johannes??
Fra : Aage Andersen

Dato : 11-02-05 07:46

I svensk TV omtaltes i morges et naturlægemiddel mod depression, johannes??.
Desværre fik jeg ikke hele navnet. Kan nogen hjælpe?

Aage

Fra : Rado

Dato : 11-02-05 10:13

On Fri, 11 Feb 2005 07:45:33 +0100, "Aage Andersen"
<aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

>I svensk TV omtaltes i morges et naturlægemiddel mod depression, johannes??.
>Desværre fik jeg ikke hele navnet. Kan nogen hjælpe?

Det er vist Perikum - mener den hedder Johannesurt på svensk. Velkendt
middel mod depression, kan købes i tabletform hos Matas og
helsekostforretninger.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-02-05 12:14

> Det er vist Perikum - mener den hedder Johannesurt på svensk. Velkendt
> middel mod depression, kan købes i tabletform hos Matas og
> helsekostforretninger.

Tak for det. Kan man ogsaa bruge perikumsnaps?

Aage

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 14:44

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen news:420c938c$0
$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Tak for det. Kan man ogsaa bruge perikumsnaps?

Ja! Men er den stadig på markedet? Ellers kan man jo lave den selv -
perikum vokser overalt, og er meget let at finde (men lad være med at samle
i stærkt forurenede områder).

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-02-05 15:18

> Ja! Men er den stadig på markedet?

Det er vist mange aar siden den forsvandt Men jeg har som barn været med til
at plukke perikumblomster, som vi solgte paa spritfabrikken i Hobro for en
lommeskilling.

Aage

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 21:48

> Det er vist mange aar siden den forsvandt Men jeg har som barn været
> med til at plukke perikumblomster, som vi solgte paa spritfabrikken i
> Hobro for en lommeskilling.

Opskrift:

Tag en (eller flere???) flaske, og fyld den op med så meget frisk
perikum som muligt. Fyld efter med 40%-60% alkohol (vodka er glimrende,
og Aalborg laver også en smagsneutral 40% sprit).

Lad trække i en måneds tid, vend af og til flasken, og glæd dig over den
dyb-røde farve.

Filtrér.

Du har nu en kraftig essens, som du kan fortynde 50:50 med 40% alkohol.

Tag én god snaps morgen og aften gennem mindst en måneds tid, herefter
vil virkningen begynde at slå igennem. Man SKAL tage perikon over en
periode på 2-4 uger, før virkningen slår igennem. Herefter kan man nøjes
med en enkelt snaps om dagen (halv mængde) for at holde virkningen ved
lige.

Bivirkning ved denne form for brug: Soleksem ved længere tids
solbadning, ellers ingen.

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 23:14

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i meddelelsen news:420d19ee$0$251
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> perikum som muligt.

PS: Ikke kun blomster - brug hele urten, altså alle de overjordiske dele!

GB

Fra : dk

Dato : 12-02-05 09:31

Ved nogen her i gruppen og det naturmiddel virker mod depression så? Altså
perikum.

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-02-05 11:48

> Ved nogen her i gruppen og det naturmiddel virker mod depression så? Altså
> perikum.

Jeg fandt tilfældigt dette:

Aage

Fra : G.B.

Dato : 14-02-05 17:13

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Ved nogen her i gruppen og det naturmiddel virker mod depression så?
> Altså perikum.

Her er en enkelt artikelhenvisning:

Fortschr Med. 1995 Sep 10;113(25):354-5. Related Articles, Links
[St. John's wort as antidepressive therapy]
Ernst E.
Centre for Complementary Health Studies, Postgraduate Medical School,
Exeter, UK.

St. John's Wort (Hypericum perforatum) has been used to treat a variety
of complaints since ancient times. Recent studies have shown that it is
clinically effective for the treatment of the symptoms of depression. It
has proved superior to placebo, equally as effective as standard
medication and has a clear advantage over the latter in terms of side-
effects. It follows that, on the basis of our present knowledge, St.
John's Wort can be recommended for use as an anti-depressant.

PMID: 7498848 [PubMed - indexed for MEDLINE]

GB

Fra : G.B.

Dato : 14-02-05 17:16

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Ved nogen her i gruppen og det naturmiddel virker mod depression så?
> Altså perikum.

Fik lige en mail fra Claus Hancke:

Perikum overtrumfer lykkepiller

Det er bedre at tage perikum end lykkepiller, selv ved moderat til svær
depression. Det virker bedre og har langt færre bivirkninger. Men hver
anden patient behøver dobbelt dosis.

At prikbladet perikon kan bruges til andet end snaps, har man længe
vidst. Allerede i 1994 viste det sig, at planten kan bruges mod selv
alvorlige depressioner, og perikum er for længst et godkendt
naturlægemiddel.

På grund af myndighedernes sædvanlige hykleri er midlet dog kun godkendt
mod ”nedtrykthed, modløshed og tristhed”, begreber der ikke anvendes i
den videnskabelige verden. Det er derimod dokumenteret, at det virker
mod depression. Men det forbyder hykleriet, at man siger, selv om det
udtrykkeligt er ordet ”depression”, der anvendes i de videnskabelige
artikler.

I Tyskland er myndighederne troværdige, og her har perikum siden 1984
været officielt tilladt mod ”psykiske forstyrrelser, depressive
tilstande, angst eller nervøs uro”. Derfor har tyske læger brugt langt
mere perikum end danske og har skånet deres patienter for kvalme,
træthed, impotens, mundtørhed, svimmelhed, søvnløshed og hvad der ellers
kan følge med brugen af lykkepiller, også kaldet SSRI-præparater. I
Tyskland sælges perikum f.eks. fire gange så meget som det kendte
SSRI-præparat fluoxetin (Fontex).

Hidtil har man vidst, at perikum er lige så effektivt mod lettere
depression som SSRI-præparater og andre midler mod depression. Når det
gælder svære depressioner, har der været mere tvivl, selv om en
undersøgelse tydede på, at virkningen også her var på højde med
receptmedicinen. Undersøgelsen var imidlertid for lille til at skabe
fuld sikkerhed.

Denne usikkerhed er nu ryddet af vejen. Et usædvanligt velgennemført
tysk forsøg har med tysk grundighed dokumenteret, at perikum ikke kun er
på højde med SSRI-midlerne, men overtrumfer dem. I et forsøg med 244
alvorligt deprimerede patienter virkede perikum både bedre og mere
bivirkningsfrit end det meget brugte SSRI-præparatet paroxetin.

Forsøget viste, at bivirkninger kun forekom halvt så ofte i gruppen, der
fik perikum som hos dem, der fik paroxetin. Efter seks uger kunne de
perikumbehandlede notere et fald i score for depression på 57%, mens
paroxetingruppen måtte nøjes med 45 %, bedømt ud fra den såkaldte
Hamiltons depressionsskala.

Dette forsøg lever i enhver henseende op til den højeste standard. Der
er nu meget stærke grunde til at foretrække perikum frem for andre
midler - både ved mild og moderat til svær depression.

To ting bør man dog vide: For det første, at den anbefalede dosis på
danske håndkøbs-præparater er for lille: Man tilrådes 2-4 tabletter, som
til sammen giver 900-1.800 mikrogram hypericin. De 900 mikrogram er for
lidt.

I det tyske forsøg var 1.800 mikrogram startdosis. Ca. hver anden fik
derpå efter 14 dage fordoblet dosis på grund af manglende virkning. Det
vil sige, at man med danske piller (450 mikrogram hypericin/tablet)
enten skal begynde med fire og eventuelt stige til otte tabletter om
dagen for at få samme virkning som tyskerne!

Det andet man bør vide er, at perikum formindsker virkningen af flere
former for medicin, herunder P-piller og blodfortyndende medicin. Det er
fordi perikum fremmer nedbrydningen af medicinen i leveren. Får man
anden medicin, skal man tale med sin læge, før man begynder at behandle
sig selv!

Referencer:
Szgedi A et al. Acute treatment of moderate to severe depression with
hypericum extract WS 5570 (St Johns Wort): randomised controlled double
blind non-inferiority trial versus paroxetine. BMJ online 11.2.2005,
page 1-6.

de Smet P.A.G. et al. St Johns wort as an antidepressant. BMJ
1996;313:241-2 (L).

Linde K et al. St Johns wort for depression – an overview and meta
analysis of randomised clinical trials. BMJ 1996;313:253-7.

Yderligere oplysninger:

Speciallæge Claus Hancke, formand
Vitalrådet
Institut for Orthomolekylær Medicin
Lyngby Hovedgade 37
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: 45 88 09 00

Fra : Lyrik

Dato : 21-02-05 11:23

dk wrote:

> Ved nogen her i gruppen og det naturmiddel virker mod depression så?
> Altså perikum.
+++++++++++++++++++++++++++
En mand jeg kender fik Cipramil(20 mg) mod depression. Han hang meget med
hovedet alligevel.
Så stoppede han med Cipramilen, fordi hans søn sagde at han ikke var
deprimeret.
De vidste ikke hvad depression var for noget. De troede at det var noget med
at være mismodig!

Men det er det ikke! Det er en tilsyneladende grundløs inaktiv tristhed som
gør at man ikke kan grine eller lade sig opmuntre, selv om klovner laver
gags foran én! man sidder bare og kigger uden mimik og kan ikke tage sig
sammen til noget.

Nå for at lave en lang historie kort, så forærede jeg ham en pakke Perikon
af mærket:"Velzina".

Jeg har aldrig set så hurtig og fantastisk effekt som med dette middel. Og
jeg har set mange tage "lykkepiller"!

2-dage og helt frisk!

Hilsen
Jens