Billige og ordentlige hegnspæle, hvor ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 10:34

Hej NG.

Er der nogen som kan hjælpe mig med hvor kan jeg købe billige og ordentlige
hegnspæle.
Hvor køber I jeres hegnspæle.
Dem til langsiderne skal vel være ca. 50 mm diameter og længden er det ikke
normalt 1½ m ?
Hjørnepælene må gerne være noget tykkere.
Jeg vil gerne have dem trykimprægnerede og spidsede.
Er 4 m mellem pælene passende eller er det for meget ?
Jeg skal vel bruge ca. 100 af 50 mm pælene og 10-12 af de store.

Geografisk skal det være i Århus området eller i Randers området,
alternativt Djursland.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 09:50

> Er der nogen som kan hjælpe mig med hvor kan jeg købe billige og
> ordentlige
> hegnspæle.

Hej Christian

Desværre er "billige" og "ordentlige" oftest modsatte begreber.

Jeg kontaktede simpelthen den lokale trælast og forhandlede mig frem til en
fornuftig pris (husker den ikke præcist). Når man skal bruge mange pæle, så
er de som regel til at tale med.

Men husk, at det skal være trykimprægnerede pæle som er behandlet efter NTR
klasse A, og ikke bare de "grønne pæle" som de har på tilbud her og der og
alle vegne.

De bliver godt nok solgt som trykimprægneret, men mange af dem er bare lige
dyppet i noget imprægnering, og de holder desværre ikke ret længe.

De pæle du skal have har hver især et lile mærke der er sidder i enden, hvor
der står NTR klasse A, og hvem der har trykket dem.

Og husk så en ordentlig pælehammer (sådan en der består af et rør der paser
ned over pælen) på den måde undgår man at pælen flækker i toppen.

Min oplevelse er, at bøvlet med at slå pælene, skrue isolatorer i, trække
tråd etc. er så stort, så jeg hellere vil betale lidt mere for pæle der
holder minimum 10 år end jeg vil spare lidt penge og så have bøvlet igen
efter et par år.

hilsen John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 10:55

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message

> Hej Christian
>
> Desværre er "billige" og "ordentlige" oftest modsatte begreber.

OK Så ordentlige til prisen.

> Jeg kontaktede simpelthen den lokale trælast og forhandlede mig frem til
en
> fornuftig pris (husker den ikke præcist). Når man skal bruge mange pæle,

> er de som regel til at tale med.

Måske, det er et forsøg værd men det kunne være at der var en som kunne
sige: "X-handel i Nørre Xby er et super sted"

> [...]
NTR
> klasse A, og ikke bare de "grønne pæle" som de har på tilbud her og der og

Hvorfor ?

> [...]
hvor
> der står NTR klasse A, og hvem der har trykket dem.

Mange tak for rådet.

> Og husk så en ordentlig pælehammer (sådan en der består af et rør der
paser
> ned over pælen) på den måde undgår man at pælen flækker i toppen.

Købes vel samme sted ?

> [...]
> tråd etc. er så stort, så jeg hellere vil betale lidt mere for pæle der
> holder minimum 10 år end jeg vil spare lidt penge og så have bøvlet igen

Det er sikkert også fornuftigt.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 12:22

> paser
>
> Købes vel samme sted ?

Ja principielt, men det er jo ikke så tit man skal bruge sådan en fætter, så
det skal overvejes at leje den en weekend i stedet for.

Hvad angår trykimprægnering og kvalitet kan der skrives tykke bøger om det,
men kort fortalt er NTR mærket en garanti for,
at der er anvendt produkter der er godkendt på det danske marked.
at produkterne dur til det de skal bruges til
at selve tryk processen er gennemført som foreskrevet.

NTR opererer med forskellige klasser:

A er til træ med jord kontakt (stolper/pæle)
AB er til træ over jord (beklæding)
M er marint miljø (alså havnebygning etc.)

Og der ligger minimum 5 års test under naturlig forhold bag en NTR
godkendelse.

Hilsen john

(og god fornøjelse - det er hårdt arbejde at slå pæle)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 10:57

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig med hvor kan jeg købe billige og
> ordentlige hegnspæle.

Vi køber nogle udemærkede pæle ved vores lokale maskinforretning. Til
større projekter har vi haft bestilt noget ved "Medena" (tror jeg det
hedder).

> Hvor køber I jeres hegnspæle. Dem til
> langsiderne skal vel være ca. 50 mm diameter og længden er det ikke
> normalt 1½ m ?

Det kommer helt an på konstruktionen. Ved spinkel, fastforankret tråd
lyder ovenstående vel okay. Afstanden mellem pælene spiller jo
selvfølgelig også ind her.

Vi bruger 14x250 pæle i hjørnerne (de bærer hele hegnets vægt) og somme
tider 10x180-250 ved f.eks. led, store spænd osv.

Mellem pælene bruger vi bats (3x4x100 cm. vil jeg tro) og spyd (3x4x150
cm. vil jeg tro).

> Hjørnepælene må gerne være noget tykkere. Jeg vil
> gerne have dem trykimprægnerede og spidsede.

Ja, det er nemmest. Men du skal nok bore alligevel til hjørnepælene.

> Er 4 m mellem pælene
> passende eller er det for meget ?

Jeg tror såmend der kunne være mere. Vi har 8 meter mellem bats/spyd
(hver tredje er et spyd, så 24 meter mellem dem).

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 11:03

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Vi køber nogle udemærkede pæle ved vores lokale maskinforretning. Til
> større projekter har vi haft bestilt noget ved "Medena" (tror jeg det
> hedder).

Det vil jeg se efter.

> [...]
>
> Vi bruger 14x250 pæle i hjørnerne (de bærer hele hegnets vægt) og somme
> tider 10x180-250 ved f.eks. led, store spænd osv.

Lyder fint.

> Mellem pælene bruger vi bats (3x4x100 cm. vil jeg tro) og spyd (3x4x150
> cm. vil jeg tro).

Så bats er lægter ?

> Ja, det er nemmest. Men du skal nok bore alligevel til hjørnepælene.

Betyder ikke noget for de få pæle.

> Jeg tror såmend der kunne være mere. Vi har 8 meter mellem bats/spyd
> (hver tredje er et spyd, så 24 meter mellem dem).

Jeg synes 4-5 m ser passende ud.

Det er nu ærgeligt at man ikke kan se nogle billeder

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 11:31

Christian B. Andresen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Så bats er lægter ?

Tjah. Det er bare 90 cm. lægte med huller i. Spyddene er bare lidt
længere og spidse i den ene ende.

Desuden er de lavet i en eller anden hård asiatisk træsort og
oliebehandlet, så de ikke giver jordforbindelse. Vi sætter bare hegnet
direkte på pælene.

> Jeg synes 4-5 m ser passende ud.
>
> Det er nu ærgeligt at man ikke kan se nogle billeder

Jeg har desværre ikke lige nogle online. Men jeg har masser derhjemme
hvor hegnet indgår som baggrund. Jeg skal se om jeg kan smide nogen på
nettet.

-dennis

Fra : Louise

Dato : 13-11-04 10:37

Skal det være af træ? Jeg har set at travdiscount har plastikpæle
(kraftige som almindelige træ-stolper) til 20 kr + moms. Prøv at gå
ind på www.travdiscount.dk og se hvad der står. Der er sikkert også
billeder.

Jeg tror at det bliver mit valg når jeg engang skal have lavet nye
folde/skiftet alle pælene ud´.

Louise

Fra : Jynis

Dato : 13-11-04 14:55

> [...]
> the questioners the question they've been questioning.
> -- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001

Jeg synes 5 mm. er lidt for tynd. De fleste bruger 6 cm. eller 7 cm. 1 ,50 m
lange, og noget kraftigere pæle til hjørnestolper , ligeledes ved led. Andre
har rådet dig med imprægneringen og det er meget fint.
Pøj pøj med arbejdet. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Anet

Dato : 14-11-04 00:08

> Hej NG.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig med hvor kan jeg købe billige og
> ordentlige
> hegnspæle.
> Hvor køber I jeres hegnspæle.

(klip)

Hvis du køber hos den lokale afdeling af Poda hegn så får du kvalitet der
bare holder. Vi skulle ændre folden her for et ½ år siden og fik så gravet
en af hjørnestolperne op og vi var chockede over hvor flot den var. Den var
lige så flot som den dag vi fik den sat ned. Jeg mener at pælene er omkring
2 meter og så bliver de trykket ned så hegnet til store heste er 120 cm højt
og til f.eks islændere og andre småheste (ponyer) kan hegnet være 90 cm
højt.
Du kan søge på poda her på nettet og se hvor den lokale afdeling ligger
nærmest dig.

--
Hilsen

Annette

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 10:23

> [...]
> Er 4 m mellem pælene passende eller er det for meget ?
> Jeg skal vel bruge ca. 100 af 50 mm pælene og 10-12 af de store.

I sommers solgte Land og Fritid hegnspæle (også på paller) til en rimelig
pris.
Mon ikke at de muligvis stadig har eller kan skaffe nogle pæle hjem.

Har ikke selv købt dem, så jeg kender ikke kvaliteten.

Der ligger en butik i Randers.

Kig evt. på dette link:

http://www.landogfritid.dk/Forside.htm

--