| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Fuldsyntetisk eller delsyntetisk til 306 H~ Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  04-02-05 13:52 |  
  |   
            Hej NG.
 
 Så skal vi til det igen, så find popcorn, chips og drikkevarer frem for nu
 skal vi tale om: motorolie
 
 Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle have
 smurt døre på garantien.
 Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om hvad
 de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 5W/40.
 
 Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 rigtigt ?
 Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren hvad
 ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 
 Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 eller delsyntetisk 10W/40 ?
 
 Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Roberto Saldo (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  04-02-05 14:03 |  
  |   
            Christian B. Andresen wrote:
 > Hej NG.
 > 
 > Så skal vi til det igen, så find popcorn, chips og drikkevarer frem for nu
 > skal vi tale om: motorolie
 > 
 > Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle have
 > smurt døre på garantien.
 > Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om hvad
 > de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 > delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 > 5W/40.
 > 
 > Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 > rigtigt ?
 > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren hvad
 > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 > 
 > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 > 
 > Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?
 
 Nu får jeg jo nok hug, men jeg mener at skifter man ofte nok (jeg 
 skifter ved 7500km og den kører 20.000km om året) så spiller det ingen 
 rolle what so ever! Du bør alligevel skifte olien 2 gange årligt.
 
 Fuldsyntetisk er hovedsageligt til de uhyrlige serviceintervaller 
 bilfabrikkerne drømmer sig til idag.
 
 Mvh
    Roberto
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  04-02-05 14:10 |  
  |   
            
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
 news:ctvrji$fo$1@news.net.uni-c.dk...
 > Christian B. Andresen wrote:
 > > Hej NG.
 > >
 > > Så skal vi til det igen, så find popcorn, chips og drikkevarer frem for
 nu
 > > skal vi tale om: motorolie
 > >
 > > Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle
 have
 > > smurt døre på garantien.
 > > Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om
 hvad
 > > de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 > > delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 > > 5W/40.
 > >
 > > Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 > > rigtigt ?
 > > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren
 hvad
 > > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 > >
 > > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 > >
 > > Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren
 ?
 >
 > Nu får jeg jo nok hug, men jeg mener at skifter man ofte nok (jeg
 > skifter ved 7500km og den kører 20.000km om året) så spiller det ingen
 > rolle what so ever! Du bør alligevel skifte olien 2 gange årligt.
 
 Jeg skifter olie + filter for hver 10.000 km, det vil blive 2-3 gange / år.
 
 > Fuldsyntetisk er hovedsageligt til de uhyrlige serviceintervaller
 > bilfabrikkerne drømmer sig til idag.
 
 Vil der ikke være væsentligt mindre slid ved koldstarten morgen og
 eftermiddag ved fuldsyntetisk 5W/40 i forhold til delsyntetisk 10W/40 eller
 er det ubetydeligt ?
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  04-02-05 16:51 |  
  |  
 
            > Fuldsyntetisk er hovedsageligt til de uhyrlige serviceintervaller 
 > bilfabrikkerne drømmer sig til idag.
 ???? Drømmer ????
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Fruergaard (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  04-02-05 14:12 |  
  |  
 
            Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
 > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på
 > tælleren hvad ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 >
 > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 Ja, hvis ikke 5W/30...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  04-02-05 14:20 |  
  |   
            
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
 news:4203749e$0$29845$14726298@news.sunsite.dk...
 > Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
 > > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på
 > > tælleren hvad ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 > >
 > > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 >
 > Ja, hvis ikke 5W/30...
 
 Hvorfor ?
 For at sikre mindre modstand ?
 Vil man ikke risikere at oliefilmen ved en 5W/30 vil være for tynd ?
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Fruergaard (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  04-02-05 14:29 |  
  |  
 
            Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
 > Hvorfor ?
 Fordi jeg synes/tror at det er bedre og ikke betyder noget i forhold til 
 øvrige udgifter til bil. Det skal måske næves, at jeg selv skifter og køber 
 til nettopriser...
 Jeg må dog indrømme at næste gang kører jeg på 5W-40, da jeg købte 25 L for 
 800 kr...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også Xenonkit til eftermontering... 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Christian B. Andrese~ (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  04-02-05 14:47 |  
  |   
            
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
 news:420378ca$0$29856$14726298@news.sunsite.dk...
 > Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
 > > Hvorfor ?
 >
 > Fordi jeg synes/tror at det er bedre og ikke betyder noget i forhold til
 > øvrige udgifter til bil. Det skal måske næves, at jeg selv skifter og
 køber
 > til nettopriser...
 
 Det er ikke prisen på olien som skal afgøre valget, en værkstedsregning på
 grund af en lille besparelse på olie eller lign. gør at man skal spare de
 50-100 kr mange gange.
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Rasmus (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus | 
  Dato :  05-02-05 00:44 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
 news:42037cd2$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
 > news:420378ca$0$29856$14726298@news.sunsite.dk...
 > > Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
 > > > Hvorfor ?
 > >
 > > Fordi jeg synes/tror at det er bedre og ikke betyder noget i forhold til
 > > øvrige udgifter til bil. Det skal måske næves, at jeg selv skifter og
 > køber
 > > til nettopriser...
 >
 > Det er ikke prisen på olien som skal afgøre valget, en værkstedsregning på
 > grund af en lille besparelse på olie eller lign. gør at man skal spare de
 > 50-100 kr mange gange.
 
 .....men det er godt nok heller ikke prisen på olien der afgør om det er den
 rigtige olie til motoren.
 
 mvh
 Rasmus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Christian B. Andrese~ (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  07-02-05 10:46 |  
  |   
            
 "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message
 news:420408b1$0$48681$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
 > news:42037cd2$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
 > > news:420378ca$0$29856$14726298@news.sunsite.dk...
 > > > Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
 > > > > Hvorfor ?
 > > >
 > > > Fordi jeg synes/tror at det er bedre og ikke betyder noget i forhold
 til
 > > > øvrige udgifter til bil. Det skal måske næves, at jeg selv skifter og
 > > køber
 > > > til nettopriser...
 > >
 > > Det er ikke prisen på olien som skal afgøre valget, en værkstedsregning
 på
 > > grund af en lille besparelse på olie eller lign. gør at man skal spare
 de
 > > 50-100 kr mange gange.
 >
 > ....men det er godt nok heller ikke prisen på olien der afgør om det er
 den
 > rigtige olie til motoren.
 
 Nej netop ikke, derfor mit oprindelige spørgsmål.
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uni Bull (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uni Bull | 
  Dato :  04-02-05 16:28 |  
  |  
 
            "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message 
 news:42036fe6$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren 
 > hvad
 > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 >
 > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 Hos Onkel Høyer slog din min 206HDi op for at se hvad Peugeot foreskrev til
 bilen...  Derfor fylder jeg 10W/40 på min...  ...og mig bekendt har de to 
 biler
 samme motor...
 -- 
 Uni Bull
 Vallensbæk
 www.bull.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  07-02-05 10:47 |  
  |   
            
 "Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message
 news:36hijgF52718kU1@individual.net...
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
 > news:42036fe6$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren
 > > hvad
 > > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 > >
 > > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 >
 > Hos Onkel Høyer slog din min 206HDi op for at se hvad Peugeot foreskrev
 til
 > bilen...  Derfor fylder jeg 10W/40 på min...  ...og mig bekendt har de to
 > biler
 > samme motor...
 
 Mange tak.
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  04-02-05 16:56 |  
  |   
            
> Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om 
 > hvad
 > de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 > delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 > 5W/40.
 Også umiddelbart mit bud, hvor meget er "lidt olie"?
 > Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 > rigtigt ?
 Det burde der ikke være noget problem i.
 Du får bare en kvalitet midt i mellem.
 > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren 
 > hvad
 > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 >
 > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 164.000 er jo ingen alder.
 Fuldsyntetisk 5W/40 eller sågar 0W/40 om vinteren, hvis ikke forbruget af 
 "lidt olie" er for stort.
 Men hvad siger instruktionsbogen egentlig?
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  07-02-05 10:50 |  
  |   
            
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
 news:4203949d$0$29437$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 >
 > > Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om
 > > hvad
 > > de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 > > delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 > > 5W/40.
 >
 > Også umiddelbart mit bud, hvor meget er "lidt olie"?
 
 ½ liter ca.
 
 > > Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 > > rigtigt ?
 >
 > Det burde der ikke være noget problem i.
 > Du får bare en kvalitet midt i mellem.
 
 Det troede jeg også.
 
 > > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren
 > > hvad
 > > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 > >
 > > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 >
 > 164.000 er jo ingen alder.
 
 Det synes jeg heller ikke.
 
 > Fuldsyntetisk 5W/40 eller sågar 0W/40 om vinteren, hvis ikke forbruget af
 > "lidt olie" er for stort.
 
 Selv om Peugoet foreskriver 10W/40, bliver det nu nok 5W/40 til vinter igen.
 
 > Men hvad siger instruktionsbogen egentlig?
 
 Jeg har ikke kigget endnu, men Peugeot siger 10W/430, men jeg skulle være
 sikker på at en evt. olie overholder de i instruktionbogen skrevne krav.
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Olesen (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Olesen | 
  Dato :  04-02-05 18:01 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 news:42036fe6$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 
 > Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle have
 > smurt døre på garantien.
 
 Hvordan smurt døre ????
 
 > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 
 Ja, hvorfor ikke.
 Dêt kan den vel gå på året rundt.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  07-02-05 10:51 |  
  |   
            
 "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
 news:4203aa65$0$48629$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > news:42036fe6$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle
 have
 > > smurt døre på garantien.
 >
 > Hvordan smurt døre ????
 
 Det ved jeg ikke, hænglerne og palen vel.
 Det var lidt træge.
 
 > > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 >
 > Ja, hvorfor ikke.
 > Dêt kan den vel gå på året rundt.
 
 Vel ??
 Betyder det at det er er dårligt valg ?
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  04-02-05 21:53 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse 
 news:42036fe6$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej NG.
 >
 > Så skal vi til det igen, så find popcorn, chips og drikkevarer frem for nu
 > skal vi tale om: motorolie
 >
 > Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle have
 > smurt døre på garantien.
 > Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om 
 > hvad
 > de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 > delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 > 5W/40.
 >
 > Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 > rigtigt ?
 > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren 
 > hvad
 > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 >
 > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 >
 > Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?
 
 
 
 Peugeot foreskriver til ALLE deres modeller 5W40 eller 10W40 (med undtagelse 
 af 206 RC som skal køre 5W40) - så kan man sådan set selv bestemme hvad man 
 vil give for olien, jeg ville helt klart give den en 5W40 uanset pris. Nogle 
 Peugeot værksteder kører med begge olier og andre har valgt kun at bruge 
 5W40, så derfor kan man nok må lidt forskellige svar rundt omkring og dem 
 der så også har 10W40 i sortimentet, vil typisk kun bruge 5W40 på GTI'ere, 
 V6'ere og lign. større motorer, hvor alm. motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0 
 HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart anbefale 5W40 for at opnå det 
 optimale! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  05-02-05 10:21 |  
  |  
 
            >> Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 >> rigtigt ?
 >> Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren 
 >> hvad
 >> ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 >>
 >> Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 >> eller delsyntetisk 10W/40 ?
 >>
 >> Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?
 >
 >
 >
 > Peugeot foreskriver til ALLE deres modeller 5W40 eller 10W40 (med 
 > undtagelse af 206 RC som skal køre 5W40) - så kan man sådan set selv 
 > bestemme hvad man vil give for olien, jeg ville helt klart give den en 
 > 5W40 uanset pris. Nogle Peugeot værksteder kører med begge olier og andre 
 > har valgt kun at bruge 5W40, så derfor kan man nok må lidt forskellige 
 > svar rundt omkring og dem der så også har 10W40 i sortimentet, vil typisk 
 > kun bruge 5W40 på GTI'ere, V6'ere og lign. større motorer, hvor alm. 
 > motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0 HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart 
 > anbefale 5W40 for at opnå det optimale!
 Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur 
 sammenligninger.
 Så hvad siger de om "vinter olie"?
 Er enig i at man bør vælge 5W/40 for optimal smøreevne ved koldstart.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  05-02-05 10:24 |  
  |   
            
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4204900e$0$645$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >>> Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 >>> rigtigt ?
 >>> Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren 
 >>> hvad
 >>> ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 >>>
 >>> Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 >>> eller delsyntetisk 10W/40 ?
 >>>
 >>> Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren 
 >>> ?
 >>
 >>
 >>
 >> Peugeot foreskriver til ALLE deres modeller 5W40 eller 10W40 (med 
 >> undtagelse af 206 RC som skal køre 5W40) - så kan man sådan set selv 
 >> bestemme hvad man vil give for olien, jeg ville helt klart give den en 
 >> 5W40 uanset pris. Nogle Peugeot værksteder kører med begge olier og andre 
 >> har valgt kun at bruge 5W40, så derfor kan man nok må lidt forskellige 
 >> svar rundt omkring og dem der så også har 10W40 i sortimentet, vil typisk 
 >> kun bruge 5W40 på GTI'ere, V6'ere og lign. større motorer, hvor alm. 
 >> motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0 HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart 
 >> anbefale 5W40 for at opnå det optimale!
 >
 > Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur 
 > sammenligninger.
 > Så hvad siger de om "vinter olie"?
 >
 
 
 Det ved jeg så ikke lige, men "vinter olie" var vist noget man brugte for 
 mange år siden i gamle biler, idag er det multigrade olier som bruges 
 helårligt uanset temperaturer!!! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  05-02-05 10:40 |  
  |   
            
>> Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur
 >> sammenligninger.
 >> Så hvad siger de om "vinter olie"?
 >>
 >
 >
 > Det ved jeg så ikke lige, men "vinter olie" var vist noget man brugte for 
 > mange år siden i gamle biler, idag er det multigrade olier som bruges 
 > helårligt uanset temperaturer!!!
 Arhhh vistnok kun knap nok, en 15W olie ville i sagens natur ikke være 
 særligr anvendelig i -35 gr.
 Nåh, jeg tog lige en VW bog ned fra hylden, der står at 5W-30 / 5W-40 kan 
 anvendes i området  -30 til + 40 gr.
 Og at W iøvrigt betyder at olien har indbygget winter kvaliteter (Ahaaa). 
 10W-30 skulle kunne bruges ned til -15 gr.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  05-02-05 12:27 |  
  |   
            
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42049489$0$668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >>> Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur
 >>> sammenligninger.
 >>> Så hvad siger de om "vinter olie"?
 >>>
 >>
 >>
 >> Det ved jeg så ikke lige, men "vinter olie" var vist noget man brugte for 
 >> mange år siden i gamle biler, idag er det multigrade olier som bruges 
 >> helårligt uanset temperaturer!!!
 >
 > Arhhh vistnok kun knap nok, en 15W olie ville i sagens natur ikke være 
 > særligr anvendelig i -35 gr.
 >
 > Nåh, jeg tog lige en VW bog ned fra hylden, der står at 5W-30 / 5W-40 kan 
 > anvendes i området  -30 til + 40 gr.
 > Og at W iøvrigt betyder at olien har indbygget winter kvaliteter (Ahaaa). 
 > 10W-30 skulle kunne bruges ned til -15 gr.
 
 
 Det er vidst sjællendt at vi har under 5-10 minus grader i DK, så derfor er 
 alle typer anvendelige i DK, men det betyder nødvendigvis ikke at det er det 
 optimale, for en fuldsyntetisk vil altid være det mest optimale, uanset 
 årstid... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Roberto Saldo (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  05-02-05 18:16 |  
  |   
            Mikkel wrote:
 > "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:42049489$0$668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > 
 >>>>Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur
 >>>>sammenligninger.
 >>>>Så hvad siger de om "vinter olie"?
 >>>>
 >>>
 >>>
 >>>Det ved jeg så ikke lige, men "vinter olie" var vist noget man brugte for 
 >>>mange år siden i gamle biler, idag er det multigrade olier som bruges 
 >>>helårligt uanset temperaturer!!!
 >>
 >>Arhhh vistnok kun knap nok, en 15W olie ville i sagens natur ikke være 
 >>særligr anvendelig i -35 gr.
 >>
 >>Nåh, jeg tog lige en VW bog ned fra hylden, der står at 5W-30 / 5W-40 kan 
 >>anvendes i området  -30 til + 40 gr.
 >>Og at W iøvrigt betyder at olien har indbygget winter kvaliteter (Ahaaa). 
 >>10W-30 skulle kunne bruges ned til -15 gr.
 > 
 > 
 > 
 > Det er vidst sjællendt at vi har under 5-10 minus grader i DK, så derfor er 
 > alle typer anvendelige i DK, men det betyder nødvendigvis ikke at det er det 
 > optimale, for en fuldsyntetisk vil altid være det mest optimale, uanset 
 > årstid... 
 
 På alle biler uden nævneværdigt slidtage men sådan er ikke alle biler 
 :) Hvis den drikker lidt eller har en slidt oliepumpe er man bedre 
 tjent med en federe olie.
 
 Jeg har eksperimenteret lidt, lige nu kører jeg med en relativt dyr 
 Castrol GTX 5 Lightec 10W40 delsyntisk olie på Toyotaen og havde før 
 det en fuldsyntetisk 5w40 fra Mobil på. Der er ingen forskel i 
 olietryk med kold motor eller mængden (næsten intet) af 
 koldstartslyde. Eneste forskel er at jeg gav 349kr for 4L Castrol og 
 149kr for 4L Mobil Synt-S (knaldtilbud i Kvickly, kan fås til 249 hos 
 Onkel Harald).
 
 Igen min lommefilosofi siger at den der smør godt kør godt, så jeg 
 skifter gladeligt olie og filter hver 7500km. 25000km skifteinterval 
 er i mine øjne totalt til grin, man bør minimum skifte 2 gange om året 
 pga kondens.
 
 Mvh
    Roberto
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  07-02-05 10:52 |  
  |   
            
 "Mikkel" <-> wrote in message
 news:4203e093$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > news:42036fe6$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > Hej NG.
 > >
 > > Så skal vi til det igen, så find popcorn, chips og drikkevarer frem for
 nu
 > > skal vi tale om: motorolie
 > >
 > > Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle
 have
 > > smurt døre på garantien.
 > > Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om
 > > hvad
 > > de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
 > > delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
 > > 5W/40.
 > >
 > > Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
 > > rigtigt ?
 > > Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren
 > > hvad
 > > ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
 > >
 > > Fuldsyntetisk 5W/40 ?
 > > eller delsyntetisk 10W/40 ?
 > >
 > > Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren
 ?
 >
 >
 >
 > Peugeot foreskriver til ALLE deres modeller 5W40 eller 10W40 (med
 undtagelse
 > af 206 RC som skal køre 5W40) - så kan man sådan set selv bestemme hvad
 man
 > vil give for olien, jeg ville helt klart give den en 5W40 uanset pris.
 Nogle
 > Peugeot værksteder kører med begge olier og andre har valgt kun at bruge
 > 5W40, så derfor kan man nok må lidt forskellige svar rundt omkring og dem
 > der så også har 10W40 i sortimentet, vil typisk kun bruge 5W40 på GTI'ere,
 > V6'ere og lign. større motorer, hvor alm. motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0
 > HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart anbefale 5W40 for at opnå det
 > optimale!
 
 Det tror jeg også jeg vil skifte til når det bliver aktuelt.
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |