Nye regler om invalidebiler pr. 1/10-2004
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-10-04 16:20

Hvem ved mere ?

Jeg har intet læst/hørt om det før jeg idag bladrer igennem RYK's blad...

Underligt nok har det ikke været nævnt i de mails der kommer fra
Socialministeriets nyhedsbrev/pressemedd. som jeg abonnerer på...
(eller også har jeg overset det.....)

Har nogen en URL til yderligere info ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-10-04 17:25

"S¯ren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skriver:
>Har nogen en URL til yderligere info ?

Næh, men der burde have været en bekendtgørelse nu.

Den væsentligste ændring er vist, at der efter de nye regler først kan
udskiftes efter 8 år - og ikke som nu efter 6 år.

Hilsen Sverre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-10-04 19:34

Sverre Stokke wrote:
> [...]
>
> Den væsentligste ændring er vist, at der efter de nye regler først kan
> udskiftes efter 8 år - og ikke som nu efter 6 år.

Og at nettoprovenuet ved salg af den gamle fremover skal gå til betaling af
den nye (og ikke kun biler der er bevilget med udvidet lån som tidligere).
Det er en stor forskel for mange...

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-10-04 06:00

> [...]
>af
>den nye (og ikke kun biler der er bevilget med udvidet lån som tidligere).
Som det har været tidligere, har man (mht. § 4 biler) kunnet anvende
provenuet til at købe en dyrere bil eller nedbringe lånet. Den går altså
ikke mere??

Hilsen Sverre.

Fra : onix

Dato : 02-10-04 09:31

Hej
¨

Er der nogen der har link eller kopi af artiklen fra ryk eller ling. ?

Onix

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-10-04 10:52

onix wrote:
> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der nogen der har link eller kopi af artiklen fra ryk eller ling. ?

Ja det kunne være interessant at se lidt om mere om det, end blot at læse
RYK's korte gennemgang af ændringerne..... Gad vide hvor de har det fra....
Socialministeriet har jo ikke selv sendt noget ud (mig bekendt), og det
trådte jo immervæk i kraft igår...

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 02-10-04 15:37

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Underligt nok har det ikke været nævnt i de mails der kommer fra
> Socialministeriets nyhedsbrev/pressemedd. som jeg abonnerer på...

Kære modtager af Muskelsvindfondens Handicappolitiske Nyhedsbrev!

Jeg har fået flere forespørgsler om forskellige problemstillinger i
forbindelse med, at der er nye bilregler på vej.

Det får mig først til at sige, at i det udkast der ligger, vil de nye regler
gælde for biler, der købes efter ikrafttrædelsesdatoen, og den bliver
sandsynligvis 1. januar 2005. Det afgørende er altså ikke bevillingsdatoen,
men købsdatoen, så man kan godt få bevilget en bil efter de gamle regler,
f.eks. den 7. oktober, og alligevel gælder det nye regelsæt, hvis bilen
først købes efter 1. januar 2005.

Flere spørger, om de bør skynde sig eller vente, og i dag har jeg så hørt,
at det "andetsteds" anbefales af købe bilen i en fart. Det forudsættes og
forventes åbenbart, at de nye regler er en forringelse. Det er jeg slet ikke
sikker på. Ganske vist ved man, hvad man har, og ikke helt præcist, hvad man
får, men man kan ikke automatisk udlede, at en ændring altid er en
forringelse.

Derfor vil jeg godt kommunikere det råd til jer - og til dem I eventuelt
kender, der er midt i en bevillingssituation - at nogle formentlig har
fordel af at skynde sig, mens andre har fordel af at vente, men jeg vurderer
lige nu, at flest har fordel af at vente og blive omfattet af de nye regler.
Enkelte har muligvis fordel af at skynde sig.

Årsagen til denne anbefaling er, at jeg vurderer, at der er flere
forbedringer end forringelser i de nye regler. Desuden er der noget i gang,
som måske lykkes, men som jeg ikke kan tillade mig at oplyse om.

Men hvis du står i en købssituation, hvor du har det frie valg mellem at
udnytte en bevilling hurtigt eller vente til den sandsynlige
ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2005, så send eventuelt en mail, og lad os
kigge på din situation.

Der kan også forekomme situationer, hvor det er en fordel at vente med
overhovedet at sende ansøgningen om biludskiftning. Desværre ved vi ikke
lige nu, hvilke situationer dét drejer sig om. Men jeg kan i hvert fald
oplyse, at udskiftningsperioden ikke forlænges fra seks til otte år, som der
ellers har været planer om.

Mvh Jørgen
Kjeld Nielsen
kgn@gremling.dk - www.gremling.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-10-04 00:22

Kjeld Nielsen wrote:
> Jeg har fået flere forespørgsler om forskellige problemstillinger i
> forbindelse med, at der er nye bilregler på vej.

Hvor i alveden ved brugerne dog det fra ??
Hvem har adgang til viden om at der skulle være nye bilregler på vej ???
Nuvel, der har været snak og debat om det de sidste 10 år, men jeg er ikke
stødt på så meget som en antydning af at der skulle ske noget pr. 1/10-2004

> Mvh Jørgen

Er det mon Jørgen Lenger ?

Fra : Robert P

Dato : 02-10-04 18:14

> [...]
>
> Underligt nok har det ikke været nævnt i de mails der kommer fra
> Socialministeriets nyhedsbrev/pressemedd. som jeg abonnerer på...

Grebet af emnet, har jeg kigget rundt på nettet. Et site, som jeg ikke
kendte, er måske noget, nogle af jer kan bruge....her er det i hvert
tilfælde:
http://www.invalidebiler.dk/

Hilsner Robert

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-10-04 00:25

Robert P wrote:
> [...]
>
> Grebet af emnet, har jeg kigget rundt på nettet. Et site, som jeg ikke
> kendte, er måske noget, nogle af jer kan bruge....her er det i hvert

Jeg kan ikke finde noget på det site omkring ændringer pr. 1/10-2004

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-10-04 18:44

Søren C. Fischer wrote:
> [...]
> Underligt nok har det ikke været nævnt i de mails der kommer fra
> Socialministeriets nyhedsbrev/pressemedd. som jeg abonnerer på...

Tilsyneladende er det RYK der er løbet med en halv vind...

Efter hvad jeg hører rundt omkring så er der nye regler *på vej*
Men det har der jo i princippet været i årevis... Denne gang er det dog nok
nærmere end nogensinde, og rygterne vil vide, at der måske sker noget mht.
bilbekendtgørelsen omkring årsskiftet...

Rygterne vil også vide, at 8-årsreglen er taget af bordet, og de nuværende 6
år bibeholdes.

RYK skylder os en forklaring !

Fra : Leonard

Dato : 04-10-04 09:14

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Tilsyneladende er det RYK der er løbet med en halv vind...

Rolig nu, jeg er helt sikker på at det ikke er noget der bare er
kommet ud af den blå luft og er ved at undersøge hvilke kilder der
ligger til grund for artiklen.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,