død gruppe
Fra : Gert Kristensen

Dato : 24-12-04 02:01

syntes at denne her gruppe er lidt meget død ..

var det en ide at omdøbe grupen til dk.edb.cad/cam så får vi camdelen med
da cad tit bliver brugt som grundlag for cam programmer og så dækker det jo
også cam som jeg syntes mangler en gruppe .. så hvis man så kunne få lidt
mere liv i gruppen ad den vej ville være positiv for gruppen ,,, hvad
syntes i der ude

Mvh GK

Fra : Mr. Hansen

Dato : 24-12-04 05:23

Gert Kristensen tastede følgende

> [...]
> hvis man så kunne få lidt mere liv i gruppen ad den vej ville være
> positiv for gruppen ,,, hvad syntes i der ude

Klart når nogen feks. vælger at bruge den til test... nå det var oxo dig,
bare med andet nick

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 25-12-04 14:15

Hi

Gert Kristensen wrote:
> [...]
få lidt
> mere liv i gruppen ad den vej ville være positiv for gruppen ,,,

God ide eller rettere det du siger er temmeligt relevant i dag hvor
alle råber efter Innovation nye job og ny teknologi. Du har nemlig
helt ret problemet er bare at de nye tekniker der skal til ikke
prioriteres ,f.eks. har det statslige initiativ "Det digitale byggeri"
fra starten undsagt det innovative ,"det nye" skal være det gamle blot
omskrevet til hurtig computer kode, så vi kan bygge som for 50 år
siden .
Den nye arkitektur forventer bygge elementerne på en helt anden måde
og her har du igen ret, at CAM er lige så vigtig som CAD og at
fremtiden kommer til at handle om Digital projektering og Digital
produktion , ---- problemet er bare at der altid er folk som tror at et
skib lavet af jern da må synke og at intet tungere end luften kan
flyve.

At denne gruppe er så sløv som den er, tegner jo ikke godt for
forventningerne til de nye job og hvis alt nyt, absolut skal ligne
noget vi kender i forvejen, vil CAM blot stå stille i samme blindgyde
,hvor avancerede tekniker alene bruges til at understøtte forældede
produktions former.

P.C.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

Fra : GK

Dato : 26-12-04 02:32

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
Hi

Gert Kristensen wrote:
> [...]

noget vi kender i forvejen, vil CAM blot stå stille i samme blindgyde
,hvor avancerede tekniker alene bruges til at understøtte forældede

Det er dejligt at nogen vil give mig ret .. og der må jo være andre folk
end mig der arbejder med CAM prgér og
de der arbejder med CAD prgér hvor filer der skal hentes ind i et CAM prg
tit ikke har forståelse for vigtigheden
af at tegne i de rigtige lag eller glemmer at skifte til det rigtige lag så
det kan tit blive noget rodet når man skal fræse på sådanne filer hvor
huller og konture ligger og roder mere eller mindre tilfældig ,, især hvor
man har rigtig mange huller og kontur der skal fræses på og som ligger tæt
og hvor overblikket nemt kan gå fløjten når man ikke kan slukke for bestemte
lag fordi CAD manden som har tegnet emnet har tegnet en kontur halvt i et
lag og så tegne nogle huller i et andet lag som måske er rød og konturen
også er rød og så tegne vidre på konturen i det røde lag så har vi
problemet for CAM manden som nu har den kontur han skal fræse på i to
forskællige lag ,, og sker det samme med huller o.v.s der også ligger og
roder rundt i lagene så kan det blive noget gevaldig rod at holde styr på
når man så får signe fræse baner lagt på bliver det til et inferno af
streger og CAD tegning i en pærevælling ...der er også CAD folk der er meget
dygtige til at holde styr på de ting og er rigtige dygtige til at tegne og
målsætte en tegning og ikke bare klasker målsætning på fra den ene og anden
ende . men så har CAD folk tit en alvorlig brist i forståelsen af hvad der
er vigtig med hensyn til tolerancer og hvad en 1/10 del eller 1 mm o.v.s er
for en størrelse.
og hvad det kan betyde for fremstillingstiden på sådan et emne ,, specielt
på emner der skal serie fremstilles har det enorm stor betydning .. et emne
kan meget nemt blive bobbelt så dyrt på grund af en tolerance der er sat på
i blinde og uden at CAD manden har tænkt over hvorfor han har sat den
tolerance på ,, ligesådan forholder det sig med rundinger og skarpe hjørner
der også bare laves uden nogen form for argumenter for at det er tegnet som
det er ... det er sådanne ting der fordyre. e.k.s et standse/form værktøj
eller emne gevaldig ,, en rundnig det forkerte sted kan vanskelig gøre emnet
fra simpel til næsten umulig at fremstille det er ofte sådan nogle små ting
der gør det .. mon ikke det her skulle give anledning til en god debat .. så
kom med jeres kommentar og argmenter og meninger og gode ider

MVH GK

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 26-12-04 15:54

Hi
Problemet er måske at CAD har stået alene så længe , at CAD ofte
bliver brugt på en helt anden måde hvor slut resultatet måske er et
farve plot der bare skal sælge huset ikke danne ruter for CAM maskinen
..
Eller at der simpelthen mangler forståelse for at den bedste årsag
til at tegne i CAD er at det der bliver resultatet ikke er et stykke
papir, men selve tingen at man skal tænke i værktøjet der
bearbejder emnet ,som det man tegner med.
Det er måske nemmere når det er den der kører maskinen der også
tegner emnerne ved hvorfor det er bedre at maskinen gør en fræsning
færdig af gangen istedet for at hoppe fra den ene til den anden , men
du har ret i det med standarderne --- men jeg tænker på om det er
samme standarder fra maskine til maskine ; altså hver maskine har jo
et lille CAD system indbygget og en N.C. nipple maskine kræver nok
mindre end en 2,5 D fræser.
Hvorfor jeg er så intereseret i netop dette spørgsmål ,check linken.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

P.C.

Fra : GK

Dato : 27-12-04 01:58

[...]

hej igen per ,, nu vil jeg lige svare på det jeg forstår af det du har
skrevet ... det med at ham der køer med fræseren også tegner emnet er jo
den bedste løsning da man nok skal sørge for at man ikke kommer til at gå
over åen efter vand ,,,men nu er det jo sådan at man i de fleste tilfælde at
man får tegningen fra den virksomhed der skal have fremstillet værktøjet /
emnet sendt i dxf format via mail .. og så har man jo ikke den store
indflydelse på hvordan han tegner og konstruere emnet/værktøjet . og hvis
konstruktøren ikke har gjort sig klar over hvordan det emnet/værktøjet skal
fremstilles og hvad der er vigtig m.h.t tolerancer og huller og lommer og
og i hvilke lag de forskællige ting skal ligge i for at bruge det til noget
i CAM prgét og her er det at kæden hopper af ..og hvis man så spørger ,,,
hvordan har du tænkt dig at spænde emnet op eller hvordan har du tænkt dig
at fræse det firkantet hul ud med skarpe hjørner du har ned gemmen emnet ,,
eller hvorfor har du sat en 1/100 tolerance på de
5 frihuller ... og så kommer det ,, jammen jammen kan man ikke bare og jeg
trode og det kunne jeg da ikke vide ..o.v.s (he he) og det er her jeg gerne
vil have CAD manden og CAM manden til at komme med de problemer de tit
går bander over .. så bare fyr løs der ude ,,

Nu snakker du om samme standart fra maskine til maskine ,, hvad mener du
med det ,, er det programmer eller
hvad,,, ??????????? det skal nok skæres lidt ud i pap ..

Mvh GK

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 27-12-04 17:23

Jeg syntes at det ville være en god ide at inkl. CAM, men skal NC kode ikke
med ? eller skal det under kommende dk.haendvaerk.cnc eller
dk.edb.programmering !!!!
og hvor hører postprocessor til ?

Jeg har selv fingerne i både PC og CNC

--

-Leon
"Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of people

Fra : Mr. Hansen

Dato : 27-12-04 22:59

Leon Hulstroem (4220) tastede følgende

> Jeg syntes at det ville være en god ide at inkl. CAM, men skal NC

Kunne i så ikke bare fikse en gruppe til de 2 ting ??

Fra : GK

Dato : 28-12-04 00:47

"Mr. Hansen" <elektronik@elektronik.dk.notvalid> skrev i en meddelelse
> Leon Hulstroem (4220) tastede følgende

> Kunne i så ikke bare fikse en gruppe til de 2 ting ??

jeg mener helt klart at CAD /CAM /NC /POSTPROSESSOR høer sammen og det
giver jo også en større målgruppe og så er det samlet et sted hvor det høer
hjemme ,, jeg har postet i admin .. jeg har bare ikke forstand på hvordan
man får admin til at ændre navnet på gruppen ,, nogen der kan hjælpe ??

MVH ´GK

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-12-04 01:57

Det kræver at man laver et OTD (oplæg til diskution) læs mere på
www.usenet.dk

Fra : GK

Dato : 28-12-04 00:40

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
>
> -Leon
> "Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of people

jeg mener jo at NC koder og Postprocessoer høer ind under emnet CAD/CAM da
CAM dækker disse ting og så er det jo meget ´godt at det er på dansk så kan
man bedre forklare sig ¨

MVH GK

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 29-12-04 14:27

Hi

Det er nok et af de virkelig gode initiativer i lang tid altså at
gruppen her opdateres som foreslået og kommer til at dække de
områder der hører til CADD , Gkoder postprosessorer , forskellige
typer af CNC maskiner er noget der nok vil være meget mere interesse
for, end blot CAD delen.

P.C.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-12-04 14:49

[...]

Hejsa...

Ja der skal da ske noget, men deltag og læs tråden i dk.admin "OTD:
dk.edb.cad -> dk.edb.cadcam" og kom med din mening og ønsker.

Mvh
Leon