CGI, der går i stå?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-04 15:45

Haves:
Linuxboks med Apache webserver. Herpå Perlscript, der læser en cfg.-fil
med brugeroplysninger og åbner/lukker for maskiner på LAN i firewall på
baggrund af cfg.-filen.

Perl-scriptet aktiveres ved tryk på knap på webside og spytter OK/Fejl
ud til browseren for hver bruger.

Problem:
Der er tale om et par hundrede brugere eller flere, så det tager lidt
tid. Hvis brugeren bliver utålmodig og klikker væk, risikeres det
scriptet ikke kører færdig, med en "ufuldstændig" firewall-opsætning til
følge.

Som jeg ser det, stopper scriptet fordi den "mister forbindelsen" til
browseren (mister kontakt til kontrollerende tty eller hvad ved jeg).

Hvordan sikrer jeg mig vha. en simpel teknik at scriptet køres til ende
uanset hvad der sker fra browserens side?

Jeg har været ude i overvejelser om at brug at-kommandoen etc., men det
kan da ikke passe at det skal være nødvendigt?

--
Steen Suder

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-12-04 19:59

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Hvordan sikrer jeg mig vha. en simpel teknik at scriptet køres til
> ende uanset hvad der sker fra browserens side?

Fork, og fork igen. Det sidste barn kører upåvirket til ende.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-04 22:55

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Fork, og fork igen. Det sidste barn kører upåvirket til ende.

Jeg er bekendt med fork-begrebet, men har dog aldrig selv brugt det i Perl.

Har du et link til et "godt" eksempel på brug af fork i den sammenhæng
jeg spørger til?

--
Steen Suder

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-12-04 23:01

> [...]

> Har du et link til et "godt" eksempel på brug af fork i den sammenhæng

Start med http://www.oreilly.com/openbook/cgi/ch10_10.html

Hvis du skal lave meget Perlprogrammering kan "The Perl Cookbook"
anbefales at have på hylden. Masser af grydeklar sovs.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 11-12-04 09:29

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Fork, og fork igen. Det sidste barn kører upåvirket til ende.

Ej, hvor gammeldags.

Proc::Daemon er din ven.

http://perladvent.org/2004/9th/
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-12-04 15:27

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> Ej, hvor gammeldags.
>
> Proc::Daemon er din ven.

Ikke alt det der moderne syntakssukker. Fork er fork.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 11-12-04 19:15

On 11 Dec 2004 15:27:26 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ikke alt det der moderne syntakssukker. Fork er fork.

Rigtige Perl-programmører bruger ikke CPAN?

--
Stig - remove 'nospam.' to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/

Fra : Christian Laursen

Dato : 11-12-04 19:34

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nospam.goth.dk> writes:

> Rigtige Perl-programmører bruger ikke CPAN?

Rigtige perl-programmører er dovne, så de bruger CPAN i stor stil.

--
Christian Laursen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-12-04 21:30

> Rigtige Perl-programmører bruger ikke CPAN?

Rigtige Perl-programmører forkaster de n implementationer af noget
lignende der allerede ligger på CPAN, og laver en helt ny med et navn
der kun giver mening hvis man forstår det der forsøges skjult (hvorfor
man ikke kan huske den).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn