|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 30 000 Km på et olie skift !! Fra : Eg Egemarke
 | 
 Dato :  13-02-05 18:41
 | 
 |  | 
 
            Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km mellem 
 hvert olieskift ?!?
 Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?
 -- 
 --
 MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265 |  |  | 
  Morten Fruergaard (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  13-02-05 19:44
 | 
 |  | 
 
            Eg Egemarke telepaterede følgende til sin PC:
 > Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 > Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km
 > mellem hvert olieskift ?!?
 > Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 > Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller
 > ej ?!?
 Ja...
 Hvis motoren er bygget til det, og olien er rigtig, så skulle der ikke være 
 et problem...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
  Propellen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Propellen
 | 
 Dato :  13-02-05 20:20
 | 
 |  | "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev
 <420f9128$0$29280$14726298@news.sunsite.dk> i dk.fritid.bil:
 
 >Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 >Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km mellem
 >hvert olieskift ?!?
 
 Vores lastvogne triller 50.000 mellem olieskift, og de er ikke
 ligefrem nye.. 1995 og frem.
 Min gamle Escort mk IV 1,6 D triller 20.000 mellem olieskift.
 
 Så 30.000km på en ny bil tror jeg ikke er noget problem.
 
 --
 "if you´re a lame brain, then you´re a lame brain. I can't help that"
 - Tori Amos
 
 /Prop
 
 
 
 |  |  | 
  Tue (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-02-05 21:09
 | 
 |  | On Sun, 13 Feb 2005 18:40:50 +0100, Eg Egemarke wrote:
 
 > Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 > Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km mellem
 > hvert olieskift ?!?
 > Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 > Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?
 
 Det er også intervallet på en Golf IV.
 
 --
 Tue Jensen
 
 
 |  |  | 
  Tue (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-02-05 21:12
 | 
 |  | On Sun, 13 Feb 2005 21:09:29 +0100, Tue wrote:
 
 > On Sun, 13 Feb 2005 18:40:50 +0100, Eg Egemarke wrote:
 >
 >> Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 >> Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km mellem
 >> hvert olieskift ?!?
 >> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 >> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?
 >
 > Det er også intervallet på en Golf IV.
 
 Benzin 2.0.
 
 --
 Tue Jensen
 
 
 |  |  | 
  Henrik Bøgh \(væk hj~ (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Bøgh \(væk hj~
 | 
 Dato :  13-02-05 21:19
 | 
 |  | "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:420f9128$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 > Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km
 mellem
 > hvert olieskift ?!?
 
 Tjaeh - Sharan'en skal have skiftet olie v. de intervaller så jo - måske :)
 
 > Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 
 Selv min gamle Mazda fra 1989 skulle først have v. 15 kkm.
 
 > Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej
 ?!?
 
 Både olie og motorer er i dag væsentligt bedre end for bare 15 år siden.
 
 --
 MVH Boegh
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  14-02-05 08:49
 | 
 |  | Eg Egemarke wrote:
 > Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 > Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km
 > mellem hvert olieskift ?!?
 > Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 > Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?
 
 Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.
 Sådan en smart er ikke lavet til at kunne køre 300000km så det er vel
 ligemeget.
 Lastvogne der kører langt imellem skift har dels noget mere olie, dels
 olierenseanlæg dvs ikke bare et papirfilter.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 10:24
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
 | Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.
 
 Forhindre det er nok ikke den primære opgave, det må være at smørre :). Men
 den optager vand,syre,sod&skidt, så smørre, flydeevnen forringes. Det ses
 bedst her om vinteren, hvor kulden gør at gl. olie er stift som grød ift. ny
 olie, og derfor har svære ved at blive pumpet rundt ved start.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Eg Egemarke (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Eg Egemarke
 | 
 Dato :  14-02-05 10:25
 | 
 |  | 
 
            Jamen det er osse det jeg tænker (har set eksemplarer i tyskland med 300 000 
 Km på tælleren dog og den uofficielle rekord er 520 000 km iflg den britiske 
 side)
 Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt 
 sodet/kondenset til !!
 Tror bare jeg holder mig til mine 10 000 Km så er jeg sikker.
 -- 
 --
 MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265 |  |  | 
   Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 18:31
 | 
 |  | 
 "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:42106e6b$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jamen det er osse det jeg tænker (har set eksemplarer i tyskland med 300 
 > 000 Km på tælleren dog og den uofficielle rekord er 520 000 km iflg den 
 > britiske side)
 > Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt 
 > sodet/kondenset til !!
 > Tror bare jeg holder mig til mine 10 000 Km så er jeg sikker.
 >
 Motoren er jo heller ikke så stor, så 3 liter er sikker rigeligt.
 Hvis du sover bedre om natten - så skift bare ved 10.000.
 Men jeg er nu ret overbevist om at den fint kan klare distancen - på den 
 rigtige olie.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk |  |  | 
   Hans L. Jørgensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  14-02-05 18:52
 | 
 |  | Eg Egemarke wrote:
 
 > Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt
 > sodet/kondenset til !!
 
 Tror næppe der er mange 0/00 vand i 75-85 grader varm olie, så den med
 kondens i olien - nope. Kan naturligvis godt være der er kondens i motoren
 ved koldstart, men den fordamper lige så hurtigt som motoren er varm,
 ellers kan det tydeligt ses på olien, grå og mayonaise agtig.
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
   anders majland (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  14-02-05 17:23
 | 
 |  | > Og med ca 3 liter olie er der ikke meget at svine i inden det er helt
 > sodet/kondenset til !!
 
 VW gruppen har også 30000km intervaller på mange af deres motorer - incl den
 1,2 liter der ligger i vores fabia. Jeg overvejede også selv at skifte den
 halvvejs men har droppet det igen.
 
 Men skifter du selv - så brug alligevel den anbefalede olie ahs til evt.
 reklamationer.
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-05 18:27
 | 
 |  | 
 
            >> Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 >> Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km 
 >> mellem hvert olieskift ?!?
 >> Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 >> Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej 
 >> ?!?
 >
 > Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.
 Kondens skulle meget gerne blive udluftet ved længere køreture. Og lur mig 
 om ikke der er et forbehold for biler med abnormt kørselsmønster = mange 
 koldstarter og ingen lange ture. Men de når jo så også næppe at køre 30.000 
 på to år som er levetiden på longlife olierne.
 Det er da utroligt så vidende du er på området. :)
 Tro du ikke bare det bunder i dine egne fordomme.
 Prøv at give mig én grund til at du skulle være mere troværdig på området en 
 de ingeniører som udvikler olie og motorer.
 Ingen af dem vinder vel noget som helst på at postulere at det kan 
 holde/kører længere end det faktisk kan.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk |  |  | 
   Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 08:06
 | 
 |  | Claus Petersen wrote:
 >>>Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 >>>Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km
 >>>mellem hvert olieskift ?!?
 >>>Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 >>>Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej
 >>>?!?
 >>
 >>Olien kan sgudde forhindre kondensvand og sod.
 >
 >
 > Kondens skulle meget gerne blive udluftet ved længere køreture. Og lur mig
 > om ikke der er et forbehold for biler med abnormt kørselsmønster = mange
 > koldstarter og ingen lange ture. Men de når jo så også næppe at køre 30.000
 > på to år som er levetiden på longlife olierne.
 >
 > Det er da utroligt så vidende du er på området. :)
 > Tro du ikke bare det bunder i dine egne fordomme.
 >
 > Prøv at give mig én grund til at du skulle være mere troværdig på området en
 > de ingeniører som udvikler olie og motorer.
 
 Jeg skal ikke sælge noget.
 
 > Ingen af dem vinder vel noget som helst på at postulere at det kan
 > holde/kører længere end det faktisk kan.
 
 Deres lønposer?
 
 Jeg forstår godt at folk køber 30000km skifteintervallet når de ser hvad service koster på
 den folkepotte de lige har blødt 400000kr for. Den olie der skal holde 30.000km koster så
 også forholdsvis meget mere at i den sidste ende er det nok det samme - bortset fra at den
 dyre olie er noget 2 år gammelt slam.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-05 09:10
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 | Deres lønposer?
 |
 | Jeg forstår godt at folk køber 30000km skifteintervallet når de ser hvad
 service koster på
 | den folkepotte de lige har blødt 400000kr for.
 
 Enig, de lange skifteintervaller er bla. dikteret af marketingafd., de ved
 godt det "sælger" med lange intervaller. Men det betyder ikke det er et
 teknisk "hit" :(. VW har reduceret længde på deres, på US. og CAN. markeder,
 fordi de fik nogle sager ang. sammenbrudte motorer  på halsen.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Roberto Saldo (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  15-02-05 09:42
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > | Deres lønposer?
 > |
 > | Jeg forstår godt at folk køber 30000km skifteintervallet når de ser hvad
 > service koster på
 > | den folkepotte de lige har blødt 400000kr for.
 >
 > Enig, de lange skifteintervaller er bla. dikteret af marketingafd., de ved
 > godt det "sælger" med lange intervaller. Men det betyder ikke det er et
 > teknisk "hit" :(. VW har reduceret længde på deres, på US. og CAN. markeder,
 > fordi de fik nogle sager ang. sammenbrudte motorer  på halsen.
 
 Det er netop min pointe.
 
 Det er netop som med gearkasseolien der 'aldrig skal skiftes', dvs i den projicerede
 levetid på 99999km/5år.
 Desværre er den gennemsnitlige danske bil over 15år og mange 100000km.
 
 Det har aldrig skadet nogen at skifte olien flittigt.
 
 Mvh
 Roberto (den der smør' godt kør' godt)
 
 
 |  |  | 
  Soren Pedersen (15-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Pedersen
 | 
 Dato :  15-02-05 10:47
 | 
 |  | 
 
            Eg Egemarke wrote:
 > Sad lige og lurede i service hæftet til kærestens MCC Smart
 > Det ka da ikke være rigtigt, eller sundt  at den skal køre 30 000 Km 
 > mellem hvert olieskift ?!?
 > Eller er jeg bare hys fordi jeg vil bytte for hver 10 000 Km !?!
 > Hvad mener i andre !?! er olien så go idag at den kan tåle det eller ej ?!?
 > 
 Jeg vil mene det komme an på dit kørselsmønster. Ved mange småture, og 
 ikke så mange km ville jeg skifte en gang om året uanset kilometer. Ved 
 lange ture og mange kilometre ville jeg holde mig til de 30.000km 
 skifteinterval - Dog stadigvæk mindst en gang årligt.
 Fruens 309'er kører kun 4.000 på et olieskift - Men det skyldes at den 
 kun kører 4.000 km årligt....
 Efter min bedste overbevisning er dem der kører ex. 30.000 km årligt, og 
 alligevel skifter for hver 10.000 km nogle svin ! ( DEN sætning skal nok 
 give mig en masse nye venner herinde    Mvh
 Søren
            
             |  |  | 
 |  |