| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Harmonisering af bilafgifter i EU - Miljøe~ Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 19:57 |  
  |  
 
            Idag kom startskuddet, Danmark overholder ikke reglerne om varernes frie 
 bevægelighed som anført i samhandelsbestemmelserne i EU traktaten.
 Afgørelsen om at føre en sag mod den danske stat ligger direkte til 
 grund i EU traktatens artikel 29 om at EU landene skal ophæve 
 handelsrestriktioner.
 Sagen handler derfor om traktatbrud, hvor baggrunden for traktatbruddet 
 er den høje danske registreringsafgift.
 Så nu jubler vi, men statens indtægter skal ind på den ene måde eller 
 den anden.
 Først starter vi ved gevinsten :
 1. Vi får billigere, dermed nyere biler på vejene
 2. De nyere biler er mere miljøvenlige, ikke kun fordi de kører længere 
 literen, men fordi de er udstyret med forskellige produkter til 
 miljøaflastning.
 3. Bilerne bliver sikrere, hvilket i mine øjne vil komme hovedsageligt 
 børnefamilier til gode, således at børn ikke transporteres i 
 "koncervesdåser"
 4. Vi sparer penge ved ikke at skulle finansiere en stor del af bilens 
 pris. (rente-/omkostningsbesparelsen)
 Ulempen er derimod at staten skal finde de 14,1 Mia. kroner* et andet 
 sted. Hvis det skal være transportafhængigt, vil det mest logisk betyde :
 1. Afgiften for benzin vil stige
 2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)
 Hvis afgiften på benzin vil stige, så vil forbrugeren benytte bilen 
 mindre, sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel.
 Hvis den grønne afgift stiger, så vil forbrugeren vælge mindre 
 køretøjer, men stadig opnå en forbedring i form af en nyere (billigere) 
 bil.
 Man kunne forestille sig at de 14 mia. vil blive pålagt lidt på benzin 
 og lidt på den grønne afgift, men uanset hvad det bliver, så bliver den 
 store vinder miljøet, som vil opleve renere biler, som følge af nyere 
 bilers miljøvenlige udstyr, samt en stor sikkerhedsmæssig fremgang for 
 billisterne, heriblandt de børnefamilier, som jeg mener er kritisk ramt 
 af den nuværende registreringsafgift.
 Note :
 * Jf. Danmarks statistik. Tal fra år 2000
 Læse mere bl.a. her :
 http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=231
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           DM (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : DM | 
  Dato :  20-01-05 20:03 |  
  |   
            3. Din brugte bil falder tilsvarende i værdi.
 
 /DM
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 20:10 |  
  |  
 
            En bil som du beholder taber ingen værdi, den er alligevel værdiløs når 
 den er udbrændt.
 Men hvis du går meget op i at sælge biler, så ja, så taber du.
 Fandt forresten det link som jeg ledte efter fra idag :
 http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=48316
DM wrote:
 > 3. Din brugte bil falder tilsvarende i værdi.
 > 
 > /DM
 > 
 > 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            DM (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : DM | 
  Dato :  20-01-05 20:37 |  
  |  
 
            "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse 
 news:csovn3$d6t$2@news.cybercity.dk...
 > En bil som du beholder taber ingen værdi, den er alligevel værdiløs når 
 > den er udbrændt.
 Nåh ja.... hvis man gider vente 10 år til bilen er værdiløs   
/DM 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 20:49 |  
  |  
 
            Hehe ja, men man beholder den hvis man har købt bil for nylig og Danmark 
 taber (igen)
 DM wrote:
 > "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:csovn3$d6t$2@news.cybercity.dk...
 > 
 >>En bil som du beholder taber ingen værdi, den er alligevel værdiløs når 
 >>den er udbrændt.
 > 
 > 
 > Nåh ja.... hvis man gider vente 10 år til bilen er værdiløs   
> 
 > /DM 
 > 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Anders (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders | 
  Dato :  20-01-05 20:44 |  
  |   
            
"Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote in message 
 news:csouu4$d6t$1@news.cybercity.dk...
 > 1. Afgiften for benzin vil stige
 > 2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)
 Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel 
 og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.
 Hvis det hele skal lægges på bensinpriserne er det:
 14 mia / 5366000000 = 2,6 kr pr liter.
 Vi har lige købt en 307HDI st.car, den løber op i 280.000
 Uden afgift er det vel 100.000 (100.000 + (1,8 * 100.000))
 Dvs at jeg i bilens levetid kan bruge 180.000 mere på diesel   
For det kan jeg få lige knap 70000 liter
 Kører den nu 18 i snit så giver det til 1.260.000 km....
 Så hvis mit regnestykke holder vand ( hvad det sikkert ikke gør pga 
 regnefejl og andre fejl) så må de gerne lægge kr 2,60 mere i afgift på hver 
 liter. Hvis jeg kunne få bilen uden afgift.
 Mvh
 Anders
 * 
 http://www.dst.dk/asp2xml/external/external.asp?title=Statistisk%20%C3%85rbog%20side%2034&ancestor=Vejviser&file=/pukora/epub/upload/7423/headword/dk/34.pdf&show=/pdf
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 20:53 |  
  |  
 
            Fremragende regnestykke. Efter jeg hørte om denne nye retsag, så regnede 
 jeg lidt på det, hvis det hele røg på den grønne afgift og her viste det 
 at hvis jeg betaler 2000,- nu om året, så skal jeg for det samme betale 
 5840,- om året fremover. Noget som jeg har ganske let ved at leve med.
 Især da mit regnestykke ikke tager højde for hvordan den grønne afgift 
 er skruet sammen, de mest miljørigtige biler betaler mindre end de 
 mindst miljørigtige.
 Så lidt på benzinen (dieselen), som du regnede på og lidt på den grønne 
 afgift, så virker det faktisk ikke så skræmmende :)
 Og så måske beholde 60-80% på registreringen.
 Anders wrote:
 > "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote in message 
 > news:csouu4$d6t$1@news.cybercity.dk...
 > 
 > 
 >>1. Afgiften for benzin vil stige
 >>2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)
 > 
 > 
 > Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel 
 > og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.
 > 
 > Hvis det hele skal lægges på bensinpriserne er det:
 > 14 mia / 5366000000 = 2,6 kr pr liter.
 > 
 > Vi har lige købt en 307HDI st.car, den løber op i 280.000
 > Uden afgift er det vel 100.000 (100.000 + (1,8 * 100.000))
 > 
 > Dvs at jeg i bilens levetid kan bruge 180.000 mere på diesel   
> For det kan jeg få lige knap 70000 liter
 > Kører den nu 18 i snit så giver det til 1.260.000 km....
 > 
 > Så hvis mit regnestykke holder vand ( hvad det sikkert ikke gør pga 
 > regnefejl og andre fejl) så må de gerne lægge kr 2,60 mere i afgift på hver 
 > liter. Hvis jeg kunne få bilen uden afgift.
 > 
 > 
 > Mvh
 > Anders
 > 
 > * 
 >  http://www.dst.dk/asp2xml/external/external.asp?title=Statistisk%20%C3%85rbog%20side%2034&ancestor=Vejviser&file=/pukora/epub/upload/7423/headword/dk/34.pdf&show=/pdf
> 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 21:47 |  
  |  
 
            Jeg tillader mig lige at lave lidt om i dit regnestykke. Ikke fordi det 
   er dårligt, overhovedet ikke, men det her giver det samme perspektiv, 
 bare på en anden måde ;)
 Vi beholder din besparelse på 180000,- kroner og ligger 2,6 kroner til 
 listeprisen hos OK, pt. 7,39 kr. for en liter diesel.
 Det giver en fremtidig listepris på 7,39 kr. + 2,6 kr. = 9,99 kr. pr. 
 liter diesel.
 Bilen kører 18 km./l., således kan du købe 180000/9,99 = 18018 liter 
 Diesel for din besparelse og dermed køre 18018*18 = 324324 km. for den 
 besparelse du har haft på din nye bil.
 Det svarer vel stort set til at du kører gratis i din bil, omend ikke i 
 hele levetiden, så i hovedparten af levetiden.
 Damn jeg elsker tal :)
 Iøvrigt er en 307 St.car HDI'er en fremragende bil. Nu er den nok noget 
 ændret, men jeg/vi havde kig på en 306 st.car da den kom med den første 
 2.0 HDI. Den motor mente jeg var for ond til en 206'er og prøvede derfor 
 en 306 st.car, hvor den passede fremragende.
 Iøvrigt kender jeg til 2 ændre 406'ere de begge har gået omkring 500000 
 km. (næsten uden problemer) og den ene er en benzin, så du har nok bil 
 lidt tid fremover ;)
 Anders wrote:
 > "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote in message 
 > news:csouu4$d6t$1@news.cybercity.dk...
 > 
 > 
 >>1. Afgiften for benzin vil stige
 >>2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)
 > 
 > 
 > Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel 
 > og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.
 > 
 > Hvis det hele skal lægges på bensinpriserne er det:
 > 14 mia / 5366000000 = 2,6 kr pr liter.
 > 
 > Vi har lige købt en 307HDI st.car, den løber op i 280.000
 > Uden afgift er det vel 100.000 (100.000 + (1,8 * 100.000))
 > 
 > Dvs at jeg i bilens levetid kan bruge 180.000 mere på diesel   
> For det kan jeg få lige knap 70000 liter
 > Kører den nu 18 i snit så giver det til 1.260.000 km....
 > 
 > Så hvis mit regnestykke holder vand ( hvad det sikkert ikke gør pga 
 > regnefejl og andre fejl) så må de gerne lægge kr 2,60 mere i afgift på hver 
 > liter. Hvis jeg kunne få bilen uden afgift.
 > 
 > 
 > Mvh
 > Anders
 > 
 > * 
 >  http://www.dst.dk/asp2xml/external/external.asp?title=Statistisk%20%C3%85rbog%20side%2034&ancestor=Vejviser&file=/pukora/epub/upload/7423/headword/dk/34.pdf&show=/pdf
> 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           phk (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  21-01-05 08:40 |  
  |   
            
 "Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse 
 news:41f00a0f$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel 
 > og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.
 
 Benzin og diesel vejer 750-800 gram pr. liter.
 
 > Vi har lige købt en 307HDI st.car, den løber op i 280.000
 > Uden afgift er det vel 100.000 (100.000 + (1,8 * 100.000))
 
 Du har glemt momsen.
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas H. (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas H. | 
  Dato :  21-01-05 09:26 |  
  |   
            
"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
 news:41f00a0f$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Iflg DS* er der i år 2002 brugt 1912000 tons benzin og 3454000 tons diesel
 > og gas. Ialt 5366000 tons. = 5366000000 liter.
 >
 > Hvis det hele skal lægges på bensinpriserne er det:
 > 14 mia / 5366000000 = 2,6 kr pr liter.
 Brændstofpriserne bliver jo også harmoniseret for at undgå grænsehandel, så
 dit ellers fine regnestykke falder jo nok lidt til jorden   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Poulsen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Poulsen | 
  Dato :  20-01-05 20:44 |  
  |  
 
            Kim Jespersen <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote:
 > 1. Vi får billigere, dermed nyere biler på vejene
 Er der en tidshorisont?Jeg står foran at skulle købe ny bil, men venter
 da gerne lidt, hvis prisen bliver halveret   
vh
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 20:56 |  
  |  
 
            Den FDM mand der var i indslaget foreslog folk at stoppe med at købe 
 biler til afgørelsen er faldet. Måske lidt drastisk, men reelt trist som 
 DM skriver, at skulle tabe for store summer.
 6 måneder var der vist på tale (mener jeg, men hæng mig ikke op på det), 
 men det virker lidt for hurtigt i mine ører. Horisonten virker mere reel 
 med 12-18 måneder.
 Med mindre selvfølgeligt at EU er alt for sure på Danmark efter den 
 sidste dom, så er 6 måneder også reelt nok.
 Du kan se tv2 nyhederne fra kl 19 idag den 20-1, det var der jeg så det 
 første gang.
 Finn Poulsen wrote:
 > Kim Jespersen <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote:
 > 
 > 
 >>1. Vi får billigere, dermed nyere biler på vejene
 > 
 > 
 > 
 > Er der en tidshorisont?Jeg står foran at skulle købe ny bil, men venter
 > da gerne lidt, hvis prisen bliver halveret   
> vh
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Søren Wind (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Wind | 
  Dato :  20-01-05 21:01 |  
  |   
            > Med mindre selvfølgeligt at EU er alt for sure på Danmark efter den sidste 
 > dom, så er 6 måneder også reelt nok.
 
 Hvis jeg kommer i klemme på dette pga. jeg d. 7 januar købte bil...  så er 
 jeg ikke dansker om 6 mdr' !
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 21:08 |  
  |   
            Nu starter EU med at gøre det lovligt at medtage en udenlandsk 
 indregistreret bil til Danmark efter en dansk statsborger (eller 
 virksomhed) har været bosat i udlandet i en periode på 6 måneder eller 
 mere.
 Hvis sagen er afgjort om 6 måneder, så vil vi først derefter opleve at 
 staten gradvist reducerer registreringsafgiften, men det vil 
 selvfølgeligt betyde en øjeblikkelig import af biler.
 Derfor vil det ikke medføre et øjeblikkeligt massivt værditab på din nye 
 bil. Selvom værditabet naturligvis vil blive noget større indtil hele 
 registreringsafgiften er omlagt. Hvor mange år det vil tage er uvist.
 EU siger 0% om 10 år, men det tror jeg aldrig vil ske, jeg (personligt) 
 tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.
 
 Søren Wind wrote:
 
 >>Med mindre selvfølgeligt at EU er alt for sure på Danmark efter den sidste 
 >>dom, så er 6 måneder også reelt nok.
 > 
 > 
 > Hvis jeg kommer i klemme på dette pga. jeg d. 7 januar købte bil...  så er 
 > jeg ikke dansker om 6 mdr' !
 > 
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 21:10 |  
  |   
            Glemte lige at skrive, at jeg ligger EU harmoniseringsbestemmelser til 
 grund for mine formodninger, derfor vil jeg tro at EU accepterer at 
 Danmark harmoniserer sin registreringsafgift med Sverige, Norge og 
 Tyskland (indtil videre i hvert fald).
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Preben Riis Sørensen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  20-01-05 21:41 |  
  |   
            
 "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse
 news:csp37a$ngk$2@news.cybercity.dk...
 > Glemte lige at skrive, at jeg ligger EU harmoniseringsbestemmelser til
 > grund for mine formodninger, derfor vil jeg tro at EU accepterer at
 > Danmark harmoniserer sin registreringsafgift med Sverige, Norge og
 > Tyskland (indtil videre i hvert fald).
 >
 
 Helt fint med mig, så stemmer jeg for Tyskland, de har nemlig ingen.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-01-05 21:16 |  
  |   
            
"Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse 
 news:csp327$ngk$1@news.cybercity.dk...
 > Nu starter EU med at gøre det lovligt at medtage en udenlandsk 
 > indregistreret bil til Danmark efter en dansk statsborger (eller 
 > virksomhed) har været bosat i udlandet i en periode på 6 måneder eller 
 > mere.
 > Hvis sagen er afgjort om 6 måneder, så vil vi først derefter opleve at 
 > staten gradvist reducerer registreringsafgiften, men det vil selvfølgeligt 
 > betyde en øjeblikkelig import af biler.
 > Derfor vil det ikke medføre et øjeblikkeligt massivt værditab på din nye 
 > bil. Selvom værditabet naturligvis vil blive noget større indtil hele 
 > registreringsafgiften er omlagt. Hvor mange år det vil tage er uvist.
 > EU siger 0% om 10 år, men det tror jeg aldrig vil ske, jeg (personligt) 
 > tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.
 Jeg er begyndt at måle op til nye fliser hvor min 911'er skal stå   
--
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Allan Møller (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Møller | 
  Dato :  20-01-05 21:44 |  
  |   
            > registreringsafgiften er omlagt. Hvor mange år det vil tage er uvist.
 > EU siger 0% om 10 år, men det tror jeg aldrig vil ske, jeg (personligt) 
 > tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.
 
 Er det forstået på den måde at du mener at Sverige har en afgift på 60-80 % 
 på biler ?
 Jeg mener ikke at de har nogen afgift på biler - udover moms ?
 
 
 Mvh. Allan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 22:00 |  
  |   
            > 
 > Er det forstået på den måde at du mener at Sverige har en afgift på 60-80 % 
 > på biler ?
 > Jeg mener ikke at de har nogen afgift på biler - udover moms ?
 >
 
 Så svigter min hukommelse mig, det er sket før, men jeg mener bestemt at 
 have læst herinde en gang at Sverige havde en afgift på omkring 60%.
 Uanset hvad, så tror jeg dog stadig at EU vil acceptere en (begyndende) 
 harmonisering før 0%.
 
 > 
 > Mvh. Allan
 > 
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              ENN (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : ENN | 
  Dato :  20-01-05 22:45 |  
  |   
            
 "> tror at vi vil nå et niveau omkring Sverige (60-80%) indenfor 4-5 år.
 
 
 Niveauet i Sverige er 0% der er ingen registrerings afgift - det er et helt 
 specielt Dansk fenomen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Frederik (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  20-01-05 21:38 |  
  |   
            
"Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> wrote in message
 news:csouu4$d6t$1@news.cybercity.dk...
 > Idag kom startskuddet, Danmark overholder ikke reglerne om varernes frie
 > bevægelighed som anført i samhandelsbestemmelserne i EU traktaten.
 > Afgørelsen om at føre en sag mod den danske stat ligger direkte til
 > grund i EU traktatens artikel 29 om at EU landene skal ophæve
 > handelsrestriktioner.
 > Sagen handler derfor om traktatbrud, hvor baggrunden for traktatbruddet
 > er den høje danske registreringsafgift.
 >
 > Så nu jubler vi, men statens indtægter skal ind på den ene måde eller
 > den anden.
 > Først starter vi ved gevinsten :
 > 1. Vi får billigere, dermed nyere biler på vejene
 > 2. De nyere biler er mere miljøvenlige, ikke kun fordi de kører længere
 > literen, men fordi de er udstyret med forskellige produkter til
 > miljøaflastning.
 > 3. Bilerne bliver sikrere, hvilket i mine øjne vil komme hovedsageligt
 > børnefamilier til gode, således at børn ikke transporteres i
 > "koncervesdåser"
 > 4. Vi sparer penge ved ikke at skulle finansiere en stor del af bilens
 > pris. (rente-/omkostningsbesparelsen)
 >
 > Ulempen er derimod at staten skal finde de 14,1 Mia. kroner* et andet
 > sted. Hvis det skal være transportafhængigt, vil det mest logisk betyde :
 > 1. Afgiften for benzin vil stige
 > 2. Afgiften for have en bil vil stige (Grøn afgift)
 >
 > Hvis afgiften på benzin vil stige, så vil forbrugeren benytte bilen
 > mindre, sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel.
 > Hvis den grønne afgift stiger, så vil forbrugeren vælge mindre
 > køretøjer, men stadig opnå en forbedring i form af en nyere (billigere)
 > bil.
 > Man kunne forestille sig at de 14 mia. vil blive pålagt lidt på benzin
 > og lidt på den grønne afgift, men uanset hvad det bliver, så bliver den
 > store vinder miljøet, som vil opleve renere biler, som følge af nyere
 > bilers miljøvenlige udstyr, samt en stor sikkerhedsmæssig fremgang for
 > billisterne, heriblandt de børnefamilier, som jeg mener er kritisk ramt
 > af den nuværende registreringsafgift.
 >
 > Note :
 > * Jf. Danmarks statistik. Tal fra år 2000
 >
 > Læse mere bl.a. her :
 >  http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=231
>
 Hej
 Nu er det vel "kun" Generaladvokaten der kommer med en anbefaling som jeg
 læser det.
 EF-domstolen har ikke afgjort det endnu.
 Endvidere lader det til, at de lægger vægten på artikel 39 om
 arbejdskraftens frie bevægelighed og artikel 10 om solidaritetsprincippet...
 Dette fra EU-kommissionens hjemmeside.
 Det skal nævnes, at EFD tidligere er gået i mod Generaladvokat Jacobs
 forslag.
 Her tror jeg dog nok, de følger ham.
 Mvh.
 Frederik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Frederik (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  20-01-05 21:43 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  20-01-05 21:58 |  
  |   
            
 > 
 > 
 > Hej
 > 
 > Nu er det vel "kun" Generaladvokaten der kommer med en anbefaling som jeg
 > læser det.
 > 
 > EF-domstolen har ikke afgjort det endnu.
 > 
 
 Nej det står der vist også flere steder i forskellige indlæg. Hvis det 
 var afgjort ville problemet (og glæden) nu være helt anderledes
 
 > Endvidere lader det til, at de lægger vægten på artikel 39 om
 > arbejdskraftens frie bevægelighed og artikel 10 om solidaritetsprincippet...
 > 
 
 Ja, jeg skrev godt nok varers frie bevægelighed og det er 
 arbejdskraftens frie bevægelighed, men da jeg ikke har set noget oplæg 
 endnu, så ved jeg ikke hvilke artikler der vil komme i retsoplægget.
 
 > Dette fra EU-kommissionens hjemmeside.
 > 
 > Det skal nævnes, at EFD tidligere er gået i mod Generaladvokat Jacobs
 > forslag.
 >
 
 Ja det ved jeg
 
 > Her tror jeg dog nok, de følger ham.
 > 
 
 Jeg tror i hvert fald der vil opstå en kæmpeproblem med at trodse 
 afgørelsen i det her tilfælde.
 Som jeg ser det så er det netop en indirekte måde at tvinge Danmark til 
 at imødekomme den tidligere afgørelse.
 
 > Mvh.
 > 
 > Frederik
 > 
 > 
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Søren Wind (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Wind | 
  Dato :  20-01-05 22:21 |  
  |   
            Kan ikek lade være med at spekulere...
 
 HVIS der sker noget i sagen, så kan jeg måske ændre min gulpladebil til 
 hvideplader og på den måde spare RIGTIGT mange penge ? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Preben Riis Sørensen (20-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  20-01-05 23:45 |  
  |   
            
 "Søren Wind" <s.wind@2o6.dk> skrev i en meddelelse
 news:41f02058$0$23097$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 > Kan ikek lade være med at spekulere...
 >
 > HVIS der sker noget i sagen, så kan jeg måske ændre min gulpladebil til
 > hvideplader og på den måde spare RIGTIGT mange penge ?
 >
 >
 
 Ja, nemli ja, om 10 år?
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Frederik (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  21-01-05 11:31 |  
  |   
            Børsen i dag side 20.
 
 Som det bemærkes, er 39s søsterbestemmelse 49 om tjenesteydelser.
 
 PErspektiverne i, at tulle til et svensk leasingselskab og køre hjem igen,
 synes jeg er tiltalende.
 
 Mvh.
 
 Frederik
 Der ikke er en følelsesladet person, som hader den danske bilafgift
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  21-01-05 14:45 |  
  |   
            Jeg sad faktisk lige og læste den. Jeg gengiver den her, for de der ikke 
 kan komme på Børsens nyhedarkiv.
 
 
 Danske bilafgifter under nyt pres fra EU
 
 2005-01-20 15:32 - Politik, Trafik, transport og turisme, Økonomi
 Af Peter Møller Christensen
 
 
 Bilimportørernes formand, Bent Mikkelsen mener, at tilkendegivelsen fra 
 EU om de danske registreringsafgifter kommer på et meget belejligt 
 tidspunkt, hvor politikerne bliver nødt til at reagere.
 
 
 
 En udtalelse i dag fra EUs generaladvokat har endnu en gang sat de meget 
 høje registreringsafgifter på biler i Danmark under et hårdt pres.
 Organisationen De Danske Bilimportører har straks taget 
 generaldirektørens ord til sig med en opfordring til politikerne om, at 
 de nu må gøre noget ved sagen.
 
 Generaladvokaten har således indstillet til EF-domstolen, at de danske 
 bilafgifter ikke er i overensstemmelse med EUs regler på området, og 
 lægger dermed op til, at Danmark bør tabe den verserende sag.
 
 Hos De Danske Bilimportører, hvor man har fulgt sagen tæt, og vurderer 
 direktør Bent Mikkelsen, at domstolen uden tvivl vil følge 
 generaladvokatens indstilling.
 
 "Det vil føre til, at virksomheder, der er etableret i udlandet, kan 
 stille en bil til rådighed for en medarbejder i Danmark, uden at bilen 
 pålægges de høje danske registreringsafgifter. Det betyder, at vi 
 fremover kan få en markant forskel på den måde, danske bilister 
 beskattes på," siger Bent Mikkelsen.
 
 Han tilføjer, at situationen er helt uholdbar.
 
 "I fremtiden kan nogle danskere helt lovligt køre i biler, der er helt 
 fritaget for afgift, mens andre er tvunget til at køre i biler, der er 
 belagt med en ekstrem afgift. Dommen kan konkret få den betydning, at to 
 personer, som er naboer og begge har en firmabil stillet til rådighed af 
 arbejdsgiverne, vil være stillet helt forskelligt i fremtiden."
 
 Bent Mikkelsen forklarer det på den måde, at en person, der er ansat i 
 et udenlandsk firma, enten vil skulle betale langt mindre i skat end sin 
 nabo eller nu kan få mulighed for at køre i en meget større og bedre bil.
 
 "Dette skyldes, at hans bil ikke skal belægges med de danske 
 registreringsafgifter, såfremt bilen er indregistreret i arbejdsgiverens 
 navn i det land, hvor arbejdsgiveren er etableret."
 
 Bilimportørdirektøren mener, at dommen kommer på et meget belejligt 
 tidspunkt, da politikerne i forbindelse med valgkampen for alvor bliver 
 nødt til at "tage fat på dette spørgsmål og få skabt et nyt 
 afgiftssystem, der gør, at registreringsafgiften på biler fjernes."
 
 "Jeg tror ikke, at danskerne vil finde sig i den åbenlyse skævvridning, 
 der vil blive konsekvensen af generaladvokatens indstilling," slutter 
 Bent Mikkelsen.
 
 
 
 Frederik wrote:
 > Børsen i dag side 20.
 > 
 > Som det bemærkes, er 39s søsterbestemmelse 49 om tjenesteydelser.
 > 
 > PErspektiverne i, at tulle til et svensk leasingselskab og køre hjem igen,
 > synes jeg er tiltalende.
 > 
 > Mvh.
 > 
 > Frederik
 > Der ikke er en følelsesladet person, som hader den danske bilafgift
 > 
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jespersen (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  21-01-05 15:09 |  
  |   
            Jeg kom vist til at sende den fra igår og den fra idag ser ikke så godt 
 ud herinde, men i får den lige alligevel :
 
 
 Fredag, 21 januar 2005, side: 20
 fjerne bilafgifter
 ? Bilskat
 AF JONAS TORP
 OG ULRIK HORN
 BRUXELLES/KØBENHAVN
 Alt tyder nu på, at Danmark
 løber ind i en gevaldig øretæve
 ved EF-Domstolen i slaget
 om firmabiler. Det vil udløse
 firmabiler til en tredjedel
 af den nuværende pris for
 mange tusinde danskere og
 provenutab i milliardklassen
 for statskassen.
 EF-Domstolens generaladvokat
 kom i går med et
 klokkeklart forslag til en dom
 i den længe ventede sag, og
 alle de eksperter, Børsen har
 talt med, er enige om, at Danmark
 taber.
 »Det er et knusende nederlag.
 Nu er det fuldstændigt
 sikkert, at Danmark taber sagen,
 « siger professor Søren
 Friis Hansen fra Syddansk
 Universitet.
 Danmark krænker
 EU-traktaten ved
 at nægte danskere
 ansat i udlandet
 adgang til firmabiler
 registreret
 i udlandet
 I fire af fem tilfælde følger
 domstolen generaladvokatens
 indstilling til dom, og denne
 gang fejer generaladvokat Jacobs
 alle argumenter fra den
 danske regering af bordet.
 Sagen handler om retten til
 at købe firmabiler i eksempelvis
 Sverige til dansk bosatte
 medarbejdere, der er tilknyttet
 en filial i udlandet – eksempelvis
 Malmø. Generaladvokaten
 slår fast, at Danmark
 ikke kan afvise virksomheder,
 der vil købe de billige
 firmabiler i udlandet til medarbejderne,
 hvis medarbejderen
 har blot et begrænset tilknytningsforhold
 til filialen i
 Malmø.
 Sagens materie går på artikel
 39 i EF-Traktaten, der
 skal sikre arbejdskraftens fri
 bevægelighed. EU-Kommissionen,
 der har anlagt sagen
 mod Danmark, mener, at
 Danmark krænker artiklen.
 En generel afvisning af at
 købe svensk indregistrerede
 firmabiler til dansk bosatte
 medarbejdere, der arbejder i
 et svensk selskab, kan nemlig
 krænke arbejdskraftens frie
 bevægelse.
 Generaladvokaten er ikke
 bare enig med Kommissionen,
 men skriver i sit forslag
 til dom, at der blot skal være
 tale om en delvis tilknytning
 til den pågældende filial. Og
 at det ikke nødvendigvis skal
 være ens hovederhverv.
 Realiteter kræves
 »Der skal være en vis realitet
 i forholdet. Men som det er
 formuleret af generaladvokaten,
 kan man ikke stille krav
 om ret meget. End ikke at
 medarbejderen skal være på
 kontoret i Malmø én dag om
 ugen,« vurderer Søren Friis
 Hansen.
 Eksperter advarer om, at man
 ikke skal gå for langt i kreativiteten
 for at snyde den danske
 statskasse for afgifter.
 »Der skal være realiteter i,
 ellers kan de danske myndigheder
 underkende modellen,
 og det vil så udløse en registreringsafgift,
 « siger advokat
 Morten Nissen fra det internationale
 advokatfirma Hammonds
 Bruxelles-kontor.
 Også Flemming Lind Johansen,
 partner i Ernst &
 Young, afviser, at der er frit
 slag for afgiftsfri kørsel i Danmark,
 hvis udtalelsen bliver til
 dom.
 »Efter min opfattelse skal
 der være tale om regulær
 pendling over den dansksvenske
 eller den dansk-tyske
 grænse, så der er realitet i
 ansættelsesforholdet,« siger
 Flemming Lind Johansen.
 Han ser dog den forventede
 dom som endnu et skridt
 mod registreringsafgiftens
 sikre kollaps. Den danske regering
 har under retssagen
 argumenteret med, at det er
 umuligt at kontrollere realiteterne
 bag ansættelsen, men
 det afviser generaladvokaten.
 Stor besparelse
 De tårnhøje danske bilafgifter
 gør det særdeles attraktivt for
 virksomhederne, at de kan tilbyde
 billige biler til danske
 medarbejdere. Det sker næsten
 ikke i dag, fordi det koster
 store ekstra afgifter, når
 bilerne ruller ud på de danske
 veje. En BMW 545i, som koster
 godt 1,1 mio. kr. i danske
 priser, koster kun en brøkdel i
 Sverige, og hvis EF-Domstolen
 som ventet kaster den
 danske strafafgift ud til højre,
 sparer firmaet 117.000 kr. om
 året i afgifter, som det fremgår
 af regneeksemplet.
 Der er imidlertid også et
 vigtigt regnestykke for medarbejderen.
 Næste strid vil
 nemlig komme til at stå om,
 hvordan man skal beskattes
 af firmabilen. En Golf til
 300.000 kr. på danske plader
 vil udløse en beskatning af
 75.000 kr. – men hvad hvis
 bilen kun koster 100.000 kr.
 på svenske plader. Skal skatten
 så blot være af 25.000 kr.?
 Det er eksperterne uenige
 om.
 Skatteministeriet har i parallelle
 situationer krævet, at
 danskere med bopæl i Danmark,
 men firmabil på svenske
 eller tyske nummerplader,
 skal betale skat af værdien på
 firmabilen, som hvis den havde
 været på danske plader.
 Eksperter uenige
 Borsen
 fredag, 21 januar 2005, side: 20
 Søren Friis Hansen afviser
 blankt, at det er korrekt, hvis
 generaladvokaten får sin vilje.
 »Selvfølgelig skal man beskattes
 efter ligningsloven,
 når man har en firmabil. Men
 det skal være efter den reelle
 værdi og ikke en fiktiv værdi
 med en afgift, der er blevet
 underkendt af EF-Domstoaltid
 de danske regler, som
 gælder, når det drejer sig om
 den skattepligtige værdi af fri
 bil. Så uanset at der er tale om
 en bil, som er købt eller leaset
 i udlandet, skal værdien af fri
 bil beregnes på grundlag af
 nyvognsprisen for en tilsvarende
 bil i Danmark,« siger
 Michael Thomsen.
 len,« siger han.
 I Ernst & Young er senior
 manager Michael Thomsen,
 ekspert i personskat over
 Øresund, uenig.
 »Der vil ikke være nogen
 fordel for medarbejderen ved
 at få en bil stillet til rådighed
 med en lavere anskaffelsespris
 end i Danmark, for det er
 I Skatteministeriet oplyser
 specialkonsulent Joel Nielsen,
 at man afventer dommen og
 ikke ønsker at kommentere
 generaladvokatens udtalelse.
 jonas.torp@borsen.dk
 ulrik.horn@borsen.dk
 Den svenske eller tyske arbejdsgiver stiller en BMW 545i til rådighed,
 der ville have kostet godt 1,1 mio. kr. i danske priser
 Når medarbejderen, der er bosat i Danmark, vil køre i BMW'en
 på de danske veje, kræver skattevæsenet afgifter
 Den svenske eller tyske virksomhed, der køber bilen billigt, betaler 
 ialt 351.400 kr.
 eller godt 117.000 om året, som den ikke skulle have betalt, hvis 
 medarbejderen
 boede i samme land som virksomheden.
 Den forventede dom fra EF-Domstolen fjerner den ekstraafgift, men den danske
 medarbejder bliver stadig beskattet af nyprisen på over en million 
 kroner i Danmark Kilde: Ernst & Young
 421.410
 688.590
 30.987
 20.658
 10.329
 Depositum
 3 pct. af afgift hvert kvartal
 Kvartalsvist ratetillæg på 1,5 pct. (men beløbet falder over tid)
 Pris uden afgift
 Registreringsafgift
 Den udenlandske arbejdsgiver slipper for ekstra afgift
 
 Frederik wrote:
 
 > Børsen i dag side 20.
 > 
 > Som det bemærkes, er 39s søsterbestemmelse 49 om tjenesteydelser.
 > 
 > PErspektiverne i, at tulle til et svensk leasingselskab og køre hjem igen,
 > synes jeg er tiltalende.
 > 
 > Mvh.
 > 
 > Frederik
 > Der ikke er en følelsesladet person, som hader den danske bilafgift
 > 
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Vennike (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  21-01-05 18:27 |  
  |   
            
 
 
 "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse 
 news:csouu4$d6t$1@news.cybercity.dk...
 > Idag kom startskuddet, Danmark overholder ikke reglerne om varernes frie 
 > bevægelighed som anført i samhandelsbestemmelserne i EU traktaten.
 > Afgørelsen om at føre en sag mod den danske stat ligger direkte til grund 
 > i EU traktatens artikel 29 om at EU landene skal ophæve 
 > handelsrestriktioner.
 > Sagen handler derfor om traktatbrud, hvor baggrunden for traktatbruddet er 
 > den høje danske registreringsafgift.
 >
 >
 
 Hvis der bare er det mindste rimelighed til, gør man det på følgende måde:
 
 Fra en eller anden dato er der ingen afgift på biler - til gengæld skal lige 
 netop disse biler betale roadpricing.
 
 På den måde kan dem, med brugte biler jo sælge deres bil til "normal" pris, 
 fordi der ikke skal betales roadpricing (Ligesom med gulpladebiler og 
 1/7-98) og dermed taber de ikke så meget.
 
 -- 
 Jan
 
 Remove the cat in the email to reach me
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           BJ (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  21-01-05 18:33 |  
  |   
            
 "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41f13b73$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Hvis der bare er det mindste rimelighed til, gør man det på følgende måde:
 >
 > Fra en eller anden dato er der ingen afgift på biler - til gengæld skal 
 > lige netop disse biler betale roadpricing.
 >
 > På den måde kan dem, med brugte biler jo sælge deres bil til "normal" 
 > pris, fordi der ikke skal betales roadpricing (Ligesom med gulpladebiler 
 > og 1/7-98) og dermed taber de ikke så meget.
 
 Jep, erhvervslivet skal som vanligt betale for de ansatte kan køre ud til 
 moster Oda i weekenden og som de også har ringet til billigt i fritiden...
 
 Lad de andre stå, så ender du med kors og bånd og stjerne på...;)
 
 -- 
 Bjørn J. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            S.B. (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : S.B. | 
  Dato :  21-01-05 20:09 |  
  |   
            
 "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41f13cde$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:41f13b73$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > KLIP
 >
 >> Hvis der bare er det mindste rimelighed til, gør man det på følgende 
 >> måde:
 >>
 >> Fra en eller anden dato er der ingen afgift på biler - til gengæld skal 
 >> lige netop disse biler betale roadpricing.
 >>
 >> På den måde kan dem, med brugte biler jo sælge deres bil til "normal" 
 >> pris, fordi der ikke skal betales roadpricing (Ligesom med gulpladebiler 
 >> og 1/7-98) og dermed taber de ikke så meget.
 >
 > Jep, erhvervslivet skal som vanligt betale for de ansatte kan køre ud til 
 > moster Oda i weekenden og som de også har ringet til billigt i fritiden...
 >
 > Lad de andre stå, så ender du med kors og bånd og stjerne på...;)
 >
 > -- 
 > Bjørn J.
 
 Tjae... nogen der har en ide om hvor mange L. benzin der bliver sogt på 
 årsbasis?
 formodentlig nok ikke mange penge den skal stige før de penge er hentet hjem 
 igen
 stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter hvor 
 meget man kører
 
 Steen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Jespersen (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jespersen | 
  Dato :  21-01-05 21:10 |  
  |   
            
 > 
 > Tjae... nogen der har en ide om hvor mange L. benzin der bliver sogt på 
 > årsbasis?
 > formodentlig nok ikke mange penge den skal stige før de penge er hentet hjem 
 > igen
 > stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter hvor 
 > meget man kører
 > 
 > Steen 
 > 
 
 Helt enig, brændstofprisen er den mest direkte måde at lave 
 brugerbetaling på, hvorimod roadpricing bør benyttes til at regulere 
 miljøbelastningen.
 Jeg er bare bange for at de kære folkevalgte vil benytte en omlægning, 
 til at indføre en højere indirekte skat.
 Lad os antage at beregninger viser at brændstof i snit skal stige med 
 2,6 kr. pr. liter (tidligere eksempel i tråden) og staten vælger en 
 stigning på 2,7 kr. på grund af forventningen om at bilerne kører 
 længere literen og udbud/efterspørgsel vil medføre et fald i forbrug. 
 Det er i hvert fald hvad de vil sige, mens meningen er en indirekte 
 skattestigning.
 Så fik i indsigt i mine grumme forventninger, vi har jo før haft en 
 regering der klarede, jeg mener det var 50 nye afgifter på en uge 
 tilbage i 90'erne, så det kunne vel ske igen.
 
 Dog er jeg ikke uenig i at roadpricing kan benyttes til at minimere 
 værditabet på nuværende køretøjer, den bør blot ikke benyttes til det.
 
 En gradvis regulering af registreringsafgiften over en årrække, er en 
 anden måde at minimere værditabet og det mener jeg er den mest 
 sandsynlige overgang vi kommer til at opleve, sammen med en gradvis 
 regulering af benzinprisen og sandsynligvis også den grønne afgift.
 Men roadpricing bliver helt sikkert et krav, når vi skal have 
 omlægningen. I hvert fald fra Radikale venstre, Enhedslisten og SF.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              BJ (21-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  21-01-05 21:41 |  
  |   
            
 "Kim Jespersen" <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev i en meddelelse 
 news:csrnio$20cl$1@news.cybercity.dk...
 
 KLIP
 
 > Men roadpricing bliver helt sikkert et krav, når vi skal have omlægningen. 
 > I hvert fald fra Radikale venstre, Enhedslisten og SF.
 
 Læg du bare en finansiering via benzinpriserne til.
 
 Den vil Socialdemokratiet æde råt, da det er erhvervslivet, der kommer til 
 at betale gildet (igen) og så har de tilsammen måske endda flertal..(?).
 
 Det vil helt sikkert hjælpe på beskæftigelsen, da ingen firmaer så behøver 
 at rationaliserer for at få dækket meromkostningerne ind...;-(
 
 -- 
 Bjørn J. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan Vennike (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  22-01-05 08:32 |  
  |   
            
 
 
 "S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:9rcId.1488$Aj.93@news.get2net.dk...
 >
 > Tjae... nogen der har en ide om hvor mange L. benzin der bliver sogt på 
 > årsbasis?
 > formodentlig nok ikke mange penge den skal stige før de penge er hentet 
 > hjem igen
 > stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter 
 > hvor meget man kører
 >
 > Steen
 
 Rigtigt.
 
 Men det vil BÅDE ramme dem, som har betalt "fuld" pris for sit køretøj og 
 dem som er sluppet for afgift - og derfor vil det blive os med "ældre" 
 køretøjer der skal betale for at afgifterne kan sættes ned.
 
 Så derfor bliver vi faktisk "straffet" 2 gange:
 
 1. Vi betale mere for brændstoffet
 2. Vores køretøjer voldsomt i værdi - og risikerer dermed at den bank, som 
 har finansieret køretøjet siger "Vi lånte dig 200.00 til bilen - men pga 
 afgiftsfald er den kun 80.000 værd nu - betal venligst forskellen NU"
 
 -- 
 Jan
 
 Remove the cat in the email to reach me
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Frederik (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  22-01-05 19:13 |  
  |   
            
 "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message
 news:41f2016f$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > "S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:9rcId.1488$Aj.93@news.get2net.dk...
 > >
 > > Tjae... nogen der har en ide om hvor mange L. benzin der bliver sogt på
 > > årsbasis?
 > > formodentlig nok ikke mange penge den skal stige før de penge er hentet
 > > hjem igen
 > > stiger prisen på benzin er det jo også en form for RP man betaler efter
 > > hvor meget man kører
 > >
 > > Steen
 >
 > Rigtigt.
 >
 > Men det vil BÅDE ramme dem, som har betalt "fuld" pris for sit køretøj og
 > dem som er sluppet for afgift - og derfor vil det blive os med "ældre"
 > køretøjer der skal betale for at afgifterne kan sættes ned.
 >
 > Så derfor bliver vi faktisk "straffet" 2 gange:
 >
 > 1. Vi betale mere for brændstoffet
 > 2. Vores køretøjer voldsomt i værdi - og risikerer dermed at den bank, som
 > har finansieret køretøjet siger "Vi lånte dig 200.00 til bilen - men pga
 > afgiftsfald er den kun 80.000 værd nu - betal venligst forskellen NU"
 >
 > --
 > Jan
 >
 > Remove the cat in the email to reach me
 >
 >
 
 Dit nr. 2 scenarium kan jeg ikke se ske?
 
 Har banken taget forbehold i aftalen for noget sådant?
 
 Mvh.
 
 Frederik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan Vennike (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  22-01-05 19:54 |  
  |   
            
 
 
 "Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse 
 news:41f297c4$0$45757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>
 >> Rigtigt.
 >>
 >> Men det vil BÅDE ramme dem, som har betalt "fuld" pris for sit køretøj og
 >> dem som er sluppet for afgift - og derfor vil det blive os med "ældre"
 >> køretøjer der skal betale for at afgifterne kan sættes ned.
 >>
 >> Så derfor bliver vi faktisk "straffet" 2 gange:
 >>
 >> 1. Vi betale mere for brændstoffet
 >> 2. Vores køretøjer voldsomt i værdi - og risikerer dermed at den bank, 
 >> som
 >> har finansieret køretøjet siger "Vi lånte dig 200.00 til bilen - men pga
 >> afgiftsfald er den kun 80.000 værd nu - betal venligst forskellen NU"
 >>
 >> --
 >> Jan
 >>
 >> Remove the cat in the email to reach me
 >>
 >>
 >
 > Dit nr. 2 scenarium kan jeg ikke se ske?
 >
 > Har banken taget forbehold i aftalen for noget sådant?
 >
 > Mvh.
 >
 > Frederik
 >
 
 Hmm, det ved jeg ikke.
 
 Men er det ikke en eller anden form for insolvens, når det du har stillet 
 som sikkerhed for lånet (bilen) pludselig ikke har den værdi, som var 
 forudsætningen for lånet ???
 
 -- 
 Jan
 
 Remove the cat in the email to reach me
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Frederik (23-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  23-01-05 12:35 |  
  |   
            
 "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message
 news:41f2a132$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > "Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse
 > news:41f297c4$0$45757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > >>
 > >> Rigtigt.
 > >>
 > >> Men det vil BÅDE ramme dem, som har betalt "fuld" pris for sit køretøj
 og
 > >> dem som er sluppet for afgift - og derfor vil det blive os med "ældre"
 > >> køretøjer der skal betale for at afgifterne kan sættes ned.
 > >>
 > >> Så derfor bliver vi faktisk "straffet" 2 gange:
 > >>
 > >> 1. Vi betale mere for brændstoffet
 > >> 2. Vores køretøjer voldsomt i værdi - og risikerer dermed at den bank,
 > >> som
 > >> har finansieret køretøjet siger "Vi lånte dig 200.00 til bilen - men
 pga
 > >> afgiftsfald er den kun 80.000 værd nu - betal venligst forskellen NU"
 > >>
 > >> --
 > >> Jan
 > >>
 > >> Remove the cat in the email to reach me
 > >>
 > >>
 > >
 > > Dit nr. 2 scenarium kan jeg ikke se ske?
 > >
 > > Har banken taget forbehold i aftalen for noget sådant?
 > >
 > > Mvh.
 > >
 > > Frederik
 > >
 >
 > Hmm, det ved jeg ikke.
 >
 > Men er det ikke en eller anden form for insolvens, når det du har stillet
 > som sikkerhed for lånet (bilen) pludselig ikke har den værdi, som var
 > forudsætningen for lånet ???
 >
 > --
 > Jan
 >
 > Remove the cat in the email to reach me
 >
 >
 
 Hvis den argumentation holdt, ville realkreditinstitutter vel kunne forlange
 øjeblikkelig indfrielse, hvis huset faldt i værdi.
 
 Jeg siger ikke, at du ikke har ret, da jeg ikke har en fuldstændig viden på
 området, men det forekommer usandsynligt.
 
 Du kan jo heller ikke tilskrives værditabet.
 
 Og så længe du bare betaler på lånet, hvorfor skulle bankerne så kære sig?
 
 Mvh.
 
 Frederik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan Vennike (23-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  23-01-05 13:02 |  
  |   
            
 
 
 "Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse 
 news:41f38bf6$0$45689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>
 >
 > Hvis den argumentation holdt, ville realkreditinstitutter vel kunne 
 > forlange
 > øjeblikkelig indfrielse, hvis huset faldt i værdi.
 >
 > Jeg siger ikke, at du ikke har ret, da jeg ikke har en fuldstændig viden 
 > på
 > området, men det forekommer usandsynligt.
 >
 > Du kan jo heller ikke tilskrives værditabet.
 >
 > Og så længe du bare betaler på lånet, hvorfor skulle bankerne så kære sig?
 >
 > Mvh.
 >
 > Frederik
 >
 
 Hmmm
 
 Var der ikke et eller andet tidspunkt i historien, hvor det lige nøjagtigt 
 var tilfældet ???
 
 -- 
 Jan
 
 Remove the cat in the email to reach me
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Frederik (23-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  23-01-05 13:13 |  
  |   
            
 "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message
 news:41f39228$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > "Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse
 > news:41f38bf6$0$45689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > >>
 > >
 > > Hvis den argumentation holdt, ville realkreditinstitutter vel kunne
 > > forlange
 > > øjeblikkelig indfrielse, hvis huset faldt i værdi.
 > >
 > > Jeg siger ikke, at du ikke har ret, da jeg ikke har en fuldstændig viden
 > > på
 > > området, men det forekommer usandsynligt.
 > >
 > > Du kan jo heller ikke tilskrives værditabet.
 > >
 > > Og så længe du bare betaler på lånet, hvorfor skulle bankerne så kære
 sig?
 > >
 > > Mvh.
 > >
 > > Frederik
 > >
 >
 > Hmmm
 >
 > Var der ikke et eller andet tidspunkt i historien, hvor det lige nøjagtigt
 > var tilfældet ???
 >
 > --
 > Jan
 >
 > Remove the cat in the email to reach me
 >
 >
 
 Hvornår?
 
 Mvh.
 
 Frederik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan Vennike (23-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  23-01-05 13:26 |  
  |   
            
 "Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse 
 news:41f394f0$0$45724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>
 >
 > Hvornår?
 >
 > Mvh.
 >
 > Frederik
 >
 >
 
 A ka ik' husk det.
 
 Men jeg synes da det må være logik - hvis du skylder 100.000 kr væk mod 
 sikkerhed i din bil og den pludselig kun er ½ værd - så skal man ihvertifald 
 liiige snakke med sin bank.
 
 -- 
 Jan
 
 Remove the cat in the email to reach me
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Frederik (24-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frederik | 
  Dato :  24-01-05 09:58 |  
  |   
            
 "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message
 news:41f397db$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Frederik" <f.caroe@ suf.nu> skrev i en meddelelse
 > news:41f394f0$0$45724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > >>
 > >
 > > Hvornår?
 > >
 > > Mvh.
 > >
 > > Frederik
 > >
 > >
 >
 > A ka ik' husk det.
 >
 > Men jeg synes da det må være logik - hvis du skylder 100.000 kr væk mod
 > sikkerhed i din bil og den pludselig kun er ½ værd - så skal man
 ihvertifald
 > liiige snakke med sin bank.
 >
 > --
 > Jan
 >
 > Remove the cat in the email to reach me
 >
 >
 Nedsættelsen af værdien kan jo på ingen måde skyldes dig.
 
 Det er et risikomoment, som en professionel långiver må tage med i sin
 vurdering.
 
 Det er under alle omstændigheder min vurdering.
 
 Mvh.
 
 Frederik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Vennike (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  22-01-05 08:35 |  
  |   
            
 
 
 "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41f13cde$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Jep, erhvervslivet skal som vanligt betale for de ansatte kan køre ud til 
 > moster Oda i weekenden og som de også har ringet til billigt i fritiden...
 >
 > Lad de andre stå, så ender du med kors og bånd og stjerne på...;)
 >
 > -- 
 > Bjørn J.
 
 Øhhh - hvordan det ??
 
 Det er jo en aftale mellem firmaet og den ansatte at han har fri bil - så må 
 det være mellem de 2, at evnt. roadpricingafgift skal aftales.
 
 -- 
 Jan
 
 Remove the cat in the email to reach me
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             BJ (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  22-01-05 13:46 |  
  |   
            
 "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41f2021e$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Det er jo en aftale mellem firmaet og den ansatte at han har fri bil - så 
 > må det være mellem de 2, at evnt. roadpricingafgift skal aftales.
 
 Du er da vist ikke klar over, hvor mange der selv lægger bil til i 
 arbejdssituationen..?
 
 Har du tænkt på, privatbilisterne (søndagskørerne) evt. kan nedsætte deres 
 kørselsmønster dramatisk og dermed tvinge højere afgifter igennem ... 
 løbende..?
 
 Har du tænkt på vi ser selvforsynende med olie/benzin og endda eksporterer 
 og dermed tjener en mindre formue som åbenbart ikke er nok til at dække vort 
 statslige overforbrug..?
 
 Hvorfor ikke blot afskaffe privatbilismen. Det ville da give en besparelse 
 af format og sætte gang i busser og tog..?
 
 I bund og grund er det eneste, der i bolden på "folk" at kunne købe en kæmpe 
 stor hidsig bil, men de glemmer helt, de sikkert ikke vil få råd til at 
 trille den uden for matriklen, da udgifterne således vil regne ned over dem.
 
 Det minder alt i alt om en flok børn i en slikbutik, med kun 5 kroner på 
 lommen.
 
 -- 
 Bjørn J. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jan Vennike (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  22-01-05 18:06 |  
  |   
            
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41f24aff$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:41f2021e$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > KLIP
 >
 >> Det er jo en aftale mellem firmaet og den ansatte at han har fri bil - så 
 >> må det være mellem de 2, at evnt. roadpricingafgift skal aftales.
 >
 > Du er da vist ikke klar over, hvor mange der selv lægger bil til i 
 > arbejdssituationen..?
 Jo da - det gør jeg selv   
>
 > Har du tænkt på, privatbilisterne (søndagskørerne) evt. kan nedsætte deres 
 > kørselsmønster dramatisk og dermed tvinge højere afgifter igennem ... 
 > løbende..?
 Men så får vi da sparet på benzinen - ik' så tosset igen.
 >
 > Har du tænkt på vi ser selvforsynende med olie/benzin og endda eksporterer 
 > og dermed tjener en mindre formue som åbenbart ikke er nok til at dække 
 > vort statslige overforbrug..?
 Men var det ikke kun 15 år det var reserver til ???
 >
 > Hvorfor ikke blot afskaffe privatbilismen. Det ville da give en besparelse 
 > af format og sætte gang i busser og tog..?
 Og affolke alle landdistrikter (hvor jeg selv bor) hvor den eneste bus der 
 findes, er antabussen   
>
 > I bund og grund er det eneste, der i bolden på "folk" at kunne købe en 
 > kæmpe stor hidsig bil, men de glemmer helt, de sikkert ikke vil få råd til 
 > at trille den uden for matriklen, da udgifterne således vil regne ned over 
 > dem.
 Men tænk at have den stående i indkørslen og kunne drille naboen.
 At så naboen har råd til at køre i sin bil, er en anden ting.
 >
 > Det minder alt i alt om en flok børn i en slikbutik, med kun 5 kroner på 
 > lommen.
 Enig.
 >
 > -- 
 > Bjørn J.
 -- 
 Jan
 Remove the cat in the email to reach me
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               BJ (22-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  22-01-05 18:22 |  
  |   
            
"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41f287ef$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 > Men var det ikke kun 15 år det var reserver til ???
 Måske nok i det hul...... vi kender til i offentligheden.
 Jeg ar en lumsk mistanke om, vi har betydeligt mere gemt godt væk i 
 undergrunden.
 Man kunne forestille sig vi havde samme mængder som Sydamerika. Det ville 
 totalt ødelægge markedet og smadre verdens økonomier, hvis det var således.
 > Og affolke alle landdistrikter (hvor jeg selv bor) hvor den eneste bus der 
 > findes, er antabussen   
God ide. De er alligevel røvdyre at holde liv i...;)
 Ind i byernes "betonslum" med dem eller put dem i "sovebykommunerne"..;)
 > Men tænk at have den stående i indkørslen og kunne drille naboen.
 By George, you got it..  
> At så naboen har råd til at køre i sin bil, er en anden ting.
 By George, you got it again..  )
 >> Det minder alt i alt om en flok børn i en slikbutik, med kun 5 kroner på 
 >> lommen.
 >
 > Enig.
 Tving os alle til at køre i Suzuki Ignis Sport..den er da en lækker 
 studenterjaguar....  
-- 
 Bjørn J. 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |