| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kæde eller tandremme ? Fra : Allan Møller | 
  Dato :  29-01-05 17:30 |  
  |  
 
            Jeg er jo blevet noget nervøs over tandremme som knækker her på det sidste 
  
Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
 Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?
 Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?
 Mvh. Allan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           peter (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : peter | 
  Dato :  29-01-05 17:48 |  
  |   
            
>   
> Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
 > Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?
 >
 > Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?
 At det er en  tandrem du har i din bil er helt sikkert
 med hensyn til km mener jeg bestemt at den skal skiftes for hver 180000 km
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Tuesen v/København (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tuesen v/København | 
  Dato :  29-01-05 17:50 |  
  |  
 
            peter skrev følgende
 > At det er en  tandrem du har i din bil er helt sikkert
 > med hensyn til km mener jeg bestemt at den skal skiftes for hver
 > 180000 km
 Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Allan Møller (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Møller | 
  Dato :  29-01-05 18:21 |  
  |  
 
            >
 > Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd 
 >   
Ok men i vil mene at der _er_ tandrem ?
 Hvad med den kæde jeg kan se når jeg tager oliedækslet af ?
 Troede egentligt at det var kæden istedet for tandrem.
 Mvh. Allan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             mk \(5220\) (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : mk \(5220\) | 
  Dato :  29-01-05 19:44 |  
  |   
            > Ok men i vil mene at der _er_ tandrem ?
 >
 > Hvad med den kæde jeg kan se når jeg tager oliedækslet af ?
 > Troede egentligt at det var kæden istedet for tandrem.
 >
 Det er tandrem i din 1,8 t motor, men der er også en kort kæde mellem de 2 
 knastaksler, så det må være den du kan se.
 
 Mvh Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Rasmus (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus | 
  Dato :  29-01-05 21:32 |  
  |   
            
"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> wrote in message
 news:p9PKd.140$pc3.112@news.get2net.dk...
 > peter skrev følgende
 > > At det er en  tandrem du har i din bil er helt sikkert
 > > med hensyn til km mener jeg bestemt at den skal skiftes for hver
 > > 180000 km
 >
 > Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd
  
Hvad mener du med over standarden??, som med anden teknik udvikler man på
 det hele tiden.
 PSA 1,4 HDI har intervallet 10år/240.000km
 VW, Seat og Skoda har ikke længere noget officielt skifteinterval, ud over
 pumpe dyse motoren.
 Audi siger 180.000km på deres FSI motor
 Contitech som bla. PSA og VAG bruger har dokumenteret at deres remme kan
 holde 300.000km
 mvh
 Rasmus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  29-01-05 22:17 |  
  |   
            
> VW, Seat og Skoda har ikke længere noget officielt skifteinterval, ud over
 > pumpe dyse motoren.
 > Audi siger 180.000km på deres FSI motor
 Nemli' ja, første kontrol er ved 90000 km, derefter kontrol for hver 30000.
 Der er 4 ting som skal kontrolleres ved rem og spændrulle, bl.a udseendet på 
 kanten af remmen.
 > Contitech som bla. PSA og VAG bruger har dokumenteret at deres remme kan
 > holde 300.000km
 Neml' ja igen! Kører altid med ContiTech, de er nu noget billigere at købe i 
 org. Contitech, istedet for med VW mærke, og SMC mafiaens prislap på, hehe 
 :)
 Strammerhjul fra Fibie (er ikke helt sikker på navnet) fåes i OEM udgave 
 (altså samme fabrik som levere til VW) ved Krogslund, tjek at det er helt 
 magen til det gamle og er "made in Canada" så er har du sparet en hundrelap.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Tuesen v/København (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tuesen v/København | 
  Dato :  30-01-05 03:29 |  
  |   
            Rasmus skrev følgende
 > Hvad mener du med over standarden??, som med anden teknik udvikler
 > man på det hele tiden.
 >
 > PSA 1,4 HDI har intervallet 10år/240.000km
 > VW, Seat og Skoda har ikke længere noget officielt skifteinterval, ud
 > over pumpe dyse motoren.
 > Audi siger 180.000km på deres FSI motor
 
 Ja og... vi snakker Passat fra 01
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  29-01-05 22:09 |  
  |   
            
>> At det er en  tandrem du har i din bil er helt sikkert
 >> med hensyn til km mener jeg bestemt at den skal skiftes for hver
 >> 180000 km
 >
 > Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd 
 >   
>
 Det er det foreskrevne skifte interval på 1,8T og 1,8 med 20V topstykke.
 Så det var et ærligt og korrekt råd.
 Det kunne jo være at VW for engangs skyld havde fået lavet noget der kan 
 holde :)
 Tandrem og strammer hjul til 1,8(og T) er også lidt dyrere end til f.eks 
 2,0'eren måske er noget af forklaringen deri.
 Skifteintervallet er iøvrigt meget forskelligt på de forskellige motorere.
 De første 1,8T frem til 2000 var det 120000 km, efter 2000 er det 180000 km.
 Alle V6 både diesel og bensin er 120000 km.
 Alle 4 cyl TDI er 90000 km - dog undtaget 115Hk med motortype AJM model år 
 2000 den kører kun 60000 !!!
 1,6 og 2,0 bensinmotorer er efter kontrol der kan dog mindst køres 90000 km, 
 derefter kontrol for hver 30000 km.
 Alt i alt lidt en jungle, men svaret var korrekt 180000 km på en tandrem i 
 Passat 1,8T fra 2001.
 Svjv. er der ikke generelle tandremsholdbarhedsproblemer på VAG motorer.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Tuesen v/København (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tuesen v/København | 
  Dato :  30-01-05 03:32 |  
  |  
 
            Claus Petersen skrev følgende
 > Det er det foreskrevne skifte interval på 1,8T og 1,8 med 20V
 > topstykke.
 > Så det var et ærligt og korrekt råd.
 Nej ikke helt korrekt, for spørger du hos VW så skal den tjekkes et sted
 mellem 90-120.000 og ca. 80% for skiftet der da den allerde er slidt der.
 Men fair nok, lydt endelig til de 180.000km det er ikke min motor   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-01-05 10:06 |  
  |   
            
"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skrev i en meddelelse 
 news:DGXKd.703$vh2.109@news.get2net.dk...
 > Claus Petersen skrev følgende
 >> Det er det foreskrevne skifte interval på 1,8T og 1,8 med 20V
 >> topstykke.
 >> Så det var et ærligt og korrekt råd.
 >
 > Nej ikke helt korrekt, for spørger du hos VW så skal den tjekkes et sted
 > mellem 90-120.000 og ca. 80% for skiftet der da den allerde er slidt der.
 >
 > Men fair nok, lydt endelig til de 180.000km det er ikke min motor   
>
 Ja det er skam helt fair for oplysningerne er fra værkstedshåndbogen service 
 skemaer.
 At du så vælge at følge et råd fra en værkfører med et budget er fint med 
 mig.
 Hvis VAG ikke selv troede på det sagde de det jo nok ikke - uha det kunne 
 blive dyrt, ligesom et andet tysk mærke :(
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Tuesen v/København (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tuesen v/København | 
  Dato :  30-01-05 14:21 |  
  |   
            Claus Petersen skrev følgende
 >> Nej ikke helt korrekt, for spørger du hos VW så skal den tjekkes et
 >> sted mellem 90-120.000 og ca. 80% for skiftet der da den allerde er
 >> slidt der.
 > At du så vælge at følge et råd fra en værkfører med et budget er fint
 > med mig.
 
 Har nu ikke kun snakket med en værkfører...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-01-05 14:34 |  
  |  
 
            >>> Nej ikke helt korrekt, for spørger du hos VW så skal den tjekkes et
 >>> sted mellem 90-120.000 og ca. 80% for skiftet der da den allerde er
 >>> slidt der.
 >> At du så vælge at følge et råd fra en værkfører med et budget er fint
 >> med mig.
 > Har nu ikke kun snakket med en værkfører...
 Nå, men tog han serviceplanen ned fra hylden og slog det op.
 Eller kom det bare ud af det fri?
 Jeg oplever når jeg snakker med folk at de ofte har fået at vide at det mest 
 sikre er at skifte tandremme allerede ved 60 -75000 km, den hoppede jeg selv 
 på ved min første nye VW. Men da jeg stod med remmen så den ud som ny. og 
 tænkte hvad er der galt her, sidenhen fandt jeg ud af at den bare skulle 
 have været kontrolleret ved 90000 km.  Det samme værksted rådede mig også 
 til at skifte gearolie ved 75000 km, og så kom de noget opvaske vand på som 
 gjorde at den næsten ikke kunne komme i 1 gear med mindre den holdt helt 
 stille. Det kom de til at fortryde.
 Og så skiftede jeg sq* værksted, den slags råd som mere gavner værkstedets 
 trængte kassekredit end min motors velbefindende kan jeg godt være for uden.
 VW er nogle "spassere" til at skrive i servicehæftet hvad der skal udføres, 
 derfor er man nødt til at bede værkstedet skrive en serviceplan ud til 
 bilen, ellers har man intet overblik over hvad der skal laves. Her er 
 tandremsskifteintervaller et rigtigt godt eksempel.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TDN (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : TDN | 
  Dato :  29-01-05 18:27 |  
  |   
            
"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41fbb9ec$0$48327$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg er jo blevet noget nervøs over tandremme som knækker her på det sidste 
 >   
> Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
 > Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?
 >
 > Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?
 >
 >
 > Mvh. Allan
 >
 >
 >
 >
 >
 Min tidligere Passat 1.8 20v (samme motor uden turbo) fra 1997 skulle have 
 skiftet for hver 120.000 km.
 Mvh
 Thomas 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           peter (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : peter | 
  Dato :  29-01-05 21:10 |  
  |   
            
 > >
 >
 > Min tidligere Passat 1.8 20v (samme motor uden turbo) fra 1997 skulle have
 > skiftet for hver 120.000 km.
 >
 ja det normale er også at alle benzin motorer fra VW skal have skiftet ved
 120000   men jeg er ret  sikker på at en 1.8T først skal have skiftet ved
 180000 km
 dog ikke sikker uden at kende motor nr
 
 og helt sikkert ikke ved 100000 som tuesen v/københavn påstår
 man kan jo ikke bare gå ud fra hvad der er normalt for andre mærker
 Det virker ikke som om du har et særligt kendskab til VW       Tuesen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  29-01-05 22:11 |  
  |   
            
"peter" <a.@a.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41fbeda6$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 >
 >> >
 >>
 >> Min tidligere Passat 1.8 20v (samme motor uden turbo) fra 1997 skulle 
 >> have
 >> skiftet for hver 120.000 km.
 >>
 > ja det normale er også at alle benzin motorer fra VW skal have skiftet ved
 > 120000   men jeg er ret  sikker på at en 1.8T først skal have skiftet ved
 > 180000 km
 > dog ikke sikker uden at kende motor nr
 Jeg har skrevet lidt i anden tråd i dette subj. om emnet.
 1,8 (og T) er frem til 2000 på 120000 km interval, efter 2000 er det 180000 
 km.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Tuesen v/København (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tuesen v/København | 
  Dato :  30-01-05 03:33 |  
  |   
            peter skrev følgende
 > Det virker ikke som om du har et særligt kendskab til VW
 
 Det er så din mening...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  29-01-05 22:25 |  
  |   
            
> Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?
 >
 Den kan også blive slidt, men kører dog generelt mange flere km, har hørt om 
 VR6 motore der begynder at stje i kæde/strammer ved mellem 200 og 300000 km. 
 Om der er fare for "KNÆÆÆK" eller om det bare blive ved støj er jeg faktisk 
 ikke klar over.
 -- 
 /Claus
 Golf 3 TDI "GT Special" til salg:  http://vwfanatic.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Tuesen v/København (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tuesen v/København | 
  Dato :  30-01-05 03:35 |  
  |  
 
            Claus Petersen skrev følgende
 > Den kan også blive slidt, men kører dog generelt mange flere km, har
 > hørt om VR6 motore der begynder at stje i kæde/strammer ved mellem
 > 200 og 300000 km. Om der er fare for "KNÆÆÆK" eller om det bare blive
 > ved støj er jeg faktisk ikke klar over.
 Ved "støj" kan man med held skifte kædestrammer... det er lige blevet gjort
 på min kammys Nissan, og det lød som ny motor (næsten   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Casper Bang (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Casper Bang | 
  Dato :  29-01-05 22:41 |  
  |  
 
            > Jeg er jo blevet noget nervøs over tandremme som knækker her på det sidste 
 >   
Ja, det er jo dét - er vel de fleste bilejeres mareridt :-/
 > Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
 > Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?
 Er der nogen fra gruppen der evt. kender en side hvor man kan se en oversigt 
 over hvordan det er for de forskellige bilmærker/-typer?
 Jeg spekulerer også på hvordan det er med min E30'er - og der er sikkert 
 mange andre med deres egen bil der gør det samme :)
 ~Casper
 BMW 320i 1989 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens (29-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens | 
  Dato :  29-01-05 22:43 |  
  |  
 
            "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
 meddelelse news:41fc02e4$0$48694$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Er der nogen fra gruppen der evt. kender en side hvor man kan se en
 oversigt
 > over hvordan det er for de forskellige bilmærker/-typer?
 www.biltorvet.dk
> Jeg spekulerer også på hvordan det er med min E30'er - og der er sikkert
 > mange andre med deres egen bil der gør det samme :)
 Ja, din bimmer har tandrem. Vi har lige skiftet tandremmen
 i vores BMW 323i E30   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Allan Møller (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Møller | 
  Dato :  30-01-05 00:05 |  
  |  
 
            >
 >> Er der nogen fra gruppen der evt. kender en side hvor man kan se en
 > oversigt
 >> over hvordan det er for de forskellige bilmærker/-typer?
 >
 >  www.biltorvet.dk
>
 Kan jeg ikke lige finde der - hvad slår du op under ?
 Mvh. Allan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Eg Egemarke (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Eg Egemarke | 
  Dato :  30-01-05 00:34 |  
  |  
 
            Der er flere der har været uheldige med knækkede kæder på Saab 9000 iflg den 
 svenska Saab 9000 side. Dog skal det nævnes at de meget sjældne tilfælde 
 alle har været misligholdte med olieskift samt biler med enormt kilometer 
 tal...
 -- 
 --
 MvH Eg Egemarke
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Allan Møller (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Møller | 
  Dato :  30-01-05 06:49 |  
  |   
            > MvH Eg Egemarke
 
 
 Svarer du på denne hotmail ? Har lige lidt spørgsmål omkring
 det motorbytte i Limhamn hos Autotech.
 
 
 Mvh. Allan
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Casper Bang (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Casper Bang | 
  Dato :  30-01-05 08:45 |  
  |  
 
            >> Er der nogen fra gruppen der evt. kender en side hvor man kan se en
 > oversigt
 >> over hvordan det er for de forskellige bilmærker/-typer?
 >
 >  www.biltorvet.dk
Genialt - den vil jeg bookmarke.
 >> Jeg spekulerer også på hvordan det er med min E30'er - og der er sikkert
 >> mange andre med deres egen bil der gør det samme :)
 >
 > Ja, din bimmer har tandrem. Vi har lige skiftet tandremmen
 > i vores BMW 323i E30   
Tak - så ved jeg da hvad der skal kigges efter snarligt :)
 Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk? Jeg har 
 en haynes på bilen, men når jeg ikke ved hvad jeg skal slå op under er det 
 lidt besværligt :/
 Tak! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Christensen (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christensen | 
  Dato :  30-01-05 12:15 |  
  |   
            > Tak - så ved jeg da hvad der skal kigges efter snarligt :)
 > Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk?
 
 
 "timing belt"
 
 for kæder "timing chain"
 
 /f christensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Kristensen (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  30-01-05 12:27 |  
  |   
            
 "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
 meddelelse news:41fc9073$0$48692$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > Tak - så ved jeg da hvad der skal kigges efter snarligt :)
 > Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk? Jeg
 har
 > en haynes på bilen, men når jeg ikke ved hvad jeg skal slå op under er det
 > lidt besværligt :/
 >
 > Tak!
 >
 >
 Det hedder timingbelt.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-01-05 13:37 |  
  |  
 
            "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en 
 meddelelse news:41fc9073$0$48692$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >>> Er der nogen fra gruppen der evt. kender en side hvor man kan se en
 >> oversigt
 >>> over hvordan det er for de forskellige bilmærker/-typer?
 >>
 >>  www.biltorvet.dk
> Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk?
 Iflg. de sidste 3 indæg i tråden "Timing Belt" :0)
 Kunne ikke lade være...
 > Tak!
 Lars B 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Casper Bang (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Casper Bang | 
  Dato :  30-01-05 14:22 |  
  |   
            >> Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk?
 >
 > Iflg. de sidste 3 indæg i tråden "Timing Belt" :0)
 >
 > Kunne ikke lade være...
 
 Hehe :) Tak allesammen! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Sylvest Olsen (30-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Sylvest Olsen | 
  Dato :  30-01-05 12:20 |  
  |   
            >
 > Tak - så ved jeg da hvad der skal kigges efter snarligt :)
 > Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk?
 Jeg har
 > en haynes på bilen, men når jeg ikke ved hvad jeg skal slå op
 under er det
 > lidt besværligt :/
 
 Det hedder "timing belt". 
 
 Mvh Morten
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |