Hvor udlånes heste?
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 16:21

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at låne en hest, men der har ikke rigtigt været bid
på mine annoncer.

Har annoncer på
dba.dk
heste-nettet.dk
hesteinfo.dk
gulgratis.dk
dk.marked.privat.dyr.hest

Samt på ni rideskoler i omegnen.

Er der nogen der kan komme med et godt link til hvor man ellers kan sætte
annoncer på?

Hilsen Camilla

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-11-04 16:39

M&M wrote:
> Hej,
>
> Jeg kunne godt tænke mig at låne en hest, men der har ikke rigtigt været bid
> på mine annoncer.

Hvorfor skulle man låne den til dig? hvad får man ud af det?
hvad er risikoen ?

> [...]
>
> Samt på ni rideskoler i omegnen.
>
> Er der nogen der kan komme med et godt link til hvor man ellers kan sætte

hvad med at starte med at finde en at være part på?

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 17:32

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
KLIP

> JonB

Hej Jon

Hvis du sender mig din emailadresse vil jeg meget gerne svare dig privat.

Hilsen Camilla

milla snabela jyde punktum dk

Fra : Malene P

Dato : 10-11-04 23:12

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jon
>
> Hvis du sender mig din emailadresse vil jeg meget gerne svare dig privat.

Jeg synes, Jon lyder lidt skeptisk og vil da gerne høre lidt om, hvad du
påtænker at fortælle ham privat, som du ikke mener kommer os andre ved i den
gruppe, hvor du jo selv startede tråden?

Malene P

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-11-04 14:28

Malene P wrote:

> Jeg synes, Jon lyder lidt skeptisk og vil da gerne høre lidt om, hvad du
> påtænker at fortælle ham privat, som du ikke mener kommer os andre ved i den
> gruppe, hvor du jo selv startede tråden?

ja, jeg er skeptisk, måske også fordi dengang jeg var knægt, så
havde vi lånt min gamle 2'er pony ud til nogle venner da jeg
blev for stort til den. Vi fik den aldrig tilbage igen...

Grunden var:
------------
hesten går ud af folden - givet, den slags sker da
Den går ind i stalden, hvor døren ind til foderrummet står åben - oooops
Det sker lørdag morgen, og de opdager det selv ret hurtigt. Men da vi
er til stævne, sjovt nok 1-2 kilometer fra deres gård, så får de først
fat i os hen af aften tid, men da der det forsent, selvom vi tilkalder
dyrlæge. Den dør af det i løbet af søndag :/

Herefter ønsker de ikke at erstatte pony'en, så de gamle må lægge
sag an, hvilket de også vinder.

Men vent, der er mere :(

Sidste år i september mistede de gamle en meget god avlshoppe der havde
kanon springevner. De mistede den under et udlån, hvor det der skete var
at hestene galloperede rundt på folden, og denne her kunne altså ikke nå
at stoppe før hegnet :(
Den fik så skåret sig i benet så da dyrlægen nåede frem var hesten ved
at forbløde, og de slog den ned på stedet.
De gamle mente at det var hændeligt uheld, og gjorde ikke mere ved
sagen. Selv mener jeg at hegnet ikke var i orden, for jeg har ikke
hørt eller oplevet så slemme skader i de 23 år jeg har redet. Givet
de har da gået i hegnet, men det har været småskrammer der ikke gjorde
at de forblødte :(

Desuden er det dyre ved heste ikke anskaffelsen, men pasningen. De
månedlige udgifter og besværet ved hesten overstiger for langt
de fleste hestes vedkommende anskaffelses prisen inden for 2 år.

Så jeg er skeptisk ved om folk passer min guldklump ordentligt.
Desværre er jeg pt. tvunget til at have parter, men her har jeg
også nogle uheldige oplevelser, men det er dog lykkedes mig at
finde nogle gode exempler.

JonB
ps: jeg mangler foresten en part lige pt.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 11-11-04 15:42

> [...]

> fat i os hen af aften tid, men da der det forsent, selvom vi tilkalder
> dyrlæge. Den dør af det i løbet af søndag :/

Det lyder på mig som om, at der har været uklarhed omkring hvad der skal ske
i tilfælde af sygom og ulykker. Jeg har haft lånt en hest, hvor vi havde en
klar aftale om, hvad der skulle ske, hvis hesten blev syg - på skrift
naturligvis. Ejer betalte dyrlæge, så han skulle kontaktes, før jeg
kontaktede dyrlægen - med mindre det var totalt mega akut, selvfølgelig.
Hvis jeg ikke kunne få fat i ejer og det var "almindeligt akut", skulle jeg
ringe til dyrlæge med det samme. Vi snakkede faktisk også om, hvad der
skulle ske, hvis akut operation var nødvendig, og jeg ikke kunne få fat i
ham - det lod vi være op til dyrlægen set i forhold til hestens pris og
mulige stand efter operation.

> Herefter ønsker de ikke at erstatte pony'en, så de gamle må lægge
> sag an, hvilket de også vinder.

Igen mener jeg, det er et spørgsmål om kontrakten. Hvis den er tydelig nok,
bør man også nogenlunde kunne se, hvornår man har erstatningsansvar eller
ej. Hvis jeg skulle låne min prusser ud (ikke at jeg pt. har nogen ,
ville jeg forudsætte, at folk vil skrive under på en detaljeret kontrakt.
Hvis de ikke vil, så er det vel tegn på, at de ikke ønsker at passe på
hesten.

> [...]
> hørt eller oplevet så slemme skader i de 23 år jeg har redet. Givet
> de har da gået i hegnet, men det har været småskrammer der ikke gjorde

Jeg kan så bidrage med lidt til samlingen
Min venindes hest (som jeg senere overtog) løb i et hegn (almindeligt
trådhegn, var som sådan noget skulle være) Hesten gik i panik og forsøgte at
slide sig fri, og fik beskadiget sit ben voldsomt. Dyrlægen kom ud, kiggede
og sagde, at den kunne de vist godt aflive med det samme. Min veninde
begyndte at græde og sagde at hesten kun var tre år, og han opererede i
stedet for. Det var ikke nogen ubetinget succes, men det er en helt anden
historie...

En anden hest, jeg red på, gik også i hegnet. Heldigvis en superrolig
quarter, der blot stod og ventede på, at ejeren kom ned på folden med en
boltsaks for at klippe den fri. Hegnet var viklet rundt om det ene ben -
havde den forsøgt at slide sig fri, var det ikke gået så godt. Så vidt jeg
kunne vurdere, var der heller ikke her problemer med hegnet - også
almindeligt trådhegn.

Som ejer kan man jo også betinge sig, at man skal godkende
opstaldningsstedet. Og hvis låner ønsker at flytte hesten, må man jo ud og
godkende igen...

> [...]
> Desværre er jeg pt. tvunget til at have parter, men her har jeg
> også nogle uheldige oplevelser, men det er dog lykkedes mig at

Jeg kan godt forstå din skepsis, men jeg lider nu under den
(vrang?)-forestilling, at langt de fleste, der har med heste at gøre, vil
dem det godt. Det kan godt være, at de går på kompromis med nogle ting, som
jeg ikke ville gøre, men så er der sikkert andre ting, som jeg ikke tænker
over i stedet.
Det er også meget forskelligt, hvad folk har at tilbyde hesten - nogen
bruger måske flere timers nussetid i stalden, men sidder som en sæk
kartofler på hesten. Andre rider supergodt og kan uddanne hesten, men
tilbyder ikke andet end et enkelt klap. Det er svært at få det hele, uanset
om det er en selv eller andre...

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-11-04 16:17

Tina Christoffersen wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> havde den forsøgt at slide sig fri, var det ikke gået så godt. Så vidt jeg
> kunne vurdere, var der heller ikke her problemer med hegnet - også

almindeligt trådhegn dur ikke, det vikler sig jo netop omkring
benet og skader det.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 08:50

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> almindeligt trådhegn dur ikke, det vikler sig jo netop omkring
> benet og skader det.

Når står vi overfor snart at skulle lave foldene på vores nye landejendom,
så hvad vil du så anbefale ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 08:59

Christian B. Andresen wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message
>
> Når står vi overfor snart at skulle lave foldene på vores nye
> landejendom, så hvad vil du så anbefale ?

Vi har to 2mm. tråde. Så det er et trådhegn, men kraftigere end de
fleste. Det har den fordel at det ikke skærer så let, ikke brydes så
let, og derfor ikke vikler sig om hesten så let.

Mange indvender at når det ikke kan brydes kan det bare lave endnu
større skader på hesten. Faktisk står der i det nyeste udkast til
lovgivning om hestehold (se link til dyrenes beskyttelse i tidligere
tråd) at tråden *skal* kunne brydes.

Men i stedet for at tråden skal kunne brydes har vi sat vores op med
bats og tynde pæle, sådan at hestene typisk vil vælte hegnet hvis de
løber ind i det.

Vi har gode erfaringer med den løsning. F.eks. lukkede vi på et
tidspunkt et føl på en ny fold, hvor den ikke havde opdaget hegnet og
derfor løb ind i det med fuld fart. Den slog (bogstaveligt talt) en
kolbøtte hen over hegnet og væltede det. Ingen skader. Hverken på hest
eller hegn.

Hvis det slet ikke skal være trådhegn kan man bruge bånd i stedet, men
de bliver nemt slidt over pga. vind osv.

Et andet alternativ er stolpe-hegn af træ eller plastic - men det er
ikke alle der kan/vil være med dér økonomisk.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 09:41

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Vi har to 2mm. tråde. Så det er et trådhegn, men kraftigere end de
> fleste. Det har den fordel at det ikke skærer så let, ikke brydes så
> let, og derfor ikke vikler sig om hesten så let.

Jeg ville som du skriver nedenunder også mene at det skulle være en fordel
at det kunne springes.

> [...]
>
> Men i stedet for at tråden skal kunne brydes har vi sat vores op med
> bats og tynde pæle, sådan at hestene typisk vil vælte hegnet hvis de

Og få benet viklet ind i det ?

> [...]
>
> Et andet alternativ er stolpe-hegn af træ eller plastic - men det er
> ikke alle der kan/vil være med dér økonomisk.

Nej, måske med tiden.
Det ser meget meget meget flot ud, men er hundedyrt.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 10:51

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg ville som du skriver nedenunder også mene at det skulle være en
> fordel at det kunne springes.

Problemet er at hvis det sprænges så vil det trække sig sammen i en
spiralform, og derfor for alvor lave en stor omgang hegnstråds-salat der
er nem at vikle sig ind i.

> Og få benet viklet ind i det ?

Nej, tråden er stadig meget stiv og holdt på plads af bats, selvom det.
f.eks. ligger ned. Derfor kan de ikke vikle sig ind i det.

Det er ikke et perfekt hegn, og vi har endda mistet en hest til det, men
jeg er stadig overbevist om at det er bedere end flere af de mere
spinkle alternativer med fast forankring i jorden.

Et stolpehegn er nok det bedste, men også langt det dyreste.

> Nej, måske med tiden. Det ser meget meget meget flot ud, men er
> hundedyrt.

Ja. Et godt stolpehegn koster vel fra 100 kr til 200 kr pr. meter. Vi
har små to kilometer hegn (5 ha.) = ca. 200.000.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 10:57

> Problemet er at hvis det sprænges så vil det trække sig sammen i en
> spiralform, og derfor for alvor lave en stor omgang hegnstråds-salat der
> er nem at vikle sig ind i.

Det kan jeg godt se.
Så du vil anbefale tyk tråd ?

> Nej, tråden er stadig meget stiv og holdt på plads af bats, selvom det.
> f.eks. ligger ned. Derfor kan de ikke vikle sig ind i det.

Hvad er bats ?

> [...]
>
> Ja. Et godt stolpehegn koster vel fra 100 kr til 200 kr pr. meter. Vi
> har små to kilometer hegn (5 ha.) = ca. 200.000.

Jeg har lige regnet lidt på det og det vi skal lave i første omgang er ca.
300 m hegn = 60.000 kr. Helt urealistisk.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 11:33

Christian B. Andresen wrote:

> Det kan jeg godt se.
> Så du vil anbefale tyk tråd ?

Jeg synes det fungerer godt og virker sikkert, ja.

> Hvad er bats ?

Bare et stykke træ med huller, hvor tråden er monteret direkte på (med
små tvindere). De har til formål at holde trådene adskilt med den
rigtige afstand, og den rigtige afstand over jorden.

-dennis

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 11:44

> Jeg har lige regnet lidt på det og det vi skal lave i første omgang er ca.
> 300 m hegn = 60.000 kr. Helt urealistisk.

Vi har bygget et lille stykke hegn på den måde. Det kostede ca. 500 kr. pr.
8-10 meter.
Derudover var det et knokkelarbejde uden lige, med pæleboret og i vores
tilfælde lerjord.

Men flot ser det ud, med den slags folde, især hvis det er malet hvidt eller
i vores tilfælde lysegråt.
Lidt synd imo, når folk bygger sådan en pæn fold og ikke lige giver den, det
sidste pift, med den hvide træbeskyttelse.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 12:33

Buffy wrote:

> [...]
> 8-10 meter.
> Derudover var det et knokkelarbejde uden lige, med pæleboret og i vores

16-20 meter tværgående stople og 3 (antager jeg) stolper i jorden plus
evt. maling og beslag/skruer/osv. er da også meget godt klaret synes jeg.

Hvad er det bygget af? Jeg kunne da godt finde på at lave noget, hvis
det kan gøres ordentligt og pænt i den prisklasse du nævner.

-dennis

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 12:08

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

pr.

> Hvad er det bygget af? Jeg kunne da godt finde på at lave noget, hvis
> det kan gøres ordentligt og pænt i den prisklasse du nævner.

Vi har brugt firkantede stolper på 2.20 m. svjh. 1 stolpe for ca. hver
fjerde meter.
Derudover 4 tværgående brædder ( også på 4 meter ), hvoraf den ene ligger
ovenpå stolpen for, at forstærke det hele lidt + vi synes, at det ser pænt
ud.

Her kan findes et par billeder :

http://tjekmig.dk/html/lang.php

Kig under vores fold + læs mere.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-11-04 11:55

Dennis Thrysøe wrote:

> [...]
> derfor løb ind i det med fuld fart. Den slog (bogstaveligt talt) en
> kolbøtte hen over hegnet og væltede det. Ingen skader. Hverken på hest

Mine forældre bruger selv poda, og det er vist også ret tykt.

> Hvis det slet ikke skal være trådhegn kan man bruge bånd i stedet, men
> de bliver nemt slidt over pga. vind osv.

ja, men tilgengæld så knækker det når hestene løber igennem.

> Et andet alternativ er stolpe-hegn af træ eller plastic - men det er
> ikke alle der kan/vil være med dér økonomisk.

True, men det er altså surt at hesten skal blive skadet.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-04 12:37

Jon Bendtsen wrote:

> Mine forældre bruger selv poda, og det er vist også ret tykt.

Det er i vores tilfælde det samme, men hos Poda betaler man bare lidt
for navnet også.

> ja, men tilgengæld så knækker det når hestene løber igennem.

Ja, det er bare træls hvis det knækker når de *ikke* skal løbe igennem.
Speciele clips/holdere kan hjælpe på problemet.

Men grundlæggende er det pga. svingninger/resonans i blæsevejr.

> True, men det er altså surt at hesten skal blive skadet.

Ja. Men i tilfælde af begrænsede midler må man jo se om ikke man kan nå
målet på en billigere måde. More bang for the buck.

Vi har mistet en hest i hegnet, men at dømme ud fra vores og andres
øvrige erfaringer med denne type hegn er der yderst sjældent problemer.

Skader på grund af stolpehegn må også forekomme, selvom de givet vis er
sjældne.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-11-04 11:55

Christian B. Andresen wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> jeg

> Når står vi overfor snart at skulle lave foldene på vores nye landejendom,
> så hvad vil du så anbefale ?

Dennis har nogle udemærkede foreslag. Jeg foretrækker dog bånd, da det
knækker.

JonB

Fra : dots

Dato : 12-11-04 12:26

> Når står vi overfor snart at skulle lave foldene på vores nye landejendom,
> så hvad vil du så anbefale ?

Apropos jeres snak om hegn og især hegnstråd.
Nogen, vel nok mest dem der bor op til trafikerede veje, har den mening at
kommer hesten ud gennem hegnet - så skal det være i skiver, dvs hårdt spændt
op podahegn med kraftig tråd eller wire. Løse heste på hovedvejen kan føre
til endda meget alvorlige ulykker, både for heste og mennesker.

Jeg har igennem mange år haft mange forskellige heste, dog mest Welsh Cob og
fuldblodskryds. Føl, ungdyr og ja, alle aldre.
Hegn skal være synligt, se overbevisende ud og der _skal altid_ være strøm
på.

Jeg har aldrig haft en hest der er kommet til skade i hegnet, som er alm
tråd nr 14 fra den lokale traktorsmed.
To tråde på faste solide træpæle, øverste tråd i en højde af ca 125-130cm,
nederste 50-60cm over jorden og i midten et hvidt _snoet_(pga mindre
vindstand) strømførende meget synligt, 2cm bredt bånd, og alle tråde skal
være stramt spændt op.
Er sådan et hegn ordentlig spændt op, og pælene iorden, så vil tråden altid
knække hvis hesten skulle komme blæsende igennem. Det vil simpelthen knække
imellem pælene, som ikke bør stå for langt fra hinanden (5m)og kan derfor
ikke rulle sammen i en pærevælling, det er der ikke tråd nok til.

Nå, men jeg bor jo heller ikke ud til en hovedvej, og de løse heste jeg har
haft, har højst sat spor i naboens græsplæne eller mark, er aldrig kommet
til skade ved "udbryderturen", men har haft en festlig eftermiddag i højt
humør, høj haleføring og fyrige fnys.

dots

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 14:48

"Malene P" <malenekors[SPAMNEJTAK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> gruppe, hvor du jo selv startede tråden?

Hej Malene P

Grunden til at jeg valgte at svare Jon B privat, var af simple årsager at
det ikke havde noget med mit spørgsmål at gøre. Jeg spurgte jo om gode
steder at annoncere, og ikke om en diskution om hvorvidt jeg havde tænkt
tingene igennem eller ej.

Men du kan da få min mail til ham:

Sendt til Jon B d. 10. november 2004:

Ork nej, ingen hemmelig grund, men synes ikke det var det mit spørgsmål gik
ud på.

Hvorfor man skulle låne til mig: Fordi det ville være en udemærket løsning
hvis man af en eller anden grund ikke havde tid eller lyst til at ride i en
periode, eller af økonomiske grunde ser sig nødladet til at udlåne, da man
ikke vil sælge.

Hvad man får ud af det: Tja, en hest der bliver motioneret i tilfælde af at
du ikke selv har tid eller plads måske?, stimuleret mentalt i form af fysisk
aktivitet samt samværd med de andre heste i stalden.

Risikoen? Der er vel mange risikoer.. At jeg ikke rider på højt nok niveau
som hesten er. At løsningen kun er meget midlertidigt; at ejer fortryder, at
jeg fortryder. og mange andre..

Starte med en part? Jeg har haft part de sidste 6 år, men er flyttet på
landet, og her er sgu ikke de store muligheder mht. part. Min økonomiske
situation er ikke til at købe pt. og vil heller ikke undvære heste.

Angående dine spørgsmål kunne jeg tænke mig om det virkelig har din
interesse, eller om de blev stillet for at få mig selv til at tænke over
det?

-SLUT-

Jeg ved at det både er på godt og ondt når man låner en hest, eller låner
sin hest ud til nogen man ikke kender. Derfor forhaster jeg mig heller ikke
med at vælge, og lade folk vælge mig. Og selvom vinden vender og udbudet
bliver kæmpestort, er det ikke sikkert at der er en jeg klikker helt perfekt
med, hest eller ejer, og så må jeg jo bare blive ved med at lede...

Hilsen Camilla

Hilsen Camilla

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 11-11-04 15:49

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
perfekt
> med, hest eller ejer, og så må jeg jo bare blive ved med at lede...

Hej Camilla

Jeg kan ikke lige komme på flere steder end dem, hvor du allerede
annoncerer. Har du prøvet at reagere på andres annoncer?
Nu har jeg jo ikke set, hvad du skriver i dine annoncer, men jeg synes da,
at det lyder underligt, at du ikke har fået nogen henvendelser. Har du
skrevet, hvad det lige præcis er, du kan tilbyde? Er du den store nusser, er
du evt. interesseret i at købe hesten senere, kan du lære den noget, så den
bliver mere værd? (Hvis det er det sidste, var det måske en avler, du skal
have fat i?)

held og lykke fra tina

Fra : Lene

Dato : 10-11-04 19:52

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skulle man låne den til dig? hvad får man ud af det?
> hvad er risikoen ?

Ja, det er nok lige nøjagtig de spørgsmål, man stiller sig som heste-ejer,
når man ser sådan en annonce.

Jeg kender rigtig mange, som udlejer/udlåner deres avlshopper. I langt de
fleste tilfælde går det helt upåklageligt, men det er et stort skridt
alligevel. Føllet som kommer bliver jo ikke bedre end det foder og den
pasning, som der er langt i hoppen. Som jeg altid ynder at sige: At være
følhoppe er også et arbejde *s*

Du skal nok være indstillet på at være meget åben og imødekommende omkring
dig selv, og de forhold du kan byde hesten, hvis du vil låne en hest mere
eller mindre på dit glatte ansigt - -

Mvh. Lene

Fra : Louise

Dato : 12-11-04 09:23

Jeg har selv før lånt hest og har pt en lånehoppe til avl. Det synes
jeg da fungerer upåklageligt, men selvfølgelig er det et spørgsmål om
at udlåner skal have tillid til den, han/hun låner hesten ud til.

Mht skader, så synes jeg at man skal sørge for at have en god og
dækkende kontrakt og desuden bør udlåner sikre sig at hesten er
forsikret. Det er hans/huns eneste udgift på hesten i låneperioden.

Desuden synes jeg at man som udlåner bør holde sig ajour med sin hest.
Hvis den behandles godt til hverdag og hesten trives, så må eventuelle
skader være som følge af hændeligt uheld...som lige så godt kunne
finde sted i ejers varetægt.

Jeg passer i hvert fald mine låneheste mindst lige så godt som mine
egne heste og sådan tror jeg det er de fleste steder, men selvfølgelig
er der en risiko ved det.

Fordelene kan være at man ikke bliver nødt til at sælge hesten fordi
man i en periode ikke har tid/råd til den og hvis rytteren ellers er
god nok kan det også være at man får noget ud af det rent
uddannelsesmæssigt vedr. hesten.

Louise

Fra : Anet

Dato : 10-11-04 23:48

> [...]
> Hej,
>
> Jeg kunne godt tænke mig at låne en hest, men der har ikke rigtigt været

(klip)

Hej Camilla

Jeg vil godt give dig et venligt svar. Vi har selv haft lånt en hest i 10
måneder på kontrakt. Ejeren kom og godkendte mine folde og stalden og så os
ride på ham og så vores andre 2 heste. Vi betalte smed, foder og transport
til os og tilbage til ejer. Ejeren betalte vaccination selv men som blev
udført af min dyrlæge. Vi fandt hesten en 7 års frederiksborg/fuldblod i
dba. Ejeren havde valgt at sælge hesten fordi hun var en dressurrytter med
meget store ambitioner, og ham hesten her gik en LA dressur men gjorde det
nydeligt, men uden at han havde lyst til det. Vi lånte ham som skovturshest
og hyggehest fordi min mand efterhånden red mere og mere, og den hest han
normalt red på var min hoppe som jeg havde aflivet pga. tarmslyng. Det med
lånehesten var lidt en prøve på om vi reelt havde brug for 3 heste her i
huset eller om 2 var nok. Vi valgte ikke at købe hesten efter de 10 måneder
selv om vi havde forkøbsret på den. Men et halvt år senere flyttede vores
egen hest nr. 3 ind i vores stald.
Mit råd til dig er at du skal sige det mundtligt til alle hestemennesker du
kender for pludselig er der en pige der er under uddannelse eller som er
gravid som måske vil låne sin hest ud. Held og lykke med det.

--
Hilsen

Annette

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-11-04 09:00

Jon Bendtsen <noone@example.com> skriver:
> [...]
>hørt eller oplevet så slemme skader i de 23 år jeg har redet. Givet
>de har da gået i hegnet, men det har været småskrammer der ikke gjorde

Man er forpligtet til at erstatte lånte ting - uanset om man (som låner)
er ansvarlig for skader.
Kontakt en advokat og find ud af om sagen er forældet.

Hilsen Sverre.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-11-04 11:53

Sverre Stokke wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> skriver:

> Man er forpligtet til at erstatte lånte ting - uanset om man (som låner)
> er ansvarlig for skader.
> Kontakt en advokat og find ud af om sagen er forældet.

Det har jeg foreslået de gamle, og det ønsker de ikke.
Jeg tror også på at det kunne være sket hjemme, og med
min pony, var problemet at de direkte gjorde noget dumt
ved ikke at ringe til dyrlægen. Et hegn er noget andet.

JonB