Orkan????
Fra : Zirfelt

Dato : 18-11-04 12:19

Nu blev det jo heldigvis ikke til så meget blæst i nat. Men det fik mig
alligevel til at tænke på heste og orkan. Mine går i løsdrift med adgang til
en togvogn der ikke kan lukkes. Jeg vil da være noget urolig hvis mine heste
valgte at være ude i en orkan. Kan en lille spinkel shetter overhovedet stå
fast?

--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Lene

Dato : 18-11-04 15:47

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

Klip.
Kan en lille spinkel shetter overhovedet stå
> fast?

Nej.
En orkan, som kan blæse en lastbil af vejen, kan også få en hest til at
flyve.

Mvh. Lene

Fra : Zirfelt

Dato : 18-11-04 16:02

> Nej.
> En orkan, som kan blæse en lastbil af vejen, kan også få en hest til at
> flyve.
>
> Mvh. Lene

Det lyder som om jeg skulle se at få bygget en nød boks et eller andet sted.

--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : karsten & Pia

Dato : 18-11-04 16:59

> Det lyder som om jeg skulle se at få bygget en nød boks et eller andet
> sted.

Under den sidste orkan var mine heste inde, men taget blæste af og døren gik
op, så de løb ud (og heldigvis for det, stalden kunne jo være styrtet
sammen.
Vi er nu flyttet og hestene går i løsdrift, i nat væltede en telefonmast så
omkuld ved siden af stalden, men hestene var jo heldigvis i læ i den anden
ende af folden, masten kunne lige så godt have valgt stalden at vælte ned i.
Så jeg vil til hver en tid lade mine ponyer gå som de lyster, de har nu
flere gange vist at deres instinkter ikke fejler noget.
Så har de mulighed for at søge ly gør de det, og jeg ville lade dem
fortsætte deres løsdrift.

MVH Pia

Fra : Marlene

Dato : 18-11-04 18:15

"karsten & Pia" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> flere gange vist at deres instinkter ikke fejler noget.
> Så har de mulighed for at søge ly gør de det, og jeg ville lade dem

Jeg tilslutter mig fuldt ud din mening; jeg mener, at det er bedst, at
hestene har mulighed for at flygte, hvis der skulle ske noget - og det kan
de ikke, hvis de står i en boks/stald.

Mvh. Marlene.

Fra : Zirfelt

Dato : 18-11-04 21:11

> Jeg tilslutter mig fuldt ud din mening; jeg mener, at det er bedst, at
> hestene har mulighed for at flygte, hvis der skulle ske noget - og det kan
> [...]

Klip-------

Nu bliver jeg da usikker på hvad jeg skal gøre. Lade det være som det er nu
eller hva. Hvad siger i andre i gruppen? Hvad gør i ved orkaner og jeres
heste?
--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Anet

Dato : 19-11-04 00:07

> [...]

> nu
> eller hva. Hvad siger i andre i gruppen? Hvad gør i ved orkaner og jeres

(klip)

Jeg lukkede nu mine to isbamser ind i går aftes. Jeg har dem også gående i
løsdrift men syntes at de nok stod sikrere i hver deres boks en solid bygget
stald. Vi ligger meget vindomsust på en bakketop og der er ikke nok træer
til at læ dem for en orkan syntes jeg.

--
Hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-11-04 09:57

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bygget
> stald. Vi ligger meget vindomsust på en bakketop og der er ikke nok træer

Men hvis de går i løsdrift, kan de vel gå ind i stalden, hvis de fryser -
eller? Det er sjovt nok med min fjordhest og shetlænder; de vil helst være
ude, når det er sådan et vejr. Min fjordhest ville faktisk gå i panik, hvis
hun skulle være inde, og det larmede sådan udenfor.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-11-04 00:11

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> nu
> eller hva. Hvad siger i andre i gruppen? Hvad gør i ved orkaner og jeres

(klip)

Noget helt andet er: at det er nu rart at kunne skille hestene ad hvis den
ene hest f.eks bliver syg eller skadet og derfor er jeg glad for at jeg har
bibeholdt min lille stald med 3 hestebokse selv om mine heste går i løsdrift
i et løsdrift skur med halm i.

--
Hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 19-11-04 09:59

> [...]
har
> bibeholdt min lille stald med 3 hestebokse selv om mine heste går i

Ok - så fik jeg svar på mit andet indlæg. Jeg troede, at dine heste kunne gå
ind i den egentlige stald. Så kan jeg måske godt forstå, du vælger at tage
dem ind, hvis de ikke kan få rigtig læ.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-11-04 15:53

"Marlene" <muxoll@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gå
> ind i den egentlige stald. Så kan jeg måske godt forstå, du vælger at tage

Der er nu fin læ til dem i deres skur som er rimeligt stort til bare de to
heste, men jeg syntes nu alligevel at en kraftig bygget staldbygning i god
stand nok var mere sikker i sådan et blæsevejr.

--
Hilsen

Annette

Fra : karsten & Pia

Dato : 19-11-04 16:02

> heste, men jeg syntes nu alligevel at en kraftig bygget staldbygning i god
> stand nok var mere sikker i sådan et blæsevejr.

Ja det var jo også det jeg troede under orkanen i ´99, men selv en solid
murtensbygning med et godt tag tabte til stormens rasen.

MVH Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-11-04 09:26

karsten & Pia wrote:
> [...]
> flere gange vist at deres instinkter ikke fejler noget.
> Så har de mulighed for at søge ly gør de det, og jeg ville lade dem

Hestene vil også være meget mere trygge, hvis de går ude. Når det blæser
bliver hestene berøvet deres hørelse til f.eks. at opdage noget farligt.

Til sygdom og den slags har vi også to almindelige og en stor boks. De
to almindelige har der ikke været brugt de sidste to år. Den store
bruger vi næsten kun når vi får en ny hest ind som vi ikke lukker i
løsdriften med det samme.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 19-11-04 10:03

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

Snip

> Hestene vil også være meget mere trygge, hvis de går ude. Når det blæser
> bliver hestene berøvet deres hørelse til f.eks. at opdage noget farligt.

Ja, det er netop min mening og erfaring.

Mvh. Marlene.

Fra : Mus

Dato : 20-11-04 00:41

Zirfelt <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419c8552$0$86928$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
heste
> valgte at være ude i en orkan. Kan en lille spinkel shetter overhovedet

Jeg kender en der har nogle isbasser. Lige før stormen sidste gang d 3. dec
år ?(da den var varslet) spurgte jeg hvad hun ville gøre. Hun havde nemlig
et lille føl fra om sommeren. Hestene går ude hele året men har et læskur de
kan gå ind i.

Hun sagde hun ikke havde tænkt sig at gøre noget. At det skulle hestene nok
selv klare efter bedste evne. Og ganske rigtigt alle klarede det fint. De
valgte faktisk at være ude og deres læskur væltede. Ved ikke om det er
instinkt at hestene holdt sig ude af skuret af sig selv. Mht det lille føl
havde de voksne heste stillet sig i en ring rundt om føllet så det var
beskyttet.

Hun havde jo nok lagt mærke til deres adfærd ved mindre storme siden hun
bare lod dem klare det selv.
Jeg var i hvert fald ret imponeret. Ved ikke om der er skærpede instinkter
ved heste der går ude hele året?

LN

Fra : Zirfelt

Dato : 20-11-04 17:29

Tak for alle jeres svar. Det har været spændene at læse jeres svar. Det jeg
er nået frem til nu er at jeg vil se at få lavet den nød boks i togvognen.
Den er altid god at have ved andre problemer. Hvis vi får en orkan igen, kan
jeg jo vurdere hestene og så beslutte om jeg vil lade dem gå ude eller satse
på at orkanen ikke vælter eller ødelægger en god gammeldags solid jern
togvogn.

--
En glad hilsen fra
Irene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-11-04 09:11

Mus wrote:
> Hun sagde hun ikke havde tænkt sig at gøre noget. At det skulle hestene nok
> selv klare efter bedste evne.

Det er også min overbevisning at hestene i langt de fleste tilfælde er
bedre til at tage vare på sig selv, end vi er det. Så derfor vil jeg
helst give dem muligheden for det, i stedet for f.eks. at tage dem ind
når det blæser eller regner meget.

> Og ganske rigtigt alle klarede det fint. De
> valgte faktisk at være ude og deres læskur væltede. Ved ikke om det er
> instinkt at hestene holdt sig ude af skuret af sig selv.

Jo det tror jeg. Det er ret typisk at hestene forsøger at søge læ, men
ikke i nærheden af noget "usikkert" der måske kunne vælte.

Vores bruger meget træerne ved ders jordfolde, og til dels også
bygningerne, som jo må se solide ud med hesteøjne.

> Mht det lille føl
> havde de voksne heste stillet sig i en ring rundt om føllet så det var
> beskyttet.

Det har jeg også set før, men mest ved slagsmål/livlighed i flokken. Ret
imponerende form for samarbejde.

> [...]
> bare lod dem klare det selv.
> Jeg var i hvert fald ret imponeret. Ved ikke om der er skærpede instinkter

Det kunne man godt forestille sig. De får ihvertfald det hele "ind med
modermælken" og får også god lejlighed til at øve sig i praksis.

-dennis