Vækning ved web aktivitet
Fra : Morten Lehrmann

Dato : 26-09-04 16:03

På min webserver ville jeg gerne kunne reagere, når der kommer aktivitet på
port 80. Hvordan gør jeg det?

Mvh.
Morten

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-09-04 16:32

Morten Lehrmann <lehr@lehr.invalid> writes:
> På min webserver ville jeg gerne kunne reagere, når der kommer aktivitet på
> port 80. Hvordan gør jeg det?

Sikkert ikke i perl.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 26-09-04 16:38

Lars Balker Rasmussen wrote:
> Sikkert ikke i perl.

Øv :-/

Mvh
Morten

Fra : Jesper Monsted

Dato : 27-09-04 01:52

Morten Lehrmann <lehr@lehr.invalid> wrote in

> På min webserver ville jeg gerne kunne reagere, når der kommer
> aktivitet på port 80. Hvordan gør jeg det?

Bruger tripwire?

Du kan da også lave en fin perl-dims der lytter på port 80, larmer hvis der
kommer trafik og ellers bare forwarder trafikken til en webserver på port
81...

--
/Jesper Monsted

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 27-09-04 15:37

Jesper Monsted wrote:
> Bruger tripwire?
>
> Du kan da også lave en fin perl-dims der lytter på port 80, larmer hvis
> der kommer trafik og ellers bare forwarder trafikken til en webserver på
> port 81...

Jeg havde egentlig forestillet mig at jeg kunne forespørge på antallet et
pakker på port 80 een gang i sekundet og så gøre noget, hvis antallet steg.
Kan jeg ikke få adgang til antallet af pakker på en port fra Perl?
[Systemet kører i øvrigt Debian Linux.]

tripwire må jeg undersøge...

Mvh.
Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-09-04 21:23

> [...]

> pakker på port 80 een gang i sekundet og så gøre noget, hvis antallet steg.
> Kan jeg ikke få adgang til antallet af pakker på en port fra Perl?

Hvad er det du vil?

Det er ikke svært at overvåge om en logfil vokser.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 28-09-04 06:16

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Hvad er det du vil?
>
> Det er ikke svært at overvåge om en logfil vokser.

Nej, og den løsning har jeg lavet. Problemet er, at jeg vil have spin-down
på harddisken og det får jeg ikke, hvis jeg poller filsystemet. Så jeg
tænkte at jeg kunne spørge på portaktivitet i stedet.

Mvh.
Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-09-04 08:40

> [...]

> på harddisken og det får jeg ikke, hvis jeg poller filsystemet. Så jeg
> tænkte at jeg kunne spørge på portaktivitet i stedet.

Du kan bede dit filsystem om ikke at registrere _tilgang_ til
filerne. Det hjælper en hel del.

Alternativt så er forslaget om en portproxy fin.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 28-09-04 15:45

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Du kan bede dit filsystem om ikke at registrere _tilgang_ til
> filerne. Det hjælper en hel del.

Men kan jeg registrere skrivninger til access_log uden at spinne disken op?
Den tidligere løsning (i Bash i øvrigt) som tail'ede access_log hvert
sekund kunne i hvert fald ikke.

> Alternativt så er forslaget om en portproxy fin.

Jeg vil bare nødigt gøre tilgangen til websitet afhængigt af at proxy-dimsen
kører.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Monsted

Dato : 28-09-04 17:52

> Men kan jeg registrere skrivninger til access_log uden at spinne
> disken op? Den tidligere løsning (i Bash i øvrigt) som tail'ede
> access_log hvert sekund kunne i hvert fald ikke.

tail -f er din ven.

--
/Jesper Monsted

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 28-09-04 18:04

Jesper Monsted wrote:
> tail -f er din ven.

Hmmm, hvordan?

Mvh
Morten

Fra : Jesper Monsted

Dato : 28-09-04 18:09

Morten Lehrmann <lehr@lehr.invalid> wrote in news:4159999c$0$175
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hmmm, hvordan?

tail -f <logfil> | scriptderbrokkersignårderkommerinput.pl

--
/Jesper Monsted

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 28-09-04 19:17

Jesper Monsted wrote:
> tail -f <logfil> | scriptderbrokkersignårderkommerinput.pl

Meget fornemt. Det virker præcist, som det skal: Jeg får både spin-down og
vækning ved aktivitet.

Tak for hjælpen

Mvh
Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-09-04 19:28

> [...]

> Men kan jeg registrere skrivninger til access_log uden at spinne disken op?
> Den tidligere løsning (i Bash i øvrigt) som tail'ede access_log hvert

Ja. Den spinner disken op fordi den skal opdatere inoden med at du
kigger i filen. Det kan slåes fra.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn