udegående heste om vinteren?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 08-11-04 00:35

Hej gruppe

Jeg leder efter bekendtgørelsen eller cirkulæret eller hvad det nu er det
hedder om udeheste om vinteren (den hvor der står i at der skal være læskur
og at kun få bestemte racerene racer må gå ude fuldtids).
Er der nogen, der har linket til at ligge?

med venlig hilsen tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-11-04 09:45

Tina Christoffersen wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg leder efter bekendtgørelsen eller cirkulæret eller hvad det nu er
> det hedder om udeheste om vinteren

Det bliver der spurgt om ret ofte. Her er det igen:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/6fab5795ef82162bc1256f03003f14c2

Bemærk §26.

> (den hvor der står i at der skal
> være læskur og at kun få bestemte racerene racer må gå ude fuldtids).

Jeg kunne ikke finde noget med racer i teksten. Jeg tror måske det er
blevet fjernet igen siden et tidligere udkast. Jeg husker det dog heller
ikke som noget med racerene heste, men at islændere og skotsk
højlandskvæg nævnes som eksempler pga. deres pels.

Jeg er i øvrigt ikke helt enig med dete hele i udkastet, men generelt
virker det som fornuftige tiltag.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 08-11-04 11:43

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> ikke som noget med racerene heste, men at islændere og skotsk
> højlandskvæg nævnes som eksempler pga. deres pels.

Jo, der stod, at racerne shetlænder og islænder måtte gå ude, men der måtte
kun være tale om racerene heste. Underligt, at fjordhesten ikke var nævnt...

Mvh. Marlene.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 08-11-04 12:54

> Det bliver der spurgt om ret ofte. Her er det igen:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/6fab5795ef82162bc1256f03003f14c2

klip

Ja, jo og tja. Den havde jeg sådan set fundet. Det er et udkast til en
bekendtgørelse - hvilket vel betyder, at den endnu ikke er gældende. Jeg har
tidligere set en, der var gældende (mener jeg)- og hvor der netop var nogle
racer nævnt, netop kvægracer og hesteracer.
Andre der har set den, og måske ved, hvor den kan findes?

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-11-04 13:06

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> en bekendtgørelse - hvilket vel betyder, at den endnu ikke er
> gældende. Jeg har tidligere set en, der var gældende (mener jeg)-

Så vidt jeg ved er der ikke noget gældende endnu, men der arbejdes på
sagen. Bla. med ovensteående udkast.

Det har i øvrigt stået på nogle år efterhånden, så der må da snart ske
noget.

> og
> hvor der netop var nogle racer nævnt, netop kvægracer og hesteracer.
> Andre der har set den, og måske ved, hvor den kan findes?

Jeg har læst det engang, men jeg ved ikke hvor det blev af.

Der var såvidt jeg husker ikke meget andet end det med racerne du selv
nævner, krav til adgang til ly/læ (som i særlige tilfælde kunne udgøres
af tæt bevoksning og kuperet tærren) og tørt leje med plads nok.

Er der noget bestemt du leder efter?

-dennis

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 08-11-04 14:18

> [...]
> nævner, krav til adgang til ly/læ (som i særlige tilfælde kunne udgøres
> af tæt bevoksning og kuperet tærren) og tørt leje med plads nok.

Ja. Jeg leder efter det om, hvilke racer, der må gå ude, og det stykke
tekst, hvor der står at der skal være ly. Skal bruges til - nåja, at få en
til at overholde det... Det er derfor, det skal være gældende, der skal
tungtvejende argumenter til her.

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-11-04 14:32

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> nåja, at få en til at overholde det... Det er derfor, det skal være
> gældende, der skal tungtvejende argumenter til her.

Jeg tror desværre ikke der er noget gældende endnu. Men teksten på
dyrenes beskyttelses hjemmeside nævner da de påtænkte/foreslåede krav
til ly (§26) og tørt leje (§10, stk. 2).

Måske ikke så tungtvejende, men det ligner da et skridt henimod den
fremtidige regulering af området.

Men lidt sund fornuft siger vel at hestene skal have læ og tørt leje ved
udendørs ophold. Og selvfølgelig at de skal have pels osv. til
forholdene (uanset race).

-dennis

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 20:43

Tina Christoffersen <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418f7214$0$37080$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> til at overholde det... Det er derfor, det skal være gældende, der skal

Hvad reglerne er ved jeg ikke. Men i mine øjne behøver det ikke kun være
visse racerene heste der kan gå ude. Visse blandinger får jo også en tyk og
kraftig vinterpels.
Har kun for længe siden set noget om visse racer men tror da også det gælder
blandinger af disse racer. Umiddelbart vil jeg jo ikke kun sige shetlændere
og Islændere. Fjordheste ser jeg da også stå ude hele året og Tinkere kan
feks også vil jeg tro. Men mulighed for læ bør der da være og det uanset
race. Og om det er vinter eller sommer. Fornemmer nogen gange at stærk sol
er værre end hård frost og regn for visse racer.

LN

Fra : Birgitte L. Jensen

Dato : 09-11-04 12:41

I disse cirkulærer står der, at dyr der går ude (heste og kvæg), uanset race
(dvs. alle kan få lov - med mindre det for den enkelte hest viser sig, at
den ikke kan danne vinterpels), skal have tilgang til læskur eller mere, så
de kan gå indenfor når de har behov.

Omkring eksemplerne på Islændere og den tidligere nævnte kvægtype er der
UNDTAGELSER for at de har behov for et læskur, da de er helt egnet til at gå
ude hele året. Det er ikke at kun disse typer MÅ gå ude - de behøver bare
ikke nødvendigvis et læskur/løsdriftsstald.

Mvh
Lemming

Fra : Anet

Dato : 08-11-04 20:31

Hej Tina

Det er sikkert den her du mangler for der står der det hele i som du husker
det.

--
Hilsen

Annette

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/9ab28c6485e8ff87c1256b66004ba7fc

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 08-11-04 22:07

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Tina
>
> Det er sikkert den her du mangler for der står der det hele i som du
husker
> det.

Supergodt, det var jo lige den. Og som jeg læser den, er det en
konkretisering af en paragraf i dyreværnsloven = gældende lov.
Så er paragrafferne vist på plads, så kan jeg godt gå i kamp.

Tusind tak!

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 10-11-04 09:46

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:418fdff0$0$86962$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> konkretisering af en paragraf i dyreværnsloven = gældende lov.
> Så er paragrafferne vist på plads, så kan jeg godt gå i kamp.

(klip)

Var så lidt. Kunne huske da jeg selv oprettede løsdrift at jeg søgte højt og
lavt og at det var lidt svært at finde netop den lille bid som du ledte
efter også.

--
Hilsen

Annette
(som selv efterlever alle reglerne vedr. mine islændere der går i løsdrift
og ligner små pelsbamser for tiden.....)

Fra : Louise

Dato : 13-11-04 10:41

Husk lige at selvom islændere og shetlændere er undtaget for reglen om
skure, så er de ikke undtaget for reglen om et tørt og rent læsted
hvor de kan hvile. Det er utroligt svært at finde sådan et sted med
naturligt læ; det må være i visse helt sjældne tilfælde hvor man har
en helt tæt granplantage med tørt underlag at kravet kan opfyldes. Så
reelt skal alle racer have et skur med tørt og rigeligt halm/anden
strøelse. Et par træer eller et læhegn på/nær marken er langt fra nok
til at yde hestene den beskyttelse de ifølge loven har krav på.