Koldblod - varmblod
Fra : Hajduk

Dato : 03-11-04 22:08

Hvorfor er nogle heste koldblod og nogle varmblod. Hvad er den
fysisik/biologisk forskel?

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 08:18

"Hajduk" <c@tis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er nogle heste koldblod og nogle varmblod. Hvad er den
> fysisik/biologisk forskel?
>
> Jacob

Hej Jacob

Uden på nogen måde at skulle lyde som ekspert på området - for det er jeg
bestemt ikke!!!!

Jeg har læst, at oprindelsen skulle være, at Nordiske heste var avlet som
trækdyr, d.v.s. der var avlet efter at de skulle være store, tunge og
rolige, det blev på et tidspunkt kædet sammen med deres oprindelse Nordisk =
koldt = koldblod.
Den skelnen opstod, da der sydfra kom lette hurtige temperamentsfuld heste
syd = varm = varmblod.

Om forklaringen er rigtig ved jeg ikke, men den lyder rimelig plausibel.

John

Fra : Anet

Dato : 04-11-04 18:53

(klip alt væk)

Jeg vil sige at koldblodene er virkelig rolige i deres hoveder og det er der
jo nogle ryttere der godt kan lide og varmblodene er som regel nogle mere
hurtige væsner i sindet. Korrekt John som du beskrev.

--
Hilsen

Annette

Fra : Hajduk

Dato : 04-11-04 20:54

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der jo nogle ryttere der godt kan lide og varmblodene er som regel nogle
> mere hurtige væsner i sindet. Korrekt John som du beskrev.

Hvad så med en frieser - det er en rolig hest, men så vidt jeg kan se i
hesteviden.dk - en varmblod?

Fra : john

Dato : 04-11-04 22:19

"Hajduk" <c@tis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med en frieser - det er en rolig hest, men så vidt jeg kan se i
> hesteviden.dk - en varmblod?

Se nu kan jeg nok komme i vildt slagsmål med alle der elsker en bestemt
race, men jeg vover det ene øje )

Kold og varmblod er for mig en meget grov opdeling af hesteverdenen -
faktisk en opdeling i kun to store "bunker", når virkeligheden er en guds
velsignelse af forskellige racer og krydsninger til mange forskellige
formål.

Opdelingen er vel lige så grov som at prøve at dele hunde verdenen op i
store hunde og små hunde.

Idag må man vel sige at alle "normalt" anvendte rideheste er varmblodsheste,
og her inden for findes der heste racer med ry for at være rolige og heste
racer med ry for at være temperamentsfulde. Men min personlige oplevelse er
vel mere, at en hest temperament og opførsel kun delvis afhænger af
arv/gener, resten dannes ud fra de oplevelser og erfaringer som den har haft
undervejs i sit liv.

Så jeg vil påstå, at man indefor alle racer vil kunne finde klippefaste
psykisk stabile individer og ligeså de fuldstændig uregerlige forstyrrede
eksemplarer.

Avlen i mange racer målrettes mod bestemte egenskaber den klassiske er vel
historien om, at islandske heste der sparkede, de blev slagtet og ædt.
Derved skulle de islandske heste være blevet avlet mod ro og ridbarhed
gennem de sidste 1000 år, men stadig er der jo både de lidt iltre, og de
meget rolige eksemplarer af racen.

Hilsen John

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-11-04 06:17

john wrote:

> [...]
> forskellige formål.
>
> Opdelingen er vel lige så grov som at prøve at dele hunde verdenen op

Det lyder rigtigt. Ikke en klassificering der kan bruges til noget
videre konstruktivt. Ligesom de forskellige måder at klassificere heste
vs. ponyer.

> Idag må man vel sige at alle "normalt" anvendte rideheste er
> varmblodsheste,

Især hvis "normal" rager udenfor spring og dressur (normal ridning for
mig er stort set alt *andet* end spring og dressur) må der vel også være
en anseelig anvendelse af koldblodsheste? Islændere? Fjordheste?

> [...]
> opførsel kun delvis afhænger af arv/gener, resten dannes ud fra de
> oplevelser og erfaringer som den har haft undervejs i sit liv.

Helt klart. Arv og miljø har begge en anseelig indvirkning. Derfor kan
vilde heste også (sommetider) tæmmes, og principielt også omvendt.

> [...]
> ridbarhed gennem de sidste 1000 år, men stadig er der jo både de lidt
> iltre, og de meget rolige eksemplarer af racen.

Men på samme tid har man altid (eller ihvertfald længe) avlet islænderen
til at have en stor vilje og være "jordvindende" som de kloge kalder det.

Resultatet af disse avlsmål er en hest der meget sjældent sparker, bider
og den slags. Og det er en hest der selv søger fremad.

Derfor skal man på de fleste islændere, og ihvertfald dem man kan kalde
gode, ikke drive hesten fremad men derimod holde an. Men igen er det
vanskeligt at adskille generne fra måden som hestene tilrides på.

Man ser efter mit indtryk også meget mindre krybbebidning og den slags
nøkker hos islændere, men det kan jo ligesåvel hænge sammen med den
hyppigt noget mere naturlige opstaldningsform.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 07-11-04 00:04

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

(klip)

De frisere jeg har kendt har alle haft det "varme" liggende lige under
ørerne og derfor syntes jeg at det passer godt hvis de under med under
kategorien varmblodsheste.

> [...]
> Derved skulle de islandske heste være blevet avlet mod ro og ridbarhed
> gennem de sidste 1000 år, men stadig er der jo både de lidt iltre, og de

Det er ikke helt korrekt at sige at islandske heste er avlet mod ro og
ridbarhed. De fleste islænder ryttere ønsker en godt frisk og fremadgående
heste. Islænderen er avlet til at være meget fremadgående og frisk. Som
Dennis skriver så avler mange efter en stor vilje hos islænderen som vel kan
betegnes som en slags stor rygrad men dog i en styrbar version. Så findes
der de heste med middelvilje og til sidst dem har under middel vilje. Den
sidste kategori er dem man skal sidde og drive meget på og hele tiden
fortælle dem hvad de skal gøre og de kunne ikke drømme om at træde ved siden
af det forlangte. Jeg foretrækker selv en islænder helst 5 gænger med meget
stor vilje og rigtig god fremdrift.

--
Hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 05-11-04 12:46

> Hvorfor er nogle heste koldblod og nogle varmblod. Hvad er den
> fysisik/biologisk forskel?
>
> Jacob

Betegnelserne koldblod og varmblod er definitioner.
Koldblod er betegnelsen for trækhesteracer. Varmblod anvendes om
sportsheste. Man skelner mellem halvblod og fuldblod.
Fuldblod er en fællesbetegnelese for Engelsk Fuldblod, Araberen og
krydsninger mellem disse. Dvs. Anglo-araberen. (Kilde Lademanns leksikon).

Som en sjov lille detalje kan nævnes, at den amerikanske traver (Standard
Breed), genetisk er rent fuldblod, men pr. definition betegnes som varmblod.

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Hajduk

Dato : 06-11-04 21:14

Summa sumarum af dette er, at det ikke er videskabelig betegnelser men
derimod flydende begreber.
Er det korrekt opfattet?

Fra : Lene

Dato : 07-11-04 12:23

"Hajduk" <c@tis.dk> skrev i en meddelelse
> Summa sumarum af dette er, at det ikke er videskabelig betegnelser men
> derimod flydende begreber.
> Er det korrekt opfattet?

Nej, det har du ikke opfattet korrekt.

Det er definitioner. Det er faste definitioner, som er racespecifikke.
En DV er således defineret som varmblod, upåagtet at de genetisk set kan
være med en meget stor andel fuldblod.

Mvh. Lene

Fra : ST

Dato : 10-11-04 20:37

Nu er jeg fra den tid hvor man dyrkede renavl, så en varmblod kunne være
(som I mit tilfælde) en hest avlet på en ren oldenborgermor og en fuldblods
far - så var han vel en varmblod? Var det da, at betegnelsen opstod? Farmand
var DH 118 Moskito så vidt jeg husker.
Senere har jeg haft en hoppe avlet på ren holstener mor og fuldblodsfar -
igen samme mønster .
så et spørgsmål: Blev en oldenborger og en holstener betragtet som en
varmblod for 100 år siden?
Min teori er at der har eksisteret rideheste - køreheste - og arbejdsheste,
og at 1. verdenskrig ændrede noget der.
mvh Susanne