dem). Bilproducenter køber jo en fantasillion
 dæk får de nok en ret lav pris, så for
 dem er det nok ikke den store forskel på et dårligt og et godt dæk i
 indkøbspris. De har sikkert også overvejet hvad det koster nå kunder kommer
 tilbage med bilen for den er underlig, og det så viser sig at være dækkenes
 skyld.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peter Sindrup (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Sindrup
 | 
 Dato :  14-02-05 19:05
 | 
 |  | 
 > Dette er ikke skrevet fordi jeg betvivler vinterdæks berettigelse, men
 fordi
 > jeg mener at pro/kontra vinterdæk langt fra er en sort/hvid situation og
 > fordi din kommentar om glatførekursus og vinterdæk er en smule enøjet.
 
 Enøjet?
 
 Jeg tror ikke du kan finde ret mange der ikke er enige i, at vinterdæk
 er sommerdæk overlegne hele vinterhalvåret - såfremt man sammenligner
 dæk med samme mønsterdybte (slidt lige meget)
 
 Peter
 
 
 
 |  |  | 
       Claus Nygaard-Peders~ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  14-02-05 20:54
 | 
 |  | "Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
 news:4210e864$0$23082$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 >
 > > Dette er ikke skrevet fordi jeg betvivler vinterdæks berettigelse, men
 > fordi
 > > jeg mener at pro/kontra vinterdæk langt fra er en sort/hvid situation og
 > > fordi din kommentar om glatførekursus og vinterdæk er en smule enøjet.
 >
 > Enøjet?
 
 I høj grad! Hvis du mener at et glatførekursus på kunststofbane overrislet
 med vand kan argumentere overbevisende for brug af vinterdæk frem for
 sommerdæk om vinteren så er du efter min mening blevet en tand for enøjet i
 din bedømmelse.
 
 > Jeg tror ikke du kan finde ret mange der ikke er enige i, at vinterdæk
 > er sommerdæk overlegne hele vinterhalvåret - såfremt man sammenligner
 > dæk med samme mønsterdybte (slidt lige meget)
 
 Hele vinterhalvåret!
 
 Hvis du ellers har læst op på de seneste par vintersæsoners skriverier om
 dæk så ved du at det, understøttet af dækproducenternes egne test,
 efterhånden er fastslået at sommerdæk ikke mister sine gode egenskaber ved
 lave temperaturer og at sommerdæk derfor er at foretrække fremfor vinterdæk
 så længe der ikke ligger sne og is på vejbanen.
 
 Her i Danmark tror jeg nok at DMI vil nikke bekræftende på at vi har
 relativt få dage hvor vejbanen er dækket af sne og is i vinterhalvåret. Så
 langt de fleste dage i vinterhalvåret vil sommerdæk altså være at foretrække
 rent vejgrebsmæssigt.
 
 Så snart der kommer sne på vejbanen er situationen en helt anden og her har
 lameldækkene en klar fordel. på is har vist kun pigge fat.
 
 Tilbage til dit postulat; "Jeg tror ikke du kan finde ret mange der ikke er
 enige i, at vinterdæk er sommerdæk overlegne hele vinterhalvåret". Jeg er
 ganske uenig!
 
 Mvh
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
        Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 21:17
 | 
 |  | 
 
            Claus Nygaard-Pedersen wrote:
 > Hvis du ellers har læst op på de seneste par vintersæsoners
 > skriverier om dæk så ved du at det, understøttet af dækproducenternes
 > egne test, efterhånden er fastslået at sommerdæk ikke mister sine
 > gode egenskaber ved lave temperaturer og at sommerdæk derfor er at
 > foretrække fremfor vinterdæk så længe der ikke ligger sne og is på
 > vejbanen.
 Hvordan kan du konkludere det?
 HVIS sommerdæk virkelig skulle bevarer deres egenskaber om vinteren (pånær 
 sne og is), så siger det INTET om hvorledes de klarer sig kontra 
 vinterdæk...
 > Her i Danmark tror jeg nok at DMI vil nikke bekræftende på at vi har
 > relativt få dage hvor vejbanen er dækket af sne og is i
 > vinterhalvåret. Så langt de fleste dage i vinterhalvåret vil
 > sommerdæk altså være at foretrække rent vejgrebsmæssigt.
 Langt fra enig!
 > Tilbage til dit postulat; "Jeg tror ikke du kan finde ret mange der
 > ikke er enige i, at vinterdæk er sommerdæk overlegne hele
 > vinterhalvåret". Jeg er ganske uenig!
 Jeg er så dig ganske uenig...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
         Claus Nygaard-Peders~ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  14-02-05 21:34
 | 
 |  | "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:42110735$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...
 > Claus Nygaard-Pedersen wrote:
 > > Hvis du ellers har læst op på de seneste par vintersæsoners
 > > skriverier om dæk så ved du at det, understøttet af dækproducenternes
 > > egne test, efterhånden er fastslået at sommerdæk ikke mister sine
 > > gode egenskaber ved lave temperaturer og at sommerdæk derfor er at
 > > foretrække fremfor vinterdæk så længe der ikke ligger sne og is på
 > > vejbanen.
 >
 > Hvordan kan du konkludere det?
 
 Det var skam ikke min konklusion. Emnet har været diskuteret til
 bevidstløshed blandt dæknørder og i pressen. Konklusionen blev at grunden
 til at man bør anvende vinterdæk om vinteren er at man så er bedst muligt
 forberedt på de ofte få snedage der kommer i løbet af vinteren.
 
 > HVIS sommerdæk virkelig skulle bevarer deres egenskaber om vinteren (pånær
 > sne og is), så siger det INTET om hvorledes de klarer sig kontra
 > vinterdæk...
 
 I forbindelse med ovenstående blev det ligeledes konstateret, akkurat som
 Jan W skrev længere oppe i tråden, at vinterdæk har markant længere
 bremselængde end sommerdæk på våd og tør vej. Så jo det siger en hel masse
 om netop det.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
          jan@fedtegreven.dk (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk
 | 
 Dato :  14-02-05 21:58
 | 
 |  | 
 
            "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev :
 >Det var skam ikke min konklusion. Emnet har været diskuteret til
 >bevidstløshed blandt dæknørder og i pressen. Konklusionen blev at grunden
 >til at man bør anvende vinterdæk om vinteren er at man så er bedst muligt
 >forberedt på de ofte få snedage der kommer i løbet af vinteren.
 og så må leve med dårligere bremseevner i de resterende 99% af tiden
 på vejene.
 
 -- 
 jan@Fedtegreven.dk
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk Only baby engines need artificial aspiration  ;)
            
             |  |  | 
           Kim Kristensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  14-02-05 23:33
 | 
 |  | 
 <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
 news:e542119uj7u5d1rolcaknh290i6tk78jg0@dtext.news.tele.dk...
 > "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev :
 >
 > >Det var skam ikke min konklusion. Emnet har været diskuteret til
 > >bevidstløshed blandt dæknørder og i pressen. Konklusionen blev at grunden
 > >til at man bør anvende vinterdæk om vinteren er at man så er bedst muligt
 > >forberedt på de ofte få snedage der kommer i løbet af vinteren.
 >
 >
 > og så må leve med dårligere bremseevner i de resterende 99% af tiden
 > på vejene.
 >
 >
 > -- 
 > jan@Fedtegreven.dk
 > Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk >
 > Only baby engines need artificial aspiration  ;)
 Du har vel også riller i dine dæk nå du kører på tør asfalt selv om du ville
 opnå en kortere bremselængde på mønsterløse dæk, du ville formegentlig også
 have det selv om loven ikke blandede sig i det.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
            Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 23:44
 | 
 |  | 
 
            > Du har vel også riller i dine dæk nå du kører på tør asfalt selv om du 
 > ville
 > opnå en kortere bremselængde på mønsterløse dæk, du ville formegentlig 
 > også
 > have det selv om loven ikke blandede sig i det.
 Det tror jeg næsten, at Jan har..    Det handler vel om at vælge et kompromis, der i tilstrækkelig grad 
 tilgodeser de behov, som vi har.
 Desværre har vi jo ikke 30 forskellige dæk til de forskellige vejtyper og 
 vejrlig, som vi har i DK - og så lige et hold gutter til at skifte, før hver 
 køretur..    Personligt har jeg et udpræget sportsdæk til om sommeren - og et 
 højkvalitetsvinterdæk til om vinteren.
 Hvis jeg ikke havde behov for ikke til enhver tid at kunne køre om vinteren, 
 tror jeg, at jeg blot valgte et almindelig godt sommerdæk - og så lod det 
 blive ved det..    /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
    Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 13:55
 | 
 |  | 
 
            Thomas Johansen wrote:
 > Tja... Hvad er forkerte dæk..??
 > Jeg har f.eks. sommerdæk på min vogn. En kammerat, som køre med
 > vinter dæk, skulle lige køre i den. Han sagde hurtigt at den stod da
 > godt fast i sneen og spurgte hvilke vinterdæk jeg brugte ???... Jeg
 > måtte jo svare at jeg brugte sommedæk...
 > Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 En persons oplevelse kan jeg ikke bruge til noget.
 Var det fx på samme underlag?
 Samme (type) bil?
 godt mønster på hans dæk?
 Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
 bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
     Claus Nygaard-Peders~ (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  14-02-05 15:09
 | 
 |  | "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:42109f91$0$29282$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
 > bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...
 
 Enig! Dæk med mindre end 4mm mønsterdybde burde ikke være tilladte på vejene
 i vinterhalvåret.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
     Bo Rasmussen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Rasmussen
 | 
 Dato :  14-02-05 15:28
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse news:42109f91$0$29282$14726298@news.sunsite.dk...
 > Thomas Johansen wrote:
 >> Tja... Hvad er forkerte dæk..??
 >> Jeg har f.eks. sommerdæk på min vogn. En kammerat, som køre med
 >> vinter dæk, skulle lige køre i den. Han sagde hurtigt at den stod da
 >> godt fast i sneen og spurgte hvilke vinterdæk jeg brugte ???... Jeg
 >> måtte jo svare at jeg brugte sommedæk...
 >> Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 >
 > En persons oplevelse kan jeg ikke bruge til noget.
 > Var det fx på samme underlag?
 > Samme (type) bil?
 > godt mønster på hans dæk?
 >
 > Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
 > bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...
 >
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 > www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 > Nu også Xenonkit til eftermontering...
 Hvis man antager at en statistik ville vise, at færrest implicerede biler 
 kørte på slicks kunne man da konkludere, at mønsterfri dæk var sikrest    Kører selv med vinterdæk på Carina'en, men har lånt en Avensis monteret med 
 originale sommerdæk under værkstedsbesøg -
 Fin bil med Tractioncontrol og alt det smarte, men den står ganske enkelt 
 ikke ligeså godt fast på sneen!
 Bo
            
             |  |  | 
      Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 15:49
 | 
 |  | 
 
            Bo Rasmussen wrote:
 > Hvis man antager at en statistik ville vise, at færrest implicerede
 > biler kørte på slicks kunne man da konkludere, at mønsterfri dæk var
 > sikrest    Niks... Statistikker viser det, som manden bag vil have dne til at vise... 
   -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
     Peter Sindrup (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Sindrup
 | 
 Dato :  14-02-05 19:01
 | 
 |  | >
 > Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
 > bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...
 
 Jeg mener derimod at nye vinterdæk er bedre end end dårlige
 slidte sommerdæk (sliks)
 kan du se logikken i din argumentation?
 
 Peter
 
 
 
 |  |  | 
      Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 19:58
 | 
 |  | 
 
            Peter Sindrup wrote:
 > Jeg mener derimod at nye vinterdæk er bedre end end dårlige
 > slidte sommerdæk (sliks)
 Enig.
 Den ene ting udelukker ikke den anden...
 > kan du se logikken i din argumentation?
 Ja... :-?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
    Thomas H. (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas H.
 | 
 Dato :  14-02-05 14:41
 | 
 |  | 
 "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
 news:cuq5d8$2t6f$1@news.cybercity.dk...
 
 > Tja... Hvad er forkerte dæk..??
 > Jeg har f.eks. sommerdæk på min vogn. En kammerat, som køre med vinter
 > dæk,
 > skulle lige køre i den. Han sagde hurtigt at den stod da godt fast i sneen
 > og spurgte hvilke vinterdæk jeg brugte ???... Jeg måtte jo svare at jeg
 > brugte sommedæk...
 > Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 
 Okey ...så er det vel nogle larmende sommerdæk med masser af tværgående
 riller?
 Jeg havde nogle Continental dæk på Escorten, rigtig fede dæk med meget få
 tværgående riller men store langsgående riller, første gang der faldt sne
 troede jeg det var løgn, jeg sad fast i 5 cm sne konstant.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 20:51
 | 
 |  | > Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 
 Vinterdæk er generelt LANGT bedre end sommerdæk på is og sne...!
 
 Uden tvivl overhovedet..!
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    phk (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  15-02-05 09:29
 | 
 |  | 
 "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
 news:cuq5d8$2t6f$1@news.cybercity.dk...
 
 > Tja... Hvad er forkerte dæk..??
 > Jeg har f.eks. sommerdæk på min vogn. En kammerat, som køre med vinter
 > dæk,
 > skulle lige køre i den. Han sagde hurtigt at den stod da godt fast i sneen
 > og spurgte hvilke vinterdæk jeg brugte ???... Jeg måtte jo svare at jeg
 > brugte sommedæk...
 > Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.
 
 Dine dæk er nye? Eller din kammerats dæk er mere slidte end dine?
 
 Mønsterdybden har temmelig meget at sige - det kan jeg mærke på min egen
 bil. Og jeg har selv prøvet at køre rundt på glatførerbane i ens biler, en
 med nye dæk og en med halvslidte (4-5 mm) dæk på bag. Der var en verden til
 forskel. Hvor nye dæk hele vejen rundt medfører en meget stabil bil bevirker
 halvslidte dæk på baghjulene en meget svingglad bil.
 
 Jeg havde selvfølgelig til en hver tid kontrol over den alligevel :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 13:28
 | 
 |  | > 95 % af dem jeg har hjulpet de sidste par dage, er folk/biler, som ikke
 > kunne passere en bakke, hvor alle andre ikke havde problemer. Jeg mener
 > derfor, at det klart må skyldes dårlige dæk...
 
 Den hopper jeg ikke på, var det folk som turde at gi bilen noget power ??
 Og hvad med biltypen ? jeg kan godt mærke at min 325i har lidt sværere ved
 at klare dyb sne, i forhold til min gamle GII GTI 8V som bare flåede jeg
 igennem det hele på brede sommerdæk..
 
 I alt den sne er er sq glad for at jeg har spær på min trækkende aksel, det
 har også meget at sige..
 
 i virkeligheden tror jeg ikke at dækende har så stor forskel når vi snakker
 alm bildæk og ikke knop 4x4 dæk, og når vi snakker en masse sne.. for som
 jeg ser det, så pakker alle dæk til med is i rillerne.. og så er alle dæk
 ens, lige med forskel på bredden..
 
 eller er jeg helt gal på den ?
 
 Mvh
 Morten **som har udfordret sig selv mange gange i meget dyb sne, og som
 aldrig har siddet fast i mere end 1mins, indtil bilen fik noget havre... **
 
 
 
 
 |  |  | 
    Morten Fruergaard (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-02-05 13:50
 | 
 |  | 
 
            Juel wrote:
 > Den hopper jeg ikke på, var det folk som turde at gi bilen noget
 > power ?
 Ja.
 > Og hvad med biltypen ?
 En blanding af den danske og tyske vognbank...
 > I alt den sne er er sq glad for at jeg har spær på min trækkende
 > aksel, det har også meget at sige..
 Helt enig..
 > i virkeligheden tror jeg ikke at dækende har så stor forskel når vi
 > snakker alm bildæk og ikke knop 4x4 dæk, og når vi snakker en masse
 > sne.. for som jeg ser det, så pakker alle dæk til med is i rillerne..
 > og så er alle dæk ens, lige med forskel på bredden..
 >
 > eller er jeg helt gal på den ?
 Det mener jeg...
 Vi kan dog (måske, hvis du er enig) blive enige om, at nye gode sommerdæk er 
 bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
  Peter Sindrup (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Sindrup
 | 
 Dato :  14-02-05 13:49
 | 
 |  | >
 > Hvis man kører efter forholdene og dermed bruger det ekstra grip som
 > vinterdæk giver i sneen, så er man vel ligeså tæt på at køre fast som
 > dem der kører mere forsigtigt.
 
 Hvis bilen skal op ad bakke, så er det dækkenes totale friktion der afgør om
 du kommer op eller ej - ikke om man kører forsigtigt. Og her er vinterdæk,
 sommerdækene klart overlegne - på sne. (Hvis bilen skal trække sig op, og vi
 ikke snakker om at en lille bakke kan forceres med et tilløb)
 
 P-)
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |