Hvad kan en hest/pony bære?
Fra : Familen Høgh

Dato : 20-11-04 16:56

Er der nogle der kan fortælle mig hvor meget en pony ca. kan bære. Jeg har
en krydsnings pony faren halv welsh pony sek. B, moren blanding. Min pony er
122. han er nu 4½.

mange hilsen Lone

Fra : Anet

Dato : 16-12-04 11:42

"Familen Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der kan fortælle mig hvor meget en pony ca. kan bære. Jeg har
> en krydsnings pony faren halv welsh pony sek. B, moren blanding. Min pony
> er 122. han er nu 4½.

(klip)

Man siger som gylden tommelfingerregel at en shetlænder kan gå med 100 kg.
på ryggen. At det nok vil se lidt sjovt ud er en anden ting, men de kan godt
bære det. Ponyer er vildt stærke og kan holde til en del vægt fordi de er så
kompakt bygget (som regel). Men du skal nok tage udgangspunkt i bygningen på
din pony for hvor meget den kan bære.

--
Hilsen

Annette

Fra : Malene P

Dato : 17-12-04 11:44

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> kompakt bygget (som regel). Men du skal nok tage udgangspunkt i bygningen

Jeg kan ikke se, at det skulle se "lidt sjovt ud", hvis en lille shetter
skal slæbe rundt på en 100 kg's fedtklump. Men der findes jo sider på
Nettet, hvor man kan få sin lyst i den retning styret. Jeg kan ihvertfald
godt garantere dig, at det ikke skal ske for vore to dejlige shettere.

Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-12-04 12:38

Malene P wrote:
> Jeg kan ikke se, at det skulle se "lidt sjovt ud", hvis en lille shetter
> skal slæbe rundt på en 100 kg's fedtklump.

Det kunne også være 100 kg. af et andet materiale end lige fedt.

> Men der findes jo sider på
> Nettet, hvor man kan få sin lyst i den retning styret. Jeg kan ihvertfald
> godt garantere dig, at det ikke skal ske for vore to dejlige shettere.

Jeg tror det var ment som en slags øvre (måske nærmest teoretisk) grænse.

Det siger jo sig selv at en Shetlænder ikke ville synes det var fedt at
skulle slæbe rundt på 100 kg. igennem længere tid, men derfor kan det jo
stadig godt være den kan bære det.

Jeg kan vel bære ca. min egen vægt på ryggen, men det er nok ikke fedt
på en gåtur i skoven...

-dennis

Fra : Anet

Dato : 17-12-04 16:21

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> Jeg kan vel bære ca. min egen vægt på ryggen, men det er nok ikke fedt på
> en gåtur i skoven...
>
> -dennis

(klip)

*GGGG* Altså Dennis du har altid sådan en sjov måde at skrive tingene på.
*smiler*

--
Hilsen

Annette

Fra : Malene P

Dato : 18-12-04 10:28

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> Jeg kan vel bære ca. min egen vægt på ryggen, men det er nok ikke fedt
> på en gåtur i skoven...

Mon ikke det oprindelige spørgsmål gik på, hvor tung en rytter, den
pågældende pony kan bære? Dermed er "skovturen" nok det mest rimelige at
sammenligne med.

Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-01-05 08:51

Malene P wrote:
> [...]
>

> Mon ikke det oprindelige spørgsmål gik på, hvor tung en rytter, den
> pågældende pony kan bære? Dermed er "skovturen" nok det mest rimelige at

Jo, det vil jeg også tro. Men det synes jeg også man kan læse ud af mit
svar. Altså at der naturligvis er forskel på hvad de KAN bære, og hvad
der er forsvarligt at putte på ryggen af dem på f.eks. en skovtur.

-dennis