mine erfaringer
Fra : Anet

Dato : 13-11-04 13:25

Hejsa

jeg vil også gerne give mine erfaringer videre angående hegn. Jeg valgte for
en del år siden efter flere forskellige forsøg at få et rigtig godt hegn. Vi
ringede til den lokale Poda forhandler i den tro at det var vildt dyrt. Det
var det også men det var fordi de skulle sætte det op for os. Det gjorde de
så og du godeste det har været lykken lige siden må jeg sige. Vi har så selv
sat yderligere hegn op men af samme type og slags fra Poda af.

Vi har lavet/fået lavet hegnet således at hegnet er lavet ud fra hjørnepæle
der er presset ned i jorden. Da vi gjorde det selv fik vi en nabo til at
komme med sin rendegraver og presse dem ned. Det tager 3-4 minutter pr. pæl
at få den presset ned. Jeg kan ikke lige huske hvilke pæle vi brugte men du
kan se udvalget her.

http://www.poda.dk/eshop/productslist.aspx?CategoryID=30&selection=1&parentID=16&children=0

Så har vi valgt at have 2 tråde på af Podas eget tråd. Jeg mener at det er
den som jeg har sat et link ind af her.

http://www.poda.dk/eshop/ProductDetails.aspx?productID=7584&parentID=15

Vi binder med podaknuder som man får forevist og når tråden ligger rundt om
alle pælene så sætter man trådstrammere på og bruger et håndtag til at
stramme hegnet op med.
http://www.poda.dk/eshop/ProductDetails.aspx?productID=7504

http://www.poda.dk/eshop/ProductDetails.aspx?productID=7506

Så kommer vi til at sætte hængebats imellem pælene. Disse placeres så tråden
ikke kommer til at hænge og så forbindelsen imellem de to tråde bliver stiv
i det. Dette vil medføre at hesten faktisk kan slå en kolbøtte over hegnet.
Men det kan også bruges på følgende måde at man som menneske kan træde på
trådene og så ligger hegnet sig simpelthen bare ned. Bats eller
hængeinsultimberne er pinde af træ der hænger i luften og holder hegnet
stivt og trådene fra hinanden.

http://www.poda.dk/eshop/ProductDetails.aspx?productID=7693

Vi har så fjerderled og håndtag.

Jeg har haft mit hegn i over 10 år og det er stadig lige så pænt som ar det
sat op i går. Jeg har aldrig haft heste der er kommet til skade med det og
jeg har da i alle 10 år haft imellem 2 og 3 heste gående her af forskellige
slags og størrelse.

--
Hilsen

Annette

Fra : Tanja Bromley

Dato : 13-11-04 19:31

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
selv
> sat yderligere hegn op men af samme type og slags fra Poda af.

DET kan jeg kun tilskutte mig! Merprisen for et Podahegn er godt givet ud!
Vi har samme type - hjørnestolper, tyk tråd og bats - og det fungerer
til UG.
To heste har i løbet af de nu 5-6 år været i hegnet, og ingen af dem kom den
mindste smule til skade. - Den ene hest blev presset ud i hegnet og lavede
en glidende, sidelæns kolbøtte henover, hvorefter hegnet rejste sig igen og
holdt resten af flokken ind. - Den anden hest fik på mærkelig vis et bagben
imellem tråd 2 og 3 (vi har valgt 3 tråde) - han trak, og tråden svuppede
af uden at efterlade så meget som et lille mærke i hårene på koden - og
hegnet var intakt bagefter.

Vi har også haft en løbsk kvie igennem (naboens), og da knak en af batsene +
der skulle strammes lidt tråd op ... men nu løb hun så også igennem hegnet 4
steder, før hun havnede hos næste nabo Og hestene var stadigvæk
forsvarligt indhegnet, for hegnet lagde sig ikke, selvom det var blevet lidt
løsere i det.

Jeg har det sådan, at når man kan gå ud og købe en hest til en mindre
formue, så er det simpelthen for dumt ikke at hegne den ordentlig ind og
sikre, at den ikke kommer til skade i hegnet. Der sker ufatteligt mange
hegnsskader hvert år, fordi så mange hegn er direkte uforsvarlige. - Tynd
tråd på pæle m. klokker kan f.eks. lave løkker rundt om et hesteben, og
udøve "ostesklinge-effekt" - for slet ikke at tale om, at når sådan et
hegn nedlægges, render hele hesteflokken som oftest af sted, i stedet for
kun en enkelt hest (der så som regel holder sig i nærheden).

Jeg kan kun anbefale, at man ofrer et ordentligt hegn til sine heste - og
Poda kan virkelig anbefales (nu er 20 års garanti jo heller ikke at kimse ad
.... )

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 14-11-04 00:01

"Tanja Bromley" <tanja@FJERNDETTEbromley.dk> skrev i en meddelelse
Der sker ufatteligt mange
> hegnsskader hvert år, fordi så mange hegn er direkte uforsvarlige. - Tynd
> tråd på pæle m. klokker kan f.eks. lave løkker rundt om et hesteben, og
> udøve "ostesklinge-effekt" -

(klip)

Det er lidt pudsigt at du skriver at der er mange hegnskader hver år. For vi
har haft vores ene hest stående i 21 dage inde på landbohøjskolen her i
sommer og der var ca. 85 % (vil jeg gætte på) med hegnskader. Det var helt
vildt. Jeg var dybt chokeret over det. Den ene hest havde faktisk fået revet
alt hud og noget kød af det ene forben og det blev så efterfølgende ved med
at springe op. En anden hest derinde havde store sår og 2 dårlige ben af
mødet med elhegnet. Og så var det lige at jeg tænkte på mit gode Poda hegn
derhjemme som jeg aldrig har haft problemer med.

> [...]
> og
> Poda kan virkelig anbefales (nu er 20 års garanti jo heller ikke at kimse

(klip)
Den gang jeg købte hegnet da tænkte jeg.....ja, ja endnu et salgstrick men
jeg må tilstå at efter 10 år er det stadig pænt og der er ikke en rustplet
på hegnstråden heller. Og før vi fik Poda da satte vi hegn op med kopper og
almindelig hegnstråd fra den lokale smed. Så lignede det lidt efter lidt
noget der hang lidt og rustede og så prøvede vi at bruge elbåndene og det
var en hel fiasko. Det blæste i stykker og lignede flagrende vimpler efter
kort tid hvor det forholdsvis hurtigt mørnede, og så var det at vi
undersøgte markedet rigtigt og besluttede at købe Poda. For alle de første
hegn var alt for dyre selv om de lignede en billig løsning dengang set i
forhold til hvor kort de holdt og hvor meget vedligeholdelse der var ved
dem. Med mit Poda hegn går jeg ud om sommeren og strammer trådstrammerne
lidt og så går jeg ud lige før frosten kommer og slækker lidt på
trådstrammerne. Det er alt den vedligeholdelse jeg har udført på mit hegn i
over 10 år.....Hvor nemt vil man have det og hvor let kan det blive?????

--
Hilsen

Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-11-04 08:57

Tanja Bromley wrote:
> DET kan jeg kun tilskutte mig! Merprisen for et Podahegn er godt givet ud!
> Vi har samme type - hjørnestolper, tyk tråd og bats - og det fungerer
> til UG.

Vi valgte at lave et "Poda hegn" men med stumper fra andre leverandører.

Det betød at materialerne kom til at koste ca. det halve, og arbejdet
var naturligvis det samme.

Nu bliver det spændende så hvordan det ser ud om 5, 10 og 20 år :)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 15-11-04 15:49

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> Nu bliver det spændende så hvordan det ser ud om 5, 10 og 20 år :)

(klip)

Her er vores hegn 10 år gammelt.

--
Hilsen