|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Snehelvede Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-02-05 12:51
 | 
 |  | Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 snedækkede fortove.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 utrolig hvad 3-4 mm sne kan forårsage
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-02-05 12:59
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt 
 > udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de 
 > snedækkede fortove.
 > utrolig hvad 3-4 mm sne kan forårsage
 Pst.. Tom, vi er allerede igang i en anden tråd :)
 > --
 > Tom
 Lars B    |  |  | 
  phk (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  12-02-05 13:02
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 > udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 > snedækkede fortove.
 
 Det har det da været hele formiddagen. Er lige kommet ind efter et par
 timers morskab i en 4-hjulstrækker :)
 
 Det bliver åbenbart liggende nogle dage, hvis man kikker på vejrudsigten.
 
 Der er så en hel del mere end dine 3-4 mm sne her i Esbjerg-området.
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Matthias H Matthiess~ (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~
 | 
 Dato :  12-02-05 13:04
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 > udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 > snedækkede fortove.
 >
 
 Her i det sydligste sønderjylland er sneen snart væk igen. De sidste 2 timer
 har det regnet ret godt.
 Hilsen Matthias
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  12-02-05 14:02
 | 
 |  | 
 
            Matthias H Matthiessen skrev:
 >>Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt 
 >>udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de 
 >>snedækkede fortove.
 > Her i det sydligste sønderjylland er sneen snart væk igen. De sidste 2 timer 
 > har det regnet ret godt.
 > Hilsen Matthias 
 > 
 Her 6-7 km fra landegrænsen sidder jeg også og undrer mig over hvor det 
 snekaos bliver af.    (Jeg tror der manglede en    i det første indlæg.)    -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
  Morten Fruergaard (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  12-02-05 14:33
 | 
 |  | 
 
            Tom telepaterede følgende til sin PC:
 > utrolig hvad 3-4 mm sne kan forårsage
 LOL
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
             |  |  | 
  C. Caspersen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C. Caspersen
 | 
 Dato :  12-02-05 20:32
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 > udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 > snedækkede fortove.
 ....og lastbilerne kører 80 km/t på motorvejene    /Caspersen
            
             |  |  | 
  Folmer Rasmussen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  12-02-05 22:18
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 12 Feb 2005 20:32:08 +0100, "C. Caspersen"
 <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 >> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 >> snedækkede fortove.
 >
 >...og lastbilerne kører 80 km/t på motorvejene    >--
 Ja, og.......?
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
   Carsten Hjorth (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  12-02-05 22:37
 | 
 |  | 
 "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1jss01hbjdne51rdpu19vboeqr53d3j7gn@4ax.com...
 > On Sat, 12 Feb 2005 20:32:08 +0100, "C. Caspersen"
 > <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 >
 >>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >>news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 >>> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 >>> snedækkede fortove.
 >>
 >>...og lastbilerne kører 80 km/t på motorvejene    >
 >>--
 >
 > Ja, og.......?
 Bare et ord fra toppen af hovedet: BREMSELÆNGDE!!!
 /Carsten 
            
             |  |  | 
    Folmer Rasmussen (12-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  12-02-05 23:12
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 12 Feb 2005 22:36:44 +0100, "Carsten Hjorth"
 <carstenhjorth@yahoo.dk> wrote:
 >
 >"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:1jss01hbjdne51rdpu19vboeqr53d3j7gn@4ax.com...
 >> On Sat, 12 Feb 2005 20:32:08 +0100, "C. Caspersen"
 >> <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 >>
 >>>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >>>news:420deda9$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>>> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
 >>>> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
 >>>> snedækkede fortove.
 >>>
 >>>...og lastbilerne kører 80 km/t på motorvejene    >>
 >>>--
 >>
 >> Ja, og.......?
 >
 >Bare et ord fra toppen af hovedet: BREMSELÆNGDE!!!
 >--
 Jeg har ikke bemærket, at der i C. Caspersens indlæg stod noget om, at
 lastbilerne kørte 80 km/t. uden at have den fornødne standselængde til
 hinanden og andre.
 Skulle det være tilfældet, er det noget svineri, men det er jo ikke
 til at arbejde med, når indlæggene ikke er ens på din og min computer.
   Rent køreteknisk er det af og til tvingende nødvendigt at holde dampen
 oppe, hvis der køres i kuperet terræn, for ikke at ende med at sidde
 fast oppe i bakken.
 Det skal ikke forstås derhen at sikkerheden skal tilsidesættes på
 nogen måde. (Det er fanneme irriterende at man hele tiden skal gå med
 både livrem og seler, for ikke at blive misfortolket i dette forum.)
 Nu er jeg (igen) lige kommet hjem fra Finland, men jeg mener at jeg
 hørte et eller andet om, at E 45 har været spærret p.gr.a. lastbiler
 der sad fast på nogen bakker, og derefter skred ud.
 Så kommer dem der kører 30 km/t. jo heller ikke frem.
 Jeg har forståelse for, at det ikke er nemt at sidde nede i de små
 biler og blive overhalet med dobbelt hastighed af et vogntog.
 Det der bekymrer mig er, at folk tydeligvis udtaler sig om ting de
 ikke véd nok om.
 Det burde være logik for dværghøns, at hvis lastbilerne skulle køre 30
 km/t., og efterfølgende skal lave 100% accellerationer hver gang der
 kommer en stigning, så er der udsigt til baghjulsudskridning på
 trækakslen. Kommer der sådan én, véd man ikke hvilken vej den vælger
 at gå. Det eneste man véd er, at der kommer en omgående reaktion fra
 hængeren. Når den kommer, så kan jeg fanneme betro dig at folk bliver
 forskrækkede, og det har de også al mulig grund til at blive.
 Der er kun et alternativ, og det er at blive hjemme på pladsen, men
 jeg kan betro dig, at forsyningssituationen ville ende op i noget du
 tror er løgn, i løbet af ingen tid.
 Årsagen til det er naturligvis, at de fleste, fabrikker og salgssteder
 har minimeret lagrene, fordi de baserer deres logistik på dag til
 dag/dør til dør transporter.
 For min skyld kunne man godt indføre køreforbud for lastbiler når det
 er dårligt vejr, men det er ikke nødvendigt. 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
     Karsten Andersen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  13-02-05 08:49
 | 
 |  | 
 
            Sat, 12 Feb 2005 23:12:26 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 77 linier,
 i <g4us01pjapadc6eua5b0k208tdupg8f6i2@4ax.com>, :
 >Årsagen til det er naturligvis, at de fleste, fabrikker og salgssteder
 >har minimeret lagrene, fordi de baserer deres logistik på dag til
 >dag/dør til dør transporter.
 Som skal køre ud af vognmænd der ikke vil overholde reglerne.
   >For min skyld kunne man godt indføre køreforbud for lastbiler når det
 >er dårligt vejr, men det er ikke nødvendigt. 
 >
 Næ de skal bare have ordenlige dæk på og køre efter forholdene..
 Men fortæl nu Folmer, syntes du ikke lastbiler generelt køre for
 hurtigt, eller syntes du de burde køre hurtigere.?
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
      Folmer Rasmussen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  13-02-05 13:18
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 13 Feb 2005 08:49:17 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
 wrote:
 >Sat, 12 Feb 2005 23:12:26 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 77 linier,
 >i <g4us01pjapadc6eua5b0k208tdupg8f6i2@4ax.com>, :
 >
 >>Årsagen til det er naturligvis, at de fleste, fabrikker og salgssteder
 >>har minimeret lagrene, fordi de baserer deres logistik på dag til
 >>dag/dør til dør transporter.
 >
 >Som skal køre ud af vognmænd der ikke vil overholde reglerne.
 >   >--
 Det er ikke mit indtryk, at der er nogen nævneværdig forskel på
 vognmænd og chauffører, hvad angår ulovligheder .    Når der køres ud søndag aften, pudser alle glorien i litervis af
 Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
 at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso
 tilbage.    >--
 >>For min skyld kunne man godt indføre køreforbud for lastbiler når det
 >>er dårligt vejr, men det er ikke nødvendigt. 
 >>
 >
 >Næ de skal bare have ordenlige dæk på og køre efter forholdene..
 >--
 Ja, det har du ikke uret i. 
 Nu véd jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har selv 38 års erfaring i
 stort set alle former for transport på gummihjul.
 Jeg kan fortælle dig at det er blevet voldsomt meget bedre på alle
 fronter indenfor sikkerhed i både lastbiler og busser herhjemme i den
 periode. Det skal ikke forstås derhen at alt er perfekt, men de tider
 er forbi, hvor man, når man bad vognmanden om at få vinterdæk på, fik
 denne reaktion:
 Vognmanden rejser sig fra kontorstolen, går hen til vinduet, kigger ud
 på en bar og tør gårdsplads, og siger de vise ord: Til hvad?
 10 minutter forinden har samme vognmand lige givet køreordre til
 Nordnorge! I december måned!    >--
 >Men fortæl nu Folmer, syntes du ikke lastbiler generelt køre for
 >hurtigt, eller syntes du de burde køre hurtigere.?
 >--
 Jeg véd godt hvad du fisker efter, men jeg må skuffe dig, og sige at
 jeg synes at det tempo der køres med nu, er aldeles passende.
 Det er sagt af en chauffør der efter at have fået ny bil midt i
 december allerede har fået 3 stenslag i forruden af overhalende
 lastbiler. Det skete aldrig i den gamle bil, der kunne køre 5 km/t.
 hurtigere. *LOL*
 Venlig hilsen
 Folmer
 Der stadig har lidt faglig stolthed tilbage, og gerne forsvarer den.
            
             |  |  | 
       Karsten Andersen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  13-02-05 13:39
 | 
 |  | 
 
            Sun, 13 Feb 2005 13:18:18 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 69 linier,
 i <s9gu019iqsf6b16lc7al0v7ep74hlbk9g0@4ax.com>, :
 >Det er ikke mit indtryk, at der er nogen nævneværdig forskel på
 >vognmænd og chauffører, hvad angår ulovligheder .    >
 >Når der køres ud søndag aften, pudser alle glorien i litervis af
 >Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
 >at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso
 >tilbage.    Næ men hvis chaufførene ikke gør som Vognmanden vil, finder han jo
 bare nogle andre..
 Og starte søndagaften fra Aarhus og med færgen om natten. Og hele
 Sjælland rundt med vare og derefter samle retur op inden man tager
 aftenfærgen hjem
 Når man gør det ugens 5 dage kan man ikke overholde nogen
 kørehviletid.
 + man har formange timer efter de nye regler.
 Og ja der er flere der køre på den måde.
 >>Næ de skal bare have ordenlige dæk på og køre efter forholdene..
 >
 >>--
 >
 >Ja, det har du ikke uret i. 
 >
 >Nu véd jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har selv 38 års erfaring i
 >stort set alle former for transport på gummihjul.
 >
 >Jeg kan fortælle dig at det er blevet voldsomt meget bedre på alle
 >fronter indenfor sikkerhed i både lastbiler og busser herhjemme i den
 >periode. Det skal ikke forstås derhen at alt er perfekt, men de tider
 >er forbi, hvor man, når man bad vognmanden om at få vinterdæk på, fik
 >denne reaktion:
 >
 >Vognmanden rejser sig fra kontorstolen, går hen til vinduet, kigger ud
 >på en bar og tør gårdsplads, og siger de vise ord: Til hvad?
 >
 >10 minutter forinden har samme vognmand lige givet køreordre til
 >Nordnorge! I december måned!    Jo helt klart Chaufførene er blevet bedre til og sige fra over
 misligeholdte lastbiler.
 Men der køre stadigt mange rundt, der måske bremser godt nok på en
 prøvestand men ikke dur når man har læs på.
 >>Men fortæl nu Folmer, syntes du ikke lastbiler generelt køre for
 >>hurtigt, eller syntes du de burde køre hurtigere.?
 >
 >>--
 >
 >Jeg véd godt hvad du fisker efter, men jeg må skuffe dig, og sige at
 >jeg synes at det tempo der køres med nu, er aldeles passende.
 >
 >Det er sagt af en chauffør der efter at have fået ny bil midt i
 >december allerede har fået 3 stenslag i forruden af overhalende
 >lastbiler. Det skete aldrig i den gamle bil, der kunne køre 5 km/t.
 >hurtigere. *LOL*
 Hmmm vil du sige farten på de 90km/t er ok eller de 80km/t som er max
 på motorvej?
 Og køre på begrænseren er der mange der gør.
 Og er skyld i en overhaling kan tage op til 3 km, 
 Personligt syntes jeg den begrænser skal fjernes og bøder skrives ud
 efter hvad skiverne siger.
 Hvis man har holdt en fart på over 100 km/t skal det være pappet der
 ryger.
 + En stor bøde til vognmanden. Det er hans ansvar at chaufførene
 overholder reglerne.
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
        Folmer Rasmussen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  13-02-05 14:12
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 13 Feb 2005 13:39:21 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
 wrote:
 >Sun, 13 Feb 2005 13:18:18 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 69 linier,
 >i <s9gu019iqsf6b16lc7al0v7ep74hlbk9g0@4ax.com>, :
 >
 >>Når der køres ud søndag aften, pudser alle glorien i litervis af
 >>Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
 >>at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso
 >>tilbage.    >
 >
 >Næ men hvis chaufførene ikke gør som Vognmanden vil, finder han jo
 >bare nogle andre..
 >--
 Ja, det gør han da.
 Det lyder som om vi er inde på noget fragtmandskørsel her?
 Hvis du har søgt og fået arbejde hos en fragtmand, har du vel
 undersøgt hvad det er/var du har gang i?    >--
 >Og starte søndagaften fra Aarhus og med færgen om natten. Og hele
 >Sjælland rundt med vare og derefter samle retur op inden man tager
 >aftenfærgen hjem
 >Når man gør det ugens 5 dage kan man ikke overholde nogen
 >kørehviletid.
 >--
 Nej, det bliver ikke nemt.
 >--
 >+ man har formange timer efter de nye regler.
 >--
 Nu er de jo kun på forslgsstadiet endnu, men du har da ret i at det
 ikke harmonerer særligt godt.
 >--
 >Og ja der er flere der køre på den måde.
 >--
 Som nævnt ovenfor, så har "de" selv meldt sig til det.
 >--
 >>10 minutter forinden har samme vognmand lige givet køreordre til
 >>Nordnorge! I december måned!    >
 >Jo helt klart Chaufførene er blevet bedre til og sige fra over
 >misligeholdte lastbiler.
 >Men der køre stadigt mange rundt, der måske bremser godt nok på en
 >prøvestand men ikke dur når man har læs på.
 >--
 Det kan jo f.eks. skyldes vognens belæsning (ALB-ventil), og det er jo
 chaufførens ansvar.
 >--
 >>>Men fortæl nu Folmer, syntes du ikke lastbiler generelt køre for
 >>>hurtigt, eller syntes du de burde køre hurtigere.?
 >>
 >>>--
 >>
 >>Jeg véd godt hvad du fisker efter, men jeg må skuffe dig, og sige at
 >>jeg synes at det tempo der køres med nu, er aldeles passende.
 >
 >Hmmm vil du sige farten på de 90km/t er ok eller de 80km/t som er max
 >på motorvej?
 >--
 Jeg synes at det er OK med en begrænser, og jeg synes også at det er
 OK at den slår til ved ca. 88 km/t. Dermed har jeg også sagt, at det
 er OK med en max. hastighed på motorveje på 80 km/t.
 >--
 >Og køre på begrænseren er der mange der gør.
 >Og er skyld i en overhaling kan tage op til 3 km, 
 >--
 Jeg har været inde på begrebet faglig stolthed, og det er der ikke
 meget af i en overhaling af den karakter du nævner.
 >--
 >Personligt syntes jeg den begrænser skal fjernes og bøder skrives ud
 >efter hvad skiverne siger.
 >Hvis man har holdt en fart på over 100 km/t skal det være pappet der
 >ryger.
 >+ En stor bøde til vognmanden. Det er hans ansvar at chaufførene
 >overholder reglerne.
 >--
 Jeg er ikke enig i dine synspunkter her.
 Hvis der er nogen der skal "pelses",  er det speditører og dem som
 afsender godset, med krav om forceret kørsel, ved at forlange at
 godset er fremme på et urealistisk tidligt tidspunkt.
 Der hvor jeg kører står der konsekvent i CMR'en angivet, hvornår
 godset forventes fremme, og det strider på ingen måde imod de gældende
 regler for køre- og hviletid.
 Det er der mange der kunne lære noget af.    Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
         Karsten Andersen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  13-02-05 16:59
 | 
 |  | 
 
            Sun, 13 Feb 2005 14:12:06 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 124
 linier, i <25ju015uo2bbvuav74j4dnnsvlednjhn6a@4ax.com>, :
 >>Næ men hvis chaufførene ikke gør som Vognmanden vil, finder han jo
 >>bare nogle andre..
 >
 >>--
 >
 >Ja, det gør han da.
 >
 >Det lyder som om vi er inde på noget fragtmandskørsel her?
 >
 >Hvis du har søgt og fået arbejde hos en fragtmand, har du vel
 >undersøgt hvad det er/var du har gang i?    Nop jeg er ikke chauffør    Det får de for lidt for    Jeg har ikke lyst til og arbejde 50+ timer om ugen bare for og holde
 en anstændig løn.
 >>Jo helt klart Chaufførene er blevet bedre til og sige fra over
 >>misligeholdte lastbiler.
 >>Men der køre stadigt mange rundt, der måske bremser godt nok på en
 >>prøvestand men ikke dur når man har læs på.
 >
 >>--
 >
 >Det kan jo f.eks. skyldes vognens belæsning (ALB-ventil), og det er jo
 >chaufførens ansvar.
 Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
 godt nok ved belastning.
 >Jeg er ikke enig i dine synspunkter her.
 >
 >Hvis der er nogen der skal "pelses",  er det speditører og dem som
 >afsender godset, med krav om forceret kørsel, ved at forlange at
 >godset er fremme på et urealistisk tidligt tidspunkt.
 >
 >Der hvor jeg kører står der konsekvent i CMR'en angivet, hvornår
 >godset forventes fremme, og det strider på ingen måde imod de gældende
 >regler for køre- og hviletid.
 >
 >Det er der mange der kunne lære noget af.    Jammen den slags klynk hjælper da ikke.
 Normalt skal de emner vi laver på arbejde også være færdige før vi får
 dem, men og tilsidesætte alle regler for og kunne levere dem før man
 modtager dem er jo umuligt.
 Så det er da ikke kun i chauffør branchen det er således.
 Ting tager den tid som ting nu tager.
 Hvis der laves ulovligheder på mit arbejde for og levere lidt før skal
 det da ikke gå udover vores kunder der presser på med leverings tiden.
 En speditør vil jo heller aldrig skriftlig komme med et krav om
 forceret kørsel.
 At de måske forlanger det af div. vognmænd er jo vognmændens egen
 skyld.
 De har jo i mange år underbudt hinanden.
 Og lovet og levere hurtigere og hurtigere.
 I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
 landevej mellem feks Aarhus og grænsen.
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
          Folmer Rasmussen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  13-02-05 19:55
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 13 Feb 2005 16:59:06 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
 wrote:
 >Sun, 13 Feb 2005 14:12:06 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 124
 >linier, i <25ju015uo2bbvuav74j4dnnsvlednjhn6a@4ax.com>, :
 >
 >
 >
 >Nop jeg er ikke chauffør    >--
 Nåh, men du kunne da bare have læst videre.    >--
 >>Det kan jo f.eks. skyldes vognens belæsning (ALB-ventil), og det er jo
 >>chaufførens ansvar.
 >
 >Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
 >godt nok ved belastning.
 >--
 Hvis du siger det..........
 >--
 >>Der hvor jeg kører står der konsekvent i CMR'en angivet, hvornår
 >>godset forventes fremme, og det strider på ingen måde imod de gældende
 >>regler for køre- og hviletid.
 >>
 >>Det er der mange der kunne lære noget af.    >
 >Jammen den slags klynk hjælper da ikke.
 >--
 Klynk?!
 Enten har vi to divergerende opfattelser af ordet klynk, eller også er
 det lige før jeg bliver sur på dig.    Jeg bruger en del tid på at forklare folk der ikke kører lastbil,
 hvorfor lastbiler og deres chauffører gør som de gør.
 Det gør jeg i det lønlige håb, at der kan opnås en bedre forståelse,
 fraktionerne imellem, til fælles bedste.
 Når embedet kalder, udfører jeg de opgaver jeg får pålagt efter bedste
 evne, og det er uanset hvad tid det er på året.
 Et hurtigt kig i kalenderen siger at det er februar, og når jeg har
 valgt at køre i Norden, må jeg regne med vinterføre - model barsk.
 Sådan er det, men man kommer hjem og åbner TV'et, og det første man
 ser, er kællinger på cykler i 20-30 cm. tung sne, og biler der ligger
 strøet rundt med løs hånd, iført sommerdæk.
 Hvis de kategorier begynder at brokke sig, så er det s'gu KLYNK!
 De ligger nemlig som de selv har redt.
 Et lysende eksempel på korrekt adfærd i dette vejr er Mogens K. her
 fra gruppen. Han kører i en motorstærk bil med baghjulstræk og valser
 i stedet for hjul. Han har i en anden tråd givet udtryk for at han
 bliver hjemme i dag, og det var endda med en smiley.
 >--
 >I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
 >landevej mellem feks Aarhus og grænsen.
 >--
 Det kan jeg ikke afvise. Det er ikke unormalt at en bils potentiale
 bliver udnyttet, når det er til stede. Det gælder for alle kategorier
 af køretøjer.
 Det er én af grundene til at jeg går ind for begrænsere.
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
           Karsten Andersen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  14-02-05 06:01
 | 
 |  | 
 
            Sun, 13 Feb 2005 19:54:38 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 84 linier,
 i <j87v011rmf4maieg9pspuq87bi21nhgdgf@4ax.com>, :
 >>Nop jeg er ikke chauffør    >
 >>--
 >
 >Nåh, men du kunne da bare have læst videre.    Ja eller bare læst vidrere til skraldemand    >>--
 >
 >>>Det kan jo f.eks. skyldes vognens belæsning (ALB-ventil), og det er jo
 >>>chaufførens ansvar.
 >>
 >>Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
 >>godt nok ved belastning.
 >
 >>--
 >
 >Hvis du siger det..........
 Aner det ikke, bremser på lastvogn kender jeg ikke til.
 Det var bare mit gæt på hvad der kun være i vejen.
 Har dog spændt hjulbolte på et par stykker for 20 år siden.
 55 kg på en Volvo     noget mere end ens personbil.
 >>Jammen den slags klynk hjælper da ikke.
 >
 >>--
 >
 >Klynk?!
 >
 >Enten har vi to divergerende opfattelser af ordet klynk, eller også er
 >det lige før jeg bliver sur på dig.    >
 >Jeg bruger en del tid på at forklare folk der ikke kører lastbil,
 >hvorfor lastbiler og deres chauffører gør som de gør.
 >
 >Det gør jeg i det lønlige håb, at der kan opnås en bedre forståelse,
 >fraktionerne imellem, til fælles bedste.
 >
 >Når embedet kalder, udfører jeg de opgaver jeg får pålagt efter bedste
 >evne, og det er uanset hvad tid det er på året.
 Og give speditørene skylden mener jeg er klynk.
 Og ansvaret for chaufførene køre efter reglerne er Vognmandens.
 Jeg skriver ikke du er en af dem der konstant ligger på max fart bare
 for og gøre speditørene glade.
 Hvis nu alle chaufføerne stod samme og kørte efter reglerne
 (Ok trafikken vil nok bryde sammen) 
 vil vi slippe for mange uheld.
 Og tvinge dem  (u/frivilligt) til og køre for stærkt eller ikke
 overholde reglerne er stadigt Vognmandens ansvar.
 >Et hurtigt kig i kalenderen siger at det er februar, og når jeg har
 >valgt at køre i Norden, må jeg regne med vinterføre - model barsk.
 >
 >Sådan er det, men man kommer hjem og åbner TV'et, og det første man
 >ser, er kællinger på cykler i 20-30 cm. tung sne, og biler der ligger
 >strøet rundt med løs hånd, iført sommerdæk.
 >
 >Hvis de kategorier begynder at brokke sig, så er det s'gu KLYNK!
 >
 >De ligger nemlig som de selv har redt.
 Nemlig
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
          Hans L. Jørgensen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  13-02-05 21:46
 | 
 |  | Karsten Andersen wrote:
 >
 > Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
 > godt nok ved belastning.
 >
 
 Har du set hvordan bremserne prøves i dag ved årligt periodisk syn, det tror
 jeg næppe med sådan et udsagn.
 
 >
 > I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
 > landevej mellem feks Aarhus og grænsen.
 
 Nåååhhh - let og let,  i første halvdel af halvfjerdserne var det de færeste
 lastbiler der kunne køre så stærkt, derudover var der ikke ret mange som
 havde over 300 hk. de fleste havde 270-280 hk., nogenlunde hvad en
 distrubutionsbil har i dag 12-16 tons total.
 
 Der kørte dengang mange lastbiler med anhænger og 32 tons total, 130-180
 hk., så 100 km/t var blot noget usandsynligt vildt man dengang som chaufør
 drømte, måske en sen nattetime med sidste færgetræk Odden, ned ad
 "lumsåsen", puha det var sgu' vildt. *G*
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
           Karsten Andersen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  14-02-05 05:50
 | 
 |  | 
 
            Sun, 13 Feb 2005 21:45:57 +0100, skrev Hans L. Jørgensen, på 30
 linier, i <hYOPd.982$H65.548@news.get2net.dk>, :
 >Karsten Andersen wrote:
 >>
 >> Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
 >> godt nok ved belastning.
 >>
 >
 >Har du set hvordan bremserne prøves i dag ved årligt periodisk syn, det tror
 >jeg næppe med sådan et udsagn.
 Nå hvordan tæster de da dem?
 Ved fuld læs?
 Kender da et par stykker for tiden der brokker sig over bremserne selv
 og køretøjet er nysynet.
 >> I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
 >> landevej mellem feks Aarhus og grænsen.
 >
 >Nåååhhh - let og let,  i første halvdel af halvfjerdserne var det de færeste
 >lastbiler der kunne køre så stærkt, derudover var der ikke ret mange som
 >havde over 300 hk. de fleste havde 270-280 hk., nogenlunde hvad en
 >distrubutionsbil har i dag 12-16 tons total.
 >
 >Der kørte dengang mange lastbiler med anhænger og 32 tons total, 130-180
 >hk., så 100 km/t var blot noget usandsynligt vildt man dengang som chaufør
 >drømte, måske en sen nattetime med sidste færgetræk Odden, ned ad
 >"lumsåsen", puha det var sgu' vildt. *G*
 så gå op i 80'erne  og se hvilken fart de havde på når de kørte
 Tyskland retur.
 140 km/t i en tuk tuker med 1T fletkurve har jeg været med til    -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
            Hans L. Jørgensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  14-02-05 18:26
 | 
 |  | 
 
            Karsten Andersen wrote:
 >
 > Nå hvordan tæster de da dem?
 Elektronisk med/på rullefældt.
 > Ved fuld læs?
 Med en kendt belastning pålæsset køretøjet.
 > Kender da et par stykker for tiden der brokker sig over bremserne selv
 > og køretøjet er nysynet.
 >
 Jo det kender jeg godt, men - desværre kører mange fakrikanters "G
 erklæringer" på kanten af minimumskravene.
 Har selv i dag været vidne til at en chaufør kom med en trailer som ikke
 efter hans opfattelse lunne bremse med læs på. På rullefeldet viste målimger
 at den lige nøjagtigt overholdt lovens krav.
 >
 > så gå op i 80'erne  og se hvilken fart de havde på når de kørte
 > Tyskland retur.
 > 140 km/t i en tuk tuker med 1T fletkurve har jeg været med til    Nu er du jo godt i gang med at generalisere.
 Fordi du har et tilfælde at referere til, kan det vel ikke danne skole for
 hele landtransporterhvervet.
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
            
             |  |  | 
             Karsten Andersen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  14-02-05 19:44
 | 
 |  | 
 
            Mon, 14 Feb 2005 18:26:06 +0100, skrev Hans L. Jørgensen, på 38
 linier, i <475Qd.123$jD6.79@news.get2net.dk>, :
 >> så gå op i 80'erne  og se hvilken fart de havde på når de kørte
 >> Tyskland retur.
 >> 140 km/t i en tuk tuker med 1T fletkurve har jeg været med til    >
 >Nu er du jo godt i gang med at generalisere.
 >
 >Fordi du har et tilfælde at referere til, kan det vel ikke danne skole for
 >hele landtransporterhvervet.
 Næ det siger jeg heller ikke.
 Kender da mange chauffører der overholder reglerne    Og altid har gjort dette.
 Men det var nu heller ikke kun et tilfælde den gang.
 ;-(
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
              Hans L. Jørgensen (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  14-02-05 21:58
 | 
 |  | 
 
            Karsten Andersen wrote:
 >
 > Næ det siger jeg heller ikke.
 > Kender da mange chauffører der overholder reglerne    > Og altid har gjort dette.
 >
 > Men det var nu heller ikke kun et tilfælde den gang.
 > ;-(
 Nej - men når du siger/skriver 140 km/t, får det udsyn af at det er reglen
 mere end undtagelsen, det er lige hvad der får mig i pixelhuset, jeg finder
 det ikke rimeligt at fremføre den slags påstande, til stor skade for
 chauførene generelt. Og så slemme mener jeg absolut ikke de er.
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
            
             |  |  | 
       Finn Guldmann (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  13-02-05 14:50
 | 
 |  | 
 
            Folmer Rasmussen skrev:
 > Det er ikke mit indtryk, at der er nogen nævneværdig forskel på
 > vognmænd og chauffører, hvad angår ulovligheder .    > 
 Sammenligningen passer nok også bedre hvis vi snakker speditørere og 
 chaufførere.    > Når der køres ud søndag aften, pudser alle glorien i litervis af
 > Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
 > at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso
 > tilbage.    > 
 Mig bekendt ligger Brasso da stadig og kører containere herovre.    Men når _jeg_ dunker speditørene i hovedet med K/H-reglerne i løbet af 
 ugen gælder de også for mig selv op til weekenden.
 Den skal de ikke have at stikke mig i næsen.    > Der stadig har lidt faglig stolthed tilbage, og gerne forsvarer den.
  >
 Sydgående er der nu ikke meget tilbage. Der er det ved at blive 
 pragteksemplaret i "Alles kamp mod alle".    Men det skal nok komme en dag at det bliver "moderne" at sætte 
 østeuropæiske biler til at køre Norden.    -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
   C. Caspersen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C. Caspersen
 | 
 Dato :  13-02-05 17:13
 | 
 |  | "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:1jss01hbjdne51rdpu19vboeqr53d3j7gn@4ax.com...
 
 > Ja, og.......?
 
 Ja, beklager min uvidenhed, men det virker ubehageligt, når man selv kører
 40 km/t og kæmper for at holde kursen på vognen, når en kæmpe på 40 tons
 overhaler en med 80 km/t.
 
 Mvh
 
 Caspersen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  13-02-05 18:39
 | 
 |  | C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 
 > "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1jss01hbjdne51rdpu19vboeqr53d3j7gn@4ax.com...
 >
 > > Ja, og.......?
 >
 > Ja, beklager min uvidenhed, men det virker ubehageligt, når man selv kører
 > 40 km/t og kæmper for at holde kursen på vognen, når en kæmpe på 40 tons
 > overhaler en med 80 km/t.
 
 Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?
 --
 
 Jens F
 (...var blevet hjemme i dag, hvis ikke der var vinterdæk på potten)
 
 
 |  |  | 
     Robert Piil (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Robert Piil
 | 
 Dato :  13-02-05 19:09
 | 
 |  | 
 "Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
 news:1grxqbx.1r8dgvbltjmpsN%spam@finds.dk...
 
 > Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?
 
 Jeg hører normalt til dem, der også brokker sig over idioter på sommerdæk i
 snevejr, men jeg har været ude at køre både i dag og i går på midtsjælland.
 Det kunne lade sig gøre, men man kunne ikke køre bare nogenlunde forsvarligt
 med mere end 50 km/t på vinterdæk. Det her tunge sne har været et helvede.
 Kører man som den første på en vej i løs sne er der ingen problemer, men man
 får presset sneen sammen så den bliver til først is, og dernæst det her brun
 sæbe-agtige sjap. Med andre ord, det var ret vildt her i området.
 
 
 
 
 |  |  | 
     C. Caspersen (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C. Caspersen
 | 
 Dato :  13-02-05 22:38
 | 
 |  | 
 
            "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
 news:1grxqbx.1r8dgvbltjmpsN%spam@finds.dk...
 > C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 > Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?
 Vinterdæk - men de gør ikke mig og min bil usårlige i 10 cm tøsne. Andre
 bilister gårs dato var tydeligvis af den overbevisning. Det er selvfølgelig
 også først, når det går galt, at jeg kan sige "se hvad jeg sagde"    /Caspersen
            
             |  |  | 
      Jens (14-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  14-02-05 23:06
 | 
 |  | 
 
            C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 > "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1grxqbx.1r8dgvbltjmpsN%spam@finds.dk...
 > > C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
 > 
 > > Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?
 > 
 > Vinterdæk - men de gør ikke mig og min bil usårlige i 10 cm tøsne. Andre
 > bilister gårs dato var tydeligvis af den overbevisning. Det er selvfølgelig
 > også først, når det går galt, at jeg kan sige "se hvad jeg sagde"    Enig. Det kan være svært at "nå ned" til kørebanen i tykt sjap -
 medmindre man trykker lige så hårdt som f.eks. en lastvogn.
 -- 
 Jens F
            
             |  |  | 
    Finn Guldmann (13-02-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  13-02-05 18:57
 | 
 |  | 
 
            C. Caspersen skrev:
 >>Ja, og.......?
 > Ja, beklager min uvidenhed, men det virker ubehageligt, når man selv kører
 > 40 km/t og kæmper for at holde kursen på vognen, når en kæmpe på 40 tons
 > overhaler en med 80 km/t.
 > 
 Det lyder som noget jeg prøvede nede i Tyskland kl 0400 en søndag 
 morgen. Fire timer inde i et kørselsforbud for den slags lastbiler.
 Det viste sig at den "sløve" var en "polizei-auto" (HELE bagenden af 
 bilen var dækket af sne).    Men han havde tilsyneladende ikke lyst til at komme bagefter og 
 indkradse penge til statskassen.    -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
             |  |  | 
 |  |