opsætning af fax ved isdn
Fra : jan

Dato : 09-10-04 09:14

hvordan vil den optimale løsning være når jeg skal have sat min fax, telefon
og computer på til isdn portene, jeg bruger analog telefon og fax, og
internet over isdnkort. det ene af mine 2 nummer skulle gerne være mit fax
nummer

på forhånd tak

Fra : KHJ

Dato : 09-10-04 10:45

jan wrote:
> [...]
> telefon og computer på til isdn portene, jeg bruger analog telefon og
> fax, og internet over isdnkort. det ene af mine 2 nummer skulle gerne

Der er 2 måder at gøre det på.

Hvis din ISDN-forbindelse består af en NTBab box, d.v.s. en boks men mulig
tilslutning af analoge apparater, kan din fax få et "undernr." eller ekstra
"kanalnr." der så programmeres til det nr. du vælgdr som faxnr. Der kan så
være mulighed for 2-3 yderligere analoge telefonnumre. De 2 er med i
abonnementet, de 2 andre er mod ekstra beregning (ikke ret dyrt) Det hele
programmeres fra centralen til, at opkald til til faxnr. analogt kun stiles
til din fax. De øvrige nr. kan programmeres individuelt til 2-3 telefon
eller de kan programmeres til at alle andre nr. kan besvares vilkårligt.

For mit eget vedkommende har jeg 2-3 andre nr., hvor alt er stillet til at
kalde ISDN og også analoge apparater. ISDN apparaterne programmeres direkte
til i mit tilfælde ikke at svare på opkald til dit fax nr.

En anden og ældre måde er, hvis du kun har en ældre NTB boks - altså en boks
udden mulighed for direkte tilslutnung af analog-apparater - at anvende et
gammelt modem (f.eks. Lasat, ZyXel eller EICON), der tilsluttes en af de 2
ISDN-kanaler (hvert sit ud af 2 mulige ISDN-kanaler med f.eks. hvert sit nr.
bestemt fra cetralen. Modemet kan så programmeres til at viderestille et
opkald til det nr., du har valgt til dit fax-nr., medens alle andre opkald
viderestilles til alle andre telefoner. Har dfu ISDN-telefoner, skal de
programmeres hver især til også at tillade opkald fra alle andre nr.

Uanset valg af muligheder har du kun mulighed for 2 ISDN-kanaler - d.v.s.
kun trafik på 2 ISDN-kanaler ad gangen, ind- eller udgående samtidigt og
vilkårligt.

Det kan være, at det er en lidt omstændig måde, jeg har prøvet at forklare
det på, og der findes garanteret en eller flere teknisk forklarende måder.
Karsten H. Jensen