:-(
Fra : Mette R

Dato : 27-09-04 07:05

I går da jeg var på vej hjem sprang et rådyr ud foran bilen, forhjelmen
knaldede op på forruden, airbags sprang ud og ja...bilen bliver vidst aldrig
til bil igen. jeg selv er "ok", dog øm i benet, for som jeg tidligere har
skrevet i en tråd så brmeser jeg ikke så godt mere, men det må jeg jo have
gjort i går i refleks og det mærker jeg så nu, og er selvfølgelig øm i nakke
og ryg...men min allerstørste tanke er...hvad nu ?

Jeg melder mig syg i dag, jeg kan slet ikke overskue at skulle på job, men
hvad skal jeg gøre ? Jeg kan ikke undvære bil, bilen er den eneste mulighed
jeg har for at komme rundt, kan de skubbe invalidebil sagen hurtigere, tror
I kommunen/forsikringsselskabet (TRYG) kan hjælpe mig med at finde en
lånebil (jeg har kun automatgear og servo stående i mit kørekort!) - Jeg er
helt lost - tænk at i steddet for at være glad over at jeg i det store hele
er oki, så spekulerer jeg som en gal...hvad nu med at komme rundt.

- Mette

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-09-04 09:56

"Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> skriver:
>I går da jeg var på vej hjem sprang et rådyr ud foran bilen, forhjelmen
>knaldede op på forruden, airbags sprang ud og ja...bilen bliver vidst
>aldrig
>til bil igen.
Få hurtigst muligt værkstedet til at skaffe en taksator, der kan vurdere,
om den er totalskadet.
Måske er det ikke så slemt.

> [...]
>I kommunen/forsikringsselskabet (TRYG) kan hjælpe mig med at finde en
>lånebil (jeg har kun automatgear og servo stående i mit kørekort!) -
Forsikringsselskabet hjælper vist kun, hvis du har en speciel aftale om
erstatningsbil. Men du kan jo leje en bil. Alle biler har i dag
servostyring, så med mindre der er krav i dit kørekort om særlig let
styring, er det ikke noget problem.

Du skal dog være opmærksom på:

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen,
som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn,
påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager
befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre
køretøjet på fuldt betryggende måde.

Om kommunen vil gå ind med økonomisk støtte, tvivler jeg på.

Hvis bilen er totalskadet, kan du 'bare' købe en ny, og derefter kan hele
ansøgningsmøllen kværne i de mange måneder, sådan noget nu tager.

>Jeg er
>helt lost - tænk at i steddet for at være glad over at jeg i det store
>hele
>er oki, så spekulerer jeg som en gal...hvad nu med at komme rundt.
Det er da fuldt forståeligt, for du har et stort problem.

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 28-09-04 10:22

"Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> wrote:

> [...]
>I kommunen/forsikringsselskabet (TRYG) kan hjælpe mig med at finde en
>lånebil (jeg har kun automatgear og servo stående i mit kørekort!) - Jeg er

Ring til din sagsbehandler hos kommunen og fortæl om dine problemer.
Spørg til hvilken muligheder du har, om du kan få bevilget kørsel i
taxa indtil bilansøgningen er kommet igennem eller hvad.
Og ring til dit forsikringsselskab og spørg dem om hvad de kan hjælpe
med. Måske dækker din forsikring en erstatningsbil i en periode eller
giver et beløb du kan bruge til anden transport.
Der er mange muligheder, men sålænge dit kørekort er som det er har du
mange muligheder for at finde en bil du kan køre i.

Alternativet an måske være at købe en gammel brugt bil og køre i den
indtil din ansøgning er kommet igennem, det er ikke sandsynligt at du
kan få lov til at købe en ny bil og bruge den når din bevilling er
klar.

Men spørg hele vejen rundt, det er kun der du kan få de rigtige svar.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : cybs

Dato : 28-09-04 22:46

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev:

> [...]

> med. Måske dækker din forsikring en erstatningsbil i en periode eller
> giver et beløb du kan bruge til anden transport.

Enig, bortset fra at jeg vil foreslå omvendt rækkefølge - jeg gætter på
at sagsbehandleren vil ønske at vide, hvad der er dækket af forsikringen
og derefter se på, hvilke behov der stadig er udækkede.

Desuden husker jeg en (ældre) artikel et sted om en gut der fik hjælp
til taxakørsel til arbejde i en lignende situation - han fik det gennem
arbejdsformidlingens handicapkonsulenter - ud fra at det jo var
nødvendig hjælp for at han kunne passe sit arbejde, og at alle andre
muligheder var udtømt.

--
MVH

Cybs/susanne

(X=1 for email)

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-09-04 17:23

Leonard <nospam@invalid.invalid> skriver:
>det er ikke sandsynligt at du
>kan få lov til at købe en ny bil og bruge den når din bevilling er
>klar.
Er reglerne lavet om?

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 29-09-04 09:15

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote:

>Er reglerne lavet om?

Næh, det tror jeg ikke, men hvilke regler er det du mener der giver
lov til det?

Det eneste jeg kender i reglerne om at få bevilling til en bil man
allerede har er, hvis man har en bil der er mindre end 1 år gammel, og
denne egner sig.
I dette tilfælde er der vist en ny ansøgning i gang om en lidt større
bil og noget med ændring af kørekort osv. og dermed kan en
eksisterende bil nemt vise sig ikke at være egnet.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-09-04 06:20

Leonard <nospam@invalid.invalid> skriver:

>Næh, det tror jeg ikke, men hvilke regler er det du mener der giver
>lov til det?
Den du efterfølgende selv heviser til

> [...]
>denne egner sig.
>I dette tilfælde er der vist en ny ansøgning i gang om en lidt større
Det må så være i en tidligere tråd.

>og noget med ændring af kørekort osv. og dermed kan en
>eksisterende bil nemt vise sig ikke at være egnet.
Og slet ikke hvis den er totalskadet

Hilsen Sverre.