|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Chip tuning... skal eller skal ikke ??? Fra : jhm
 | 
 Dato :  12-02-05 15:59
 | 
 |  | Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren, den trækker nu ganske udmærket
 med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
 tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har noget
 på krogen, den vil trække langt bedre og den vil få en roligere motorgang,
 er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
 sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Hviid (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Hviid
 | 
 Dato :  12-02-05 16:29
 | 
 |  | 
 "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:cul5k0$i1l$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren, den trækker nu ganske udmærket
 > med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
 > tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har
 > noget
 > på krogen, den vil trække langt bedre og den vil få en roligere motorgang,
 > er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
 > sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??
 
 Aner det virkelig ikke, men jeg har en bil, det er modellen med VW motoren
 i...
 
 
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  phk (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  12-02-05 16:33
 | 
 |  | 
 "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:cul5k0$i1l$1@news.cybercity.dk...
 
 > Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren,
 
 Mon alle ved hvad det er for en? Jeg har en Folkevogn, den med
 Passat-motoren, hvad er det for en bil? ;)
 
 > den trækker nu ganske udmærket
 > med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
 > tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har
 > noget
 > på krogen,
 
 Det tror jeg så ikke på. Hver gang du presser den mere end du kunne presse
 den gamle bruger du mere brændstof. Kun på stigninger, hvor du får skulle gå
 et gear ned kan du spare - lidt!
 
 > den vil trække langt bedre
 
 Det er utvivlsomt rigtigt.
 
 >  og den vil få en roligere motorgang,
 
 Jeg tillader mig at tvivle på at Mercer ikke kan lave en dieselmotor med en
 rolig motorgang :)
 
 > er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
 > sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??
 
 Er de ekstra HK noget du vil bruge hver dag hele tiden? Så kan den ikke
 holde til det.
 
 Der er en grund til at tyske biler generelt ikke kører så langt som danske -
 og det er fordi de får nogen tæsk hele tiden på autobanerne.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  12-02-05 19:20
 | 
 |  | > Er de ekstra HK noget du vil bruge hver dag hele tiden? Så kan den ikke
 > holde til det.
 
 Hvor har du det fra..?
 
 Det er klart, at alting kan ødelægges, hvis det er det, som man stiler
 efter.
 
 Men jeg har talt med cheferne i VW-gruppen og PSA-gruppen i Danmark, og
 selvom de er imod chiptuning, så kan de ikke komme med eksempler, hvor det
 direkte er diesel-chiptuning, der har været årsag til problemer.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
   phk (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  12-02-05 20:59
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:420e4882$0$13734$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 >> Er de ekstra HK noget du vil bruge hver dag hele tiden? Så kan den ikke
 >> holde til det.
 >
 > Hvor har du det fra..?
 
 Som sagt - tyske motorer holder ikke så længe som danske. De kører livet af
 sig selv på motorvejene, hvor de får lov til at spille med musklerne.
 
 Det får vi ikke lov til herhjemme.
 
 Da jeg fortalte dem (dieseltunerne) min Golf II havde kørt 400.000 km var de
 ved at falde ned ad stolen ..
 
 >
 > Det er klart, at alting kan ødelægges, hvis det er det, som man stiler
 > efter.
 
 Almindelig brug, høje hastigheder ødelægger...
 
 > Men jeg har talt med cheferne i VW-gruppen og PSA-gruppen i Danmark, og
 > selvom de er imod chiptuning, så kan de ikke komme med eksempler, hvor det
 > direkte er diesel-chiptuning, der har været årsag til problemer.
 
 Har de lavet nogle videnskabelige tests til fremvisning ...
 
 Ingen fabrik vil indrømme hvis deres biler har problemer med at blive
 tunet - det sælger jo, hvis de ikke har.
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jan W Nielsen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  12-02-05 22:31
 | 
 |  | >> Men jeg har talt med cheferne i VW-gruppen og PSA-gruppen i Danmark, og
 >> selvom de er imod chiptuning, så kan de ikke komme med eksempler, hvor
 >> det direkte er diesel-chiptuning, der har været årsag til problemer.
 
 > Ingen fabrik vil indrømme hvis deres biler har problemer med at blive
 > tunet - det sælger jo, hvis de ikke har.
 
 Tro mig - på det tidspunkt, hvor jeg talte med dem, gjorde de alt hvad de
 kunne for at "skræmme" befolkningen fra at tune bilerne.
 
 En anden grund til at tyske biler ikke kører så mange kilometer som de
 danske er, at de ikke bliver særligt gamle, før de - som husstandens primære
 køretøj - skiftes ud.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  jhm (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jhm
 | 
 Dato :  12-02-05 16:47
 | 
 |  | en Jeep er en Jeep  som en VW er en WV
 
 "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:cul5k0$i1l$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren, den trækker nu ganske udmærket
 > med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
 > tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har
 noget
 > på krogen, den vil trække langt bedre og den vil få en roligere motorgang,
 > er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
 > sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  phk (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  12-02-05 17:40
 | 
 |  | 
 "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:cul8dc$lh6$1@news.cybercity.dk...
 
 > en Jeep er en Jeep  som en VW er en WV
 
 Og sådan en GD270 - er der turbo på så´en en?
 
 Når du nu skriver Mercedesmotor går jeg ud fra der kun er en OG at det er en
 270´er, i det det er den første type google viser mig i noget tekst når man
 søger på "jeep mercedesmotor".
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   jhm (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jhm
 | 
 Dato :  12-02-05 18:50
 | 
 |  | Det er en Jeep Grand Cherokee (amerikaner) med en Mercedes diesel motor, ja
 det er den samme motor og gesrkasse som er i Mercedes 270
 Jhm
 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:420e3106$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 > news:cul8dc$lh6$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > en Jeep er en Jeep  som en VW er en WV
 >
 > Og sådan en GD270 - er der turbo på så´en en?
 >
 > Når du nu skriver Mercedesmotor går jeg ud fra der kun er en OG at det er
 en
 > 270´er, i det det er den første type google viser mig i noget tekst når
 man
 > søger på "jeep mercedesmotor".
 >
 >
 > --
 > Per, Esbjerg
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  12-02-05 19:42
 | 
 |  | 
 "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Det er en Jeep Grand Cherokee (amerikaner) med en Mercedes diesel motor,
 > ja
 > det er den samme motor og gesrkasse som er i Mercedes 270
 
 Altså ikke med turbo, en TDI, HDI afenslags?. Hvis ja, har en chipning
 begrænset indflydelse på ekvipagen, det meste fremkommer fordi din tegnebog
 bliver lettere ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jørgen M. Rasmussen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  12-02-05 19:48
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Altså ikke med turbo, en TDI, HDI afenslags?. Hvis ja, har en chipning
 > begrænset indflydelse på ekvipagen, det meste fremkommer fordi din
 > tegnebog bliver lettere ;).
 Der skal nu stå "hvis nej"- at den er en normal sugemotor uden turbo
 el.lign. .
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jan W Nielsen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  12-02-05 20:46
 | 
 |  | > Altså ikke med turbo, en TDI, HDI afenslags?
 
 Nej, det hedder CDi hos Mercedes Benz.
 
 Commonrail med direkte indsprøjtning, turbo og intercooler - der er næsten
 200 hk ved chipning.
 
 Det er knap 40 mere end standard.
 
 Regn med omtrent det samme forbrug.
 
 Vær opmærksom på om automatgearkassen kan komme af med varmen, når du kører
 med trailer. Der bør måske monteres en særlig køler.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Glerup (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  12-02-05 17:02
 | 
 |  | 
 "jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:cul5k0$i1l$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren, den trækker nu ganske udmærket
 > med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
 > tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har
 noget
 > på krogen, den vil trække langt bedre og den vil få en roligere motorgang,
 > er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
 > sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??
 
 Mht. motorgang og økonomi, tvivler jeg på at en chiptuner kan noget Mercedes
 ikke kan!
 
 Flere kræfter kan den selvf. sagtens få, det er så op til din samvittighed
 om du kan acceptere en vogn der sansynligvis forurener mere end loven
 tillader. Som påpeget andersteds er der ikke længere nogen garanti for at
 drivlinien kan tåle de ekstra kræfter i længden.
 
 Skrevet af en gut med en Fabia 16V, som går forbandet godt efter en
 omprogrammering af motorstyringen.... 114HK på en 1,4 :)
 
 MVH
 Kent Glerup
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |