| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | ABS på sne. Fra : Fly Christensen | 
  Dato :  16-01-05 13:01 |  
  |   
            Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
 ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.
 
 Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 min bremslængde at blive kortere.
 På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 
 Fly
 
 -- 
 In space nobody will hear your cream
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Møller (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  16-01-05 13:23 |  
  |   
            
"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
 news:5llku0t0poouar377g24jrdeccd7epnpn9@4ax.com...
 > Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
 > ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.
 >
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 > Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 > min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 >
 > Fly
 Dine iagttagelser er sikkert korrekt, jeg mener, at optimal bremselænge
 opnås lige før blokering, og det  opnår du ikke hvis du bruger ABS.
 ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig kørt
 den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
 situationer, så vis du kan beherske bremser til maksimal bremsekraft lige
 før ABS'en tager over, så er du vist på det optimale punkt .
 Jeg tror endog ikke at der er mange der har testet deres ABS på tør og våd
 vej   
-- 
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Glerup (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  16-01-05 13:49 |  
  |   
            
>
 > Jeg tror endog ikke at der er mange der har testet deres ABS på tør og våd
 > vej   
Jeg har snakket med mere end én der mente at der var noget galt med bilen:
 "Den lyder mærkeligt når jeg bremser". Selvfølgelig oplevet i glatføre.
 Synes det er lidt skræmmende at folk ikke sætter sig mere ind i noget så
 væsentligt.
 MVH
 Kent Glerup
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  16-01-05 13:50 |  
  |   
            
 "Møller"  skrev
 
 > ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig
 kørt
 > den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
 > situationer,
 
 Ja, og så lige det problem med at der er 4 hjul der bremser, men kun en
 pedal at træde på.
 
 Jeg har endnu ikke mødt nogen der turde påstå at han kunne bremse
 forskelligt på alle hjul,
 det kan ABS`n.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Møller (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  16-01-05 17:13 |  
  |   
            
 "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
 news:csdntf$amp$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Møller"  skrev
 >
 > > ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig
 > kørt
 > > den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
 > > situationer,
 >
 > Ja, og så lige det problem med at der er 4 hjul der bremser, men kun en
 > pedal at træde på.
 >
 > Jeg har endnu ikke mødt nogen der turde påstå at han kunne bremse
 > forskelligt på alle hjul,
 > det kan ABS`n.
 Korrekt, men der findes stadig biler med kun en censor til baghjul.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-01-05 14:13 |  
  |   
            
> ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig
 kørt
 > den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
 > situationer, så vis du kan beherske bremser til maksimal bremsekraft lige
 > før ABS'en tager over, så er du vist på det optimale punkt .
 Tænk! jeg troede ideen med ABS var at man skulle kunne styre og bremse
 samtidigt.
 Det har vist altid været alm. kendt at hvis ABS aktiveres under
 opbremsningen forlænges bremselængden ifht en optimal opbremsningen uden
 blokering.
 --
 /Claus
 http://vwfanatic.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            phk (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  16-01-05 14:29 |  
  |   
            
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41ea62b6$0$29449$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 
 > Tænk! jeg troede ideen med ABS var at man skulle kunne styre og bremse
 > samtidigt.
 > Det har vist altid været alm. kendt at hvis ABS aktiveres under
 > opbremsningen forlænges bremselængden ifht en optimal opbremsningen uden
 > blokering.
 
 Det har jeg især måttet sande når jeg kørte tidskørsel på bane. Med ABS skal 
 jeg være meget opmærksom på at når jeg bremser ned før et sving, så skal 
 bilen være i balance. F.eks. bringer en chikane bilen ud af balancen med 
 næsten ingen bremseevne (det føles sådan) til følge - og bilen fortsætter 
 ind i svinget med alt for høj fart.
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Møller (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  16-01-05 17:15 |  
  |   
            
 "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
 news:41ea62b6$0$29449$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 >
 > > ABS er indført, da de fleste bilister ikke kender deres bil: har aldrig
 > kørt
 > > den til ydergrænser og fundet optimal bremsekraft til de forskellige
 > > situationer, så vis du kan beherske bremser til maksimal bremsekraft
 lige
 > > før ABS'en tager over, så er du vist på det optimale punkt .
 >
 > Tænk! jeg troede ideen med ABS var at man skulle kunne styre og bremse
 > samtidigt.
 
 Ja og det virker skulle jeg hilse og sige.
 Men det er desværre mindretallet der tror på det, de har ikke engang testet
 ABS ligeud på fugtig vej.
 -- 
 Møller
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-01-05 14:08 |  
  |   
            
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse 
 news:5llku0t0poouar377g24jrdeccd7epnpn9@4ax.com...
 > Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
 > ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.
 >
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 > Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 > min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 
 Der KAN være lidt om det.
 Her da vi sidst have sne, var jeg på lossepladsen med en trailerfuld. Da jeg 
 skulle køre ud (går ned ad bakke) og det var glat, så gik ABS'en ellers i 
 funktion. Vægten på Mondeo var dog større end det ABS'en kunne klare, så 
 hastigheden (ca. 5 Km/t) blev ikke mindre........uaaaaaAAAAh det var skidt, 
 så jeg blev nød til at blokere med håndbremsen og sætte den i bakgear.....så 
 jeg nåede liiiige at bremse før bilen var røget ud i hegnet.
 Så i visse situationer kan en blokering være bedre end ABS
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Folmer Rasmussen (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  16-01-05 14:41 |  
  |  
 
            On Sun, 16 Jan 2005 14:07:38 +0100, "Tom"
 <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse 
 >news:5llku0t0poouar377g24jrdeccd7epnpn9@4ax.com...
 >
 >Der KAN være lidt om det.
 >Her da vi sidst have sne, var jeg på lossepladsen med en trailerfuld. Da jeg 
 >skulle køre ud (går ned ad bakke) og det var glat, så gik ABS'en ellers i 
 >funktion. Vægten på Mondeo var dog større end det ABS'en kunne klare, så 
 >hastigheden (ca. 5 Km/t) blev ikke mindre........uaaaaaAAAAh det var skidt, 
 >så jeg blev nød til at blokere med håndbremsen og sætte den i bakgear.....så 
 >jeg nåede liiiige at bremse før bilen var røget ud i hegnet.
 >Så i visse situationer kan en blokering være bedre end ABS
 >--
 Du har jo været i krig med naturloven.   
Der har manglet friktion. Har du vinterdæk på?
 Du har kørt for stærkt efter forholdene.    Jo jo, gu' har du så!
 Har du bremset mens "vogntoget" har været "knækket"?
 Ja ja, host du bare.    Der er fanneme ingen chauffør ved sine fulde
 fem der begynder at bremse i glat føre, hvis der er knæk på
 arrangementet. Farten skal være afpasset inden svinget/bakken, og så
 skal der gives moderat gas, så du trækker phv'en, i stedet for at den
 skubber dig.
 Din skønsmæssige vurdering af din fart er sikkert ikke nøjagtig. Er
 der ikke noget med, at ABS'en først virker ved hastigheder over 8-10
 km/t.?
 Er der ABS på din trailer?
 Jeg kender jo din sans for økonomi, så jeg bliver nødt til også at
 spørge om: Er der vinterdæk på traileren?   
Der er ligesom et par ting der skal spille sammen ved glatførekørsel,
 og hvis der er en enkelt falskspiller i orkesteret, så går det hele
 ret ud i naturen.
 Til din orientering begynder naturen præcis der hvor asfalten hører
 op.   )
 Det var dagens lektion i glatførekørsel med trailer. Det skal ikke
 koste dig noget.   
Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-01-05 15:57 |  
  |   
            
> Du har jo været i krig med naturloven.   
>
 > Der har manglet friktion. Har du vinterdæk på?
 Nej jeg er sprunget over i år, så de sidder fint på stativet i kælderen.
 > Du har kørt for stærkt efter forholdene.    Jo jo, gu' har du så!
 >
 > Har du bremset mens "vogntoget" har været "knækket"?
 ?
 > Ja ja, host du bare.    Der er fanneme ingen chauffør ved sine fulde
 > fem der begynder at bremse i glat føre, hvis der er knæk på
 > arrangementet. Farten skal være afpasset inden svinget/bakken, og så
 > skal der gives moderat gas, så du trækker phv'en, i stedet for at den
 > skubber dig.
 Man skal jo bremse når man når ud til vejen og det går pænt ned ad bakke.
 > Din skønsmæssige vurdering af din fart er sikkert ikke nøjagtig. Er
 > der ikke noget med, at ABS'en først virker ved hastigheder over 8-10
 > km/t.?
 Det var i "tomgang" i 2. gear.
 > Er der ABS på din trailer?
 Nej den har ingen bremser overhovedet.
 > Jeg kender jo din sans for økonomi, så jeg bliver nødt til også at
 > spørge om: Er der vinterdæk på traileren?   
Næh
 > Der er ligesom et par ting der skal spille sammen ved glatførekørsel,
 > og hvis der er en enkelt falskspiller i orkesteret, så går det hele
 > ret ud i naturen.
 Tja vinterdækkene kunne sikkert have hjulpet
 > Til din orientering begynder naturen præcis der hvor asfalten hører
 > op.   )
 >
 > Det var dagens lektion i glatførekørsel med trailer. Det skal ikke
 > koste dig noget.   
Traileren kommer også højt ud at køre 1 gang pr mdr.
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Jørgensen (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Jørgensen | 
  Dato :  16-01-05 22:48 |  
  |   
            Tom wrote:
 
 > 
 > Der KAN være lidt om det.
 > Her da vi sidst have sne, var jeg på lossepladsen med en trailerfuld. Da jeg 
 > skulle køre ud (går ned ad bakke) og det var glat, så gik ABS'en ellers i 
 > funktion. Vægten på Mondeo var dog større end det ABS'en kunne klare, så 
 > hastigheden (ca. 5 Km/t) blev ikke mindre........uaaaaaAAAAh det var skidt, 
 > så jeg blev nød til at blokere med håndbremsen og sætte den i bakgear.....så 
 > jeg nåede liiiige at bremse før bilen var røget ud i hegnet.
 > Så i visse situationer kan en blokering være bedre end ABS
 
 Jeg har prøvet noget lignende i min Toyota. Det var i Østrig på en 
 spejlglat bjergvej. Det frøs 16 grader, og det var så glat at hvis man 
 stod ud af bilen, gled man ganske stille nedad. Jeg kørte op med jævn 
 fart, indtil der ikke var friktion nok længere. Så ville jeg gerne holde 
 stille, og bremsede alt jeg kunne. Bilen kørte bare langsomt bagud med 
 ABS'en arbejdende flittigt. Jeg kunne kun standse bilen ved at hive i 
 håndbremsen. Så kom snekæderne alligevel udenom vinterdækkene..
 
 -Thomas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           phk (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  16-01-05 14:27 |  
  |   
            
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse 
 news:5llku0t0poouar377g24jrdeccd7epnpn9@4ax.com...
 
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 > Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 > min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 
 De samme som dine. Hvis du på sne eller is trykker alt hvad du kan og 
 derefter letter pedaltrykket ganske let - indtil ABS´en holder op med at 
 virke - vil du kunne mærke en bedre bremsning.
 
 Fordelen ved ABS er at hvis der er korte strækninger med "tørt" under en 
 bremsning, så når bremserne at tage ved. Det kan man ikke overskue som 
 chauffør med et øje ved hvert jul.
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           GiWeo (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : GiWeo | 
  Dato :  16-01-05 17:09 |  
  |  
 
            Hejsa
 Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS
 Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
 du en meget kort bremselængde....
 -- 
 Lars Engelhardt
 webmaster@linkssiden.dk
 www.linkssiden.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           phk (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  16-01-05 17:35 |  
  |   
            
 "GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:qa4lu01olkc678cjinhqk3m61pp1rqh77a@4ax.com...
 
 > Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS
 
 > Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
 > du en meget kort bremselængde....
 
 Det er ikke helt rigtigt i alle situationer, se mine andre kommentarer.
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Fly Christensen (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fly Christensen | 
  Dato :  16-01-05 20:00 |  
  |   
            On Sun, 16 Jan 2005 17:08:43 +0100, GiWeo <giweoFJERN@hotmail.com>
 wrote:
 
 >Hejsa
 >
 >Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS
 
 Jo, det gør jeg.
 
 >Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
 >du en meget kort bremselængde....
 
 Hvilket jeg ikke fandt, at jeg gjorde.
 
 Fly
 
 -- 
 In space nobody will hear your cream
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  17-01-05 08:29 |  
  |   
            GiWeo wrote:
 
 > Sikkert fordi du ikke ved hvordan man skal gøre med ABS
 > Så snart ABS pumpen slår til - skaldu træde ALT hvad du kan - så får
 > du en meget kort bremselængde....
 > 
 Er du nu sikker på at den der holder?
 
 ABS'en kan jo godt gå igang ved høje hastigheder.
 
 ABS'en går igang hvis et hjul afviger i hastighed fra de andre, uanset 
 hastig. Vist dog ned til en vis grænse.
 
 Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 lader sig gøre.
 
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            phk (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  17-01-05 10:47 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:csfpgf$2gnc$1@news.cybercity.dk...
 > GiWeo wrote:
 
 > Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 > Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 > alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 > lader sig gøre.
 
 I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mikael L (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael L | 
  Dato :  17-01-05 11:35 |  
  |   
            
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41eb895a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:csfpgf$2gnc$1@news.cybercity.dk...
 >> GiWeo wrote:
 >
 >> Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 >> Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 >> alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 >> lader sig gøre.
 >
 > I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 
 Det vil jeg da også gerne vide. Jeg ved ikke om systemerne er blevet 
 hurtigere, men tidligere regulerede de 12 gange i sekundet, så det er dælme 
 ikke meget blokade man kan få ud af det.
 
 Mikael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  17-01-05 20:46 |  
  |   
            Mikael L wrote:
 
 >>>Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 >>>Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 >>>alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 >>>lader sig gøre.
 >>I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 > Det vil jeg da også gerne vide. Jeg ved ikke om systemerne er blevet 
 > hurtigere, men tidligere regulerede de 12 gange i sekundet, så det er dælme 
 > ikke meget blokade man kan få ud af det.
 > 
 Det er sådan set ikke afgørende om de regulerer 12 eller 120 gange i 
 sekundet.
 
 Hvis friktionen er den samme under alle hjul, og du tramper hurtig nok 
 til at lave en blokade på alle hjul på een gang kan du gøre det.
 
 Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene. 
 Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.
 
 Og der er jo en minimumsgrænse for hvor små afvigelser man kan sætte 
 ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der 
 opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.
 
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  17-01-05 21:06 |  
  |   
            
 
 > Det er sådan set ikke afgørende om de regulerer 12 eller 120 gange i 
 > sekundet.
 >
 > Hvis friktionen er den samme under alle hjul, og du tramper hurtig nok til 
 > at lave en blokade på alle hjul på een gang kan du gøre det.
 >
 > Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene. 
 > Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.
 
 Selvfølgelig gør den det. Den kan jo hurtigt regne ud at hvis bilens 
 hastighed var 80 Km/t så kan den ikke 100 ms efter være 0 Km/t.
 Jeg har selv været med til at lave ABS ventilblokke og teste dem for BOSCH 
 for nogle år siden. Softwaren er desuden MEGET avanceret så den bliver ikke 
 snydt af brugeren eller underlaget. Ventilblokken kører ved BOSCH med ca. 20 
 Hz PWM signaler så på den tid kan man slet ikke nå at opbygge tryk nok til 
 at blokere et hjul. Hjulene vil derfor ikke blokere (ved BOSCH)
 
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Finn Guldmann (18-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  18-01-05 03:28 |  
  |  
 
            Tom wrote:
 > Selvfølgelig gør den det. Den kan jo hurtigt regne ud at hvis bilens 
 > hastighed var 80 Km/t så kan den ikke 100 ms efter være 0 Km/t.
 > Jeg har selv været med til at lave ABS ventilblokke og teste dem for BOSCH 
 > for nogle år siden. Softwaren er desuden MEGET avanceret så den bliver ikke 
 > snydt af brugeren eller underlaget. Ventilblokken kører ved BOSCH med ca. 20 
 > Hz PWM signaler så på den tid kan man slet ikke nå at opbygge tryk nok til 
 > at blokere et hjul. Hjulene vil derfor ikke blokere (ved BOSCH)
 > 
 Det er så en udvikling der er sket siden jeg kørte med det.
 Ok, de biler jeg kørte i vil også være omkring 10 år gamle nu.
 I den ene af dem, en MB 190, lød det som om man blev beskudt med et 
 maskingevær når ABS'en gik igang.   
-- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Mikael L (18-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael L | 
  Dato :  18-01-05 10:15 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:csh4ms$tlb$1@news.cybercity.dk...
 > Mikael L wrote:
 >
 >>>>Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 >>>>Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 >>>>alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 >>>>lader sig gøre.
 >>>I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 >> Det vil jeg da også gerne vide. Jeg ved ikke om systemerne er blevet 
 >> hurtigere, men tidligere regulerede de 12 gange i sekundet, så det er 
 >> dælme ikke meget blokade man kan få ud af det.
 >>
 > Det er sådan set ikke afgørende om de regulerer 12 eller 120 gange i 
 > sekundet.
 >
 > Hvis friktionen er den samme under alle hjul, og du tramper hurtig nok til 
 > at lave en blokade på alle hjul på een gang kan du gøre det.
 
 Nej
 
 > Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene. 
 > Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.
 
 Hvis det var tilfældet var systemet jo værdiløst. Systemet registrer om et 
 hjul kører rundt, hvis ikke det gør det tager det noget af bremsetrykket, 
 uanset hastighed.
 
 > Og der er jo en minimumsgrænse for hvor små afvigelser man kan sætte 
 > ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der 
 > opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.
 
 Ja de fleste ABS systemer træder først i kraft ved hastigheder omlring 5 
 km/t
 
 Mikael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Finn Guldmann (18-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  18-01-05 20:05 |  
  |   
            Mikael L wrote:
 
 >>Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene. 
 >>Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.
 > Hvis det var tilfældet var systemet jo værdiløst. Systemet registrer om et 
 > hjul kører rundt, hvis ikke det gør det tager det noget af bremsetrykket, 
 > uanset hastighed.
 > 
 Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?
 
 Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille 
 for rødt.
 
 Grundlaget for systemet er altså at det måler _forskel_ i bremseeffekten 
 mellem hjulene. Det gør det ved at holde øje med om hjulene kører 
 nogenlunde lige hurtig rundt. Er der så et af dem der ikke kører så 
 hurtig som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at 
 det kommer til at køre lige så hurtig rundt som de andre.
 
 >>Og der er jo en minimumsgrænse for hvor små afvigelser man kan sætte 
 >>ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der 
 >>opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.
 > Ja de fleste ABS systemer træder først i kraft ved hastigheder omlring 5 
 > km/t
 > 
 Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.
 
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mikael L (18-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael L | 
  Dato :  18-01-05 20:32 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:csjmmo$8i9$1@news.cybercity.dk...
 > Mikael L wrote:
 >
 >>>Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene. 
 >>>Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.
 >> Hvis det var tilfældet var systemet jo værdiløst. Systemet registrer om 
 >> et hjul kører rundt, hvis ikke det gør det tager det noget af 
 >> bremsetrykket, uanset hastighed.
 >>
 > Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?
 
 Jo for systemet virker ikke ved 5km/t og ned som jeg tidligere skrev
 
 > Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille 
 > for rødt.
 
 Nej af samme grund som jeg lige har nævnt.
 
 > Grundlaget for systemet er altså at det måler _forskel_ i bremseeffekten 
 > mellem hjulene. Det gør det ved at holde øje med om hjulene kører 
 > nogenlunde lige hurtig rundt. Er der så et af dem der ikke kører så hurtig 
 > som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at det kommer 
 > til at køre lige så hurtig rundt som de andre.
 
 Du mener altså at ved en middel bremsning på to forkellige underlag,  f.eks 
 tør asfalt og is, så vil det hjul som er på isen ikke bremse mere end det 
 der er på tør asfalt selvom det hjul på den tørre asfalt er langt fra en 
 blokade?
 
 Hvis det du skriver er rigtigt, vil du hvis du sætter en klemtang på en 
 enkelt bremseslange få noget der ligner et totalt bremsesvigt.
 
 Hvis du bremse på tør asfalt og is, vil du selvom du måske ikke har maks 
 bremsetryk på den tørre vej, stadig få en optimal bremsningen på isen. 
 Uanset hastighedsforskellen på de 4 hjul.
 
 >>>Og der er jo en minimumsgrænse for hvor små afvigelser man kan sætte 
 >>>ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der 
 >>>opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.
 >> Ja de fleste ABS systemer træder først i kraft ved hastigheder omlring 5 
 >> km/t
 >>
 > Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.
 
 Jeg er ikke enig. Systemet er ligeglad med hvor stor hastighedsforskellen 
 er. Det bruger kun kræfter på at få bedst mulig nedbremsning lige inden en 
 blokade ved maks bremsetryk.
 
 Antispinsystemerne bruger hastighedsforskellen til noget, for at vide 
 hvilket hjul der har mere fart på end de andre og bremse det ned så det ikke 
 spinner.
 
 Mikael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Finn Guldmann (19-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  19-01-05 01:14 |  
  |   
            Mikael L wrote:
 
 >>Grundlaget for systemet er altså at det måler _forskel_ i bremseeffekten 
 >>mellem hjulene. Det gør det ved at holde øje med om hjulene kører 
 >>nogenlunde lige hurtig rundt. Er der så et af dem der ikke kører så hurtig 
 >>som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at det kommer 
 >>til at køre lige så hurtig rundt som de andre.
 > Du mener altså at ved en middel bremsning på to forkellige underlag,  f.eks 
 > tør asfalt og is, så vil det hjul som er på isen ikke bremse mere end det 
 > der er på tør asfalt selvom det hjul på den tørre asfalt er langt fra en 
 > blokade?
 > 
 Så snart det hjul der er på is går i blokade bør ABS'en træde i kraft. I 
 modsat fald risikerer du en udskridning når (hvis) isen ophører og du 
 får fuld friktion på et blokeret hjul.
 
 > Hvis det du skriver er rigtigt, vil du hvis du sætter en klemtang på en 
 > enkelt bremseslange få noget der ligner et totalt bremsesvigt.
 > 
 Hvis du saboterer systemet kan du jo få hvad som helst ud af det.
 
 > Hvis du bremse på tør asfalt og is, vil du selvom du måske ikke har maks 
 > bremsetryk på den tørre vej, stadig få en optimal bremsningen på isen. 
 > Uanset hastighedsforskellen på de 4 hjul.
 > 
 Jeg tror vi snakker forbi hinnanden.
 
 Hvis du under nedbremsning får det ene hjul på is vil det straks gå i en 
 blokade. Det ABS'en skal er at holde øje med at alle hjul roterer 
 nogenlunde lige hurtig. Er dette ikke tilfældet (et hjul på is blokeret) 
 skal systemet fjerne bremsetryk fra det hjul der ikke holder sammen 
 hastighed som de andre indtil det igen roterer med nogenlunde samme 
 hastighed som de andre.
 
 Systemer har jo ingen føler der fortæller det hvad underlag det kører 
 på. Det kan kun handle udfra de informationer det får om at du nu 
 bremser, men ikke bremser lige meget på alle hjul.
 
 Det er det samme som der sker med et anti-spin-system. Der virker det 
 blot den anden vej.
 
 Så engang et tilbud om at få eftermonteret et "ASS". Prisen var blot 
 baseret på at du i forvejen havde ABS, ellers skulle du ligge prisen på 
   at få eftermonteret ABS oveni.
 
 >>Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.
 > Jeg er ikke enig. Systemet er ligeglad med hvor stor hastighedsforskellen 
 > er. Det bruger kun kræfter på at få bedst mulig nedbremsning lige inden en 
 > blokade ved maks bremsetryk.
 > 
 Hvordan skal systemet finde ud af hvormeget bremsekraft det enkelte hjul 
 skal bruge hvis det ikke regner det ud efter hvormeget der bruges på de 
 andre hjul?
 
 > Antispinsystemerne bruger hastighedsforskellen til noget, for at vide 
 > hvilket hjul der har mere fart på end de andre og bremse det ned så det ikke 
 > spinner.
 > 
 Antispin er en videreudvikling af ABS. Man vender blot virkningen.
 
 Kunne godt lide at vide hvis der findes biler der, som standard, har 
 antispin uden at have ABS.
 
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Folmer Rasmussen (18-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  18-01-05 21:05 |  
  |  
 
            On Tue, 18 Jan 2005 20:05:24 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
 >Mikael L wrote:
 >
 >>>Systemet er jo baseret på at måle forskellen i hastighed mellem hjulene. 
 >>>Er den det samme for alle hjul reagerer ABS'en ikke, uanset hastighed.
 >> Hvis det var tilfældet var systemet jo værdiløst. Systemet registrer om et 
 >> hjul kører rundt, hvis ikke det gør det tager det noget af bremsetrykket, 
 >> uanset hastighed.
 >> 
 >Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?
 >
 >Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille 
 >for rødt.
 >--
 Hvis jeg var lastbilchauffør, ville jeg ikke fremføre det som min
 mening.   
>--
 >Grundlaget for systemet er altså at det måler _forskel_ i bremseeffekten 
 >mellem hjulene. Det gør det ved at holde øje med om hjulene kører 
 >nogenlunde lige hurtig rundt. Er der så et af dem der ikke kører så 
 >hurtig som de andre bliver der taget så meget væk af bremsekraften at 
 >det kommer til at køre lige så hurtig rundt som de andre.
 >--
 Se min kommentar ovenfor.
 >--
 >>>Og der er jo en minimumsgrænse for hvor små afvigelser man kan sætte 
 >>>ABS'en til at reagere på. Der skal jo være plads til den forskel der 
 >>>opstår i rotationshastigheden mellem hjulene når man drejer.
 >> Ja de fleste ABS systemer træder først i kraft ved hastigheder omlring 5 
 >> km/t
 >> 
 >Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.
 >--
 Ja, men ikke på den måde du tror.   
Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Finn Guldmann (19-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  19-01-05 00:45 |  
  |  
 
            Folmer Rasmussen wrote:
 >>Jamen så vil du jo ikke kunne bremse helt op?
 >>Efter den model vil ABS'en jo begynde at virke når du holder helt stille 
 >>for rødt.
 > Hvis jeg var lastbilchauffør, ville jeg ikke fremføre det som min
 > mening.   
> 
 Hvad har jeg nu sagt?
  
>>Det er hastigheds_forskellen_ mellem hjulene der er afgørende.
 > Ja, men ikke på den måde du tror.   
> 
 Så fortæl mig hvordan det foregår, og gerne så det kan passe med de 
 praktiske erfaringer jeg selv har.   
Jeg skal lige huske at gøre opmærksom på at de biler jeg har kørt med 
 ABS i ikke har været ret meget yngre end '93. Og at der derfor sagtens 
 kan være forskel på virkemåden i dag og dengang.
 Det var i MD inden de flyttede E'et om foran tallene.
 Det var i øvrigt også den gang de lavede om på gearkassen/konverter så 
 MB Aut. ikke kunne bruges til at køre i sne med. (Men det er en anden 
 historie)
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  17-01-05 17:15 |  
  |   
            
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41eb895a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:csfpgf$2gnc$1@news.cybercity.dk...
 >> GiWeo wrote:
 >
 >> Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 >> Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 >> alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 >> lader sig gøre.
 >
 > I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 
 Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan 
 man overhovedet ikke blokere hjulene mere.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Fly Christensen (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fly Christensen | 
  Dato :  17-01-05 17:28 |  
  |   
            On Mon, 17 Jan 2005 17:15:21 +0100, "Tom"
 <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan 
 >man overhovedet ikke blokere hjulene mere.
 
 Det var vel ikke ABS men ALB de havde? Jeg kan huske, at Escorten havde
 disse bremser. Noget med, at systemet fungerede mekanisk eller sådan
 noget.
 
 Fly
 
 -- 
 In space nobody will hear your cream
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  17-01-05 17:46 |  
  |   
            
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse 
 news:0ppnu0tv2mp7cu0h0rrjit53vab86kor34@4ax.com...
 > On Mon, 17 Jan 2005 17:15:21 +0100, "Tom"
 > <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >>Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan
 >>man overhovedet ikke blokere hjulene mere.
 >
 > Det var vel ikke ABS men ALB de havde? Jeg kan huske, at Escorten havde
 > disse bremser. Noget med, at systemet fungerede mekanisk eller sådan
 > noget.
 
 Jeg har også set på andre biler i tyske udsendelser "ADAC pannen und 
 verkehr" hvor man viste det, på noget goller eller mercedes 
 krimskrams......hvor hjulet blokerede og slap og blokerede og slap, med ca 
 0.5 sekunders interval.
 Det så ikke særlig godt ud. Men det er mange år siden
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Finn Guldmann (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  17-01-05 21:31 |  
  |   
            Fly Christensen wrote:
 
 >>Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan 
 >>man overhovedet ikke blokere hjulene mere.
 > Det var vel ikke ABS men ALB de havde? Jeg kan huske, at Escorten havde
 > disse bremser. Noget med, at systemet fungerede mekanisk eller sådan
 > noget.
 > 
 ALB står for "Automatisk Lastafhængig Bremsekraftregulator". Og er noget 
 man normalt ser på last og varevogne.
 
 Eller rettere det har det gjort. Mener forkortelsen senere er blevet 
 brugt til noget andet.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Uffe Bærentsen (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  17-01-05 21:46 |  
  |   
            
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:csh7bf$10bu$3@news.cybercity.dk...
 
 
 > ALB står for "Automatisk Lastafhængig Bremsekraftregulator". Og er noget 
 > man normalt ser på last og varevogne.
 >
 > Eller rettere det har det gjort. Mener forkortelsen senere er blevet brugt 
 > til noget andet.
 
 Ford brugte forkortelsen for Anti Lock Brakes.
 ALB var det rent mekaniske system der blev brugt på Escort.
 
 
 
 
 
 -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              phk (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  17-01-05 17:45 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:41ebe498$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan 
 > man overhovedet ikke blokere hjulene mere.
 
 Nogle af de første ABS der kom frem virkede kun på det ene sæt hjul 
 (Escrot).
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  17-01-05 21:29 |  
  |  
 
            Tom wrote:
 >>>Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 >>>Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 >>>alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 >>>lader sig gøre.
 >>I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 > Sådan var det på de første biler med ABS for maaaaange år siden. I dag kan 
 > man overhovedet ikke blokere hjulene mere.
 > 
 Det må jeg ud og afprøve en dag.   
Det er et par dage siden jeg har kørt bil med ABS.
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Finn Guldmann (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  17-01-05 20:13 |  
  |   
            phk wrote:
 
 >>Selvom du har ABS på din bil kan du godt lave en total blokadebremsning. 
 >>Du skal bare banke bremsepedalen i bund så hurtig at du når at blokere 
 >>alle hjul inden ABS'en når at virke. Og det skal være hurtig, men det 
 >>lader sig gøre.
 > I hvilke biler mener du det kan lade sig gøre?
 > 
 Alle dem med ABS jeg har kørt i.
 
 Bl.a. MB og VW.
 
 Og det kan også lade sig gøre med lastbiler.
 
 -- 
 MVH Finn
 Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
 Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
 bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-01-05 17:49 |  
  |   
            > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 
 I teorien skal du sørge for at levere et bremsetryk, der lige nøjagtigt ikke
 blokerer dine hjul.
 
 I praksis skal du bare hugge klampen i bund og lade ABS´en arbejde.
 
 Årsagen er, at du formentlig ikke ville kunne gøre det bedre end ABS´en.
 
 Årsagen er også, at du ved at "bremse dig langsomt op til det optimale tryk"
 går glip af bremsepotentiale, som du ikke kan nå at vinde igen ved 5 procent
 mere optimal nedbremsning under de måske sidste 50 procent af bremsetiden.
 
 Alternativt kan du begynde med at hamre bremsepedalen i bund og så dérnæst
 at slække, til du selv kan "arbejde med" omkring punktet for blokering.
 
 Ovenstående gælder SPECIELT ved uforudsete hændelser, hvor du reagerer pr
 refleks.
 
 Der er masser af undersøgelser der beviser, at der ikke var været bremset
 med fuld kraft i ulykkker - bilistene er bange for at hamre pedalen i bund.
 
 Alle skulle på våd vej prøve at blokere ders bil ved motorvejshastighed
 mindst en gang om året.
 
 Personligt har jeg "låst hjul" på biler med over 200 km/t - det sker der
 intet ved, hvis man lige prøver det nogle gangem, og vejens beskaffenhed er
 passende - fortrolighed med bilen giver sikkerhed.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikael L (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael L | 
  Dato :  16-01-05 19:44 |  
  |   
            
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse 
 news:5llku0t0poouar377g24jrdeccd7epnpn9@4ax.com...
 > Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
 > ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.
 >
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 > Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 > min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 
 Hvis du blokere hjulene på en snedækket vej vil du have en kortere 
 bremselængde end med ABS, fordi der vil komme en kile af sne foran de 
 blokerede hjul som er med til at bremse bilen hurtigere end med ABS.
 
 Mikael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           phk (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  16-01-05 19:58 |  
  |   
            
 "Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41eab5d2$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hvis du blokere hjulene på en snedækket vej vil du have en kortere 
 > bremselængde end med ABS, fordi der vil komme en kile af sne foran de 
 > blokerede hjul som er med til at bremse bilen hurtigere end med ABS.
 
 Nok nærmere fordi sneen er løs og du arbejder dig ned til asfalten.
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Mikael L (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael L | 
  Dato :  16-01-05 21:01 |  
  |   
            
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:41eab8f7$0$48739$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:41eab5d2$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> Hvis du blokere hjulene på en snedækket vej vil du have en kortere 
 >> bremselængde end med ABS, fordi der vil komme en kile af sne foran de 
 >> blokerede hjul som er med til at bremse bilen hurtigere end med ABS.
 >
 > Nok nærmere fordi sneen er løs og du arbejder dig ned til asfalten.
 
 Nææ...Nu har jeg prøvet det på en sø i Sverige. Det var den forklaring vi 
 fik af instruktørerne og vi prøvede det. Det virkede.
 
 Mikael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Oldhøj (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  16-01-05 20:40 |  
  |   
            Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev....
 
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde
 > blevet forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så
 > ABS'en slog til. Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en
 > ikke slog til, så syntes min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 
 Den optimale bremsning sker ved fuld bremsekraft liiiiige på grænsen 
 til blokering. Det kan et menneske faktisk træne sig op til at kunne.
 
 ABS er en kontrolleret nedbremsning hvor hjulene bremses til de 
 begynder at blokere, hvorefter elektronikken slækker bremserne for så 
 igen at bremse til de begynder at blokere. Altsammen i et rasende 
 tempo, så vi ikke opfatter de mange små begyndende blokeringer.
 
 I forhold til en optimal opbremsning, giver det faktisk et ringere 
 resultat.
 
 Altsammen forudsat der er tale om en opbremsning på lige vej med 
 ensartet friktion under alle hjul.
 
 I de fleste andre tilfælde vil elektronikken enten være ligeså god 
 eller bedre end en dygtig billist.
 
 Og så er der lige et par tilfælde hvor selv den mest tumpede bilist 
 vil udbremse elektronikken: Dyb sne eller sand. Her vil en blokering 
 af hjulene betyde at der dannes en vold af sne/sand foran hjulene, 
 som derved borer sig ned i underlaget og giver en hurtigere 
 nedbremsning.
 
 Det du mener at opleve er blot at du har en bedre fornemmelse af 
 bilens friktionsevne på sne end elektronikken.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bernhard Ege (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bernhard Ege | 
  Dato :  16-01-05 21:33 |  
  |   
            Fly Christensen wrote:
 > Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
 > ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.
 > 
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 > Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 > min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 
 Tjaa, jeg finder mig som regel bare en vej hvor sneen er kørt delvist 
 til is og bremser fra 80 til 0 ved at trykke pedalen i bund så ABS'en 
 går i gang og noterer mig så min bremselængde. Den er som regel 50-60 
 meter, ca. det dobbelte af tør vej. Så kan jeg bedre vurdere 
 situationerne når jeg nu ved hvor lang en bremselængde jeg skal bruge.
 
 Jeg har ikke prøvet at undlade ABS'en for i en kritisk situation har jeg 
 ikke tid til at finde det optimale bremsepunkt (og kan desuden ikke vide 
 om vejen er ensartig tilsneet/tiliset der hvor jeg kommer til at 
 bremse). Derfor er ABS som regel altid den bedste bremseløsning for mig.
 
 mvh Bernhard
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-01-05 21:38 |  
  |   
            > Jeg har ikke prøvet at undlade ABS'en for i en kritisk situation har jeg
 > ikke tid til at finde det optimale bremsepunkt (og kan desuden ikke vide
 > om vejen er ensartig tilsneet/tiliset der hvor jeg kommer til at
 > bremse). Derfor er ABS som regel altid den bedste bremseløsning for mig.
 
 Det er den for alle - i en kritisk situation.
 
 Anderledes ved race, hvor du på forhånd ved, når du bremser ned til en
 kurve.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bernhard Ege (16-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bernhard Ege | 
  Dato :  16-01-05 23:50 |  
  |  
 
            Jan W. Nielsen wrote:
 >>Jeg har ikke prøvet at undlade ABS'en for i en kritisk situation har jeg
 >>ikke tid til at finde det optimale bremsepunkt (og kan desuden ikke vide
 >>om vejen er ensartig tilsneet/tiliset der hvor jeg kommer til at
 >>bremse). Derfor er ABS som regel altid den bedste bremseløsning for mig.
 > 
 > 
 > Det er den for alle - i en kritisk situation.
 > 
 > Anderledes ved race, hvor du på forhånd ved, når du bremser ned til en
 > kurve.
 Ja, det vil jeg gerne tro, men den slags deltager jeg ikke i   
mvh Bernhard
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           anders (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders | 
  Dato :  17-01-05 08:16 |  
  |   
            Mon ikke ABS bremser bedre end de fleste.
 
 Jeg husker stadig hvordan de, i F1, kæmpede imod afskaffelse af ABS.
 Så hvis Kimi,Schumi og co gerne vil have ABS, ja så må det jo være godt.
 
 Anders
 
 
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message 
 news:5llku0t0poouar377g24jrdeccd7epnpn9@4ax.com...
 > Foranlediget af pigebilstråden, hvor det påståes, at man bliver glad for
 > ABS, vil jeg lige høre jeres mening om dette.
 >
 > Da der var lidt sne i december, syntes jeg, at mon bremselængde blevet
 > forlænget, hvis jeg fik trådt for hårdt på bremsen, så ABS'en slog til.
 > Hvis jeg derimod bremsede således, at ABS'en ikke slog til, så syntes
 > min bremslængde at blive kortere.
 > På tør vej har jeg ikke kunnet mærke nogen synderlig forskel.
 > Hvad er jeres erfaringer på dette område?
 >
 > Fly
 >
 > -- 
 > In space nobody will hear your cream 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Andersen (17-01-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  17-01-05 16:39 |  
  |   
            Mon, 17 Jan 2005 08:16:01 +0100, skrev anders, på 26 linier, i
 <41eb6673$0$33717$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :
 
 >Mon ikke ABS bremser bedre end de fleste.
 >
 >Jeg husker stadig hvordan de, i F1, kæmpede imod afskaffelse af ABS.
 >Så hvis Kimi,Schumi og co gerne vil have ABS, ja så må det jo være godt.
 >
 Hvis du kikker efter i F1 kan du se det normalt er det forhjul med
 mindst belastning der blokerer.
 Med Abs ødelægger de ikke det dæk og kan sikkert bremse lidt hårdere
 med de andre.
 
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |